Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door Daniel »

Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer
Geplaatst op: dinsdag 3 januari 2012 11:33
Laatst bijgewerkt: dinsdag 3 januari 2012 11:35


NIJMEGEN - Schoonmakers op het centraal station van Nijmegen hebben maandagavond om 18.30 uur het werk neergelegd. Zij gaven hiermee het startsein voor een landelijke staking, waaraan duizenden schoonmakers meedoen.
De schoonmakers hebben er genoeg van dat de werkdruk groeit en de opdrachtgevers te weinig betalen. Na maandenlang onderhandelen vinden ze het nu tijd voor actie.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Eerste choonmaakactie op station Nijmegen

Bericht door VIRM »

De staking van de schoonmakers is vanavond om 18.30 uur begonnen op station Nijmegen. Het station en de treinen worden niet schoongemaakt. Het is het begin van een landelijke actie rond de schoonmaak-cao.

http://nos.nl/artikel/327015-eerste-sch ... megen.html

Wordt dit weer een herhaling van 2010, met vieze treinen en stations? -o-
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door VIRM »

Ah sorry, ik wist niet dat er nog een topic hierover was in Oost Nederland. Het leek mij dat het eerder thuishoorde in OV in Geheel Nederland, aangezien de staking (ook onder de schoonmakers) in heel nederland is en er dus stations/materieel in meerdere regio's smerig worden. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door Joshua »

Ik vind de titel nogal misleidend. Vandaag meerdere schoonmakers in Nijmegen gesproken die zeggen niet te gaan staken. Het zijn maar enkele die daadwerkelijk mee doen aan de staking.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door NintendoC »

Ohw, en ik maar denken dat ze altijd al het werk neerlegden.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door Maxim »

Wat een zure reactie.

Zolang ze niet zomaar "wild" gaan staken heb ik er geen problemen mee :roll: Ze hebben tenslotte ook het recht om te staken, ook als dat niet in ieders ogen terecht is. En ze zijn dan misschien over het algemeen laag- of niet geschoold, misschien zelfs wel de buitenbeentjes van de maatschappij, maar hé, zij doen wel het werk waar de rest van Nederland zich te goed voor voelt! Want als wij met z'n allen onze zooi zouden opruimen (of zelfs meenemen naar onze eigen Kliko)... Maar dat doen we niet. Dus eigenlijk moeten we wat vaker juichen voor deze mensen!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door Suus »

Het blijkt inderdaad dat er werkelijk niemand heeft geleerd van de vorige keer

- De bedrijven knijpen de schoonmakers nog steeds zo hard uit als eerst
- De mensen hebben nog steeds geen oog voor de omgeving waar ze in verkeren en gooien hun vuilnis overal maar neer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door Ardan »

Al moet ik zeggen dat, zoals me in Utrecht de vorige keer opviel, de schoonmakers er ook expres een zooi ervan maakten, zoals bij kerende treinen de toiletten inlopen en het wc-papier overal neerstrooiden op het balkon. Dat vind ik nou ook weer niet kunnen, hopen dat ze dat dit jaar niet doen.

Denk dat ik ook maar ga staken, als ik in mijn kroeg de dames-wc soms zie, ook overal droogdoekjes op de vloer daar. Heren-wc blijft wel vaak aardig schoon. Heb bij de dames maar een papier op de doekjeshouder geplakt met 'Dames, er staat hieronder een mooie vuilnisbak, gebruik deze. Geen doekjes meer over de vloer.' :roll:

Ik dwaal af...
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door Suus »

Ardan schreef:Al moet ik zeggen dat, zoals me in Utrecht de vorige keer opviel, de schoonmakers er ook expres een zooi ervan maakten, zoals bij kerende treinen de toiletten inlopen en het wc-papier overal neerstrooiden op het balkon. Dat vind ik nou ook weer niet kunnen, hopen dat ze dat dit jaar niet doen.
In Amsterdam waren ze niet nodig om er een varkensstal van te maken, goeiemorgen zeg :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door Ardan »

Ja echt he? Verschrikkelijk... Ik snap dat ook niet, in die tijd, als ik een leeg blikje of een leeg pakje sigaretten had, dan stak ik hem even in een zijvakje van mijn rugzak om hem dan maar later in een 'openbare' prullenbak te gooien. Als de schoonmakers staken heeft het toch geen zin om je afval in een stationsbak te dumpen, dat past op een gegeven moment niet meer. Maar dat is toch geen reden om je troep dan maar te laten slingeren?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door fogeltje »

Ardan schreef:Al moet ik zeggen dat, zoals me in Utrecht de vorige keer opviel, de schoonmakers er ook expres een zooi ervan maakten, zoals bij kerende treinen de toiletten inlopen en het wc-papier overal neerstrooiden op het balkon.
Dat vind ik geen staken meer, maar moedwillig de boel saboteren. Dat valt in mijn ogen niet onder het stakingsrecht, waar ze verder gewoon recht op hebben.
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door VIRM »

Bee schreef:Het blijkt inderdaad dat er werkelijk niemand heeft geleerd van de vorige keer

- De bedrijven knijpen de schoonmakers nog steeds zo hard uit als eerst
- De mensen hebben nog steeds geen oog voor de omgeving waar ze in verkeren en gooien hun vuilnis overal maar neer.
Kortom: lang leve de vrije-markteconomie! Alles moet goedkoper. Dat er ook mensen het werk moeten doen is pure bijzaak. *O*

Overigens zijn er gisteren nog schoonmakers op station Zaandam gesignaleerd, dus ze staken (nog) niet overal.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door Suus »

Goed nieuws! Vanaf morgen gaan de schoonmakers weer aan het werk. Als er daarna binnen de week geen toenadering is gezocht door de werkgevers dan start de staking opnieuw.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door Caspar »

Afbeelding
Amsterdam centraal, op 5 januari. Hoe snel het daar wel niet smerig wordt zeg... Bij de Smullers was het nog aanzienlijk ranziger, met platgetrapte kroketten op de grond etc... :roll:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door webguy »

Viel in Nijmegen wel mee, behalve dat er een (expres geplaatste?) stapel kranten buiten lag in de regen, dat werd natuurlijk pulp en vies nadat iedereen er doorheen was gelopen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door Suus »

Vanaf vandaag beginnen de schoonmakers weer met staken...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door NintendoC »

Misschien moet het winkelpersoneel, zelf even het netjes houden. Als men ziet, dat het smerig is naast een prullebak, is het een kleine moeite om het even schoon te maken. Het is tenslotte je eigen zaak die smerig wordt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door isadora »

Bee schreef:Vanaf vandaag beginnen de schoonmakers weer met staken...
6+7 is volgens mij nog steeds 13.

Als ze dus afgelopen 6 januari aankondigen weer aan het werk te gaan (http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 13#p185422) en dan over een week zullen gaan bekijken, of er resultaten zijn bereikt, hoe is het dan in 's vredesnaam mogelijk, dat ze nu al weer staken?
6+7 is bij die schoonmakers dus gewoon 9, en dan is het geen wonder, dat de knip altijd leeg is.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door Suus »

NintendoC schreef:Misschien moet het winkelpersoneel, zelf even het netjes houden. Als men ziet, dat het smerig is naast een prullebak, is het een kleine moeite om het even schoon te maken. Het is tenslotte je eigen zaak die smerig wordt.
Het winkelpersoneel mag alleen binnen de eigen winkel schoonmaken, in het contract is afgesproken dat de schoonmakers verantwoordelijk zijn voor de transferruimtes (dus alles buiten de winkel) en als daar door iemand anders wordt schoongemaakt dan de schoonmakers is dat contractbreuk. Als die schoonmakers dan staken mag er ook niet schoongemaakt worden want dat is het breken van een staking en ook dat is wettelijk verboden.

Schoonmaakbedrijven mogen dus ook niet werkwilligen naar een station sturen om daar het personeel dat staakt vervangt, alleen personeel dat altijd op het station werkt mag blijven werken als zijn collega's staken. Het enige wat er gefaciliteerd kan worden is het plaatsen van extra vuilnisbakken, zoals in 2010 gebeurde op Amsterdam Centraal. Daar verschenen grote SITA-containers op de perrons om zo toch een poging te doen de afvalinzameling in stand te houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door fogeltje »

isadora schreef:
Bee schreef:Vanaf vandaag beginnen de schoonmakers weer met staken...
6+7 is volgens mij nog steeds 13.

Als ze dus afgelopen 6 januari aankondigen weer aan het werk te gaan (http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 13#p185422) en dan over een week zullen gaan bekijken, of er resultaten zijn bereikt, hoe is het dan in 's vredesnaam mogelijk, dat ze nu al weer staken?
6+7 is bij die schoonmakers dus gewoon 9, en dan is het geen wonder, dat de knip altijd leeg is.
Volgende week hoeft niet perse "over zeven dagen" te bedenken. Morgen is strikt genomen ook volgende week als ik dat op zondag zeg (of zaterdag indien mensen vinden dat de nieuwe week op zondag begint). Volgende week dus als in de betekenis "de week volgend op de week waarin we nu leven".
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door isadora »

fogeltje schreef:
isadora schreef:
Bee schreef:Vanaf vandaag beginnen de schoonmakers weer met staken...
6+7 is volgens mij nog steeds 13.

Als ze dus afgelopen 6 januari aankondigen weer aan het werk te gaan (http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 13#p185422) en dan over een week zullen gaan bekijken, of er resultaten zijn bereikt, hoe is het dan in 's vredesnaam mogelijk, dat ze nu al weer staken?
6+7 is bij die schoonmakers dus gewoon 9, en dan is het geen wonder, dat de knip altijd leeg is.
Volgende week hoeft niet perse "over zeven dagen" te bedenken. Morgen is strikt genomen ook volgende week als ik dat op zondag zeg (of zaterdag indien mensen vinden dat de nieuwe week op zondag begint). Volgende week dus als in de betekenis "de week volgend op de week waarin we nu leven".
Als er daarna binnen de week geen toenadering is gezocht door de werkgevers dan start de staking opnieuw. - wordt er in betreffend bericht gesteld. Dus er wordt een week respijt gegeven, of ben ik nu gek?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door Suus »

Binnen de week kan twee dagen zijn maar ook zeven dagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Schoonmakers station Nijmegen leggen werk neer

Bericht door fogeltje »

isadora schreef:
fogeltje schreef:
isadora schreef:
Bee schreef:Vanaf vandaag beginnen de schoonmakers weer met staken...
6+7 is volgens mij nog steeds 13.

Als ze dus afgelopen 6 januari aankondigen weer aan het werk te gaan (http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 13#p185422) en dan over een week zullen gaan bekijken, of er resultaten zijn bereikt, hoe is het dan in 's vredesnaam mogelijk, dat ze nu al weer staken?
6+7 is bij die schoonmakers dus gewoon 9, en dan is het geen wonder, dat de knip altijd leeg is.
Volgende week hoeft niet perse "over zeven dagen" te bedenken. Morgen is strikt genomen ook volgende week als ik dat op zondag zeg (of zaterdag indien mensen vinden dat de nieuwe week op zondag begint). Volgende week dus als in de betekenis "de week volgend op de week waarin we nu leven".
Als er daarna binnen de week geen toenadering is gezocht door de werkgevers dan start de staking opnieuw. - wordt er in betreffend bericht gesteld. Dus er wordt een week respijt gegeven, of ben ik nu gek?
Als zij het opvatten als "binnen deze week" en dat op vrijdag zeggen, dan kun je ze strikt genomen gelijk geven. Daarom heb ik ook altijd een hekel aan termen als "binnen een week". Noem gewoon een concrete datum of een concreet aantal (werk)dagen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten