De Museumspoorlijn STAR

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21393
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

De Museumspoorlijn STAR

Bericht door Meltrain »

In de week van 15 t/m 22 augustus hadden mijn ouders, zusje en ik een huisje gehuurd in Rheezerveen, dat in de driehoek Ommen-Hardenberg-Dedemsvaart ligt.
Omdat we niet zo heel ver van Stadskanaal afzaten, besloten we op zondag 17 augustus naar de STAR te gaan.
Geheel toevallig was het die dag Teddyberenexpress, wat betekende dat dit ongeveer de enige dag van het jaar was dat er werd doorgereden naar Musselkanaal. :D
Op zondagochtend voelde mijn moeder zich niet zo lekker, en mijn zusje had üperhaupt niet zo veel zin, dus ging ik alleen met mijn vader.
Na een rustige rit over de N34 kwamen we rond 9:15 aan in Stadskanaal, terwijl de eerste trein naar Veendam pas om 10:30 vertrok. We hadden dus in elk geval genoeg tijd om rond te kijken. :p
Als eerste maakte ik een foto van het stations gebouw:
Afbeelding

In de loods werd de loc alvast onder stoom gezet:
Afbeelding

Even later kwam de TE 5933 naar buiten gereden:
Afbeelding

De voorkant van deze bijzondere stoomloc:
Afbeelding

Vervolgens maakte ik een foto van de nieuwe rijtuigenloods, waarboven een klein museum is gevestigd:
Afbeelding

Hierna gingen we dat museumpje even bekijken.
Toen we weer buiten kwamen, maakte ik vast een foto van de rijtuigen dis klaar stonden voor de ritten naar Veendam…:
Afbeelding

…en van de rijtuigen die klaar stonden voor de ritten naar Musselkanaal:
Afbeelding

De eerste twee ritten naar Veendam en de derde naar Musselkanaal reden met stoom en andersom reed uiteraard met diesel. De rijtuigen bleven wel altijd naar hetzelfde eindpunt gaan.
Dit betekende dus dat onze rit naar Veendam ook door de TE 5933 getrokken zou worden.
De loc werd even later voor de trein gezet en stond klaar voor vertrek:
Afbeelding

De trein was goed bezet en het was niet doodsimpel om een plekje te vinden, maar het lukte wel. Tegenover ons kwamen een man en vrouw zitten die meededen met het arrangement ‘Van Stoom naar Stoom’, waarbij ze ondermeer ook een stoomgemaal bezichtigen.
Maar goed, via Bareveld en Wildervank ging de rit naar Veendam.
Onderweg maakte ik nog een (scheve) foto vanuit de trein:
Afbeelding

Na een rit van drie kwartier kwamen we op het eindpunt Veendam. Hier moeten de reizigers uitstappen, zodat de trein iets verder getrokken kan worden, omdat de loc anders niet kan omlopen. Het wissel voor het omloopspoor zit namelijk halverwege het perronspoor.
Nadat de loc was omgelopen kon ik nog een foto maken, die helaas niet echt mooi is, vanwege een verkeerd staande zon:
Afbeelding

Hierna had ik nog net tijd genoeg om twee foto’s van het stationsgebouw van Veendam te maken, terwijl mijn vader vast een plekje ging zoeken voor de terugreis:
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens gingen we, alweer zittend op houten bankjes, terug naar Stadskanaal. Ach, laten we het nostalgie nomen. :wink:
In Stadskanaal liep ik even een klein stukje in de richting van Musselkanaal om bij de eerste overweg de trein uit Musselkanaal op de foto te zetten.
Eerst kon ik echter nog de TE 5933 naast de rijtuigenloods op de foto:
Afbeelding

De TE 5933 van dichterbij:
Afbeelding

De voorkant van deze bijzondere loc. Wegens een nogal verkeerd staande zon en verkeerd staande ik, is deze foto niet echt mooi, maar ik wil hem jullie niet onthouden:
Afbeelding

Even later kwam de Sik, die pendelritjes reed, voorbij, precies toen de TE 5933 stoom afblies:
Afbeelding

Vervolgens liep ik verder en maakte ik een foto van de draaischijf-in-aanbouw:
Afbeelding

Bij de overweg aangekomen, maakte ik eerst even een foto van het emplacement van Stadskanaal:
Afbeelding

Na een tijdje gewacht te hebben, kwam de trein uit Musselkanaal eraan, getrokken door loc V53 019:
Afbeelding

Het laatste rijtuig van deze trein was de B143, een rijtuig dat ik er persoonlijk nogal zeer oud uit vind zien (maar wel mooi):
Afbeelding

Nogmaals loc V53 019:
Afbeelding

Vervolgens liep ik terug naar het station van Stadskanaal, waar ik mijn vader weer tegenkwam.
Om de tijd te doden tot de trein naar Musselkanaal vertrok en uiteraard omdat het interessant is, leip ik naar de loods. Hier stond onder andere de in revisie zijnde loc 52 8060:
Afbeelding

Ook heeft is er een simpele, maar doeltreffende manier om de rookoverlast in de loods tegen te gaan :D :
Afbeelding

Ondertussen was het erg druk geworden op het station qua reizigers en het zag ernaar uit dat de trein naar Veendam volledig vol zou komen te zitten. Mijn vader en ik zouden hier geen last van hebben, want wij zouden immers naar Musselkanaal gaan.
Inmiddels was het een kwartier voor vertrektijd en besloten vast in te stappen. We gingen zitten in rijtuig B146, wat een voormalig stop- en sneltreinrijtuig van de DR en later DB is.
Eerst was het nog erg rustig (mijn vader en ik hadden elk een eigen vierzitter :P), maar het werd steeds drukker. Het bleek namelijk dat mensen die niet meer met de trein naar Veendam meekonden, in plaats daarvan maar naar Musselkanaal gingen. Ik geloof niet dat de trein naar Musselkanaal ooit zo druk is geweest. :lol:
Na een mooie rit door het Groningse veenlandschap kwamen we na 35 minuten aan in Musselkanaal.
Hier maakte ik een foto van de trein:
Afbeelding

Het weidse Groningse landschap:
Afbeelding

De loc tijden het omlopen:
Afbeelding

Hierna gingen we dus weer terug naar Stadskanaal, waar we in de stationsrestauratie wat gingen eten.
Hier maakte ik ook een foto van de mooie wandschildering die daar is:
Afbeelding

Niet veel later kwam de trein uit Veendam weer terug en deze kon ik naast het (niet in gebruik zijnde) seinhuis vastleggen:
Afbeelding

Na aankomst in Stadskanaal, werden bij beide treinen de locs afgekoppeld en voor de andere trein gezet. De TE 5933 ging dus nu naar Musselkanaal en de V53 019 naar Veendam.
Dit gaf de mogelijkheid om ook eens de stoomloc voor rijtuig B143 op de foto te zetten:
Afbeelding

En ik besluit het verslag met een foto van loc V53 019 naast rijtuig B146:
Afbeelding

Ik vond het een heel leuke dag op deze mooie museumlijn en ik ben zeker van plan nog eens terug te gaan.
Een aanrader voor iedereen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: De Museumspoorlijn STAR

Bericht door Cookie »

Leuk om eens een verslagje van deze noordelijke museumspoorlijn te lezen! :D Ik blijf zelf het uitzicht mooi vinden op de lijn: het is (m.u.v. Veendam-Wildervank) nog zo lekker landelijk met mooie vergezichten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten