Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Daniel »

Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Geplaatst op: maandag 16 januari 2012 20:10
Laatst bijgewerkt: maandag 16 januari 2012 20:11


Mogelijk dit jaar nog en uiterlijk maart 2013 moet er een ‘intercity-achtige' internationale treindienst gerealiseerd zijn tussen Heerlen en Aken.
Aan dat initiatief van de provincie Limburg en het Aachener Verkehrsverbund wordt momenteel hard gewerkt, met steun van het ministerie van Infrastructuur. De nieuwe dienst zou geëxploiteerd moeten worden door een nieuw (‘voorloop')bedrijf waarin de NS en een Duitse partner participeren. Op korte termijn moet duidelijk worden of dit initiatief financieel en technisch haalbaar is.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Meltrain »

Oke, ik ben zeer benieuwd hoe men dit wil aanpakken: gewoonweg door de trein niet meer tussen Herzogenrath en Aachen HBF te laten stoppen (en evt. ook Heerlen De Kissel over te laten slaan). :?
Voordat er een directe trein Eindhoven - Aachen komt, lijkt het mij niet zeer zinvol om de huidige stoptrein al om te zetten tot Intercity. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Justin »

Goed, tot zover dan het paradepaardje wat Eygelshoven Markt dan heet -- wordt dat dan een tweede Eijsden, of... ? Of de IC moet daar ook stoppen als uitloper/zonetrein, maar dat lijkt me wat al te ambitieus (en nutteloos)...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Suus »

Er rijdt slechts 1 trein per richting per uur tussen Heerlen en 's-Hertogenrade, daar past met gemak nog een snelle trein tussen. Tussen 's-Hertogenrade en Aken ligt er gewoon dubbelspoor. Het enige probleem lijkt mij tussen Heerlen en Landgraaf te liggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door reisthijs »

En de oplossing daarvoor is in dit artikel al genoemd: een extra spoortje in Landgraaf om daar te kunnen kruisen.

Zolang dat nog niet gerealiseerd is kan er best een sneltrein gaan rijden die in Eygelshoven Markt stopt. (Ik heb nooit mensen horen klagen dat de IC Maastricht-Brussel ook in Bressoux stopte, waarom iets dergelijks hier niet kunnen?)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door MdJ »

Past niet. Herzogenrath wordt nu gekruist (.44), in Heerlen wordt er aangekomen om .06 en vertrokken om .28. Om 2x per uur te kunnen rijden, zal je dus ter hoogte van Heerlen de Kissel moeten kruisen.

Of je moet in Haanrade gaan kruisen, maar dan kun je geen CARGO's meer rijden.
Evenals moet je Heerlen verbouwen, zodat er een treintje meer kan staan. (Of Veolia liev aan kijken, zodat de Sneltrein Maastricht-Heerlen doorrijdt ipv keert), zodat je spoor 1 kunt gebruiken voor Maastricht->Aachen en spoor 2 voor Aachen->Maastricht. Spoor 4 en 5 worden dan door NS gebruikt. Deze twee treinen op 1 spoor zetten, is krap. (SPR aankomst .27, IC vertrek .23 ; SPR vertrek .03, IC aankomst .07)
Bij twijfel: gebruik beton.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Stéphane »

Waarom kan de gewone afdeling van de NS die niet verzorgen?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door willy84 »

Het enige probleem is dat er onvoldoende reizigers zijn voor dit speeltje -o-
immer kwaliteits posts
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Jef400 »

Je kan die IC toch koppelen aan de 800 en doorlaten rijden naar Köln HBF
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door fogeltje »

JeffreyMeijer schreef:Je kan die IC toch koppelen aan de 800 en doorlaten rijden naar Köln HBF
Maar moet de 800 dan niet met ander materieel gereden worden? Onze VIRMs kunnen toch niet op het Duitse spoorwegnetwerk rijden? Als je enkeldeks gaat met ICRm dan wordt dat een ramp in de spits en je kunt hem niet meer combineren met het stuk naar Maastricht.
"Een touringcar is geen bus"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Caspar »

Ik snap eigenlijk niet waarom Heerlen- Aken wel een echte IC kan hebben, en het tussen Maastricht en Luik(/Brussel) niet schijnt te kunnen qua hoeveelheid reizigers? Het kan aan mij liggen, maar Maastricht- België trekt meer reizigers?
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Reiziger Delft »

De reden dat de IC Maastricht-Brussel is opgeheven is dat zijn punctualiteit erg laag was. Nu staat hij lang in Visé te keren en rijdt er een extra stoptrein Luik-Maastricht, wat dus duurder in exploitatie is dan voorheen. De vraag is dan ook waarom NMBS dat ding niet gewoon op tijd probeerde te laten rijden in plaats van de hele trein maar op te heffen op het Nederlandse stuk.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Klaasje »

fogeltje schreef:
JeffreyMeijer schreef:Je kan die IC toch koppelen aan de 800 en doorlaten rijden naar Köln HBF
Maar moet de 800 dan niet met ander materieel gereden worden? Onze VIRMs kunnen toch niet op het Duitse spoorwegnetwerk rijden? Als je enkeldeks gaat met ICRm dan wordt dat een ramp in de spits en je kunt hem niet meer combineren met het stuk naar Maastricht.
Dat splitsen/combineren gaat voor de DRGL 2013 mogelijk op de helling. Dus daar hoeven we niet zoveel rekening mee te houden.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Caspar »

Wat is dan eigenlijk de bedoeling, een halfuursdienst (Schagen)-Alkmaar- Eindhoven- Maastricht en een halfuursdienst Eindhoven- Heerlen- (mogelijk 1x per uur door naar Aken)? Waarbij Eindhoven- Heerlen alleen maandag tot en met vrijdag van 06.00 tot 20.00 rijdt, en op de overige daluren een pendel Sittard- Heerlen- (Aken)?

Dan kan je natuurlijk wel een mooie 4x per uur IC tussen Eindhoven en Limburg rijden, waarbij de sprinters naar Maastricht in Sittard aansluiten op de IC naar Heerlen en andersom.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door fogeltje »

Die plannen waren me nog niet bekend. Dat zou eea wel makkelijker maken. Je zult wel een loc wissel nodig moeten hebben of heeft NS locs die op beide netwerken kunnen rijden?

En mij lijkt dan eerder voor de hand te liggen de oude situatie van vele jaren terug: 1x per uur Randstad - Eindhoven - Maastricht en 1x per uur Randstad - Eindhoven - Heerlen, samen een halfuursdienst van Randstad naar Sittard. Eventueel kan ook tussen Sittard - Maastricht/Heerlen een halfuursdienst behouden worden met een extra ingelegde trein met overstap. Vergeet niet dat er tussen Eindhoven en Utrecht namelijk al 4 IC's rijden, nog twee meer wordt wel erg veel. Hoewel me nu dat ETMET gebeuren te binnen schiet, maar daar zet ik nog altijd mijn vraagtekens bij.

Of is het vervoersaanbod op Limboland - Eindhoven zo groot dat het een kwartierdienst rechtvaardigt?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door reisthijs »

fogeltje schreef:Je zult wel een loc wissel nodig moeten hebben of heeft NS locs die op beide netwerken kunnen rijden?
Met een locwissel ben je alle tijdswinst tussen Heerlen en Aken meteen weer kwijt dus dat zal het vast niet worden. De makkelijkste oplossing lijkt dan een Traxx van NS hispeed. Of anders een 189 van DB.
fogeltje schreef:Vergeet niet dat er tussen Eindhoven en Utrecht namelijk al 4 IC's rijden, nog twee meer wordt wel erg veel. Hoewel me nu dat ETMET gebeuren te binnen schiet, maar daar zet ik nog altijd mijn vraagtekens bij.
2x/u s800 naar Maastricht + 2x/uur s3500 naar Heerlen(-Aken) is samen toch gewoon 4? Daar heb je geen ETMET voor nodig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Caspar »

Getrokken materieel in de s3500 is niet zo wenselijk, vooral door capaciteits-problemen op Hoofddorp opstel.
Wel is natuurlijk mogelijk om 2x per uur Alkmaar- Eindhoven- Maastricht, 2x Den Haag- Eindhoven- Heerlen- (1x u. Aken) en 2x Schiphol- Eindhoven- Venlo te rijden? Dan kan je in Eindhoven dus overstappen vanuit de s1900 op de s3500 ipv de s800.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Jef400 »

Of we doen het zoals vroeger maar dan met een DB loc ervoor i.p.v. een NS loc. 1xuur Alkmaar - Utrecht - Eindhoven - Sittard - Heerlen - Aachen.
1x uur ns-loc Alkmaar ...- Sittard - Maastricht met aansluiting op het boemeltje naar Luik. Heb je een mooie Europese verbinding.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
TLP
Berichten: 1557
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door TLP »

Tsja Caspar, twee spitsritten worden nu eenmaal gereden door ICRm. Maar om daar nu even op verder te gaan: kun je niet veel beter dan die ritten met ICRm ipv naar Maastricht naar Heerlen en verder Duitsland insturen? Ik denk dat een IC-achtige verbinding buiten de spits niet echt nodig is en dan verwacht ik ook dat een alternerende 800 ruim genoeg is voor de bediening van Maastricht en Heerlen, niet?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Caspar »

Die spitsritten komen leeg vanuit Den Haag naar Schiphol, en doen Hoofddorp opstel dus niet aan.
Door de weeks zit een Virm 4tje overdag tussen Heerlen en Sittard niet minder vol dan een gemiddelde rit van de s3600 tussen Zwolle en Deventer is mijn ervaring. Naar Maastricht is er nog wat meer aanbod.
Ieder half uur een IC naar zowel Heerlen en Maastricht is zeker te rechtvaardigen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:
fogeltje schreef:Je zult wel een loc wissel nodig moeten hebben of heeft NS locs die op beide netwerken kunnen rijden?
Met een locwissel ben je alle tijdswinst tussen Heerlen en Aken meteen weer kwijt dus dat zal het vast niet worden. De makkelijkste oplossing lijkt dan een Traxx van NS hispeed. Of anders een 189 van DB.
fogeltje schreef:Vergeet niet dat er tussen Eindhoven en Utrecht namelijk al 4 IC's rijden, nog twee meer wordt wel erg veel. Hoewel me nu dat ETMET gebeuren te binnen schiet, maar daar zet ik nog altijd mijn vraagtekens bij.
2x/u s800 naar Maastricht + 2x/uur s3500 naar Heerlen(-Aken) is samen toch gewoon 4? Daar heb je geen ETMET voor nodig.
Oh ze willen de 3500 doortrekken, dat was me nog niet duidelijk. Ik dacht dus aan 2x per uur naar Maastricht, 2x per uur naar Heerlen en 2x per uur de 3500, dat leek me wat veel van het goede. Had niet de optie overwogen dat de 3500 natuurlijk door kan rijden.
"Een touringcar is geen bus"
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Jef400 »

Caspar schreef:Die spitsritten komen leeg vanuit Den Haag naar Schiphol, en doen Hoofddorp opstel dus niet aan.
Door de weeks zit een Virm 4tje overdag tussen Heerlen en Sittard niet minder vol dan een gemiddelde rit van de s3600 tussen Zwolle en Deventer is mijn ervaring. Naar Maastricht is er nog wat meer aanbod.
Ieder half uur een IC naar zowel Heerlen en Maastricht is zeker te rechtvaardigen.
Als jij dat zegt geloof ik je.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door reisthijs »

TLP schreef:Maar om daar nu even op verder te gaan: kun je niet veel beter dan die ritten met ICRm ipv naar Maastricht naar Heerlen en verder Duitsland insturen? Ik denk dat een IC-achtige verbinding buiten de spits niet echt nodig is
Denk je dat het een goed idee is om vele miljoenen te investeren in aanpassingen aan de infrastructuur voor een trein die slechts 2x per dag rijdt?
Om van een toekomstige IC Eindhoven-Aken een succes te maken moet die verbinding natuurlijk wel de hele dag door geboden worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door iljitsch »

Ik denk dat zelfs forensen niet zitten te wachten op treinen die alleen in de spits rijden.

Ik weet nog dat ik in de Plaspoelpolder in Rijswijk werkte voordat de tram daar kwam en de laatste bus ging om half zes. Altijd best irritant als je dan om vijf uur nog bezig was want als je de bus miste kon je een half uur lopen. De laatste (spits) trein missen is nog veel vervelender.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken

Bericht door Vinny »

Als het alternatief een stoptrein is die maar 3 minuten langzamer is, dan valt dat erg mee...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten