Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Ik snap niet hoe die passagier tussen de bus en tram terecht is gekomen. Als de tram aan de ene kant de bus ramt kom je er toch aan de andere kant uit in plaats van aan de kant waar de tram ramt?
Gekko123 heeft het hierboven ook al kort uitgelegd, maar in het volgende filmpje kan je zien wat er bij een zijdelingse aanrijding gebeurt:
http://www.youtube.com/watch?v=RvAoit5t12s (spoel evt. door naar 0:35).
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Ruben »

Op het nieuws van radio 2 hoor ik net dat de politie na getuigenverhoor er vanuit gaat dat de buschauffeur door rood is gereden...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door hauptbahnhof »

En hier ook het nieuwsbericht:

Buschauffeur reed waarschijnlijk door rood

Volgens de politie is het aannemelijk dat de chauffeur van de lijnbus die zaterdagnacht in botsing raakte met een tram een rood verkeerslicht niet heeft gezien. Bij het ongeval kwam een 25-jarige vrouw om het leven.

In het onderzoek naar de aanrijding tussen een tram en een lijnbus zaterdagavond op Poortwachter in Amstelveen zijn diverse getuigen gehoord, waaronder inzittenden van de bus. De politie maakt uit de verklaringen op, dat het aannemelijk is dat de buschauffeur het voor hem bedoelde rode verkeerslicht niet heeft gezien en is doorgereden. De tram reed daarop tegen de linker achterzijde van de lijnbus.

Bij het ongeval kwam een 25 jarige inwoonster van Mijdrecht om het leven.

AT5
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door R-Flow »

Tragisch. :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Suus »

Tja. Nu is juist de kruising bij Poortwachter een van de meest eenvoudige om van spoorbomen te voorzien maar dat zal nog wel een tijdje duren vermoed ik. Overigens is het Comité Te Sneltram ook al weer bezig om in het nieuws zich te roeren nadat het bijna 13 jaar stil is geweest rondom dat comité, dat moet ik even in de gaten houden.
Chauf21 schreef:
Bee schreef:Ik snap niet hoe die passagier tussen de bus en tram terecht is gekomen. Als de tram aan de ene kant de bus ramt kom je er toch aan de andere kant uit in plaats van aan de kant waar de tram ramt?
Gekko123 heeft het hierboven ook al kort uitgelegd, maar in het volgende filmpje kan je zien wat er bij een zijdelingse aanrijding gebeurt:
http://www.youtube.com/watch?v=RvAoit5t12s (spoel evt. door naar 0:35).
Ik heb altijd moeite gehad met natuurkunde en heb het vak dan ook met alle liefde na de derde klas laten vallen :oops:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door VIRM »

Comité Te Sneltrem? Er ontgaat jou ook niks heh, Bee? :D
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Suus »

Het Comité Te Sneltram is best berucht, die hebben namelijk in 1998 een brief gestuurd naar het ministerie waarin het ze per direct stilleggen van de sneltram als eis stelden. De sneltram mocht pas weer rijden nadat er hekken geplaatst waren bij de sneltramhaltes. Nu wil het Comité Te Sneltram dat de stations verplaatst worden naar locaties vóór spoorwegovergangen in plaats van na een spoorwegovergang.

Uit het archief van de Volkskrant, 17 maart 1998:
Comité eist rijverbod sneltram Amstelveen
Het Amsterdamse actiecomitié 'Te Sneltram' heeft in een brief aan minister Jorritsma van Verkeer en de gemeente aangedrongen op een voorlopig rijverbod voor tramlijn 51 naar Amstelveen....

ANP

AMSTERDAM

Het comité heeft inmiddels van de gemeente de toezegging dat een aantal veiligheidsmaatregelen versneld wordt uitgevoerd. Zo komen er eind april hekken langs het tracé en op het perron. Dat is een maand eerder dan de bedoeling was. Het comité wil dat er tot die tijd geen trams rijden.

Twee weken geleden overleed een 27-jarige vrouw na een botsing met de sneltram en vorige week donderdag kwam een 34-jarige vrouw tussen het perron en de tram terecht. In 1995 overleden bij botsingen vier mensen en raakten er zeven gewond. In 1996 schepte de tram een vijftienjarige scholiere. Sinds een halfjaar rijden de sneltrams al langzamer, maar volgens het comité niet altijd.
Bron: Volkskrant
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door VIRM »

Waarom hebben ze vanaf het begin de kruisingen gewoon niet ongelijkvloers gemaakt?
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Waarom hebben ze vanaf het begin de kruisingen gewoon niet ongelijkvloers gemaakt?
Zoals Meja in 1998 zong: It's all 'bout the money, it's all 'bout the dum dum dum dum dum

Slimme meid. ;)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Jef400 »

Er moeten altijd eerst doden vallen voordat er wat gebeurd. erg voor die 25e jarige vrouw die het slachtoffer is van typisch Nederlands Faalbeleid.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door R-Flow »

JeffreyMeijer schreef:Er moeten altijd eerst doden vallen voordat er wat gebeurd. erg voor die 25e jarige vrouw die het slachtoffer is van typisch Nederlands Faalbeleid.
Volgens mij is dit al het derde ongeval met dodelijke afloop dus blijkbaar is zelfs dat niet genoeg.

Valt me eigenlijk nog mee dat er nog nooit een metro van de 51 op een volle tram 5 is geknald. Dat gecombineerde materiaal op dezelfde route is natuurlijk ook niet de meest ideale situatie qua veiligheid.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Suus »

Die laatste uitspraak slaat natuurlijk nergens op. Dat soort gecombineerd inzet gebeurt op wel meer plekken op de wereld, ook op plekken zonder automatische beveiliging en daar gaat het ook gewoon goed. Waarom zou het dan op de Amstelveenlijn wel fout gaan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door hauptbahnhof »

Het is overigens in het verleden al wel fout gegaan. Een tram 5 is op een metro 51 geknald. Trambestuurder lette niet op (was in zijn tas bezig ofzo). Het was tram 905 en metro 54.

Maar dat kon even goed tram op tram of metro op metro zijn...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Jef400 »

Bee schreef:Die laatste uitspraak slaat natuurlijk nergens op. Dat soort gecombineerd inzet gebeurt op wel meer plekken op de wereld, ook op plekken zonder automatische beveiliging en daar gaat het ook gewoon goed. Waarom zou het dan op de Amstelveenlijn wel fout gaan?
Door het rijgedra(n)g van de Nederlanders?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Vinny »

VIRM schreef:Waarom hebben ze vanaf het begin de kruisingen gewoon niet ongelijkvloers gemaakt?
De planvorming vond plaats in de sobere jaren '80. Eigenlijk had de sneltram in de vorm waar die nu in is aangelegd nooit mogen komen omdat de ombouw tot volwaardige metro feitelijk onmogelijk is geworden. Men had beter gewacht met de aanleg tot er wel genoeg geld was om de metro volledig ongelijkvloers en met de bestaande profielbreedte van de overige metrolijnen aangelegd had kunnen worden. Dan had die dus wel of een rijstrook van de rijbaan van auto's opgegeten, of de lijn ondergronds of op palen aangelegd moeten worden. Dat dillema speelt overigens nog steeds.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Suus »

Eerlijk gezegd denk ik dat de meest cruciale fout al in de begintijd van de metroplannen is gemaakt door af te wijken van Rotterdam. Geen gezamenlijk materieel, geen gezamenlijke beveiliging etc. Als toen al gekozen was voor een goede samenwerking hadden beide metronetten van elkaar kunnen profiteren in plaats van dat nu ieder zijn eigen wiel aan het uitvinden is.

Nürnberg, München en Wenen hebben samengewerkt bij de eerste fasen van hun metronet waardoor die een betere start hadden op zowel materieel als bedrijfsvoering dan Amsterdam ooit heeft meegemaakt. Dat tij is nu niet meer te keren helaas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door iljitsch »

Zijn er cijfers van hoeveel mensen er gewond raken en overlijden na ongelukken met trams in de verschillende steden?

Van een enkele gebeurtenis is moeilijk te zeggen of het onderdeel van een groter probleem is of een ongelukkig incident.

In dat opzicht is het wel interessant om te zien dat je vroeger bruggen en viadukten had waar je zonder al te veel moeite vanaf kon springen maar tegenwoordig is dat niet meer mogelijk. Ik vraag me af of we uiteindelijk een hek langs elke stoeprand gaan zetten.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Die laatste uitspraak slaat natuurlijk nergens op. Dat soort gecombineerd inzet gebeurt op wel meer plekken op de wereld, ook op plekken zonder automatische beveiliging en daar gaat het ook gewoon goed. Waarom zou het dan op de Amstelveenlijn wel fout gaan?
Natuurlijk slaat dat wel ergens op. Als er een keer een ongeluk gebeurd tussen twee van die voertuigen dan ben in tram 5 zwaar de pineut. Je gaat mij niet wijs maken dat er nog nooit elders in de wereld een ongeval is geweest.

Hoe je het ook wendt of keert er zitten gewoon een hoop elementen in de Amstelveenlijn die dat traject onnodig onveilig maken.
Bee schreef:[...] Dat tij is nu niet meer te keren helaas.
Over uitspraken die nergens op slaan gesproken... Natuurlijk is dat tij te keren, kwestie van wilskracht en besluitvaardigheid.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Zijn er cijfers van hoeveel mensen er gewond raken en overlijden na ongelukken met trams in de verschillende steden?
De Amstelveenlijn scoort in aantallen gewonden en doden redelijk slecht, dat is een feit. Maar het is echt niet de enige sneltramlijn waar wel eens ongelukken gebeuren met slechte afloop.

Wat artikelen van ongelukken op trambanen in Europa die vergelijkbaar zijn met de Amstelveenlijn;
Manchester
- http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/engl ... 178859.stm (jongen onder de tram)
- http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/engl ... 801773.stm (man onder de tram)
- http://www.huffingtonpost.co.uk/2011/12 ... 53057.html (blinde man valt van het perron en komt onder de tram terecht)

Hannover
- http://www.haz.de/Hannover/Aus-den-Stad ... ver-unklar (jongen onder de tram door tramsurfing)
- http://www.bild.de/regional/hannover/ha ... .bild.html (zwaargewond na aanrijding)

Karlsruhe
- http://www.ka-news.de/region/rastatt/Sc ... 216,780334 (man ziet slagbomen over het hoofd)
-http://www.ka-news.de/region/ettlingen/ ... 012,631632 (vrouw negeert rood licht)
- http://www.stimme.de/suedwesten/nachric ... 68,1739031 (trambotsing met 30+ gewonden)

Stuttgart
- http://www.stuttgart-journal.de/tp2/poo ... verletzte/ (drie gewonden bij oversteken trambaan)
- http://content.stuttgarter-nachrichten. ... angen.html (man ziet tram over het hoofd)
- http://www.bild.de/regional/stuttgart/s ... .bild.html (crisis bij politiek in Stuttgart na teveel ongelukken)

Bielefeld
- http://www.nw-news.de/lokale_news/biele ... unnel.html (man springt voor de tram)

Dortmund
- http://www.stimberg-zeitung.de/nachrich ... 330,559119 (Betonplatten op de rails gesmeten)

Het is niet zo dat er op de Amstelveenlijn extreem veel ongelukken gebeuren, maar het gebeurt voor Nederlandse begrippen wel vaak. In Rotterdam zijn er sinds de installatie van spoorbomen op alle behalve twee overwegen van de sneltram geen dodelijke ongelukken meer geweest, daarvoor gebeurde het ook wel een of meerdere keren per jaar. Ik herinner mij nog een grasmaaier die onder de metro terecht kwam. Die man overleed en liet 14 kinderen na. En ook op Utrecht-Nieuwegein gebeuren er vaak genoeg ongelukken met dodelijke afloop.

Maar door zomaar zonder argumentatie te roepen dat de Amstelveenlijn een dramatische lijn die alles en iedereen dood maait en waar gecombineerde inzet van verschillende materieelsoorten ook nog eens zeer gevaarlijk zou zijn. Nee, dat is gewoon ridicuul.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:De Amstelveenlijn scoort in aantallen gewonden en doden redelijk slecht, dat is een feit. Maar het is echt niet de enige sneltramlijn waar wel eens ongelukken gebeuren met slechte afloop.
Wat is je punt nou precies, omdat er elders ook dodelijke ongelukken gebeuren hoeven we hier niks te doen om te veiligheid te verbeteren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Suus »

Natuurlijk kan de veiligheid beter maar de Amstelveenlijn is geen uitzondering dus de zeer zware kritieken die je plaatst zijn volstrekt uit de lucht gegrepen (en ook niet beargumenteerd).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Natuurlijk kan de veiligheid beter maar de Amstelveenlijn is geen uitzondering dus de zeer zware kritieken die je plaatst zijn volstrekt uit de lucht gegrepen (en ook niet beargumenteerd).
Ik, en de nodige anderen hier, zeggen enkel dat de situatie rondom de metrolijn veiliger kan en dat het na drie dodelijke ongelukken misschien ook eens tijd wordt dat er iets veranderd.

Wat ik tot nu toe heb gezegd:
Ongeluk tussen metro + overig wegverkeer is het overige wegverkeer zeer kwetsbaar: Feit.
Bij combinatie metro + tram op hetzelfde traject is een stadstram, met name de Combino, kwetsbaar: Feit.
Het is spijtig dat een bedrijf als Canon wel inziet dat slagbomen essentieel zijn maar de regering het allemaal minder nauw neemt: Mijn persoonlijke mening.

Naar welke "zeer zware kritieken" waarbij je meer argumentatie wilt verwijs je precies Bee? Volgens mij valt het reuze mee wat ik tot nu toe gezegd heb.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 10 jan 2012, 00:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door Suus »

R-Flow schreef:Valt me eigenlijk nog mee dat er nog nooit een metro van de 51 op een volle tram 5 is geknald. Dat gecombineerde materiaal op dezelfde route is natuurlijk ook niet de meest ideale situatie qua veiligheid.
Dat heb je nooit met argumenten onderbouwt, ook al heb ik het meerdere keren gevraagd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Dat heb je nooit met argumenten onderbouwt, ook al heb ik het meerdere keren gevraagd.
Je sprak over "zeer zware kritieken" waar geen argumentatie achter zat, je hebt het dus eigenlijk maar over ééntje...

Maar ik snap eigenlijk niet zo goed wat je verder beargumenteerd wil hebben. Een stadstram staat veel lager op de rails dan metromaterieel en is lichter gebouwd, vooral de Combino. Dus ongeluk tussen metro en tram levert hier een vergelijkbare situatie op als wat er zaterdag met die streekbus is gebeurd, inclusief koppelstuk dat recht door het raam (of iets lager) heen kan komen. Met als belangrijk verschil dat het bij tram 5 om grotere aantallen mensen gaat. Ging er eigenlijk van uit dat je dat zelf ook wel kon verzinnen. :?
Ben twee jaar geleden voor mijn studie bij de Connexxion standplaats geweest bij Nieuwegein en daar gesproken met een aantal mensen van BRU. Heel toevallig kwam tijdens het gesprek ter sprake dat ze daar geen sneltrammaterieel gecombineerd met lagevloertrams willen o.a. om het veiligheidsaspect. De vrees bestaat dat van een Combino of Citadis weinig overblijft op het moment dat er een sneltram met redelijke snelheid tegen op botst. Ze spraken toen over de Amstelveenlijn en dat die situatie daar potentieel gevaarlijk is. Denk persoonlijk dat ze een punt hebben.
Bee schreef:Maar door zomaar zonder argumentatie te roepen dat de Amstelveenlijn een dramatische lijn die alles en iedereen dood maait en waar gecombineerde inzet van verschillende materieelsoorten ook nog eens zeer gevaarlijk zou zijn. Nee, dat is gewoon ridicuul.
Zo theatraal was het niet dat maak je er echt zelf van. :roll: Dat ik gezegd heb dat tram + metro op hetzelfde traject "zeer gevaarlijk" zou zijn is ook een hersenspinsel van je. Wat er wél staat is dat het "niet de meest ideale situatie qua veiligheid" is. Van nuances heb je geen kaas gegeten of je gaat expres met m'n woorden aan de haal.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Passagier dood door botsing tram op lijnbus

Bericht door iljitsch »

Hoe vaak komen botsingen tussen metro en metro of tram en tram voor? Volgens mij zijn die zeer zeldzaam, zeker met hoge snelheden. Op dezelfde lijn zou je vervolgens ook nog alleen kop/staartbotsingen kunnen hebben. Ik zie het probleem met de combinatie metro en tram op dezelfde lijn dus niet zo.

Vergeet niet dat als je dagelijks 1500 mensen 10 minuten laat wachten je na 8 jaar ook een mensenleven verspild hebt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 47 gasten