Iljitsch ver weg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Iljitsch ver weg

Bericht door iljitsch »

Een tijdje geleden maakte ik een reis naar een verre en exotische plek. Ik kan het niet laten om jullie weer te laten raden waar het is aan de hand van wat foto's. Als dat gelukt is heb ik er nog meer.

De foto's zijn van een houten trein die een station heeft dat aan de openbare weg grenst. De trein moet dus bij het verlaten van het station eerst een stukje over de weg voor-ie op z'n vrije baan terecht komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de andere kant van de lijn is dit gelukkig wat beter geregeld, hier zie je de loc omlopen:

Afbeelding
Oud forumgebruiker

Re: Iljitsch ver weg

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dit is toch niet zo ver weg...
Ongeveer 2 uur vliegen en je staat op dit eiland... ;-)

Het zijn foto's van de treinen op de spoorlijn Palma de Mallorca - Soller...

http://youtu.be/FxFHIoR5hjw
In dit filmpje is vanaf 2:18 bewegend beeld over dit gebeuren te zien...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Iljitsch ver weg

Bericht door deadlock »

En er stond een poosje terug nog iets over in de RM of vergis ik me?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Iljitsch ver weg

Bericht door iljitsch »

lex1975 schreef:Dit is toch niet zo ver weg...
Ongeveer 2 uur vliegen en je staat op dit eiland... ;-)

Het zijn foto's van de treinen op de spoorlijn Palma de Mallorca - Soller...
Klopt helemaal! Vanaf Madrid is het zelfs nog minder ver vliegen. Maar je waant je toch wel in een tamelijk exotisch oord. Palma is best een aardige stad, met een goede grootte van 400 - 500 duizend inwoners, dus wel een echte stad maar toch nog te overzien. Verder is Majorca een stevig eiland met een hoop dorpen en kleine stadjes waar je je best kan vermaken, zelfs als je niet aan het strand wil liggen.

Ze hebben er overigens ook wel moderne treinen:

Afbeelding

(En zelfs het begin van een metrolijn, maar die heb ik niet bekeken.)

De houten trein gaat door de bergen naar de noordkust naar het stadje Soller, met onderweg een paar flinke tunnels.

Afbeelding

Vlak voor Soller stopten we een tijd, ik dacht om de toeristen de kans te geven foto's te maken, maar misschien toch ook wel zodat de trein de andere kant op kon passeren, er is immers maar één spoor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens kan je dan in Soller overstappen op de tram naar Port de Soller. Zelfs eind oktober werd die nog gereden met twee aangedreven trams met twee getrokken wagons ertussen om alle toeristen een plaats te kunnen geven. Overigens is Port de Soller niet zo'n heel spannende bestemming: een grote jachthaven met veel (wel vrij goedkope, geloof ik) toeristenrestaurants langs het water.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lagevloertrams waren nog niet in de mode toen dit materieel gebouwd werd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug in Palma, de trein is geëlectrificeerd door Siemens in 1929.

Afbeelding

Dit is de zijinggang van het oude station. De vooringang via de tuin is mooier maar wordt geloof ik niet gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de overkant van de straat van het oude station is het moderne intermodale station met moderne treinen, bussen en een kort metrolijntje naar de buitenwijken. Uiteraard naar goed Spaans gebruik ondergronds.

Afbeelding

Afbeelding

In Palma heb je natuurlijk een flink aantal buslijnen, hoewel het mij opviel dat er niet zo heel veel bussen op straat te zien waren, wel heel, heel veel auto's.

Afbeelding
Oud forumgebruiker

Re: Iljitsch ver weg

Bericht door Oud forumgebruiker »

ben er vorig jaar maart zelf een weekje geweest (daar is ook dat youtube-filmpje van)...
ben toen de meeste stations van de moderne spoorlijn afgegaan en heb daar verschillende filmpjes en foto's gemaakt...
daarvoor was het alweer 9 jaar geleden, dat ik er het laatste geweest ben...

heb in 2002 een paar gewone foto's gemaakt op het toenmalige bovengrondse station van Palma de Mallorca AfbeeldingAfbeelding
en in Sa Pobla Afbeelding(wat toen pas net geopend was).
kijk vooral naar het wagenparknummer van de trein...

inmiddels is het station van Palma ondergronds aangelegd, maar kwam ik naast het station Empalme volgend materieel tegen...
Afbeelding
Oud forumgebruiker

Re: Iljitsch ver weg

Bericht door Oud forumgebruiker »

Afbeelding

Vorig jaar stond het bord van de werkzaamheden nog boven de hoofdingang van het nieuwe station...
Oud forumgebruiker

Re: Iljitsch ver weg

Bericht door Oud forumgebruiker »

er rijden wel behoorlijk wat bussen door Palma, maar langs het station komen ze via verschillende wegen en daardoor lijkt het vaak niet zoveel...

de toeristenlijn naar Soller en de tramlijn rijden het hele jaar door, want in de winterperiode zijn er ook veel toeristen die het in de zomer te warm vinden...
alleen in het laagseizoen niet altijd met lange trams...

mijn youtube-filmpje begint trouwens met de metro gezien in het ondergrondse station...
toen ik er vorig jaar was, stond het stationsgebouw van de lijn naar Soller in de steigers met allemaal doek er omheen, dus daar heb ik toen geen foto's van gemaakt...
de ingang via het hek aan de hoofdweg wordt toch het meest door de toeristen gebruikt...

die lange stop in de bergen richting Soller is trouwens een echte stop voor toeristen om foto's te maken...

en dit Afbeelding was vorig jaar de kaart voor het streekvervoer (te zien in het ondergrondse busstation van station Intermodal).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten