"Kans op regiotram Groningen steeds kleiner"

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re:

Bericht door Suus »

Twee RegioCitadissen zijn net geen 75 meter (ongeveer 37 meter), het maximum wat in Duitsland is toegestaan.

Echter, RegioCitadissen hebben relatief veel zitplaatsen, neem je een tramtype dat meer voor de stad is ingericht dan kan je veel meer reizigers meekrijgen. Neem je een tram waar wat meer staanplaatsen en minder zitplaatsen is dan kan je minstens 250 mensen in een tram van 37 meter krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door R-Flow »

Freek schreef:Zeker geen onzin, kijk naar de trams die momenteel rijden. In de Rotterdamse Citadis gaan 181 man/vrouw, de Haagse Regiocitadis 210. In dubbelgeleed materieel van Van Hool kunnen met maximale staanplaatsen, minimaal zitplaatsen 198 man/vrouw. Capaciteit is dus helemaal niet veel groter. Trams zou je dus moeten koppelen, maar dan zit je met een lengte van ongeveer 60 meter. Frequentie met een tram zal lager liggen dan de huidige bussen, trams zullen echt niet elke 2 minuten rijden.
Zoals duidelijk in me vorige post stond is inderdaad de bedoeling dat de Utrechtse trams in gekoppeld bedrijf rijden tijds de spits dus dan vergroot je toch echt de capaciteit per rit. Die lengte is irrelevant op een vrij liggend traject.

Daarnaast haal je maar één aspect uit me post.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re:

Bericht door menno47 »

Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Re:

Bericht door Freek »

R-Flow schreef:
Freek schreef:Zeker geen onzin, kijk naar de trams die momenteel rijden. In de Rotterdamse Citadis gaan 181 man/vrouw, de Haagse Regiocitadis 210. In dubbelgeleed materieel van Van Hool kunnen met maximale staanplaatsen, minimaal zitplaatsen 198 man/vrouw. Capaciteit is dus helemaal niet veel groter. Trams zou je dus moeten koppelen, maar dan zit je met een lengte van ongeveer 60 meter. Frequentie met een tram zal lager liggen dan de huidige bussen, trams zullen echt niet elke 2 minuten rijden.
Zoals duidelijk in me vorige post stond is inderdaad de bedoeling dat de Utrechtse trams in gekoppeld bedrijf rijden tijds de spits dus dan vergroot je toch echt de capaciteit per rit. Die lengte is irrelevant op een vrij liggend traject.
Laat ik het dan duidelijker stellen: ik denk niet dat er met dubbele stellen gereden gaat worden, gebeurd dit uberhaupt in Nederland? Ten eerste betekent het dat je een groot aantal trams aanschaft voor enkel een paar spitsritten die in de tegenspits niet gevuld zijn. De aanschafprijs van een tram zal hoger zijn dan die van een bus. Ook bij vrijliggende infra zul je oversteken houden. Ik denk niet dat er alleen ongelijkvloerse oversteken zullen zijn, de vraag is dan of een voertuig van 60-70 meter wenselijk is. Daarbij komt dat je dus ook perrons van 60-70 meter moet hebben, of dat bijvoorbeeld al ruimtelijk is in te passen is een grote vraag.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re:

Bericht door Vinny »

Dat gebeurd wel op sneltramtrajecten.
Afbeelding
Dit is natuurlijk niet persé wenselijk. Het duurt lang voordat zo'n tram een VRI kruising gepasseerd is, waardoor verkeerslichten lang op rood staan. Verder moeten de perrons op de haltes ook erg lang zijn.

Het belangrijkste is de realisatie van ongelijkvloerse kruisingen. Die bevorderen de rijtijden en de puncutaliteit van de bus (of tram-metro) lijn terwijl het overige verkeer geen hinder meer ondervindt. Dit staat totaal los van de gekozen modaliteit, wanneer de lijn omgebouwd wordt tot (snel/regio)tram of een busverbinding blijft. Feitelijk is een busnetwerk beduidend goedkoper in exploitatie. In Groningen kan alleen door handige combinaties met het huidige spoornet een mooie synergie worden gerealiseerd, wanneer de regiotram dus op losse schroeven komt te staan, dan heeft een stadstram naar mijn mening totaal geen enkele zin meer, zeker niet als het maar op één of twee lijnen is, want juist dan zijn de kosten en baten het meest uit evenwicht.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door R-Flow »

Freek schreef:Laat ik het dan duidelijker stellen: ik denk niet dat er met dubbele stellen gereden gaat worden, gebeurd dit uberhaupt in Nederland? Ten eerste betekent het dat je een groot aantal trams aanschaft voor enkel een paar spitsritten die in de tegenspits niet gevuld zijn. De aanschafprijs van een tram zal hoger zijn dan die van een bus. Ook bij vrijliggende infra zul je oversteken houden. Ik denk niet dat er alleen ongelijkvloerse oversteken zullen zijn, de vraag is dan of een voertuig van 60-70 meter wenselijk is. Daarbij komt dat je dus ook perrons van 60-70 meter moet hebben, of dat bijvoorbeeld al ruimtelijk is in te passen is een grote vraag.
In plaats van deze discussie te voeren kan je ook zelf de eisen erop nalezen die Utrecht stelt aan de tramstellen. Daarin stond duidelijk vermeld dat ze geschikt moeten zijn om mee in dubbel bedrijf te rijden. In Amsterdam zijn talloze tramhaltes geschikt om twee trams te ondersteunen, dus zie niet in waarom dit in Utrecht opeens een probleem zou zijn. Helemaal omdat de voorgestelde route deels verhoogd ligt en de rest op straatniveau óók vrije baan is. Binnen De Uithof is dit sowieso een non-issue.

De Amsterdamse en Rotterdamse sneltram rijdt vrijwel altijd in dubbel bedrijf en de Utrechtse ook met grote regelmaat. Dus waarom je het zo moeilijk te geloven vindt en het plotseling een issue is zie ik niet in.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re:

Bericht door Chauf21 »

R-flow, graag de focus van de discussie op de tram in Groningen. Voor discussies over de tram in Utrecht zijn andere topics beschikbaar :)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door R-Flow »

Chauf21 schreef:R-flow, graag de focus van de discussie op de tram in Groningen. Voor discussies over de tram in Utrecht zijn andere topics beschikbaar :)
Excuus!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re:

Bericht door Suus »

Via www.groningertram.com kwam ik uit bij de samenvatting van het aanbestedingsbestek uit op www.regiotram.nl, en er staan best interessante dingen over toekomstig materieel:

- tussen de 2,64 en de 2,66 meter breed (oftewel, 2,65 meter breed)
- Maximaal 45 meter lang
- Minimaal 290 passagiers per tram
- Minimaal 97 zitplaatsen per tram
- Bovenleiding niet verplicht maar de enige uitstoot die voor de tram is toegestaan is schoon water (dieseltrams mogen dus niet)
- De tram moet twee rolstoelplaatsen hebben en ruimte hebben voor vouwfietsen, normale fietsen worden verboden.
- Open instapregime
- Indien mogelijk moet het gebruik van de OV-chipkaart zowel in het voertuig als op de halte mogelijk zijn.

De gedachte achter de forse capaciteit van de trams is dat men de komende tijd met een frequentie van 8x per uur uit de voeten moet kunnen, de trams zijn berekend op de capaciteit die de bussen nu aanbieden plus 20% groeiruimte vanwege trambonus.

Er zijn ook interessante eisen over de haltes en het ontwerp van de trambaan opgesteld :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re:

Bericht door R-Flow »

Ohw ja, brandstofcel trams... Lijkt me een topidee... Straks krijg je naast de niet-m'n-fietsband-in-de-rails-lobby ook de anti-extra-neerslag-door-trams-lobby. :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re:

Bericht door Suus »

Ik heb eens rondgespeurd, de eisen zijn haalbaar maar wel verrekte lastig. Men heeft in Straatsburg trams van 45 meter lang (type Citadis 403, 3e generatie Citadis met aangepaste bougies en zeven bakken) met een capaciteit van 280 passagiers, maar die zijn slechts 2 meter 40 breed. 290 passagiers moet dus haalbaar zijn met trams van 2,65 meter breed, maar de maximale capaciteit zal niet veel boven de 290 zitten vermoed ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re:

Bericht door The best »

Zijn wel mooie trams in Straatsburg moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re:

Bericht door Suus »

Let wel he, het gaat om het nieuwere model, niet om de oudere Eurotrams

Afbeelding

Designtechnisch vind ik het niet het mooiste model Citadis, die van Bordeaux of Valenciennes spreken mij meer aan, maar kleur en kop zijn natuurlijk door de koper aan te passen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Re:

Bericht door The best »

Bee schreef:Let wel he, het gaat om het nieuwere model, niet om de oudere Eurotrams

Afbeelding

Designtechnisch vind ik het niet het mooiste model Citadis, die van Bordeaux of Valenciennes spreken mij meer aan, maar kleur en kop zijn natuurlijk door de koper aan te passen :)
Ik had het over de nieuwe trams. Ik vond dat echt mooie trams. Voor de rest waren de haltes (ik heb ze alleen gezien in het centrum) ook gewoon goed ingericht. Als de tram in Groningen gaat lijken op de tram van Straatsburg hoor je mij niet klagen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Designtechnisch vind ik het niet het mooiste model Citadis, die van Bordeaux of Valenciennes spreken mij meer aan, maar kleur en kop zijn natuurlijk door de koper aan te passen :)
Die van Reims zijn mooi qua design. Wow. Die wil ik ook wel in Amsterdam.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... s_Gris.jpg
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re:

Bericht door Suus »

Welke van de 9 kleuren in Reims vind je het mooist. Die grijze die je linkte of toch die in een van de andere acht kleuren: fuchsia, lavendel, azuurblauw, pistache, mandarijn, scharlakenrood, turquoise of citroen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Welke van de 9 kleuren in Reims vind je het mooist. Die grijze die je linkte of toch die in een van de andere acht kleuren: fuchsia, lavendel, azuurblauw, pistache, mandarijn, scharlakenrood, turquoise of citroen?
Ik wil die tram van Reims hebben in de kleurenlayout van R-net. Alleen R-net-grijs vervangen door Reims-antraciet en rood door dat Reims-azuurblauwe. We have a winner! *O* Wat is de Rotterdamse Citadis trouwens kansloos lelijk t.o.v. z'n vele broertjes in La France...

Hoop trouwens wel dat ze beetje mooie stadstrams in Groningen nemen (zoals die in Reims dus) i.p.v. regio-bulldozers.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re:

Bericht door Stéphane »

Heeft er nog iemand iets gehoord van hoe het voorlopig gesteld is met de uitvoering van de GroningerTram? Toen ik gisteren in Gent rondwandelde bedacht ik me dat de stad veel gelijkenissen met Groningen vertoond, ze hebben daar ook een tramnet dat erg veel lijk op de plannen in Groningen. Daar werkt het, waarom zou dat niet lukken in Groningen?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re:

Bericht door menno47 »

Kijk voor de stand van zaken even op http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=809918
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re:

Bericht door R-Flow »

Kabelbaan. Dat mensen het daar serieus over hebben...

Vind het in Nederland erg jammer dat de lulcultuur regelmatig de overhand heeft.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Re:

Bericht door The best »

R-Flow schreef:Kabelbaan. Dat mensen het daar serieus over hebben...

Vind het in Nederland erg jammer dat de lulcultuur regelmatig de overhand heeft.
Het bedrijfsleven daar wil er in investeren, dus als die dat willen, laat ze hun gang gaan. Zolang ze zich maar aan de regels houden wordt de stad Groningen er niet slechter van.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re:

Bericht door Stéphane »

Bedankt voor de link alvast!
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door R-Flow »

The best schreef:Het bedrijfsleven daar wil er in investeren, dus als die dat willen, laat ze hun gang gaan. Zolang ze zich maar aan de regels houden wordt de stad Groningen er niet slechter van.
Steek dat geld dan gewoon lekker in een tram i.p.v. kermisattractie.

Wereldwijd dachten steden het beter te weten en investeerden vervolgens in alternatieven i.p.v. gewoon conventionele metro, tram of bus meestal met spijt achteraf.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re:

Bericht door Stéphane »

Laten we eens een paar voorbeelden noemen,

- PeopleMover Schiphol
-ParkShuttle
-...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re:

Bericht door hm00 »

Is er wel voldoende vraag naar een tramnet in Groningen? Alleen een drukke lijn naar de Universiteitswijk in Groningen biedt volgens mij onvoldoende draagvlak.

Verwachten ze dat de kosten per reizigerskilometer dan zullen dalen? Als de overheid in de toekomst maar niet meer per reizigerskilometer hoeft te betalen, vind ik het goed. Dan moet je wel ook de financieringslasten over de duurdere investeringen in infrastructuur meetellen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten