'Treinen stipter in 2011'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Thom91 »

'Treinen stipter in 2011'

UTRECHT - De treinen reden vorig jaar beter op tijd dan in 2010, maar het weer zat afgelopen jaar minder tegen.

Dit zei president-directeur Marion Gout-Van Sinderen van spoorbeheerder ProRail maandag in haar nieuwjaarstoespraak.
Met een gemiddelde punctualiteit van 94,7 procent - het aantal treinen met minder dan 5 minuten vertraging - was er in 2011 sprake van een historisch hoge punctualiteit op het Nederlandse spoor. In 2010 was dat nog 92,5 procent.

Bron en meer
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Vinny »

Nog 5 procent erbij en we hebben de Japanners ingehaald met punctualiteit. Gezien het succes van meldpunt volle treinen van Rover betekent het dan ook dat we de eerste passagier-in-treinduwers kunnen verwelkomen op de drukste stations van Nederland... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door VIRM »

En weer mensen voor de gek houden met die 5-minuten norm. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Fles »

Jankerds :P

Ben ik de enige die het raar vindt dat een netbeheerder hier iets over zegt? Waarom komen de vervoerders hier zelf niet mee? :?:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door ODRAIL »

VIRM schreef:En weer mensen voor de gek houden met die 5-minuten norm. -o-
Hoe bedoel je?

We hebben toch een 3-minuten norm?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Suus »

De NS heeft zelfstandig besloten de norm te veranderen in een 5-minutennorm omdat de rest van Europa dat ook doet. De 3-minutennorm bestaat officieel niet meer.

Ook leuk dat ProRail even tussen neus en lip door aangeeft dat binnenkort ALLE stations verbouwd gaan worden *O* *O* *O* Er komt namelijk LED-verlichting in de perronrand :P
Laatst gewijzigd door Suus op ma 09 jan 2012, 18:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Fles »

paar jaar geleden al hoor, dus DAT is er niet de oorzaak van dat de stiptheid nu hoger is ;)
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door VIRM »

KM46 schreef:
VIRM schreef:En weer mensen voor de gek houden met die 5-minuten norm. -o-
Hoe bedoel je?

We hebben toch een 3-minuten norm?
Ja, maar als je om de zoveel jaar de norm een beetje op gaat rekken, dan is het gewoon lekker spelen met cijfertjes.
Als ik in trein A zit, die 5-minuten overstaptijd biedt op trein B, maar trein A met +5 rijdt en trein B precies op tijd vertrekt, dan rijdt alles volgens de statistiekjes wel heel mooi en keurig op tijd, maar dan ben je als reiziger de pineut. Hetzelfde geldt voor (theoretische) cross-platform overstappen.
Rekenen met 5-minuten getuigt denk ik van een gebrek aan inlevingsvermogen in je reiziger.
Beul van de blindegeleidelijn
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Raymond »

Bee schreef: Ook leuk dat ProRail even tussen neus en lip door aangeeft dat binnenkort ALLE stations verbouwd gaan worden *O* *O* *O* Er komt namelijk LED-verlichting in de perronrand :P
Dat is trouwens wel echt zonde van het geld, nadat nog geen jaar geleden alle perronranden wit geverfd zijn.

Overigens bleek bij de vorige keer toen NS de cijfers presenteerde dat ook volgens de oude drie minutennorm en het percentage behaalde aansluitingen eveneens gestegen was (nadat het de afgelopen jaren wel eerst was gedaald).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Suus »

Raymond schreef: Dat is trouwens wel echt zonde van het geld, nadat nog geen jaar geleden alle perronranden wit geverfd zijn.
Alle perronranden behalve dat van Diemen Zuid, daar is bijna anderhalf jaar nadat het perron van een nieuwe vloer is voorzien nog steeds geen begin gemaakt aan het trekken van belijning op het perron :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door webguy »

Raymond schreef:Overigens bleek bij de vorige keer toen NS de cijfers presenteerde dat ook volgens de oude drie minutennorm en het percentage behaalde aansluitingen eveneens gestegen was (nadat het de afgelopen jaren wel eerst was gedaald).
Ik hoorde op Twitter inderdaad van Treinreiziger.nl dat er ook iets van een "reizigerspunctualiteit" cijfer is. Lijkt me belangrijk want bij die 94% algemene punctualiteit zitten niet opgeheven treinen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Geert »

VIRM schreef:
KM46 schreef:
VIRM schreef:En weer mensen voor de gek houden met die 5-minuten norm. -o-
Hoe bedoel je?

We hebben toch een 3-minuten norm?
Ja, maar als je om de zoveel jaar de norm een beetje op gaat rekken, dan is het gewoon lekker spelen met cijfertjes.
Als ik in trein A zit, die 5-minuten overstaptijd biedt op trein B, maar trein A met +5 rijdt en trein B precies op tijd vertrekt, dan rijdt alles volgens de statistiekjes wel heel mooi en keurig op tijd, maar dan ben je als reiziger de pineut. Hetzelfde geldt voor (theoretische) cross-platform overstappen.
Rekenen met 5-minuten getuigt denk ik van een gebrek aan inlevingsvermogen in je reiziger.
De norm is éénmalig veranderd van 3 minuten naar 5 minuten om een eerlijker vergelijking te kunnen maken met de rest van Europa (dat ook 5 minuten als norm gebruikt).

Gemiste aansluitingen worden tegenwoordig ook (apart) bijgehouden en deze indicator was vorig kwartaal 93,7%, ik ben benieuwd wat het dit kwartaal wordt. Er zit ongetwijfeld ook een correlatie tussen het aantal behaalde aansluitingen en de punctualiteit, maar ik heb geen zin om dat te gaan berekenen :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Gemiste aansluitingen worden tegenwoordig ook (apart) bijgehouden en deze indicator was vorig kwartaal 93,7%,
Ik hoop dat dat de gehaalde aansluitingen waren :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Geert »

Ja dat he ;)
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door VIRM »

@Geert: en dat zijn dan neem ik aan aansluitingen van trein op trein? Het spoornetwerk staat immers niet op zichzelf in OV-land. ;) Ik blijf het gewoon een vorm van manipulatie vinden, aangezien dit nu de cijfers zijn waar de nadruk op wordt gelegd.

Daarnaast vind ik het ook nog ronduit slecht dat de uitgevallen treinen niet mee worden geteld in dit percentage (aldus NOS). Als een trein niet rijdt, betekent niet dat er geen reizigers mee hadden gewild...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Suus »

Die discussie hebben we eerder gehad, maar als een trein niet rijdt kan die ook geen vertraging hebben en dus kan je dat niet in de statistiek meetellen. Het is beter om de opgeheven treinen dan apart te zetten. Het meetellen van opgeheven treinen als vertraagde treinen is manipulatie van de statistiek.

Als reizigersvertraging telt het wel, maar dat is iets anders dan treinvertraging.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Geert »

VIRM schreef:@Geert: en dat zijn dan neem ik aan aansluitingen van trein op trein? Het spoornetwerk staat immers niet op zichzelf in OV-land. ;) Ik blijf het gewoon een vorm van manipulatie vinden, aangezien dit nu de cijfers zijn waar de nadruk op wordt gelegd.
Ja, trein op trein.
Daarnaast vind ik het ook nog ronduit slecht dat de uitgevallen treinen niet mee worden geteld in dit percentage (aldus NOS). Als een trein niet rijdt, betekent niet dat er geen reizigers mee hadden gewild...
Dat wordt wel apart bijgehouden. Mocht het aantal uitgevallen treinen ineens excessief zijn gestegen in een periode waarin de punctualiteit ook flink gestegen is dan zou je achterdochtig moeten worden, maar er zijn goede redenen om het apart bij te houden. Je kunt er altijd nog een gecombineerde indicator 'reizigerspunctualiteit' van maken... (met als assumptie dat uitval >= 5 minuten vertraging oplevert)
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Reiziger Delft »

Fles schreef:Ben ik de enige die het raar vindt dat een netbeheerder hier iets over zegt? Waarom komen de vervoerders hier
zelf niet mee? :?:
Omdat het een beetje apart is als NS ook cijfers van Arriva, Veolia, Syntus en Connexxion gaat geven toch. :wink: Dit cijfers geeft de punctualiteit van heel Nederland aan. NS publiceert ook haar eigen punctualiteit.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door RoelZ1 »

Daarnaast is het voor ProRail natuurlijk een stuk makkelijker te meten dan voor NS zelf. ProRail weet precies hoe laat welke trein welk sein passeert, NS zal het vanuit de trein zelf moeten meten (en krijgt data van ProRail natuurlijk).
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door MdJ »

ALS er dan toch een LED-verlichting in de perronwand komt, maak dan ook kleurtjes erin die aangeven waar die trein gaat staan + lengte. DAT is tenminste handig.
Bij twijfel: gebruik beton.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Justin »

Ik zou zeggen: kaart het aan Mdj...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door webguy »

Als ze het goed doen bereiden ze het daar op voor natuurlijk. Maar ik vermoed dat wat er bedoelt wordt dat er leds vanaf het balastbed naar boven de perronwand verlichten, of zie ik dat verkeerd?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door find_your_spot »

Dus als ik het goed begrijp gaat de NS iets doen wat ze bij de metro in Washington DC al jaren hebben?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nlutTFq4WjA[/youtube]
For Your Railroad Adventures
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Justin »

webguy schreef:Als ze het goed doen bereiden ze het daar op voor natuurlijk. Maar ik vermoed dat wat er bedoelt wordt dat er leds vanaf het balastbed naar boven de perronwand verlichten, of zie ik dat verkeerd?
Dat doet me denken aan de lichtshow op Breda :').
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Treinen stipter in 2011'

Bericht door Vinny »

Is de discussie over perronverlichting niet een beetje off topic jongens?
reizigerspunctualiteit
Dat is heel lastig meetbaar, omdat je dan ook gegevens over de bezettingsgraad van de trein moet hebben en de daadwerkelijk gemaakte overstappen. Dat is slechts benaderbaar. De vraag is ook of je echt wat aan het cijfer hebt. Als vervoerder kun je beter gewoon op de punctualiteit van de treinen zelf richten, en voor gehaalde aansluitingen zoals gezegd een aparte indicator in het leven roepen. Vergeet trouwens ook niet dat meer dan 2/3 van de reizen zonder overstap geschiedt... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten