Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Ik ben net een beetje wezen kijken op de aanbestedingskalender op concessie's die dit jaar aanbesteed gaan worden. IJsselmond kwam ik hier in niet tegen.. En de concessie loopt bij mijn weten af in december 2012 (welke al met 1,5 verlengd is). Wordt zo wel weer een beetje kort dag?!?
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Ze zijn hiermee al sinds 2010 aan het klieren. Eerste keer is mislukt doordat de aanbiedingen te duur waren. Nu hebben we 2 concessies. Een voor de tram en voor het busvervoer. Ook bij het busvervoer, wordt nog stevig geklierd. Voor de stadsdienst Kampen, zijn grote wijzigingen nodig voor het nieuwe station buiten de stad. Maar de provincie had doodleuk bij de eerste aanbesteding het zelfde SLU's aangehouden. Daarnaast is de 143 (Kampen-Lelystad) nog één groot mysterie, wat daar na december 2012 gaat gebeuren.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Als het goed is zitten ze in de afrondende fase van het papierwerk voor de aanbesteding.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door BR628 »

Met de nadruk op voor.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Inderdaad.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Michael 1988 »

NintendoC schreef:Daarnaast is de 143 (Kampen-Lelystad) nog één groot mysterie, wat daar na december 2012 gaat gebeuren.
Daar komt toch een treinverbinding tussen? Of had ik dat maandag misschien verkeerd gezien op de kaart van Nederland in de SP!TS?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Dat betekent niet dat de trein bij iedere boerderij, ieder asielzoekerscentrum etc.. gaat stoppen.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Klaasje schreef:Dat betekent niet dat de trein bij iedere boerderij, ieder asielzoekerscentrum etc.. gaat stoppen.
De meeste boerderijen hebben geen busdienst. Zeker in Flevoland is er tussen de verschillende kernen nauwelijks sprake van bewoning. Daar hoef je de 143 niet voor te houden op het hele traject. Voor het asielzoekerscentrum Roggebotsluis zul je wel wat moeten, maar misschien is een buurtbus tussen Dronten en Kampen dan wel voldoende. Potentiële vrijwilligers genoeg in dat asielzoekerscentrum.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Ik ben overigens benieuwd of al die magere lijntjes in de Noordoostpolder de aanbesteding overleven. De enige buslijnen daar die in het algemeen redelijk tot goed gebruikt worden zijn de 315, 141 en 71/171. Van de andere lijnen worden alleen bepaalde ritten door scholieren bevolkt, maar de andere ritten worden nauwelijks gebruikt. Dat vervoer kan beter met schoolbussen geregeld worden.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Flevolander schreef:
Klaasje schreef:Dat betekent niet dat de trein bij iedere boerderij, ieder asielzoekerscentrum etc.. gaat stoppen.
De meeste boerderijen hebben geen busdienst. Zeker in Flevoland is er tussen de verschillende kernen nauwelijks sprake van bewoning. Daar hoef je de 143 niet voor te houden op het hele traject. Voor het asielzoekerscentrum Roggebotsluis zul je wel wat moeten, maar misschien is een buurtbus tussen Dronten en Kampen dan wel voldoende. Potentiële vrijwilligers genoeg in dat asielzoekerscentrum.
De stadsdienst van Kampen gaat op de schop, vanwege de komst van de Hanzelijn en daardoor een nieuw station. Misschien een idee om via de stadsdienst een verbinding naar het asiekzoekerscentrum te bieden. (Er zijn ideeën om een nieuwe lijn toe te voegen, dus de ruimte is er.)
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

De SP had een mooi vervoersplan voor Kampen gemaakt, zie hier. Met 2 lijnen, die de woonwijken verbinden met het station en de belangrijkste voorzieningen, en een nieuwe industrielijn. Plan is doorgezonden naar provincie, maar tot nu toe nog niks van gehoord.

Volgensmij blijft de 143 wel overeind, als reguliere bus, maar op alle tijdstippen 1x per uur (als ik me niet vergis). Nu rijdt er vaak (inclusief de 140 en 330), 8x per uur een bus tussen Kampen en Dronten. Het station in Kampen, ligt erg ver van het centrum vandaan en de scholen. Rover had een idee, om de bus, een iets andere route te laten rijden (scheelde twee straten) die dan wel langs de belangrijke middelbare scholen in Kampen komt. Ook in het plan van de SP, is een overstap bij de afrit Kampen aan de N50 van de 143-op de industrielijn ingepland. Omdat het station erg aan de andere kant van Kampen ligt, kan men vanuit Dronten vaak beter de 143 nemen, om bijvoorbeeld op de scholen van Kampen te komen, naar het centrum van Kampen te gaan of naar het industrieterrein van Kampen.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

NintendoC schreef: Volgensmij blijft de 143 wel overeind, als reguliere bus, maar op alle tijdstippen 1x per uur (als ik me niet vergis).
Misschien als spitsbus, maar de verbind Dronten-Kampen wordt flink uitgekleed.

Maar iemand enig idee van de bezettingsgraad op de lijnen Oostelijk-Flevoland (bv: 144, 154,159 etc.)
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Liever een buurtbus dan een spitsbus. Naar mijn mening moeten spitsbussen over een bestaand bus-traject lopen, en alleen voor extra capaciteit zorgen. Door alleen in de spits te bussen tussen Dronten en Kampen, doe je naar mijn mening niemand een plezier mee. De scholieren uit Dronten niet, en die lui van het AZC ook niet.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door TLP »

NintendoC schreef:De SP had een mooi vervoersplan voor Kampen gemaakt, zie hier. Met 2 lijnen, die de woonwijken verbinden met het station en de belangrijkste voorzieningen, en een nieuwe industrielijn. Plan is doorgezonden naar provincie, maar tot nu toe nog niks van gehoord.
Ik vind het belachelijk dat ook maar iedere plaats met 30.000+ inwoners een stadsdienst moet hebben! Zeker als het een kleine is en het zich niet onderscheidt van de streekdiensten, zoals bij Kampen. Kunnen er niet gewoon twee buurtbussen komen van Kampen naar Dronten/Zeewolde die in Kampen een ontsluitende dienst rijden ter vervanging van lijn 11 en 12? Iets vergelijkbaars doet EBS nu ook in Waterland voor lijn 101 en 102 welke vervangen zijn door lijn 103 en 110. Ik ken de situatie in IJsselmond niet, maar dit lijkt me in ieder geval beter dan een mini-stadsnet. Ik heb even heel kort de SP-plannen doorgespit en het doet me denken aan de stadsdienst die tot 10 december bij mij in de buurt in twee richtingen een halve ronde reed tussen het Busstation en Amsterdam Zuid. De meeste ritten waren (vrijwel) leeg. Als je een ontsluitende streekdienst instelt die 1x/uur rijdt tussen Dronten en Kampen: ééntje die ongeveer de route van lijn 11 in Kampen rijdt en ééntje die de route van lijn 12 rijdt, behoud je een fatsoenlijke verbinding voor de (studenten)(bus)reizigers tussen Dronten en voldoe je zeer waarschijnlijk aan de vraag in de kleine Kampense buurten naar openbaar vervoer. Ik geloof dat lijn 103 en 110 in Purmerend een behoorlijk succes zijn, dus waarom hier niet?
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Ik wil niet heel vervelend zijn, maar de stadsdienst Kampen bestaat al sinds een flink aantal jaar, en met name in de spits zijn de bussen goed gevuld.

Zeker met het nieuwe station dat letterlijk naast de stad ligt, is de stadsdienst erg belangrijk geworden. Van de ene kant naar de andere kant fietsen, is op zijn minst 25 tot 30 minuten fietsen. En een 1x per uur frequentie, is voor een stad veel te weinig.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Bartjk »

En nu ga ik als dagelijkse rijziger op de 143 (lelystad - dronten) mijn mening zeggen :P
de buslijnen 143 en 330 worden tussen lelystad en dronten eigenlijk alleen gebruikt door scholieren en "andere" personen. nu is dit nog verdeeld over de 143 (die eigenlijk nooit vol rijdt) en de 330 (in de spits altijd vol). als straks de trein gaat rijden zal de 330 opgeheven worden en zullen de "andere" personen met de trein gaan. maar de scholieren die voornamelijk instappen op halte nienoord (lelystad, 330), station ns (lelystad, 330 143), manege (dronten, 330 en een enkeling op de 143) en busstation (dronten, 330 143). wanneer de 143 in de nieuwe concessie maar 1x per uur gaat rijden zullen de bussen overvol raken en gaan er situatie's ontstaan zoals nu gebeurd in lijn 147 tussen dronten en biddinghuizen. die rijd ook 1x per uur en word in de spits gereden met 14m volvo's en gelede citaro's. Maar ondanks dat moet de chauffeur altijd puzzelen met zijn passagiers. die situatie zal hoogstwaarschijnlijk dan ook gebeuren in de 143. een volle bus is niet erg maar als er dagelijks minimaal 40 scholieren, 10 land arbeiders en nog tig mensen die in dronten werken in zitten (in de spits) dan kan ik nu al vertellen dat je dan niet 1x per uur moet rijden. en er moet trouwens ook bussen rijden tussen het bus en trein station. ik vertel het nu misschien een beetje omslachtig maar het is wel een feit. Ook zou het voor dronten betekenen dat het noord oost zuid west lijnen netwerk dat door de 143 en de 147 wordt gemaakt erg verslechterd.
het beste lijkt mij is dat je een 4 keer per uur dienstregeling maakt tussen 7-9 uur en 14-18 uur (2x p.u. sprinter/2x p.u. bus) en een 3x p.u. dienstregeling buiten die tijden (2x p.u. sprinter/1x p.u. bus)

andere optie :
154 verlengen zodat hij lelystad - swifterbant - dronten rijdt (1x p.u.)
143 verleggen zodat hij lelystad - biddinghuizen - dronten gaat rijden (1x p.u.)
148 opheffen
147 gedeelte dronten - emmeloord opheffen, in biddinghuizen richting harderwijk aansluiten op 143 naar dronten (om de 148 te vervangen) en omgekeerd (dus 147 richting dronten aansluiten op 143 richting lelystad). (1x p.u. waardoor een halfuurs dienstregeling dronten - biddinghuizen ontstaat)
140 rijd de oorspronkelijke route van de 143 tussen dronten en kampen, 141 neemt de rest van de route over.
nieuwe lijn tussen lelystad en emmeloord

nou, dit is mijn inzicht over de concessie. Ik hoop dat mijn hoop leesvoer nog een beestje nuttige informatie is. Vragen over de 143/330 kun je mij gewoon stellen :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Wubbo »

Waarom lijn 148 daar bestaat is me nog altijd een raadsel... Lijn 147 rijdt trouwens in de spits wel 2x per uur.

Ik verwacht dat lijn 143 tussen Dronten en Kampen blijft bestaan, incl een extra rondje Dronten (hij komt nu niet bij het station) en een extra rondje Kampen zodat de trein altijd een sneller alternatief is.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door TLP »

NintendoC schreef:Ik wil niet heel vervelend zijn, maar de stadsdienst Kampen bestaat al sinds een flink aantal jaar, en met name in de spits zijn de bussen goed gevuld.

Zeker met het nieuwe station dat letterlijk naast de stad ligt, is de stadsdienst erg belangrijk geworden. Van de ene kant naar de andere kant fietsen, is op zijn minst 25 tot 30 minuten fietsen. En een 1x per uur frequentie, is voor een stad veel te weinig.
Ok, een buurtbus is toch wat overdreven. Maar Kampen heeft toch ook gewoon zijn streeklijnen die in principe gewoon de belangrijke hoofdassen ontsluiten?
Ik bedoelde ook eigenlijk niet echt een buurtbus maar meer een streekbus die ongeveer zo opgebouwd is.
Wat betreft de frequenties: 2x/uur in de spits zou dan prima zijn, maar hoe zijn de bussen in het dal? Zitten er veel mensen in, weinig of maar een enkeling? Indien één van de laatste twee situaties zich voordoen zou 1-2x/uur met een Optare neem ik aam ruim genoeg zijn.
Wat bedoel je trouwens met goed gevuld? Zijn ongeveer alle stoelen bezet, moeten er zelfs mensen staan, of is slechts 1 van de twee stoelen per rij per kant bezet? Hoe zit dat daar? Want op zich is 2x/uur een verbinding zeker in de spits ook niet gek, zeker niet als de bus voor zo'n 60% van de zitplaatscapaciteit bezet is.
Maar om nu eens te vergelijken: de belangrijkste drie lijnen die mijn woonplaats Amstelveen met Amsterdam verbinden, rijden gezamenlijk 15x/uur in het dal. Een op zichzelf staande lijn wat de Zuidtangent R-netlijn 300 wordt genoemd, moet verplicht 10x/uur met gelede bussen rijden om de capaciteit op peil te houden, anders raken de bussen overvol. Daarentegen, die voormalige ringlijn waar ik het net over had, die door mijn stad reed, had met slechts 2x/uur nog steeds geen goed gevulde bus.

Dus ik vraag me gewoon af wat over de dag gezien nou de gemiddelde vraag is naar openbaar vervoer in die buitenwijken, want volgens mij is dat eigenlijk niet zoveel. Kampen heeft per slot van rekening ook maar 50.000 inwoners, terwijl Amstelveen bijvoorbeeld er al 80.000 heeft.

Dus wat zou er nou zo slecht aan zijn om het stadsnet van Kampen te integreren met het streeknet?
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Het belangrijkste ov-punt in Kampen is het station (trein van/naar Zwolle). Vanaf hier rijden elk half uur stadlijnen 11 richting noordelijke richting en 12 richting zuidelijke richting. De bezetting in de spits is inderdaad redelijk. Voor de kerst heb enkele malen gebruik gemaakt van lijn 12 (tussen 17:00 en 18:00) waarin de zitplaatsen voor driekwart gevuld waren. Buiten de spits zou ik het zo niet weten (cijfers zou ik even op moeten zoeken).
De lijnen worden gereden met streekmaterieel (amba’s). Sprinters zijn echt te klein voor Kampen, Optare’s zouden een optie kunnen zijn in de toekomst.

Ik zie het niet gebeuren dat de streeklijnen Kampen gaan ontsluiten. De enige streeklijn die dat op dit moment doet is lijn 140, maar deze wordt opgeheven nadat de Hanzelijn in gebruikt wordt genomen. Vooral omdat de staddienst straks een belangrijke spil moet gaan worden tussen station Kampen-Zuid (Hanzelijn) en Station Kampen (Tram). Vooral omdat het aantal grote reizigers vooral tussen Kampen en Zwolle zit.
Flevolander
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 01 dec 2010, 15:05

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Flevolander »

Wubbo schreef:Waarom lijn 148 daar bestaat is me nog altijd een raadsel... Lijn 147 rijdt trouwens in de spits wel 2x per uur.
Lijn 148 wordt anders goed gebruikt. Rijdt in de ochtendspits niet voor niets 4x/uur.
Reizigers uit Lelystad richting Amersfoort/Utrecht pakken de 148, en stappen in Harderwijk op de trein over. Daarnaast vormt de 148 via een overstap in Harderhaven ook de verbinding tussen Zeewolde en Lelystad. Het opheffen van deze lijn is niet logisch. Volgens mij heeft de 148 zelfs meer reizigers dan de 143.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Wubbo zal er ook vooral op doelen dat een combinatie van de s3700, s4900, (en s1500 voor Amf) sneller is dan met de bus naar Harderwijk en dan met de s5600 voor reizen naar Amersfoort en Utrecht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Daniel »

Nou scheelt dat (vanuit Amersfoort) ook maar 13 minuten hoor, plus een overstap minder wat het op zich ook aantrekkelijk maakt. Op zondag is de reistijd via Hilversum en via Harderwijk zelfs gelijk.
Dat kleine verschil doordeweeks maakt trouwens dat je vanaf bv. Amersfoort Schothorst al sneller bent via Harderwijk, door de tijd die je verliest aan de overstap in Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Welke overstap voor Schothorst? Rijdt de s1500 niet meer naar Schothorst dan?
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

@TLP, het grootste probleem van de stadsdienst laten uitvoeren door het streekvervoer, is dat er bijna geen streekvervoer is. Met de komst van de hanzelijn wordt dit zelfs nog minder. Ook in Dronten begint dit probleem nu op te komen. Nu heeft men nog Noord-Zuid en Oost-West verbindingen via het streeknet door de stad, maar met de hanzelijn drijgen nu die lijnen drastisch te veranderen, en in frequentie verlaagd te worden. In Kampen zijn deze verbindingen er nooit geweest, en is er sinds lange tijd een stadsvervoernet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:Welke overstap voor Schothorst? Rijdt de s1500 niet meer naar Schothorst dan?
Excuus, Vathorst :P

En de 1500 rijdt ook niet meer naar Schothorst nee, de s4500 wel :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten