Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door waldo79 »

Waar lees je dan dat er deze maand al trams zouden rijden?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

Foutje, 2011 moest uiteraard 2012 zijn.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door TLP »

Wees toch blij dat Arriva heeft geboden i.p.v. Qbuzz of CXX *O* , die hebben totaal geen (positieve) ervaring met tram-/treinvervoer. :N
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Dat wat hier qua organisatiestructuur nog het meest op lijkt (Tram op Prorail-rails) rijdt anders al jaren in het cxx-groen/midnet-geel door Utrecht.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door TLP »

Klaasje schreef:Dat wat hier qua organisatiestructuur nog het meest op lijkt (Tram op Prorail-rails) rijdt anders al jaren in het cxx-groen/midnet-geel door Utrecht.
Dan kan Arriva daar misschien verbetering in brengen :idea:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Fles »

TLP schreef:
Klaasje schreef:Dat wat hier qua organisatiestructuur nog het meest op lijkt (Tram op Prorail-rails) rijdt anders al jaren in het cxx-groen/midnet-geel door Utrecht.
Dan kan Arriva daar misschien verbetering in brengen :idea:
Vast. Maar ga dan niet lopen kraaien dat CXX geen ervaring met tramvervoer heeft :N
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

Mee eens, daarnaast is het voornamelijk Utrecht zelf die de steek laat vallen wat betreft de trams daar.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Hierbij nog de impressie van de aangeboden tram (Dualis) door Alstom.
Afbeelding
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Stéphane »

Waarom moest het eigenlijk een tramlijn zijn en geen kwartierdienst met GTW's?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door The best »

Tram klinkt stoerder.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door fogeltje »

Kan aan mij liggen, maar ik vind Lightrail dan weer stoerder klinken.
"Een touringcar is geen bus"
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Of er op het kamperlijntje nou met trams die 100 km per uur kunnen rijden, of met lightrail treinen wordt bereden, qua reistijd maakt het niks uit. Ik vind dat er momenteel teveel haltes gepland zijn aan het kamperlijntje.

Hoe dan ook, ze mogen wel een beetje tempo maken om die tram snel rijdend te krijgen. Een opleveringsdatum in 2014 kun je echt niet maken, ik hoop nog steeds eind 2013.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

Morgen wordt bekend gemaakt of de provincie in zee gaat met Arriva. Ook heeft Prorail aangegeven dat de ombouw+testen van het tracé en de trams 20 maanden zal gaan duren.
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Als ze dan nu eens gaan beginnen met de voorbereidende werkzaamheden, zoals ze in het begin ook al wilden doen. Dan moeten ze eind 2013 begin 2014 wel gaan halen.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Michael 1988 »

flipje schreef:Hierbij nog de impressie van de aangeboden tram (Dualis) door Alstom.
Afbeelding
Als ik dit zo zie, lijkt het wel op de treinen die op de Vechtdallijnen rijden. Alleen bij de treinen (GTW's) vind ik het er persoonlijk veel mooier uitzien.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

Stéphane schreef:Waarom moest het eigenlijk een tramlijn zijn en geen kwartierdienst met GTW's?
Tram kan je altijd nog door de stad doortrekken, dat werkt met een trein toch minder lekker.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door reisthijs »

Maar dat is dan ook wel zo'n beetje het enige voordeel van een tram op deze lijn. Zijn de vage plannen om misschien ooit de lijn door te trekken deze forse investering nu wel waard? (Dan heb ik het nog niet eens gehad over de lange periode dat de lijn er straks helemaal uit ligt, wat niet nodig zou zijn als er gewoon treinen blijven rijden.)
Michael 1988 schreef:Als ik dit zo zie, lijkt het wel op de treinen die op de Vechtdallijnen rijden.
Dat is ook precies de bedoeling :wink: Het is tenslotte de huisstijl van de provincie.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Suus »

Bovendien ligt deze lijn ten opzichte van het centrum van Zwolle ook niet echt praktisch. Als je na het station nog naar het centrum van Zwolle wil kan je het beste op het station kopmaken :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

reisthijs schreef:Maar dat is dan ook wel zo'n beetje het enige voordeel van een tram op deze lijn. Zijn de vage plannen om misschien ooit de lijn door te trekken deze forse investering nu wel waard? (Dan heb ik het nog niet eens gehad over de lange periode dat de lijn er straks helemaal uit ligt, wat niet nodig zou zijn als er gewoon treinen blijven rijden.).
Enige wat ik eventueel kan bedenken is dat treinen minder geschikt zijn voor stations op zulke korte afstanden. En tja, wat maakt het verder uit of je nou nieuwe treinen aanschaft of trams? Dan zijn trams denk ik goedkoper. Helemaal als je het traject hoe dan ook elektrisch wil hebben.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Jef400 »

Sorry dat ik het zeg hoor. Maar waarom moet er in godsnaam trams daar rijden. Dan koop je toch S-Bahn materieel. Typisch Nederlandse geldverspilling
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door R-Flow »

JeffreyMeijer schreef:Sorry dat ik het zeg hoor. Maar waarom moet er in godsnaam trams daar rijden. Dan koop je toch S-Bahn materieel. Typisch Nederlandse geldverspilling
Want metro/sneltram materieel is per definitie stukken goedkoper en biedt veel meer voordelen?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Klaasje »

Bij grote series klopt dat maar ik durf te betwijfelen of een tram hier goedkoper is dan een electrische trein die onderdeel uitmaakt van een grotere serie van de "vechtdallijnen". Zeker ook omdat je voor de omloop Zwolle-Kampen maar drie composities materieel nodig hebt. Als je voor zo'n kleine serie een voorraad onderdelen nodig hebt, onderhoudspersoneel daarvoor opgeleid moet zijn enz enz.. dan is dat ook niet goedkoop.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door flipje »

NintendoC schreef:Als ze dan nu eens gaan beginnen met de voorbereidende werkzaamheden, zoals ze in het begin ook al wilden doen. Dan moeten ze eind 2013 begin 2014 wel gaan halen.
De stentor vandaag waarin René Vegter van Prorail aan het woord komt.
De ombouw van het tracé begint 2013 en duurt tot het derde kwartaal van 2013. Daarna volgt een testperiode van een jaar. Het eerste half jaar is voor de aannemer, die dan ook de voeding voor de tramstellen op orde kan brengen (er wordt dan waarschijnlijk met een proeftram gereden) en in het tweede half jaar kan met tramstellen worden proefgereden.
De ombouw van een spoorbaan naar een systeem van lightrails met een tram zorgde in de regio Den Haag (naar Delft en Leiden) voor kopzorgen: treinstellen ontspoorden zelfs. Maar volgens Vegter is het schema gebasseerd op 'ervaring en inzicht' en hoeft niet met een vertraging te worden gerekend.
Dus dat wordt ergens tussen augustus/september 2014..
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door NintendoC »

Om te janken werkelijk waar. Dit gaan ze uiteindelijk ook merken in de reizigersaantallen, als de tram eenmaal wel rijdt. Gewoon bijna 2 jaar niks, is veel en veel te lang. Ze kunnen nu ook al meer als genoeg voorbereidingen treffen. Bovenleiding plaatsen, tram haltes ruw aanleggen bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maar één bieder op vertramming Kamperlijntje

Bericht door Suus »

Volgens mij doelt de Stentor op RandstadRail maar hoe ze er in vredesnaam bijkomen dat die vanaf Den Haag naar Delft en Leiden loopt is mij een volstrekt raadsel :?

Een testperiode van een jaar lijkt mij wel heeeeeeeeeeeeel erg ruim overigens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten