Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Suus »

Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen
Spoorwegbeheerder Infrabel heeft beslist om de bijna 2.700 uurwerken op de perrons en in de stationsgebouwen niet meer te herstellen of te vervangen. Het gaat om een besparingsmaatregel. Nu kosten de uurwerken jaarlijks 800.000 euro. Dat staat in de kranten van de Sud Presse-groep. Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit nuanceert: er is wel nog geld voor de herstelling van uurwerken, maar niet voor de vervanging.

Volgens de kranten zou Infrabel de beslissing al in november genomen hebben. De maatregel zal pas geleidelijk merkbaar zijn. Wanneer een uurwerk defect raakt, zal het voortaan niet meer hersteld of vervangen worden.
Bron: De Morgen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Stefan »

Ach, een klok. Nergens nodig voor.

:')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Raymond »

Dan kan niemand zien als de trein weer eens te laat is, zo sla je twee vliegen in één klap :mrgreen:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Fles »

Volkomen krankzinnig. Zoiets essentieels wegbezuinigen :') En wat win je ermee? Nog geen miljoen per jaar :')

België :N
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door iljitsch »

Als je LCD- of LED-gebaseerde CTAs gebruikt dan kan je daarop de tijd ook aangeven en heb je geen of in elk geval minder aparte klokken nodig.

Wel zijn natuurlijk de mechanische NS-klokken van een veel grotere afstand af te lezen dan de CTAs, waarbij ik vaak eerst een eindje moet wandelen om te zien wat er staat.

Overigens, leren jongeren nog wel analoog klokkijken?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Vinny »

Joh, in België heb je stations met loket voor 50 reizigers per werkdag. Laten ze hier, net als in Nederland eens gewoon het mes in zetten en volstaan met een service en alarmzuil. Dan kun je veel meer besparen :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Overigens, leren jongeren nog wel analoog klokkijken?
Natuurlijk, dat hoort gewoon bij het curriculum van de basisschool :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door R-Flow »

Ben nogal verbaasd dat ze in België überhaupt het woord "onderhoud" kennen. De meeste stations in het land zien er uit alsof ze in 1920 een keer zijn neergezet en vervolgens nooit meer bijgehouden zijn. Moet dan vooral denken aan Brussel-Noord, Mechelen en Vilvoorde bijv.

Maar zoals Vinny al aangeeft vind ik het ook nogal frappant dat op bijna ieder station nog gewoon een loket heeft. Maar goed dat moet ook wel met die antieke kaartautomaten daar... :?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door reisthijs »

Wat dat laatste betreft, de NMBS wil dit jaar op diverse kleine stations de loketten sluiten, alle kaartautomaten vervangen, op alle stations waar ze nog niet staan ook automaten neerzetten en de toeslag voor het kopen van een kaartje in de trein verhogen. (In België is het nu nog heel normaal om zonder kaartje in de trein te stappen als de rij voor het loket te lang te lang is)

Dat begint toch aardig op de Nederlandse situatie te lijken zo.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Geert »

Met als verschil dat die ontwikkeling in Nederland al ruim 10 jaar geleden in gang is gezet...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Vinny »

R-Flow schreef:Ben nogal verbaasd dat ze in België überhaupt het woord "onderhoud" kennen. De meeste stations in het land zien er uit alsof ze in 1920 een keer zijn neergezet en vervolgens nooit meer bijgehouden zijn. Moet dan vooral denken aan Brussel-Noord, Mechelen en Vilvoorde bijv.

Maar zoals Vinny al aangeeft vind ik het ook nogal frappant dat op bijna ieder station nog gewoon een loket heeft. Maar goed dat moet ook wel met die antieke kaartautomaten daar... :?
Het is ook wel de charme van België een beetje. In Nederland worden stations bijna elke tien jaar vrijwel tegen de vlakte gegooid en opnieuw opgebouwd, net als het om de 8 jaar herasfalteren van wegen en het onder de grond brengen van electriciteits- en telefoonkabels zonder strikte noodzaak.. In België laat men oude troep liefst liggen (opruimen kost immers ook geld), en wordt er alleen aan onderhoud gedaan als anders de boel instort...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Suus »

De vakbonden hebben in België heel lang de introductie van automaten kunnen tegenhouden en stonden alleen kaartautomaten toe op stations waar ook een loket aanwezig was. Wat zal ik er eens van zeggen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Fles »

Vinny schreef: In België laat men oude troep liefst liggen (opruimen kost immers ook geld),
Opruimen kost zweet. Geld rukt ze niks. Europa schokt wel weer bij :)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Het is ook wel de charme van België een beetje. In Nederland worden stations bijna elke tien jaar vrijwel tegen de vlakte gegooid en opnieuw opgebouwd, net als het om de 8 jaar herasfalteren van wegen en het onder de grond brengen van electriciteits- en telefoonkabels zonder strikte noodzaak.. In België laat men oude troep liefst liggen (opruimen kost immers ook geld), en wordt er alleen aan onderhoud gedaan als anders de boel instort...
Het heeft weinig charme meer als je er met grote regelmaat moet zijn, trust me.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door midnet »

R-Flow schreef: 1. De meeste stations in het land zien er uit alsof ze in 1920 een keer zijn neergezet en vervolgens nooit meer bijgehouden zijn. Moet dan vooral denken aan Brussel-Noord, Mechelen en Vilvoorde bijv.
2.Maar zoals Vinny al aangeeft vind ik het ook nogal frappant dat op bijna ieder station nog gewoon een loket heeft. Maar goed dat moet ook wel met die antieke kaartautomaten daar... :?
@1. ter informatie-om je nog meer te doen schrikken? BRU-NOord is met de toen als wereldwonder van ''de grote spoorwegwerken'' gereedgekomen NoordZuid Tunnel (hee-zijn we daar in AMS niet pas mee begonnen??) rond 1950 in dienst gesteld. Daarvoor was het Schaarbeek en een andere statie kopeindpunt. Treinen NL-Paris reden in een grote boog de hele stad rondom. Dito Brussel-Zuid-al ligt dat een beetje terzijde van de oude Midi, met de snellijn naar Gent (voorheen de oude slingerlijn via Aalst en Wetteren).
@2. kwestie van woorden; als er geen loket is, dan is het geen statie (station in het Vlaams) maar ''onbewaakte stopplaats''. En daar hebben ze er enorm veel van-ik denk nog veel meer als hier in NL. En nog een heleboel niet meer bediende-vroeger waren er nog meer!
Maar verder terzake: dit is gewoon een vakbondskwestie-liever tewerkstelling houden als wegdoen. daarom ook die kaartautomaten-die vaak in afgelsoten ruimtes staan, zodat je er toch al niet bijkan als het personeel (de bedienden heet dat) weg zijn. En-als je een greintje nieuws en polletiek volgt: dat is bij BE staatsondernemingen (net zo de POST) nu eenmaal heilig en boven de gewesten staande.
Dat het staat is verklaart ook deels weer het weinige geld-dat verdelen de gewesten liever zelf en dus vallen die staatsinstellingen overal buiten. Kijk eens in ee BE staatskantoor, zoals waar de kentekens worden uitgedeeld-vlakbij BR-Noord. Daarom pronken de Vlamen met hun LIJNbussen en bijna overal wel gerenoveerde busstations.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Suus »

Brussel-Noord en Brussel-Zuid bestonden al voor de aanleg van de Noord-Zuidtunnel in Brussel, maar de stationsgebouwen zijn toen vervangen omdat ze oorspronkelijk als kopstation ontworpen waren en dat niet gecombineerd kon worden met de nieuwe opzet als doorgangsstation. Station Schaarbeek is nooit een kopstation geweest, maar heeft zoveel perrons omdat het vroeger het eerste station was dat zowel vanaf station Brussel Noord als van Brussel Zuid bereikbaar was (via het ringspoor bij Brussel West)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Vinny »

Het station Schaarbeek wordt gebruikt als kopstation wanneer de Noord-zuid tunnel gestremd is, en houdt daarom zijn enorme hoeveelheid perrons...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door find_your_spot »

Vroeger had een stationsklok een bepaalde status en functie. Tegenwoordig heeft iedereen toch wel een horloge of mobiel?
For Your Railroad Adventures
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door iljitsch »

find_your_spot schreef:Tegenwoordig heeft iedereen toch wel een horloge of mobiel?
Vroeger niet dan? Toen ik jong was hadden ze zelfs een horlogemaker in de V&D.

Voordeel van stationsklokken is dat ze allemaal op tijd lopen, met horloges kan dat nog wel eens een probleem zijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Ardan »

En om op de klok te kijken hoef ik geen telefoon eerst uit mijn zak te vissen, of zelfs mijn arm te buigen om op mijn horloge te kijken. Ik kijk trouwens nooit op mijn telefoon hoe laat het is, ik zal altijd een horloge blijven dragen.
Maar goed ja, de stationsklok was wel een statussymbool. Waarom denk je dat de klokkentoren in de stationsarchitectuur zo'n belangrijke positie inneemt op stations uit bijvoorbeeld de jaren '50 en '60? Almelo, Hengelo, Enschede, ja zelfs Oldenzaal, maar ook Eindhoven en ik geloof ook Tilburg, allemaal een grote hoge klokkentoren als statussymbool en zichtobject.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Vinny »

Statussymbool. Zichtobject. Prestige dus. Niet nodig, kan worden weggehaald. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Belgische spoorwegen bezuinigen klokonderhoud weg.

Bericht door Klaasje »

Handig om te bepalen wanneer het vertrektijd is wanneer je rent. Verder is een goed gesynchroniseerd tijdssysteem voor het OV erg belangrijk om stipt te kunnen rijden. (Al hoeft dat niet persé een stationsklok te zijn...)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten