Stationsgebied Zwijndrecht op de schop

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Stationsgebied Zwijndrecht op de schop

Bericht door Daniel »

Stationsgebied Zwijndrecht op de schop
ZWIJNDRECHT Het stationsgebied in Zwijndrecht zal er over vijf jaar compleet anders uitzien. Volgende week beginnen de werkzaamheden om de bushaltes van het Stationsplein naar de Stationsweg te verplaatsen. De bussen hoeven dan geen omweg meer te maken naar het station.
Met de verplaatsing van de bushaltes moet de reiziger wel de weg oversteken.

Dit baart Frans Osseweijer van reizigersorganisatie ROVER zorgen. ,,Er moet een goede oversteekplaats komen met lichten die correct zijn afgesteld. Ook moet naar de dienstregeling worden gekeken, want de reiziger moet een redelijke tijd krijgen om van de trein naar de bus te lopen.

In de plannen van de gemeente blijven de twee zebrapaden, waarvan één met verkeerslichten, bestaan.

Wethouder Arie Dost licht toe: ,,Om de veiligheid te waarborgen zullen we hekwerken langs de weg plaatsen, zodat voetgangers worden gedwongen om bij het zebrapad over te steken’’. Met busmaatschappij Arriva is overleg geweest en per 1 december zal de dienstregeling veranderen en aansluiten op de treinen.’’

De aanpak van het Stationsplein is onderdeel van een groter plan dat inspeelt op de toekomst van het verkeer in Zwijndrecht.

Bron: Algemeen Dagblad

Kleinigheidje: de dienstregeling hoeft niet zozeer te veranderen om aan te sluiten op de treinen... dat doet 'ie nu ook al enigzins zover ik snel even in 't busboekje zag.
Leuk is ook de melding dat de bussen geen omweg meer hoeven te maken om op 't station te komen... lijn 11 en 12 moeten namelijk straks juist een heel stuk voorbij 't station rijden om te kunnen omkeren. Je kunt deze tegengesteld rijdende ringlijnen namelijk onmogelijk zo aanpassen dat ze helemaal niet hoeven te keren bij het station. Nouja, het kan wel maar dan neemt het aantal reismogelijkheden naar het station bij gelijkblijvende frequentie af omdat de bussen het station niet meer halverwege hun rondje kunnen aandoen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Stationsgebied Zwijndrecht op de schop

Bericht door Justin »

Ik heb het gemerkt... Het KPN gebouw staat enige tijd ook ineens leeg van de een op de andere dag, en ik heb vandaag de tijdelijke halte gezien. Verder zijn er borden die er op wijzen dat in de maand september de stationsweg onbereikbaar is.

Zelf wordt de voorzijde van het station voorzien van een hellingbaan, waar ik afgelopen 2 weken niemand meer aan heb zien werken. Het had ALLANG klaar kunnen zijn. Verder denk ik: wéér een verandering? De fietsenstalling ging op de schop 3 jaar terug, en daarvoor is het in de jaren '90 ook ingrijpend veranderd...

Kunnen ze niet de achterkant van het station fixen en daar laten rijden? Dan maak je een vierde afslag bij de rotonde, en ga je achterlangs om bij de volgende rotonde weer richting Walburg/Nederhoven (afhankelijk van de lijn 11/12) te rijden, waardoor je geen lus meer maakt. Slechts een kleine detour... En de achterkant is verder foeilelijk met die braakliggende terreinen. Alleen de gratis P+R is nog oké.

Die stoplichten zijn vervelend, vooral voor voetgangers. Die krijgt pas groen licht als het verkeer in ALLE richtingen ten minste één keer op groen is geweest... Dat duurt te lang, vind ik.

En toekomstig verkeer in Zwijndrecht? Wie wilt hier nou wonen? De gemeente heeft al het geld gestoken in het nieuwe gemeentehuis, terwijl het waar het nu zit (tegenover het station) het sowieso al veel beter was dan eerst, en dan nog een keer verhuizen.... Geld is op - en als het er is, gaat het nergens naar toe - Zwembad gaat dicht volgend jaar, theater is al dicht, bibliotheek moet weg, en weet ik veel niet wat nog meer... M'n hele wijk heeft GEEN ENKELE winkelvoorziening... Bereikbaarheid is knudde naar mijn mening. De enige verbetering in de afgelopen jaren is de toevoeging van de extra bus op ma-vr van 6.00-18.00 naar het station (hoewel geen enkele bus aansluiting geeft op de treinen naar Ddr-Rsd/Bd e.v., alleen op Rtd doorgaans, andersom heb je weliswaar drie of twee bussen, maar wederom ben je vanuit Ddr-Rsd/Bd e.v. de sjaak, want ze geven slecht aansluiting (aankomst .40, vertrek bus .41 - dat haal je niet zo vaak - alhoewel dit geloof ik verschoven is naar .45 inmiddels). Bovendien neemt het inwoneraantal sinds een aantal jaren steeds meer af (geef ze geen ongelijk). Beste vervoersmiddel in Zwd is gewoon de fiets... Het beste is gewoon mijn wijk platbranden of een DH'tje voor mijn part laten pendelen van Zwd naar het industrieterrein :evil:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten