Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door fogeltje »

RENKUM/ ARNHEM - Maartje Hollink (14) uit Renkum moest maandagmiddag noodgedwongen van Arnhem naar Oosterbeek lopen. De buschauffeur wilde haar niet meenemen toen haar ov-kaart dienst weigerde. Haar moeder Marleen van Alst kocht voor beide dochters een ov-chipabonnement voor 72 euro per stuk.

Volgens woordvoerder Herman de Gooijer van Connexxion is Lijn 86 tussen Arnhem en Wageningen van de Stadsregio Arnhem Nijmegen en tussen Wageningen en Ede van de provincie Gelderland. Daar ligt de oorzaak van dit incident.

"De Stadsregio heeft de abonnementen wel verchipt, de provincie niet. Daarom raden we iedereen op lijn 86 aan een papieren abonnement te kopen via de website van Syntus. Daarmee kan gereisd worden met alle maatschappijen. Hetzelfde geldt voor lijn 43 tussen Arnhem en Dieren."

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/r ... pkaart.ece?

Klik ook eens op de links naar buslijnen in het artikel.
"Een touringcar is geen bus"
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door Reiziger Delft »

Het wordt er niet duidelijker op; hoe moet iemand nu weten in welke concessie een bepaalde bus rijdt? Waarom moet elke vervoersregio nu z'n eigen regeltjes gaan bedenken? Bij Connexxion/Breng moet je verplicht inchecken met een abonnement, bij Syntus en Arriva juist niet omdat er anders saldo wordt afgeschreven.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door erjeebee »

Sjonge jonge,

Ik ben ook eens in Arnhem uit de bus gezet omdat ik met verkleumde vingers er niet binnen een halve minuut in slaagde mijn OV jaarkaart tevoorschijn te toveren en de chauffeur mij niet toestond verder te zoeken terwijl hij alvast vertrok.
Vast dezelfde chauffeur....

Overigens overgedramatiseerd verhaal van dat lopen zeg.
Bij mijn weten rijdt lijn 86 's middags elke 7 1/2 minuut, en tussendoor rijdt ook lijn 1 nog een kwartierdienst tussen Arnhem en Oosterbeek (of zelfs 10-minuten? weet ik niet uit mijn hoofd en geen zin om op te zoeken :))
Dus gewoon doen wat ik toen ook deed.
Even op de volgende bus wachten waar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een pragmatischer chauf op zit.

En volledig eens met de vorige spreker
Handhaaf en accepteer de papieren abonnementen tot het IN HET GANSCHE LAND goed werkt met de OVC.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door fogeltje »

Volgens mij speelt of speelde dat probleem in Brabant overigens ook tussen Hermes van het SRE en Veolia/Arriva van de Provincie.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door fogeltje »

@erjeebee: datzelfde riep ik altijd over de strippenkaart, maar die heeft men ook er volledig uitgegooid voordat de opvolger goed werkt.
"Een touringcar is geen bus"
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door erjeebee »

En wederom ben ik het met de vorige spreker eens. :)
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door Reiziger Delft »

Wat moet ik eigenlijk kopen als ik dagelijks met Arriva van Doesburg naar Arnhem reis en daar overstap op een stadsbus van Breng naar ziekenhuis Rijnstate? (fictief voorbeeld). Voor Arriva heb ik een papieren abonnement nodig, te bestellen op de site van Arriva. Voor het stuk met Breng heb ik een abonnement op mijn OV-Chipkaart nodig, wat ik via ov-chipkaart.nl kan bestellen.

Kan je echter ook ergens zowel het reisproduct als de papieren versie in 1 kopen?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door fogeltje »

Zover ik weet worden de papieren abonnementen nog wel geaccepteerd in bussen van Novio, ze zijn echter niet meer te koop daar. In Brabant worden de papieren abonnementen in ieder geval nog geaccepteerd in het gebied waar ze verchipt zijn (alleen weet ik zo even niet welke regio nu juist verchipt is en welke niet).
"Een touringcar is geen bus"
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door erjeebee »

Reiziger Delft schreef:Wat moet ik eigenlijk kopen als ik dagelijks met Arriva van Doesburg naar Arnhem reis en daar overstap op een stadsbus van Breng naar ziekenhuis Rijnstate? (fictief voorbeeld). Voor Arriva heb ik een papieren abonnement nodig, te bestellen op de site van Arriva. Voor het stuk met Breng heb ik een abonnement op mijn OV-Chipkaart nodig, wat ik via ov-chipkaart.nl kan bestellen.
2 mogelijke opties:
- Neem Velps ziekenhuis in plaats van Rijnstate, kun je zo vanuit je Arriva bus uitstappen
- Ga van Station naar Rijnstate lopen. Mooie wandeling!

En nu even alles op een stokkie.
Ik weet het niet RD.
Het is te zot voor woorden dat ervaren OV gebruikers hier al niet uitkomen.
Hoe moeten Henk en Truus in hemelsnaam van A naar B komen in gebieden waar deel van de bussen alleen OVC ab. accepteert en deel alleen papier?
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door Reiziger Delft »

Over Brabant: bij Hermes en Veolia worden überhaupt geen ster-abonnementen meer verkocht. (Bron: websites) Al gekochte ster-abonnementen zijn nog wel geldig, evenals ster-abonnementen uit aangrenzende provincies. Bij Arriva Brabant kan je gek genoeg dan wel weer ster-abonnementen kopen, althans tot 30 juni 2012.

Hopelijk worden zichtkaarten dan bij Novio/Connexxion nog geaccepteerd, anders ontstaat er een nogal rare situatie. Overigens speelt dit probleem ook in de stadsregio Rotterdam; daar moet je verplicht met een OV-chipkaart inchecken bij Q-buzz en RET. Als je een Arriva-zichtkaart hebt kan je bij RET je abonnement op een OV-Chipkaart laten zetten.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door Thijs »

Reiziger Delft schreef:Wat moet ik eigenlijk kopen als ik dagelijks met Arriva van Doesburg naar Arnhem reis en daar overstap op een stadsbus van Breng naar ziekenhuis Rijnstate? (fictief voorbeeld). Voor Arriva heb ik een papieren abonnement nodig, te bestellen op de site van Arriva. Voor het stuk met Breng heb ik een abonnement op mijn OV-Chipkaart nodig, wat ik via ov-chipkaart.nl kan bestellen.

Kan je echter ook ergens zowel het reisproduct als de papieren versie in 1 kopen?
Als je bij Syntus of Arriva bijvoorbeeld een sterabonnement koopt, dan krijg je hierbij een zichtkaart, waar je óók bij Connexxion mee mag reizen. Zie http://www.syntusgelderland.nl/ov-chipk ... ement.aspx
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door fogeltje »

Ah juist, ik wist dat tenminste 1 partij in Brabant nog deed aan sterabonnementen, maar ik dacht dat het of in de ene of in de andere concessie was. Maar het punt blijft dat ze daar wel nog overal geaccepteerd worden dus ik neem aan dat dit ook voor het KAN geldt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door Vinny »

Ik word wel een beetje droevig van het feit dat de vevoerders kennelijk na 5 jaar nog steeds niet in staat zijn om verchipte abonnementen te kunnen herkennen. :N
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door flipje »

De OV-chipkaart zou alles makkelijker moeten maken toch? :roll:
Met 1 kaart waarbij je bij alle vervoerders terecht kan..
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door Jef400 »

We hadden het ook beter de OV-Shitkaart kunnen noemen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Volgens mij speelt of speelde dat probleem in Brabant overigens ook tussen Hermes van het SRE en Veolia/Arriva van de Provincie.
nee hoor. in Brabant zijn geen sterabonnementen meer. Wat wel speelt is tussen Gelderland en Limburg naar SRE/Brabant als voorbeeld.
Het geluk is er dat de abonnementen in limburg nog niet zijn verchipt en men dus in principe geen probleem kan ondervinden als men over de grens gaat (lijn 27 <> lijn 26). Immers Deurne als Centumzone is te koop bij Veolia Limburg (vanweg lijn 27).
Maar is de buurtbus ook een abonnement toegestaan bb naar helenaveen ? Dat is nergens te vinden sinds het nieuwe kaartasortiment, niemand die het weet....
Die vraag ligt er nu dan ook...
En wat als de abonnementen worden verchipt in Limburg en SRE/Brabant doen nog steeds niet mee met de sterabonnementen ?? Wat dan ??
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door Stéphane »

Ik ga op reis naar Nederland en ik neem mee...
Wat doe ik het beste de volgende keer als ik naar NL kom?

[*] Een OV-chipkaart
[*] Papieren kaartjes kopen
[*] Een mitrailleur en het ov kapen
[*] Een verlopen strippenkaart en hopen dat de chauffeur nog niet weet dat die is afgeschaft
[*] Gewoon mijn Buzzypass en beweren dat die ook voor heel NL geldig is.
[*] Gewoon alles met mijn BMX doen
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door Michael 1988 »

Naar mijn mening had heel de ov-shitkaart niet ingevoerd mogen worden. Nooit niet. Te storingsgevoelig (bleek van de week al bij veel reizigers die niet in of uit konden checken) en doordat niet iedere concessieverlener tegelijkertijd de abonnementen verchipt ontstaan ook verwarring over de abonnementen (blijkt uit bovenstaand krantenbericht). Daarnaast als je je OV-chipkaart verliest of als die gestolen wordt moet je anderhalf tot twee weken wachten totdat je een nieuwe krijgt. Dat is naar mijn mening veel te lang. Met het oude systeem kon je gewoon zo een nieuwe abbonement of strippenkaart halen bij het postkantoor. Met het oude systeem kon je je abonement niet blokkeren, maar je hebt wel sneller je kaart.

Stom k*t systeem die ov-chipkaart.

Het was trouwens geheel onterecht dat dat meisje uit de bus werd gezet. Naar mijn mening moeten naast de chipkaartabonnementen ook zichtkaarten afgeleverd worden om dit soort problemen te voorkomen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door fogeltje »

Het had op zich best ingevoerd moeten worden maar veel anders. Ten eerste had er volstrekt centrale regie moeten zijn met onder andere hetzelfde systeem voor alle vervoerders. Dan heb je tenminste niet dat bij Connexxion twee abonnementen op 1 kaart tegelijk problemen oplevert en bij Arriva niet. Of het gaat overal goed of het gaat overal fout. Verder had de strippenkaart nooit mogen worden afgeschaft voordat het systeem gewoon goed werkt, vooral dat was de fout. De strippenkaart wordt afgeschaft terwijl het nieuwe systeem nog rammelt aan alle kanten; en het ergste is het zijn structurele ontwerpfouten, niet kinderziektes wat graag zo snel wordt geroepen. De decentralisatie van het OV heeft hier ook wel een en al mee te maken hebben gehad.
Laatst gewijzigd door fogeltje op do 12 jan 2012, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door Michael 1988 »

Kinderziektes? Daar zet ik een behoorlijk groot vraagteken bij ja. Die kaart doet al minstens 5 jaar dienst in Rotterdam. In die 5 jaar hadden ze naar mijn mening gewoon de kinderziektes eruit kunnen halen. Maar ja ook een domme actie was om toen maar 1 vervoerder te betrekken in het begin i.p.v. alle 3 de vervoerders in het SRR-gebied (als je het toch nog klein wilt houden) en meteen al digitale abbonementen erop. Dan kon je pas goed kijken wat er allemaal fout kan gaan met die kaart. Maar helaas, daar waren ze schijnbaar niet bepaald slim genoeg voor. Strippenkaart en sterabbo is afgeschaft en de klachten blijven zich maar opstapelen.

Maar dit is discussievoer voor een andere topic dus houdt ik het hierbij ;)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door isadora »

Alle abonnementen en kaarten afschaffen, nu en voorgoed.
Laat de Staat elk jaar maar een graai uit een (Griekenland-)pot doen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door MdJ »

Inmiddels (geen idee wanneer geplaatst) staat er een bericht op de site van syntus met iets meer uitleg over deze vreemde situatie:
Voor reizigers van Syntus (maar ook van Arriva) geldt dat alleen het sterabonnement als zichtkaart geldig is. Dit besluit is genomen door overheden en vervoerders omdat op termijn het sterabonnement vervangen zal gaan worden door nieuwe OV-chipkaartproducten waarbij reizen op basis van kilometers de norm is. In deze zgn. overgangsfase is er voor gekozen het sterabonnement (op papier) te laten bestaan en deze alleen te accepteren in combinatie met een persoonlijke OV-chipkaart.http://www.syntusgelderland.nl/nieuws/l ... eldig.aspx
Ook opvallend: lijn 73 (Winterswijk-Enschede) staat niet vermeld, maar geldt dezelfde problemen als lijn 74 (ook Syntus-Connexxion-Arriva)
Bij twijfel: gebruik beton.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door huibf »

Reiziger Delft schreef:Over Brabant: bij Hermes en Veolia worden überhaupt geen ster-abonnementen meer verkocht. (Bron: websites) Al gekochte ster-abonnementen zijn nog wel geldig, evenals ster-abonnementen uit aangrenzende provincies. Bij Arriva Brabant kan je gek genoeg dan wel weer ster-abonnementen kopen, althans tot 30 juni 2012.
fogeltje schreef:Ah juist, ik wist dat tenminste 1 partij in Brabant nog deed aan sterabonnementen, maar ik dacht dat het of in de ene of in de andere concessie was. Maar het punt blijft dat ze daar wel nog overal geaccepteerd worden dus ik neem aan dat dit ook voor het KAN geldt.
Waar dan? Toch niet op www.arriva.nl en ook niet op www.ovchipkaart.nl
Hermes heeft 2 weken, door een fout, begin november 2011, eventjes op www.ovchipkaart.nl gestaan, met de mogelijkheid op een sterabonnement te kopen voor alle SRE zone's.
In SRE en Brabant zijn dus geen sterabonnementen meer te koop met centrumzones in deze gebieden. MUV de centrumzones die van een andere concessie zijn, (als voorbeeld dus Deurne en bijvoorbeeld lijnen van vanuit Gelderland naar Den Bosch etc.)
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door Reiziger Delft »

Hier staat informatie over ster-abonnementen bij Arriva. Daar staat onder andere:
Niet voor alle regio's te koop
Het regio-sterabonnement als zichtkaart is bij Arriva niet te koop als u reist met de stadsdienst Lelystad, de Qliners in Groningen en Drenthe en Qliners 315, 325 en 335 Groningen - Heerenveen - Lelystad.
Ik maakte daar eigenlijk uit op dat je er dus wel 1 voor het Arriva-gebied in Brabant kan kopen. Ik heb niet geprobeerd of dat ook daadwerkelijk kan. Blijkbaar was mijn aanname dan dus verkeerd.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Meisje (14) uit lijnbus gezet na weigering ov-chipkaart

Bericht door TLP »

Niet voor alle regio's te koop
Het regio-sterabonnement als zichtkaart is bij Arriva niet te koop als u reist met de stadsdienst Lelystad, de Qliners in Groningen en Drenthe en Qliners 315, 325 en 335 Groningen - Heerenveen - Lelystad.
Zou dat betekenen dat de sterabonnementen langzamerhand afgeschaft worden? (Lelystad en de 315 t/m 335 zijn immers de laatste concessies die Arriva gewonnen heeft) :oops:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten