Zeeland - Parijs

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Zeeland - Parijs

Bericht door iljitsch »

Ik moet eind maart eerst in Londen en dan Parijs zijn. Leek me wel aardig om een ritje door de kanaaltunnel te maken, misschien rechtstreeks naar Parijs of misschien eerst naar Nederland en dan een paar dagen later naar Parijs (scheelt in de dure hotelkosten).

In beide gevallen: wat is een goede plek om aan een kaartje te komen? Vliegtickets hebben ze op iedere hoek van de straat (nouja, op het web dan) maar internationale treinkaartjes zijn heel veel lastiger te krijgen. Ik zit bijvoorbeeld op thalys.com en daar mag je eerst je hele levenswandel invullen voor ze je een keer een prijs willen vertellen. Om het helemaal makkelijk te maken zit ik meestentijds in Madrid en is m'n creditcard met kerst gejat...

En als ik tussendoor even naar Zeeland ga zie ik alleen reisadviezen via Rotterdam of met de benelux-IC naar Brussel Zuid en dan de TGV, maar geen advies om in Antwerpen over te stappen, wat mij de meest logische optie lijkt. (Als de benelux dan niet (op tijd) rijdt is er altijd nog de stoptrein Roosendaal - Antwerpen.)
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door RoelZ1 »

Internationale treinreizen kan je het makkelijkst plannen via bahn.de, die hebben bijna alle Europese treinen en dan kun je ook 'via Antwerpen' invullen. Met het boeken van zo'n complexe reis heb ik minder ervaring.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Suus »

Bahn.de heeft inderdaad een goede reisplanner, maar kan niet gebruikt worden om treinreizen te boeken die niet in Duitsland komen.

Wat misschien een optie is om het in Madrid bij de RENFE te proberen? Al weet ik niet hoe goed je Spaans is, maar je zou je route kunnen uitprinten en naar de balie kunnen meenemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Stéphane »

Ik zou zeggen hoor eerst eens bij RENFE en bel daarna eens met de NMBS, zij kunnen wel het handigst info bieden over Eurostar en Thalys :arrow: ze bieden het namelijk allebei rechtstreeks aan (en dus niet via doorverkoop zoals NS). Voor het retrourtje zeeland is het handig om bij je HST-ticket vrij reizen België te kopen (slechts €5) en vervolgens vanaf het laatste Belgische station naar je eindbestemming in NL te betalen (ook al stopt de trein er niet, dat mag van de NMBS.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door iljitsch »

Mijn Spaans is net voldoende voor een enkele reis met de forensentrein, een internationale reis bestellen gaat me daarin niet lukken. En als bahn.de al moeite heeft met "buitenlandse" reizen (die niet van/naar Duitsland cq het land vanwaar je bestelt gaan) dan vrees ik het ergste bij RENFE.

Misschien is online bestellen bij de NS toch het handigst en dan maar gewoon tot Brussel Zuid de intercity te nemen of misschien ga ik volgende maand als ik in Nederland ben langs de internationale balie van Den Haag of Rotterdam CS.

Bedankt voor de tips in elk geval. Ik zou foto's willen beloven maar in de tunnel zullen die niet zo spectaculair zijn. :-)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door webguy »

Nog een optie: NS Hispeed heeft ook een callcenter waar ze alles voor je kunnen boeken. Weet alleen niet op je VoIP/Skype mogelijkheden hebt waar je ook 0900 nummers kunt bellen.

EDIT: vanuit het buitenland kan je +31 302 331 676 bellen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Suus »

Er komt dan wel een toeslag van 12,50 op de prijs omdat je niet via de interwebs besteld. Gieren zijn het daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door webguy »

Maar bij het loket toch ook?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Suus »

Daar is het slechts 10 euro. Ik bedoel, wat is nu duurder :')

Iemand in een telefoonhok of een hele roedel personeel op het station.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Raymond »

De Treinreiswinkel moet dit normaal gesproken ook prima kunnen regelen. Boekingskosten zijn daar 7,50 (mits alleenreizend, anders 15 euro).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door iljitsch »

Na nog wat verdere studie blijkt dat de benelux-intercity er 39 minuten over doet om van Antwerpen naar Brussel-Zuid te komen (met stops in Mechelen en Brussel Centraal) maar de thalys doet er een minuut langer over zonder stops!

Ik sta echt versteld. Gaan ze nog een hogesnelheidslijn aanleggen daar? Of is de relatie tussen de landsdelen inmiddels zo bekoeld dat ze liever de reis niet op hoge snelheid maken?

Maar ondertussen snap ik er helemaal niks meer van... Bij NS hispeed geven ze je ook vanaf Rotterdam alleen de optie van de benelux met overstap in Brussel, terwijl bahn.de op 25 maart in elk geval nog één optie zonder overstappen geeft.

Overstappen in Antwerpen is toch wel handiger voor mij, want als ik in Roosendaal de overstap op de benelux mis om x.34 dan kan ik altijd nog de stoptrein naar Antwerpen van x.37 pakken en dan heb ik een overstap van 10 min ipv 30 op de thalys. Ik kom bijna in de verleiding om maar naar Antwerpen te fietsen, het is maar 35 kilometer...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Chauf21 »

Waarheen plan je je reis? Mijn reisadviezen via de NS-planner Zeeland - Parijs zijn met overstappen in Roosendaal en Antwerpen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door iljitsch »

Je hebt gelijk, ns.nl geeft een ander advies dan nshispeed.nl. Maar je hebt die laatste nodig om te boeken. Typisch genoeg adviseert ns.nl wel de stoptrein naar Antwerpen.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Stéphane »

Bij de NMBS is de dossierkost slechts €7
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Caspar »

iljitsch schreef:Na nog wat verdere studie blijkt dat de benelux-intercity er 39 minuten over doet om van Antwerpen naar Brussel-Zuid te komen (met stops in Mechelen en Brussel Centraal) maar de thalys doet er een minuut langer over zonder stops!

Ik sta echt versteld. Gaan ze nog een hogesnelheidslijn aanleggen daar? Of is de relatie tussen de landsdelen inmiddels zo bekoeld dat ze liever de reis niet op hoge snelheid maken?
Dat heeft er mee te maken dat de Thalys tussen Mechelen en Brussel Zuid al voor sorteert om in Brussel Zuid vanaf een HSL perron te vertrekken. Thalys moet dan van het meest linkerspoor naar de meest rechtse sporen in Brussel. De Thalys gaat dan door een paar erg langzame wissels, volgens mij ligt er tussen Schaarbeek en Brussel Noord zelfs eentje voor 10km/u. De s9200 kan gewoon op het meest linkerspoor door blijven karren met een aardige baanvak snelheid tot in Brussel. Tussen Mechelen en Brussel wordt er wel hard gewerkt om de boel op te waarderen. Tussen Antwerpen Berchem en Mechelen rijdt Thalys al goeddeels 160km/u.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door midnet »

algemeen: INT tickets boek je in principe bij de spoorwegen van het land waar je reis begint-dat zijn de regels sinds 1850, Je kan toch ook in Spanje geen brief versturen met een Franse postzegel-ook al is het inmiddels allemaal €€€?
Pas sinds die marktwerking is dat deels veranderd.
Voor dit soort driehoeksreizen is dat vaak nogal vervelend, om,dat vrij vaak dan de retourkorting verloren gaat. Maar in dit geval niet zo: Thalys spreekt voor zich. UIT de UK bij eurostar.com (of co.uk) en meld je dan als SPANjaard-want anders wordt je naar een dure site van de SNCF gestuurd die je als engelsman voor veelsteveel aanslaat.
Kijk op seat61,.com voor vele tips over dit soort trucs. Is allemaal enkel mogelijk met een Internat. geaccepteerde cred-card.
Voordeligst lijkt mij: via hispeed ONLine (vanaf 50 eur/enkel-maar is op VR/ZO vrijwel niet te krijgen) vanaf elk NS naar LON via BRU-verplicht met de BNL, maar af zeeland is dat eerder voordeel. GEEn bijkomende kosten.
ALTernatief: online (dito GEEN dossierkosten) ELK B-statie naar LO-cvia Brussel-reis per bus Bresjes-Brugge of zo.
Bij eurostar (er is ook youth fare tot 26) Lon-Par and thalys naar NL. OP deze wijze betaal je geen enkele keer extra.
ASch ja-ooit ging ik vrij vaak met de OLAU line Vlisingen-Sheerness, lopen naar een gammel statioonneke en dan met een stoptrein naar LOndon.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door iljitsch »

Ik heb ondertussen kaartjes gekocht op Den Haag CS (lekker rustig daar op een koude winterse middag, veel beter dan in de zomer!) maar ik heb nog een nagekomen vraag:

De eurostar uit Londen moet om 16.08 u aankomen op Brussel Zuid. Om 16.18 u gaat de benelux-intercity richting Nederland. Het reisadvies wat de mevrouw voor me afdrukte zegt "transfer 18 minuten" tussen die twee. Dus dan is die overstap van 10 minuten niet te halen.

Iemand enig idee of dat allemaal klopt? Of valt het wel mee met die overstap cq de eurostar is meestal eerder dan aangekondigd?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Caspar »

Ik kwam met Dexter tijdens een tripje eens met een TGV in Brussel Zuid binnen op het Eurostar perron. Daar is maar 1 uitgang om in de stationshal te komen. Als je op een ongunstige plek in de trein zit, ben je minstens 5 minuten bezig om van het perron af te komen. Als je sportief bent aangelegd, je zit gunstig ten opzichte van die ene uitgang, dan kan het misschien in 10 minuten. De Benelux vertrekt namelijk ook nog eens helemaal aan de andere kant van het station, Zeg maar alsof je in Amsterdam vanaf spoor 1 naar spoor 15b moet rennen in 5 minuten :wink:

Volgens mij waren wij wel een klein kwartier bezig toen...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Stefan »

Ik heb het een keer gehaald in 8 minuten, terwijl ik helemaal achteraan zat... Vraag niet hoe, heb veel mensen toch wel aan de kant moeten rossen om de trein te halen.. Ik had in ieder geval geen 10 seconden later moeten zijn. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door iljitsch »

Je moet dus vooraan in de eurostar zitten om de beste kans te hebben? Ik zit in rijtuig 2, dus ofwel precies goed ofwel precies verkeerd. :-) (Helpt natuurlijk niet dat dat ding bijna 400 meter lang is.)

Typisch trouwens dat hier niet beter over nagedacht is, want er zullen toch flink wat overstappers tussen deze twee treinen zijn. Ik meen zelfs dat de NS niet of alleen met veel moeite de combinatie eurostar/thalys biedt.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Stefan »

Inderdaad.. Ik zou maar op een treintje later rekenen. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Timon91 »

De enige keer dat ik met de Eurostar gereisd heb zat ik precies goed voor de uitgang in Brussel. De Beneluxtrein had ik makkelijk kunnen halen. Helaas was de Beneluxtrein die ik moest hebben afgeschaft, en die daarna ook :')
Mijn Flickr account.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Justin »

Stefan schreef:Inderdaad.. Ik zou maar op een treintje later rekenen. ;)
Dat was ook mijn ervaring ja. Sowieso zou ik het niet redden, omdat toen ik destijds ging, er kort daarvoor brand in de Kanaaltunnel was geweest, dus we gingen sowieso niet op volle snelheid door de tunnel heen. En ja, het is een flink eind lopen vanaf het Eurostarplatform naar de Beneluxtrein.

Heb overigens ooit wel een 5-minuten overstap vanuit Marne-La-Vallee-Chessy naar Roosendaal gehaald. Gelukkig haalden ook de wat langzamere mensen deze overstap - men was te laat met het ombouwen, omdat destijds de Bs ontbrak, en de loc van de ene naar de andere kant moest :').

Alleen beetje jammer dat ik daarna mijn busaansluiting naar Lage Zwaluwe had gemist (er waren precies werkzaamheden die dag op Rsd/Bd-Zlw).

Ik hoopte dit jaar weer met de Eurostar te gaan, maar helaas - ga geen 250 euro voor een retourtje in augustus betalen ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door Bluearrow »

In de afgelopen jaren al zeker zo'n 10 keer met de Eurostar geweest, en de overstap van de Eurostar naar de Benelux ging hiervan 'slechts' twee keer mis. Over het algemeen in de 10 minuten overstaptijd genoeg, zelfs vorige week toen we met twee minuten vertraging arriveerden, we in rijtuig 18 zaten (helemaal achteraan dus) en mijn partner niet echt hard kan lopen i.v.m. zijn herstel na een operatie. Het was krap, maar het ging net.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Zeeland - Parijs

Bericht door iljitsch »

Nog even een ander vraagje voor de buitenlandkenners:

Als ik vanuit Rilland naar Antwerpen fiets (35 km, geen probleem als het niet te koud is volgend weekeinde) kan ik dan in Antwerpen gewoon een fietskaartje voor de benelux aan het loket kopen zonder gedoe of al te hoge kosten? (Ik ga dan van Antwerpen naar Rotterdam of Den Haag.)

Met de thalys wordt dat niks, zo te zien op verschillende webpagina's. (Voorwiel eraf en speciale fietszak en dan wellicht nog steeds gezeur.)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten