"Kans op regiotram Groningen steeds kleiner"

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re:

Bericht door The best »

Er komt ook nog een lijn naar Kardinge en ze willen nog een lijn bouwen naar het Martini-ziekenhuis. Maar voor die laatste lijn is geen geld.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re:

Bericht door hm00 »

Toch denk ik dat in Groningen een tram te duur is.
Groningen is een stad midden op het platteland, dus veel aanvoer van reizigers vanuit omliggende plaatsen zal er ook niet zijn (dus niet te vergelijken met Utrecht of Gent)
Veel minder reizigers om een tram met 200 zitplaatsen te vullen. Ze zouden dan moeten rijden met kleinere trams.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re:

Bericht door The best »

Vergeet niet dat er best een hoop studenten vanuit de omgeving naar Groningen reizen. Ook zitten de treinen vanuit Assen zeker ´s ochtends goed vol.

Voor de rest gaan ze juist met grote trams rijden om de reizigerscapaciteit te kunnen vergroten, wat op dit moment ook geen overbodige luxe is.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door R-Flow »

Stéphane schreef:Laten we eens een paar voorbeelden noemen,

- PeopleMover Schiphol
-ParkShuttle
-...
Geleidebussen
Trams op banden (Citylor of zo?)
Monorails etc.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Re:

Bericht door hm00 »

The best schreef:Er komt ook nog een lijn naar Kardinge en ze willen nog een lijn bouwen naar het Martini-ziekenhuis. Maar voor die laatste lijn is geen geld.
Er zijn nu ongeveer tot 15 stadlijnen. Een aantal hebben een frequentie van 2x per uur. Een enkele rijdt 8 keer per uur (lijn 15, maar alleen overdag). Leidt het invoeren van een tramplan niet tot het schrappen van lijnen elders, waardoor waardoor mensen verder zullen moeten lopen naar een halte?
Hoeveel tramlijnen komen er? Ik begrijp twee.

Er zal wel onderzoek zijn gedaan. Als er meer reizigers komen en het exploitatietekort ook kan afnemen, is het tramplan een goed plan.

Maar ja, ik lees in het eerste artikel dat de gemeente Groningen geen geld heeft en dat er Rijksbezuinigingen aankomen, ondanks dat er vast wel meer reizigers vervoerd zullen worden en er drukke bestemmingen in groningen zijn.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Re:

Bericht door The best »

hm00 schreef:
The best schreef:Er komt ook nog een lijn naar Kardinge en ze willen nog een lijn bouwen naar het Martini-ziekenhuis. Maar voor die laatste lijn is geen geld.
Er zijn nu ongeveer tot 15 stadlijnen. Een aantal hebben een frequentie van 2x per uur. Een enkele rijdt 8 keer per uur (lijn 15, maar alleen overdag). Leidt het invoeren van een tramplan niet tot het schrappen van lijnen elders, waardoor waardoor mensen verder zullen moeten lopen naar een halte?
Hoeveel tramlijnen komen er? Ik begrijp twee.

Er zal wel onderzoek zijn gedaan. Als er meer reizigers komen en het exploitatietekort ook kan afnemen, is het tramplan een goed plan.

Maar ja, ik lees in het eerste artikel dat de gemeente Groningen geen geld heeft en dat er Rijksbezuinigingen aankomen, ondanks dat er vast wel meer reizigers vervoerd zullen worden en er drukke bestemmingen in groningen zijn.
Voor lijn 1 worden de stadslijnen 11 en 15 weggedaan (0mdat die naar het Zerinke gaan) en voor lijn 2 worden de delen van lijn 3 en 7 tussen het station en Kardinge weggedaan en worden de delen van die lijnen in de wijken Beijum en Lewenborg vervangen door een andere bus.

Het plan is om ooit ook nog een lijn naar het Martiniziekenhuis aan te leggen en die zou dan de rest van lijn 6 vervangen.

De lijnen die 2x per uur rijden zullen niet heel veel aangepast worden. Ze zullen rond de Grote Markt waarschijnlijk anders gaan rijden, maar ze hebben niet de functie van doorgaande lijnen. Dat zijn veel meer wijkontsluitende lijnen.
menno47
Berichten: 161
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 12:09
Locatie: Groningen

Re: Re:

Bericht door menno47 »

hm00 schreef:Toch denk ik dat in Groningen een tram te duur is.
Groningen is een stad midden op het platteland, dus veel aanvoer van reizigers vanuit omliggende plaatsen zal er ook niet zijn
Ervaringsdeskundige uit de randstad ? Wat een nitwit, hier zakt mij de broek echt van af :twisted: !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Regiotram Groningen

Bericht door Suus »

De stadstram die aangelegd gaat worden in Groningen is om de problemen met het stedelijk vervoer in een keer goed aan te pakken. Men geeft blijk van visie door de problemen in een keer goed aan te pakken in plaats van lang door te modderen zoals in Utrecht gebeurt (ik kwam recentelijk een rapport uit 1986 tegen over een sneltramlijn Utrecht - Uithof - Zeist bijvoorbeeld).

Dat de tweede fase met het doortrekken van de tram over de regionale spoorlijnen mogelijk niet doorgaat is al helemaal spijtig te noemen, want juist dan maak je het tramnet echt aantrekkelijk. Er ontstaat van diverse plekken een directe verbinding naar werk- en recreatiegebieden midden in de stad of de streek (ook winkelen is recreatie in dit geval) zonder overstappen. In vergelijkbare gevallen in het buitenland heeft dat geleid tot een enorme oppepper van de kwakkelende gebieden rondom de stad. Omdat de reistijd naar alle belangrijke punten lager is geworden wordt het aantrekkelijk om rondom te stad te gaan wonen in plaats van alleen maar in de stad. Onzin zeg je? In weinig regio's in Duitsland hebben de dorpen de laatste decennia zo'n groeispurt doorgemaakt als de dorpen rondom Karlsruhe, die allemaal met de sneltram ontsloten worden. Karlsruhe is op meer punten wel vergelijkbaar met Groningen. Qua inwonersaantallen, regionale functie en voorzieningen ontwijken ze niet zo veel bijvoorbeeld.

Toch zie ik ook wel een minpunt aan het plan voor de regiotram zoals dat in Groningen op tafel ligt, en dat is dat men voor de regionale trams naar een oplossing met hybride trams kijkt met een dieselmotor. Liever had ik gezien dat de spoorlijnen voorzien zouden worden van een bovenleiding dat hoewel duurder wel een stuk duurzamer is dan een dieselmotor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Regiotram Groningen

Bericht door Geert »

Bee schreef: Er ontstaat van diverse plekken een directe verbinding naar werk- en recreatiegebieden midden in de stad of de streek (ook winkelen is recreatie in dit geval) zonder overstappen. In vergelijkbare gevallen in het buitenland heeft dat geleid tot een enorme oppepper van de kwakkelende gebieden rondom de stad. Omdat de reistijd naar alle belangrijke punten lager is geworden wordt het aantrekkelijk om rondom te stad te gaan wonen in plaats van alleen maar in de stad.
Die verbinding met de regio is er nu toch ook al? Als ik in Groningen een bus neem naar Lauwersoog rijdt die ook een rondje door de binnenstad. Hoeveel sneller worden dergelijke verbindingen met een tram ten opzichte van het bestaande busvervoer?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re:

Bericht door Suus »

Sneller, omdat mensen bereid zijn iets verder te lopen voor een tramhalte of treinstation waardoor die minder vaak stopt dan een bus en omdat de trams 100 kilometer per uur kunnen gaan rijden buiten de bebouwde kom terwijl de streekbus dat niet mag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hm00
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 aug 2011, 23:41

Re: Re:

Bericht door hm00 »

menno47 schreef:
hm00 schreef:Toch denk ik dat in Groningen een tram te duur is.
Groningen is een stad midden op het platteland, dus veel aanvoer van reizigers vanuit omliggende plaatsen zal er ook niet zijn
Ervaringsdeskundige uit de randstad ? Wat een nitwit, hier zakt mij de broek echt van af :twisted: !
Nou geen deskundige. Maar ook in de grote steden moet er flink veel geld bij voor de exploitatie. En groningen is nou eenmaal een veel kleiner stedelijk gebied. Ben wel benieuwd naar een rapportage over kosten en baten waaruit blijkt dat het allemaal goedkoper gaat worden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door R-Flow »

hm00 schreef:En groningen is nou eenmaal een veel kleiner stedelijk gebied.
We hebben het dan ook niet over een net van 16 tramlijnen zoals in Amsterdam. :wink: Dat er al 10-15 jaar (als het niet langer is) geluld wordt over één, hooguit twee, tramlijntjes vind ik persoonlijk te gek voor woorden. Voor het geld van jaren lang ouwehoeren, rapporten opstellen + mogelijke kabelbaan had die tram waarschijnlijk al lang kunnen rijden.

PS Neem de laatste zin van vooral met een korreltje zout i.p.v. er veel te serieus op in te gaan.

Zelfde geldt voor de tram naar De Uithof in Utrecht. Daar wordt al ruim 20 jaar gesproken over een tramlijn die er gewoon moet komen. In de tussentijd heeft Frankrijk bijna ieder jaar wel weer een nieuwe tramstad erbij, vaak steden die kleiner zijn dan Utrecht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten