Utrecht Centraal: Die ellendige stoeptegel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Utrecht Centraal: Die ellendige stoeptegel

Bericht door Geert »

Utrecht Centraal: Die ellendige stoeptegel
Geplaatst op: dinsdag 10 januari 2012 11:54
Laatst bijgewerkt: dinsdag 10 januari 2012 11:56


Het reisdoel was een station. Een station dat straks geen station meer heet. Dan heet het een ov-terminal. Binnen dat verdwijnende station was het doel een perron.

Perron 5. Utrecht CS (straks Utrecht OVT) gisterochtend.

Als je de tijd wilt zien verglijden dan daar. Er is boven dat perron 5 een nieuwe kap verschenen, van licht gebogen staal en glas, ingelegd met zonnecellen, en door ranke, diagonaal geplaatste zuilen geschraagd. Een vleugje ruimtevaart.

Werp je een blik vandaar naar het perron aan de andere kant, dan staan daar nog, dakloos al, de verweerde gietijzeren staketsels van het verleden. Een verschil van eeuwen.

Onder de nieuwe kap zijn mannen met bouwhelmen en hesjes in de weer met nog aan te brengen panelen (de kap is nog niet af), met kabels, met stoeptegels.

Stoeptegels!

Die afschuwelijke, oer-Hollandse stoeptegel, die raken we kennelijk nooit meer kwijt, het is de erfzonde van onze verstening en verstedelijking. Een stratenmaker was op zijn knieën bezig de voet van een van die kosmische zuilen met stukken stoeptegel af te dichten. (...)
Lees verder
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht Centraal: Die ellendige stoeptegel

Bericht door reisthijs »

Een oud bericht (waar komt dat nu ineens vandaan?) en bovendien is het gezeur om niks. Het nieuwe station is nog lang niet klaar, alle perrons worden in verschillende fases opgeknapt dus dat ze nu voorlopig nog even de oude tegels hebben teruggelegd zegt helemaal niets. Een beetje kortzichtig om maar aan te nemen dat dit de definitieve situatie is...

Straks komen er gewoon nieuwe tegels het is alleen nog niet zeker welke. Daarom worden er nu her en der al wat uitgetest, zoals in Leiden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Utrecht Centraal: Die ellendige stoeptegel

Bericht door Vinny »

Wat is er mis met een stoeptegel? Die hippe keitjes die op de Dam liggen, daar wordt je pas diep droevig van. Ik vind een asfaltlaagje ook wat hebben zoals op Lelylaan, alleen dat heeft als nadeel dat het snel lelijk grijs wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht Centraal: Die ellendige stoeptegel

Bericht door reisthijs »

Daar heb je wel een punt, "mooie" tegels is ook niet alles. Zo denk ik bijvoorbeeld aan de in de tegels ingebouwde witte stippen in Leiden (na een paar maanden ontbrak zo'n beetje de helft daarvan), de grote hippe tegels van Amsterdam Amstel (nog geen jaar geleden vernieuwd maar is nu al heel lelijk geworden) of het proefvakje nieuwe tegels in Utrecht in de gang naar het busstation (wordt snel glad bij nat weer).

Ja, dan zijn die degelijke grijze stoeptegels eigenlijk zo gek nog niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Utrecht Centraal: Die ellendige stoeptegel

Bericht door Daniel »

In Utrecht Centraal hebben ze toch juist meerdere proefvakken met verschillende soorten tegels om de juiste te kunnen kiezen? Dan kan je dus zo'n tegel als in de gang naar busstation Zuid laten afvallen :wink:

De tegels op Schiedam Centrum blijven er bij mijn weten trouwens wel redelijk goed uitzien, wellicht is dat wat?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Utrecht Centraal: Die ellendige stoeptegel

Bericht door Geert »

reisthijs schreef:Een oud bericht (waar komt dat nu ineens vandaan?)
Oh, ik zag het vanochtend ergens anders voorbij komen en had me niet gerealiseerd dat het al een bericht van vorig jaar is, excuus :)

@Daniel: die tegels zien er nog goed uit, daar moest ik ook al aan denken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Utrecht Centraal: Die ellendige stoeptegel

Bericht door Ardan »

Als ze maar niet voor hetzelfde asfalt gaan kiezen als de 'opgeknapte' perrons van de Amsterdamse Oostlijnmetrostations, die brokkelen al af als je er alleen maar naar wijst. In de Cuypershal ligt ook een stukje proeftuin om te kijken welke tegel straks het beste in het hele station toegepast kan worden.
De tegels van Nijmegen vind ik nog wel het mooiste eruit zien, die liggen er nu geloof ik 1,5-2 jaar in en zien er nog piekfijn uit. Groter en lichter van kleur dan de standaardtegel.
Maar waar maken we ons druk om? Over de grens mag je allang blij zijn als er überhaupt tegels líggen.
Ik doe ook maar wat
miesderuiter
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 08:31

Re: Utrecht Centraal: Die ellendige stoeptegel

Bericht door miesderuiter »

R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Utrecht Centraal: Die ellendige stoeptegel

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Maar waar maken we ons druk om? Over de grens mag je allang blij zijn als er überhaupt tegels líggen.
Lijkt me niet verstandig als we België als leidraad nemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Utrecht Centraal: Die ellendige stoeptegel

Bericht door Suus »

Ik vind het opnieuw betegelde deel van perron 8/9 in Leiden best mooi, ook in samenhang met het nieuwe meubilair en de nieuwe stijl kiosk. Aan de ene kant vind ik het dan ook jammer dat de rest van het station niet is gedaan, aan de andere kant waren de werkzaamheden wel heel onhandig, want de afzetting maakte het perron zo smal dat het in de avondspits soms onmogelijk was nog in- of uit te stappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten