Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

De Stentor schreef:Deze maand gaat een nieuwe serie testritten van start over de Hanzelijn. Tot en met juni stelt uitvoerder Prorail samen met aannemer Hanzarailteam de techniek van de spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle op de proef.
Vervolgens, van juni tot en met november, worden de machinisten bekend gemaakt met het traject. Het betekent dat de snelheid over het spoor wordt opgevoerd. Om precies te zijn: tot 200 kilometer per uur. De spanning op de bovenleiding zal daarmee 1500 Volt bedragen. Logische waarschuwing van Prorail: blijf van het spoor weg, het is levensgevaarlijk voor onbevoegden. Tot en met juni zullen de treinen zowel overdag als 's avonds en 's nachts rijden. Vanaf eind juni tot en met november 'vooralsnog' alleen overdag. De Hanzelijn wordt in gebruik genomen op zondag 9 december. Een woordvoerder van Prorail benadrukt dat exacte tijden van de testritten nog niet bekend zijn. "Dat hangt onder meer nog af van beschikbaarheid van het materieel en de weersomstandigheden."
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door NintendoC »

Waarom 200km/u rijden, als de NS het consequent vertikt op bij de ingebruikname speciale kastjes in de treinen te plaatsen, zodat de treinen ook daadwerkelijk 200 km/u kunnen rijden en geen 160 km/u.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Omdat de spoorlijn geschikt voor 200 km/h opgeleverd moet worden door de aannemer.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Michael 1988 »

Maar hoe willen ze dit uberhaupt gaan testen met 200 km/h? In Nederland rijden geen treinen (meer) die 200 km/h kunnen rijden. Of je moet de Thalys, ICE of V250 nemen. Je kunt alleen een locomotief nemen. Maar dan nog halen de 1600, 1700 en 1800 de 200 km/h niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Ardan »

BR189 misschien?
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door deadlock »

BR189 mar 'slechts' 160.

De 1600 haalt makkelijk 220 en wordt(werd ondertussen geloof ik) in Frankrijk op regelmatige basis ingezet met snelheden t/m 200km/u. De Nederlandse typegoedkeuring is tot 180km/u maar dat moet dan altijd met 10% overschrijding dus eventueel zouden ze die snelheden wel kunnen halen. Ik gok echter dat er ergens een Thalys of ICE vandaan getoverd wordt omdat ze 10% harder moeten kunnen rijden over zo'n spoorlijn dan waar die voor gebouwd is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door deadlock »

Ik heb trouwens uit zeer betrouwbare bron vernomen dat ICM met een uitgeschakelde ATB ook wel 178km/u rijdt :lol:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Michael 1988 »

En er moet 200 km/h gereden worden ;). Je komt net 22 km/h tekort.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Caspar »

deadlock schreef:Ik heb trouwens uit zeer betrouwbare bron vernomen dat ICM met een uitgeschakelde ATB ook wel 178km/u rijdt :lol:
Ha ja mij ook 8-) Maar kan de Taurus loc die al eerder over de HSL zoefde niet terugkomen? Of gaat het ook om het testen van de ATB en dergelijke?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Iets zegt me dat het papierwerk makkelijker is met materieel dat nu al is toegelaten voor hoge snelheden in Nederland. Dan is er niet zoveel keus.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Caspar »

Als daar een ICE of Thalys gaat rijden, neem ik wel eens de moeite naar een gat als Dronten af te reizen, zoiets is wel tof om mee te maken als dat gebeurd.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Michael 1988 »

Ja of de Fyra (maar dan de nieuwe treinstellen). Maar gezien de ligging van de lijn, denk ik dat het, als het een hogesnelheidstrein wordt, een ICE wordt, dan hoeft die niet zo ver van zijn route af te wijken.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Caspar »

??? Net zo ver als Thalys?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door deadlock »

Caspar schreef:
deadlock schreef:Ik heb trouwens uit zeer betrouwbare bron vernomen dat ICM met een uitgeschakelde ATB ook wel 178km/u rijdt :lol:
Ha ja mij ook 8-) Maar kan de Taurus loc die al eerder over de HSL zoefde niet terugkomen? Of gaat het ook om het testen van de ATB en dergelijke?
Die Taurus-loc is niet geschikt voor 1500V geloof ik. Jammer want ze zien er prachtig uit.

En ja het moet met buitendienstgestelde ATB omdat die anders gaat ingrijpen boven de 140.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door deadlock »

Michael 1988 schreef:Ja of de Fyra (maar dan de nieuwe treinstellen). Maar gezien de ligging van de lijn, denk ik dat het, als het een hogesnelheidstrein wordt, een ICE wordt, dan hoeft die niet zo ver van zijn route af te wijken.
Voor testritten is een Thalys makkelijker, daar zijn er meer van dan van de BR 406.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door reisthijs »

Wat maakt het voor verschil hoeveel er in totaal van zijn? Er moet maar net één over zijn voor testritten.
Of ze rijden die testritten 's nachts dan maakt het ook niets uit.

Een V250 is misschien nog wel het makkelijkst, en dan sla je bovendien twee vliegen in een klap als daar toch al testritten mee gereden moeten worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Caspar »

Lijkt me op zijn minst dat je toch gaat proefrijden over infrastructuur waarvan nog moet worden bewezen dat het deugt, met een trein waarvan is bewezen dat ie deugt?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door deadlock »

Precies dat en zo weten we ook of we een rechtstreekse verbinding met Parijs kunnen krijgen vanuit Zl ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Caspar »

Nee vanuit Groningen met tussenstop in Hoogeveen he :wink:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

En het overslaan van Zwolle om weer wel te stoppen op Diemen Zuid (speciaal voor Bee).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Vinny »

Hé, gaan we een Frans dienstregelingsvoorstel doen? Ik heb ooit een Vinny-TGV gehad die station Le Mans oversloeg maar wel stopte in Lamballe. En daar moest ik toevallig zijn (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Daan »

deadlock schreef:
Caspar schreef:
deadlock schreef:Ik heb trouwens uit zeer betrouwbare bron vernomen dat ICM met een uitgeschakelde ATB ook wel 178km/u rijdt :lol:
Ha ja mij ook 8-) Maar kan de Taurus loc die al eerder over de HSL zoefde niet terugkomen? Of gaat het ook om het testen van de ATB en dergelijke?
Die Taurus-loc is niet geschikt voor 1500V geloof ik. Jammer want ze zien er prachtig uit.
Jawel, de ES64U4 is geschikt voor 1,5 kV DC, aldus Wikipedia. Doodzonde trouwens dat dat loctype nog niet is toegelaten in Nederland...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door deadlock »

Hmm in de Nederlandse wikipedia staat 1500v er niet bij, maar de Engelse inderdaad wel. Snel werk van die toelating maken dus, dan hoeven we ook die 1600 niet meer voor een 101 om te wisselen in BB en Emmerich.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door TLP »

deadlock schreef:Ik heb trouwens uit zeer betrouwbare bron vernomen dat ICM met een uitgeschakelde ATB ook wel 178km/u rijdt :lol:
Van treinreiziger.nl ofzoiets begreep ik dat VIRM-3 en hoger wel 200 km/h kan. Met 10% afwijking zou dat dus uitkomen op 220, waardoor de VIRM als men de ATB ff uitschakelt prima testritten kan rijden. :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Neem dat alsjeblieft wel met een korreltje zout omdat VIRM zo'n beetje het traagste materieel van het Nederlands spoorwegnet is. Dat ze de 200 km/h wel halen, wanneer ze in de Alpen een helling af gaan, wil ik best geloven maar gezien de tijd die ze nodig hebben om de 160 km/h te halen rijden ze voor het einde van de lijn echt niet 200 km/h. Verder zijn ze toegelaten voor slechts 160 km/h.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten