Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door midnet »

2 aanbiedingen gelden nog:
tot 15/1 voor 19 eur/enkel van elk NL naar elk BE station-of v.v. ENKel 1 dag geldig en via de route met de BNL via Roosendaal. Kan zowel via hispeed en nmbs.be geboekt worden-tenminste 3 dagen tevoren en als online homeprint. Geldt nog elke dag tot 15/1- en naar het schijnt ook voor 9.00! Via nmbs boeken is vaak handiger ALS je een kred kaart hebt-veel meer keuze uit stations (gewoon alle) en kan ook vanaf NL.
IN BE geldt het shoppingbiljet weer-voor de solden=uitverkoop. Al vanaf 1/12-en nog elke za/zo tot eind jan en deze hele week nog-dagretour tussen 2 BE-stations voor 9.90, kan online of aldaar gekocht, maar NIET naar grenspunten en NIET in combi met een buitenlands biljet (dus niet mogelijk van/tot Essen in de BNL), uurtje wachten in Vise of Essen met de stoptrein, of de bus naar Hasselt of Turnhout. verder alle normale BE-regels (niet onderbreken etc.). Je wordt niet vervolgd als je enkel het heendeel gebruikt.
Hoewel Maastricht (en nu ook Aachen) wel als BE-tariefpunt gelden, betreft dit helaas niet deze aanbiedingen.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Voodeel naar en in BElgie

Bericht door huibf »

Grappig: In belgie heb je de actie ook, alleen dan omgekeerd.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Voodeel naar en in BElgie

Bericht door Michael 1988 »

midnet schreef:2 aanbiedingen gelden nog:
tot 15/1 voor 19 eur/enkel van elk NL naar elk BE station-of v.v. ENKel 1 dag geldig en via de route met de BNL via Roosendaal. Kan zowel via hispeed en nmbs.be geboekt worden-tenminste 3 dagen tevoren en als online homeprint. Geldt nog elke dag tot 15/1- en naar het schijnt ook voor 9.00! Via nmbs boeken is vaak handiger ALS je een kred kaart hebt-veel meer keuze uit stations (gewoon alle) en kan ook vanaf NL.
IN BE geldt het shoppingbiljet weer-voor de solden=uitverkoop. Al vanaf 1/12-en nog elke za/zo tot eind jan en deze hele week nog-dagretour tussen 2 BE-stations voor 9.90, kan online of aldaar gekocht, maar NIET naar grenspunten en NIET in combi met een buitenlands biljet (dus niet mogelijk van/tot Essen in de BNL), uurtje wachten in Vise of Essen met de stoptrein, of de bus naar Hasselt of Turnhout. verder alle normale BE-regels (niet onderbreken etc.). Je wordt niet vervolgd als je enkel het heendeel gebruikt.
Hoewel Maastricht (en nu ook Aachen) wel als BE-tariefpunt gelden, betreft dit helaas niet deze aanbiedingen.
Kan iemand dit even uitleggen?? Ik kan niet alles helemaal goed volgend :oops: Ik begrijp wel dat er een actie loopt tot 1 januari.... maar wat er precies staat :?: :?:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Voodeel naar en in BElgie

Bericht door Fles »

Rijden er alweer treinen in België dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voodeel naar en in BElgie

Bericht door Suus »

Op 30 januari is er pas weer een staking voorzien zover ik weet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door R-Flow »

Nog goedkoper: Je kan ook gewoon op de NS-website een kaartje bestellen en printen en iedere keer zelf voor het Belgische deel met Photoshop (of whatever) de datum en bestemmingen aanpassen. Bij de Belgische spoorwegen hebben ze namelijk geen mogelijkheid om de authenticiteit (barcode / QR-code) te controleren en zetten ze dus gewoon met hun knip een stempeltje op je uitgeprinte A4'tje.

Dacht samen met een vriend dat we een rolberoerte zouden krijgen van het lachen.

België kan soms zo onschuldig en aandoenlijk zijn! Vanuit Nederlands perspectief is het net alsof je 40 jaar terug in de tijd. :D
Montecito08
Berichten: 22
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 01:11

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door Montecito08 »

Hmm, volgens mij is mijn treinkaartje toch wel degelijk een keer gescand door een Belgische conducteur. En vergeet ook niet dat er ook Nederlandse conducteurs op de internationale treinen zitten. En dat er meer echtheidskenmerken op een dergelijk ticket zitten dan alleen datum.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door R-Flow »

Ik heb het over de locale treinen in België. Je kan op de website van de NS een treinreis van A tot Z plannen inclusief locale trajecten, bijvoorbeeld van Amsterdam Centraal naar Luxemburg via overstap in Brussel-Centraal. Het stuk Brussel - Luxemburg is puur Belgisch en dat is dus het stuk waar je op deze manier op kan zwartrijden. In de internationale trein vanuit/naar Nederland gaat dit inderdaad niet omdat al het personeel over scanners beschikt.

Echtheidskenmerken behalve de barcode + QR-code zijn er niet want je print een online ticket immers gewoon zelf thuis uit op een A4'tje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door Geert »

In de NS e-tickets zitten ook echtheidskenmerken zoals een patroon met je voorletters in het plaatje. Als je die echtheidskenmerken niet weet heeft photoshoppen in theorie geen zin (maar in de praktijk zal het Belgische personeel in de stoptrein die echtheidskenmerken ook wel niet kennen)...
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door R-Flow »

Geert schreef:In de NS e-tickets zitten ook echtheidskenmerken zoals een patroon met je voorletters in het
In welk opzicht is dat een probleem? Ik ben toch zelf degene die er mee reist? :P
Geert schreef:Als je die echtheidskenmerken niet weet heeft photoshoppen in theorie geen zin (maar in de praktijk zal het Belgische personeel in de stoptrein die echtheidskenmerken ook wel niet kennen)...
Het was duidelijk dat de beste dame een dergelijk e-ticket nooit eerder gezien had. :D
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door MdJ »

Datum staat ook in het plaatje.
Bij twijfel: gebruik beton.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voodeel naar en in BElgie

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Op 30 januari is er pas weer een staking voorzien zover ik weet.
Je gaat er spontaan Vlaamse uitdrukkingen van gebruiken, merk ik.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door R-Flow »

MdJ schreef:Datum staat ook in het plaatje.
Photoshop zo gefixed. :P
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door waldo79 »

Er wordt hier toch niet aangezet tot fraude met vervoerbewijzen? Ik schaam me :@
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door Meltrain »

Overigens wilde ik een reis plannen naar Mariembourg of Couvin, maar die plaatsen kende de planner van NS HiSpeed niet. :(
Vielsalm en Gouvy werden dan weer wel herkend.
(Uiteindelijk heb ik toch maar geen reis geboekt, omdat ik zag dat de actie maar t/m 15 januari geldig is en ik voor die tijd echt geen tijd heb. Jammer, want een ritje naar Vielsalm dwars door de Ardennen voor maar €39,80 retour had me wel wat geleken.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Er wordt hier toch niet aangezet tot fraude met vervoerbewijzen? Ik schaam me :@
Heb je de verzamelde werken van Find-your-spot niet gelezen? Tal van bruikbare tips die op het randje van de legaliteit zweven, maar naar eigen zeggen vooral tot doel hebben om de behoorden op de hoogte te brengen van het gebrek aan waterdichtheid van het systeem. Onze Forum-Alberto Stegeman dus eigenlijk :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door Fles »

die gast is geschift, daar moet je niet op letten :lol:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door R-Flow »

waldo79 schreef:Er wordt hier toch niet aangezet tot fraude met vervoerbewijzen? Ik schaam me :@
Nee joh, ben je gek. Vond het alleen te grappig dat i.p.v. m'n A4'tje daadwerkelijk te scannen ze er gewoon een stempeltje op maakte.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door webguy »

Die A4tjes worden uberhaupt (nog?) niet gescanned, en nederlandse conducteurs knippen ook je A4tje. Ze moeten toch op een of andere manier kunnen aangeven dat het gecontroleerd is? Low tech is vaak best tech. Misschien kunnen de nieuwe Railpockets 'm wel lezen, die hebben er een scanner voor, maar dan hebben ze nog de goede software nodig.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door R-Flow »

In de internationale NS-trein werd ie toch echt gescand...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door deadlock »

R-Flow schreef:In de internationale NS-trein werd ie toch echt gescand...
Niet als er NMBS-personeel op zit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door R-Flow »

deadlock schreef:Niet als er NMBS-personeel op zit.
Was zowel NS als Belgisch personeel op de internationale trein die dag, beide met scanners.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door webguy »

Er zijn overigens wel twee soorten tickets: er is een "internationale e-ticket" (een uitgeprint CIV ticket), omdat de Benelux al lang voor de NS e-tickets had, en er is een NS e-ticket, die hier te koop is: https://www.ns.nl/eticket/ticket
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Voordeel bij treinreizen naar en in Belgie

Bericht door midnet »

Meltrain schreef:Overigens wilde ik een reis plannen naar Mariembourg of Couvin, maar die plaatsen kende de planner van NS HiSpeed niet. :(
Vielsalm en Gouvy werden dan weer wel herkend.
.)
Dat was dus precies wat ik bedoelde; NsHispeed kent maar een beperkt aantal staties, en B-rail heeft ze allemaal-aan beide kanten.
heb zelf afgelopen zomer BE-tiketjes benut, en die zien er precies eender uit zo te zien zelfde controlekenmerken als die van NS) en de BE-treinwacht kon die uitstekend prima controleren toen ik opstopte in een omnibustrein vanaf een kleine stopplaats.
ALS je nog <26 bent kan je-als je voor NS=-deell bvb Blokker of AH etc benut, voor rond de 20 euri daarheen-dan bestel je online via b-rail een Go1 pas-elke treinrit in BE voor 6,50. Dan enkel nog stukje grens-Vis''e bijkopen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten