Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Caspar »

Voor spontane acties ben ik altijd in, en zo zag ik dat er een actie was bij de NMBS om voor nog geen 10€ een retour te kopen naar ieder willekeurig Belgisch station. Ik belde Dexter of ie zin had om met mij een retourtje Ardennen te maken met zo'n kaartje. Goed nieuws; dat leek hem wel wat.
Na wat brainstormen over een eventuele bestemming kwam ik met een ander idee, wat nu als we ons morgen gewoon melden met ons internationaal reductiebewijs voor spoorwegmedewerkers bij de conducteurs van een trein naar Frankrijk, vragen of we gratis mogen meerijden en zo kijken waar we uit kunnen komen?

Zo gezegd, zo gedaan.
Afbeelding
De eerste s9200 van de dag met aankomst in Brussel Zuid.

Om de vaart er een beetje in te krijgen zijn we vervolgens gaan vragen of we mee mochten rijden naar Marne la Vallée Chessy (ten oosten van Parijs) aan de conducteur van de TGV naar Perpignan, en dat was geen probleem, al ging hij er in Lille vanaf om daar afgelost te worden door een andere collega.
Dit was ons interieur in de TGV:
Afbeelding
Een opgefriste TGV.

Afbeelding
Ik in een TGV- Duplex (dubbeldekker)

In Lille zijn we zijn collega gaan raadplegen, en die vond het ook allemaal prima dat we mee reisden, en verwees ons zelfs door naar de eerste klas:
Afbeelding

Een kleine 4 uren later stonden we al in Lyon Part Dieu:
Afbeelding
Eindbestemming Perpignan.

Afbeelding
Voorkant van onze trein.

Afbeelding
In Lyon wordt de trein gesplitst; het voorste gedeelte was enkeldeks en vertrok naar Perpignan, het achterste deel was een dubbeldekker, een zogenaamde Duplex, en reed richting Marseille.

Wij besloten echter het wat rustiger aan te doen, en per TER naar Valance Ville te gaan, ongeveer 100 km ten zuiden van Lyon.
Afbeelding
TER naar Valance Ville in de kleurstelling van Région Rhône-Alpes.
Ook hier vond de conducteur het prima dat we met hem in de eerste klas mee gingen liften. Aan de andere kant van het gangpad zat een ongeveer 16 jarige meid in haar eentje, en even later kwam er een tamelijk wazige man van een jaar of 30 hangen. Al snel zakte ie helemaal onderuit, en zat ie ongegeneerd naar de meid te staren op kruishoogte, hij probeerde ook van alles tegen haar te zeggen. Nog even later ging ie op de twee stoelen liggen overdwars in de breedte van de trein, en vroeg ie zelfs aan Dexter die aan de andere kant van het gangpad zat aan het raam of Dexter even wilde inschikken zodat ie zijn benen kon strekken :shock:
De vent lag dus over de totale breedte van de trein gestrekt te hangen.
Wat later stapte de meid uit, en kwam er een vrouw met twee zoontjes zitten. De betreffende man begon van alles aan de vrouw te vragen, waar ze woonde en waar ze heen ging etc. Eerst vroeg de man of ze misschien 40 of 50 euro voor hem kon missen. Even later hoorde ik hem vragen of iemand 150 zou kunnen missen, want dat had ie nodig :shock:
Echt een engerd!

Afbeelding
Aankomst in Valance Ville.

Afbeelding
TGV naar Paris in Valance. Dit treinstel is er eentje van de eerste generatie, voorheen voorzien van de bekende oranje kleurstelling. Tot een jaar of 10 geleden was dit een belangrijk station voor treinen vanuit Zuid-Frankrijk naar Parijs, totdat de LGV Méditerranée werd geopend. Nu is het er een tamelijk dooie boel.



Daarom gingen wij verder ''liften'' naar Avignon:
Afbeelding

De TER naar Avignon reed met oude Corail rijtuigen, de Franse intercity variant. Heerlijk zitten die stoelen, en de trein glijdt als het ware over de sporen, wat een genot om in te zitten. :D
Na Avignon reed deze trein nog verder door naar Marseille st. Charles. 300+ km voor een regionale trein is heel normaal in Frankrijk. Het materieel doet in ieder geval in dit geval niet onder voor een Nederlandse IC, ook is een groot deel van het traject met 160m/u afgelegd.

Afbeelding
In Avignon was het intussen al donker geworden.

Afbeelding
Sur la pont d'Avignon... On y danse :D
Zo heb je de dag vooraf het plan een dagje België te doen, zo sta je 24 uren later in Zuid Frankrijk, zonder één euro te hebben uitgegeven.

Afbeelding

De dag erop reden we weer terug naar Lyon, dit keer over de West-oever van de Rhône, ongeveer 200 km met slechts 2 (of waren het er nou 3 Dexter? ) tussenstops... En dat voor een regionale trein. :pos:
Afbeelding
Dit was er eentje van.

Afbeelding
Lyon Part Dieu.

Afbeelding
Tram in Lyon.

Afbeelding
Futuristische trolleybus in Lyon.

Afbeelding
Een oude TGV motorwagen voor een nieuwe(re) stam Duplex rijtuigen.

Vanuit Lyon zijn we gaan vragen of we mee mochten rijden naar de bergen, bij Chambéry en Albertville.
Afbeelding
TER naar Bourg st Maurice via Chambéry in Lyon. Let op de stand van de stroomafnemers :shock:

In Lyon liep ook een perronopzichter madame die ons direct aan forumlid Fles deed denken met zijn ervaring in Strasbourg; deze stond nog net niet haar nagels te lakken op het perron :shock: :wink:

Albertville ben ik in mijn jeugdjaren eens met de auto doorgereden en leek me wel een leuke stad tussen de bergen. Ook wisten we ons te herinneren dat de olympische winterspelen er in '92 zijn gehouden. Op zoek naar een hotelletje daar dus.

Afbeelding
Stuurrijtuig van de TER Lyon- Bourg st. Maurice. In Albertville maakt deze trein kop, de machiniste gekleed in de knalrode jas wandelt stevig naar de andere kant van de trein om even later het laatste stuk af te gaan leggen verder de bergen in.
Dexter vroeg nog aan mij: wat zit ze nou naar de achterkant van de trein te kijken? Hé Dex het is de machinist die kijkt of haar sluitseinen goed werken... Dexter liep rood aan en was meteen stil :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stationshal in Albertville.

Na een wandeling door Albertville kwamen we beiden tot de conclusie; dit is geen plaats om voor je lol een nacht te slapen in een hotel. Geen sfeer, een ''stads''hart à la Grote Markt van Almere, een hoop hangtuig en veel doorgaand verkeer deden ons besluiten terug te reizen naar Chambéry, de hoofdstad van département Savoie.

De conducteur van de trein tussen Albertville en Chambéry vond het prima dat we meereisden en loodste ons direct door de cabine in van de machinist. De machinist vond het ook prima dat we met hem meereisden :D
Het interieur van de cabine van de dubbeldekker vond ik erg modern. Het grootste deel van de route was 90km/u of 120 km/u. Ter hoogte van de aantakking van de lijn uit Italië/Turijn/Fréjus moest de machinist handmatig omschakelen naar een ander telerail kanaal ten behoeve van contact met de treindienstleider. Even daarna gooide de machinist zijn tractie goed open om op te trekken tot 160 km/u voor de laatste 15 km van de route. Best tof om eens mee te maken vanuit een cabine zulke snelheden :pos:

Afbeelding
Station Chambéry.

Afbeelding
Bus in Chambéry, uitgemonsterd in de zelfde kleurstelling als de treinen van de regio.

De dag erop reden we naar de prachtige stad Annecy:
Afbeelding

En prachtig is de stad:
Afbeelding
Deze rivier komt vanuit het meer van Annecy, wat omringt is door de bergen.

Afbeelding
Stationshal in Annecy.

Afbeelding

Afbeelding
''onze'' Duplex naar Paris vanuit Annecy, de conducteur verwees ons door naar de 1e klas :)

Afbeelding

Dexter klaagde een beetje dat ik altijd de beste plaatsen opzoek in de treinen, dus liet ik hem dit keer een zitplaatsje uitzoeken. Aan het raam, vooruit...
Helaas voor hem maakte deze trein ongeveer 15 kilomemter verderop in Aix-Les Bains kop, en zat ie de rest van de 650 km achteruit...

Afbeelding
In Aix- Les Bains.

Onderweg tussen Annecy en Bourg en Bresse is het landschap erg mooi:
Afbeelding

Afbeelding
In de verte zie je aan de overkant het verloop van het tracé.

Geregeld hoorde ik Dexter zeggen: Ooo dat is moohooooi :lol: En snel pakte ie zijn fototoestel te voorschijn.
Helaas is het best lastig om foto's te maken van achter een gebogen raam in een dubbeldekker.

Nabij de splitsing in de plaats http://maps.google.nl/maps?q=amberieu+e ... CB0Q_AUoAg
Stond de TGV ruim een kwartier stil, om een vertraagde tegentrein langs te laten rijden. Het baanvak tussen Aix-Les Bains en Bourg en Bresse is veelal enkelsporig.

De opgelopen vertraging van een kwartier was geen belemmering voor de machinist en verkeersleiding om toch op tijd aan te komen in Parijs, ik had het idee dat de trein de LGV Sud Est aanzienlijk sportiever aflegde dan op de heenweg, we kwamen zelfs ietsjes te vroeg aan in Parijs. Ergens halverwege stond bij een aftakking van de lijn een TGV vanuit Dijon op ons te wachten, waar we dus vooruit mochten rijden :D

Afbeelding
Nog twee stoere stuurrijtuigen van de région Bourgogne in Paris Gare de Lyon.

Tussen Gare de Lyon en Gare du Nord moesten we met de RER reizen, de voorstadsmetro van Parijs. Doordat deze treinen geen conducteurs maar poortjes hebben, hebben we hier voor het eerst een kaartje à 1,70€ gekocht.

In Gare du Nord hebben we een binnenlandse TGV naar Lille Europe gepakt om het buitenland gevoel nog wat langer vast te kunnen houden. Deze TGV werd gereden met een (voormalig) Eurostar treinstel. Matig comfort met een muf geel/grijs interieur. Maargoed, je hoort mij niet klagen, het was immers gratis. :lol:

Afbeelding
Het betere propwerk in de metro van Lille- Europe naar Lille Flandres. Deze metro heeft geen bestuurder.

Afbeelding
Lille Flandres.

Vanuit hier zijn we per Belgische IC naar Antwerpen gereisd, waar al snel de sterke verhalen van een praatgrage conducteur ter tafel kwamen.

Terugblikkend op dit alles was het een avontuur wat ik nog nooit heb meegemaakt :pos:
Zou zo nog eens willen vertrekken, maar dan er een paar weken voor uittrekken; de enige belemmering waren de tijd en de kosten voor hotelovernachtingen.
Even uitrekenen op Voyages.sncf.fr leerde mij dat we voor 615 euro hebben afgelegd per persoon aan tickets, zonder iets te hoeven betalen.
Vooral de cabine rit tussen Albertville en Chambéry was onvergetelijk.
Laatst gewijzigd door Caspar op za 14 jan 2012, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door deadlock »

omfg hoe gaaf :mrgreen: :pos:

Zo ben ik in Denemarken ook al eens voor gratis van Padborg naar Kopenhagen geweest omdat ik met de machinist aan de praat raakte (en nog geen kaartje had, wilde eigenlijk de trein daarna pakken) en toen mocht ik het hele stuk mee voorin *O*
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Etienne »

Toch leuk om zo Frankrijk rond te gaan. :P
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door rovin1995 »

Mischien een stomme vraag maar wat houd zo'n internationaal reductiebewijs nou precies in?
verder een leuke reis! Zou zelf ook nog graag een keer zoiets doen maar dan met een interail kaart ofzo.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Caspar »

Dat is een kaart die aan te vragen is door spoorwegpersoneel, gepensioneerd spoorwegpersoneel, partners van, of kinderen van spoorwegpersoneel.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Dexter »

Het was zeker een supergave reis en een geweldige ervaring! Zo sta je s'ochtends nog tussen de palmbomen in Avignon, Zuid-Frankrijk en zo sta je aan het eind van de middag ineens tussen de besneeuwde bergen in de Alpen. 8-) Het diverse Franse landschap maakt dat je binnen een paar uur reizen al het idee hebt in een hele andere wereld te zijn beland.

Wat me ook erg aangenaam heeft verrast, was de gastvrijheid van het Franse treinpersoneel, dat ons met open armen ontving in zowel de TER's als de TGV's. Het treinpersoneel van de TGV van Paris-Nord naar Lille-Europe vroeg zelfs gekscherend of we een rondje mee gingen knippen aan boord van de trein. :lol: En de al genoemde cabinerit van Albertville naar Chambéry met op het laatste stuk 160 km/h was ontzettend tof om mee te maken. 8-) Het was ook leuk en leerzaam om eens als collega's onder elkaar (werk-)ervaringen uit te wisselen en over de verschillen te vertellen.

Nog wat extra sfeerplaatjes:

Afbeelding

Niet zo - kuch - mooi en beklad TER-stuurrijtuig op station Lyon-Part Dieu.

Afbeelding

Ronkende lijndiesels in station Valence Ville. We hopen binnenkort nog eens een ritje met een Corail-trein door de Cevennes te maken met dit als voorspan. 8-)

Afbeelding

Uitzicht vanaf onze hotelkamer in Avignon, voor ons beiden het mooiste uitzicht vanaf een hotelkamer tot nu toe. Tot mijn grote vreugde (en tot afgrijzen van Caspar) :lol: was het in de meeste plaatsen waar wij zijn geweest nog volop Kerstmis in Frankrijk. *O*

Afbeelding

Middeleeuws Avignon, het Palais des Papes. Niet goed te zien op deze foto is de strakblauwe hemel, het leek hier wel voorjaar en op de temperatuur na deed het zelfs bijna zomers aan.

Afbeelding

Wegwijzer voor het stationsgebouw van Avignon-Centre met de afstanden in reistijd vanuit Avignon weergegeven.

Afbeelding

Zo gleed het prachtige Zuid-Franse landschap aan ons voorbij. Véél beter dan een dagje Ardennen! :mrgreen:

Afbeelding

Gelede stadsbus bij station Lyon-Part Dieu. Ik verbaasde hier me over de grootte van de ramen, nooit eerder gezien. :shock:

Afbeelding

Chateau de Chambéry bij nacht.

Afbeelding

Uitzicht over het kraakheldere Lac d'Annecy met op de achtergrond de besneeuwde bergen. Echt adembenemend mooi! 8-)

Afbeelding

En tot slot nog 4 snelle TGV-koppen op een rij in Paris-Gare de Lyon, na een ritje van pak 'm beet 650 km. 8-)

@rovin1995: Zoals Caspar al zei is een Internationaal Reductiebewijs een internationaal erkende kortingskaart voor spoorwegpersoneel, waarmee je bij de meeste Europese spoorwegmaatschappijen 50% korting op de ritprijs krijgt. In de wandelgangen ook wel FIP-kaart genoemd, dus zijn wij FIPs. 8-)
Vallend blad maakt rails glad.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Michael »

Leuke reportage :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Ardan »

Jongens, hoe krijgen jullie het weer voor elkaar :shock: Schitterend! Hier houd ik nou van: gewoon op de bonnefooi ergens instappen en maar zien waar je uitkomt :D
Tijdens het lezen schoot me trouwens een vraag te binnen maar die ben ik nu weer vergeten :X
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door isadora »

Schitterend verslag. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Stefan »

Erg gaaf verslag. Het is dat ik er het geld en de middelen nu niet voor heb, anders had ik graag zoiets dergelijks gedaan! :D
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Meltrain »

Wat een ontzettend gaaf verslag. :o :pos:
Dat lijkt me ook eens leuk om te doen, gewoon in de trein stappen en kijken waar je uitkomt. :D Maar helaas heb ik geen Vrij Reizen Pas voor Europa ... :(
(@ Dexter en/of Caspar: kan één van jullie me niet adopteren dat ik ook zo'n pas krijg 'als kind van een spoorwegmedewerker' ? :P )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Reiziger Delft »

Je kan natuurlijk ook een interrail-kaart kopen, daarmee mag je ook onbeperkt rondreizen door heel Europa. :D

(In sommige landen wel reserveringsplicht voor de snellere treinen)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door mb90 »

Mooi verslag. Leuk om op zo'n manier door Frankrijk te reizen en de variatie van het land te zien. :pos:
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Thom91 »

Hoe krijg je het voor elkaar, foto's kijken op de mobiel is niet zo'n aanrader dus die kijk ik later even, maar aan de tekst te zien zijn het mooie foto's!
Komt wel goed schatje.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Caspar »

Dank voor alle reacties, dit is echt mijn manier van reizen. Zo spontaan en ongepland is het leukste wat er bestaat. Dat ik Dexter er nu ook met enthousiasme kennis mee heb leren maken maakte het extra leuk. Overigens is Annecy ondanks de ligging in de bergen meer een zomer bestemming. Ik kwam net een foto van mezelf tegen van 14 jaar geleden dat ik daar aan het zwemmen was.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door htm_tram »

Mooi verslag, dat zijn nou de mooie reizen ;)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Caspar »

Wat ik trouwens ook opvallend vond; het duidelijke verschil tussen de ICE en TGV. Reizen per TGV vind ik aanzienlijk rustiger en prettiger dan per ICE. De TGV rijdt lekker lang zonder te stoppen. Het gaat me daarbij niet eens om de gemiddelde km/u maar meer om het feit dat er in een ICE zo ongeveer ieder half uur wel weer een hele welkomstriedel, stationsaankondiging inclusief overstap mogelijkheden etc wordt omgeroepen inclusief Railteam verhaal. Als je 5 uren in een ICE zit heb ik het idee dat er opgeteld een half uur lang van wordt omgeroepen. Bijkomstig voordeel van minder vaak stoppen is dat je ook minder vaak koffers hoeft te ontwijken van in en uitstappende reizigers die telkens de gangpaden blokkeren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Suus »

Er zijn een aantal grote verschillen tussen de ICE en de TGV.
De TGV is toch heel erg een stervorming netwerk, bijna alle treinen komen of gaan naar Parijs. De ICE heeft geen stervorming netwerk maar meer een gridvormig netwerk. Zodoende heb je ook meer belangrijke overstappunten.
Ten tweede heeft Duitsland veel meer grote steden, ook omdat het land veel dichter bevolkt is.
Ten derde maakt de TGV veel meer dan de ICE gebruikt van volledig nieuw aangelegde spoorlijnen waardoor veel plaatsen met een grote boog omzeild worden. De ICE rijdt op veel trajecten op uitgebouwde spoorlijnen waardoor er ook meer grote steden worden aangedaan.

De SNCF heeft trouwens afgelopen december 85% van de dienstregeling veranderd zodat veel verbindingen nu een klokvaste dienstregeling hebben. Dat maakt het wel eenvoudiger om dit soort reizen op de bonnefooi te kunnen doen in Frankrijk zonder verstrikt te raken in een chaotische dienstregeling met steeds wisselende tijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Reiziger Delft »

Al hoewel een groot nadeel van de TGV is dat je verplicht moet reserveren en in Frankrijk steeds meer lange-afstandstreinen worden vervangen door TGV's. In Duitsland mag je gewoon elke ICE of IC nemen zonder te reserveren.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Caspar »

Dat is zeer zeker een groot nadeel. Echter zoals Bee al aangaf, rijden er steeds meer treinen in Frankrijk in een vast uur patroon. Een belangrijke verbinding Lyon- Marseille kan je ook prima bijna ieder uur met een TER afleggen, en met een gemiddelde snelheid die boven de NL-Intercity's ligt, namelijk bijna 100km/u. Zelfs voor een Duitse IC is dat redelijk snel.

Andere voorbeelden zijn Parijs- Dijon- Lyon per TER of Parijs- Orléans- Tours via het klassieke net, ook redelijk snel naar Nederlandse maatstaven.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Michael 1988 »

Gave reportage. Ik wou dat ik zoiets kon doen. Maar helaas is een Interrailkaart nu te duur voor mij als student.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Suus »

Op zich valt de prijs van een Interrail wel mee als je weet dat je er een ongekende flexibiliteit voor terugkrijgt. Je kan al drie dagen door Frankrijk toeren voor 139 euro. Alleen de prijs voor een kaartje van/naar Frankrijk moet je dan nog betalen en de overnachtingen, dat kan gewoon in een jeugdherberg via http://www.fuaj.org/.

Voor jeugdherbergen moet je wel een lidmaatschap hebben, die kan je in Nederland via www.stayokay.nl kopen. Mijn tip is om dat de gecombineerde CJP-Stayokay kaart te kopen via http://www.cjp.nl/rubriek_lossepaginas/ ... iepas.html, dan krijg je ook direct de CJP-pas erbij die ook op heel veel zaken korting geeft zoals tijdschriften bij de AKO :)

Hetzelfde overigens voor Duitsland: 3 dagen kan al voor 139 euro en met de Stayokay-pas kan je ook bij jeugdherbergen in Duitsland terecht (gewoon te boeken via www.djh.de en dan contant betalen bij aankomst)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Suus »

Caspar schreef:Andere voorbeelden zijn Parijs- Dijon- Lyon per TER of Parijs- Orléans- Tours via het klassieke net, ook redelijk snel naar Nederlandse maatstaven.
Die snelle treinen tussen TER en TGV in zijn nu onderdeel van INTERCITÉS, met de fantastische slagzin "de klassieke SNCF-trein" waar de merken Corail, Teoz, Lunea en InTercites in zijn opgenomen. Het geheel oogt nog steeds als een onsamenhangend netwerk tegenover de TGV. Dat is in Duitsland toch wel beter aangepakt, waar IC en ICE redelijk gelijkwaardig van elkaar zijn en al helemaal niet aparte websites hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Michael 1988 »

Bee schreef:Op zich valt de prijs van een Interrail wel mee als je weet dat je er een ongekende flexibiliteit voor terugkrijgt. Je kan al drie dagen door Frankrijk toeren voor 139 euro. Alleen de prijs voor een kaartje van/naar Frankrijk moet je dan nog betalen en de overnachtingen, dat kan gewoon in een jeugdherberg via http://www.fuaj.org/.

Voor jeugdherbergen moet je wel een lidmaatschap hebben, die kan je in Nederland via http://www.stayokay.nl kopen. Mijn tip is om dat de gecombineerde CJP-Stayokay kaart te kopen via http://www.cjp.nl/rubriek_lossepaginas/ ... iepas.html, dan krijg je ook direct de CJP-pas erbij die ook op heel veel zaken korting geeft zoals tijdschriften bij de AKO :)

Hetzelfde overigens voor Duitsland: 3 dagen kan al voor 139 euro en met de Stayokay-pas kan je ook bij jeugdherbergen in Duitsland terecht (gewoon te boeken via http://www.djh.de en dan contant betalen bij aankomst)
Het valt wel mee in vergelijking met het vliegtuig of zo, maar ik kan het nu niet betalen. Daar gaat het om ;).
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Dexter en Caspar op reis door Frankrijk

Bericht door Dexter »

Ook namens mij bedankt voor alle reacties!
Bee schreef:Er zijn een aantal grote verschillen tussen de ICE en de TGV.
De TGV is toch heel erg een stervorming netwerk, bijna alle treinen komen of gaan naar Parijs. De ICE heeft geen stervorming netwerk maar meer een gridvormig netwerk. Zodoende heb je ook meer belangrijke overstappunten.
Ten tweede heeft Duitsland veel meer grote steden, ook omdat het land veel dichter bevolkt is.
Het TGV-netwerk is naast stervormig ook boomvormig en bediend veelal vanuit Parijs hele clusters aan steden in de uithoeken van het land. De afstand tussen Parijs en het cluster wordt heel snel afgelegd via de LGV, waarna de TGV's uitwaaieren naar verschillende bestemmingen in de provincie.

En in Duitsland liggen de steden wat meer gelijkmatig over het land verdeeld en heeft de ICE dus ook regelmatiger en gelijkmatig verdeelde stops.
Meltrain schreef:Maar helaas heb ik geen Vrij Reizen Pas voor Europa ... :(
(@ Dexter en/of Caspar: kan één van jullie me niet adopteren dat ik ook zo'n pas krijg 'als kind van een spoorwegmedewerker' ? :P )
Haha, ik zie het al voor me: Lopen we in de supermarkt, komen we een bekende tegen die vraagt: "Aaah, is hij van Foster Parents Plan en waar komt ie vandaan? Ghana, Colombia, Thailand? Nee, uit Rotterdam-Zuid." :lol: *)

*) Niets ten nadele van mensen uit Rotterdam-Zuid overigens. (A)
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten