Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door Caspar »

Nadat in Januari Tsjechië, Hongarije en Roemenië per spoor waren aangedaan, was het nu de beurt aan het noordelijke deel van voormalig Oost Duitsland en Polen.
Met de voor ons bekende IC 143 begon de reis in Amsterdam Centraal, opweg naar Berlijn. Vanwege werkzaamheden kon de eerdere Berlijn IC helaas niet gehaald worden. Na een rit zonder noemenswaardigheden kwamen we aan in Berlijn. Mijn lichaam was half verstijfd; na langer dan 3 uur heb ik het echt wel gehad in die Duitse IC rijtuigen, de stoelen zijn me veel te hard.
In Berlijn een enkeltje Furstenwalde-Spree uit de automaat getrokken, wat tevens de eindbestemming voor de eerste dag zou worden.
Afbeelding
Tegentrein richting Berlijn op station Furstenwalde.

De volgende ochtend vertrok de RE naar Frankfurt/Oder al vroeg. Het laatste station, Frankfurt/Oder dus, werd ook in het pools omgeroepen door de automatische omroep. Hier had ik overstap op de Berlin- Warszawa expres, een trein waarin reserveren verplicht is. Het viel me op dat in Frankfurt de grenscontrole is afgeschaft, geen douane meer te bekennen.
Na een kwartier kwam de EC naar Warszawa, die bijna het hele traject met 160km/h aflegt, een comfortabele snelheid.
Onderweg kwam ik langs Poznan, waar ik vanuit de trein voormalige Amsterdamse trams meende te herkennen.
Hier stapten ook veel reizigers in zonder een kaartje, wat blijkbaar geen enkel probleem was; onanks dat reserveren verplicht was kon je gewoon bij de conducteur betalen, zelfs met je pinpas.
De meid die tegenover mij ging zitten had blijkbaar niet genoeg saldo, na een discussie van een minuut of 10 met de conducteur begon ze te huilen, iets waar ik niet tegen kan bij 18 jarige meiden... Het huilen ging door totdat ze na een uur bij het eerstvolgende station eruit moest. Al met al zag het er erg treurig uit allemaal.
Na een rit van ongeveer 5 uren kwam ik aan in het ondergrondse hoofdstation van Warszawa:

Afbeelding
Een typisch oostblok station.
Omdat het station ondergronds is verder geen foto's kunnen maken.

Vanuit hier vertrok ook mijn trein richting de laatste grote stad in het Noordoosten van Polen: Bialystok.
Dit was een gewone binnenlandse sneltrein, die al aanzienlijk minder snel ging dan de EC. Roken mocht in deze trein ook nog gewoon. Halverwege Warszawa en Bialystok ligt het plaatsje Treblinka, waar vroeger het Nazi-vernietigingskamp met de gelijknamige naam zich bevond. Vanuit het bos doemt een ongeveer 30 meter hoge betonnen kolos op, wat het herdenkingsmomument is. Hier zijn bijna 1 miljoen mensen omgekomen in het kamp. De wissels van waar 65 jaar geleden de laatste treinen met oorlogsslachtoffers van de hoofdlijn aftakten om hun laatste treinkilometer te maken lagen er nog, het spoor het bos is in is opgeruimt. Niets meer dan een bospad wat het oude tracé volgt is er van over gebleven.

Ik besloot om bij het nabij gelegen Malkinia uit te stappen, om hier toch niet helemaal meteen aan voorbij te rijden.

Afbeelding

Van daaruit was het een stukje lopen naar de voormalige aftakking naar het vernietigingskamp, ik kreeg een erg raar gevoel hierbij.
Hier hield het spoor op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na hier bij stil gestaan te hebben, ben ik rustig naar het station terug gelopen. Waar ik ineens een Veolia bus zag staan, die dus blijkbaar ook tot ver in Polen zijn doorgedrongen:
Afbeelding

Op het wachten van mijn trein zag ik nog wat andere treinen langskomen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Stoptrein

Afbeelding
Treindienstleidingspost

Met de bovenstaande stoptrein ging ik verder naar Bialystok. Dit type trein rijdt bijna alle stoptreinen in Polen, en is gebouwd in Wit Rusland. Het is ook te merken aan het comfort, wat er eigenlijk niet is. Alles is vierkant, rammelt, piept en kraakt. Dit type is er in volgens mij wel 50 verschillende uitvoeringen. Waaronder veel verschillende kleurstellingen, diverse verschillende zittingen etc.
Ik trof er een aan met stalen banken:

Afbeelding
Doordat de zittingen ook nog eens erg laag bij de grond zijn (misschien net 25 cm), kom je met je hoofd maar net tot het raam.
Als de trein stopt, schuiven met 1 resolute beweging alle deuren van de hele trein aan de perronzijde open. Na een lage brom schuiven ze direkt met bruut geweld dicht, en komt de trein weer in beweging. Na ieder station was ik toch blij die zware bromtoon weer te horen. Vooral nadat we in Racibory (een dorp zo klein dat het niet eens op de kaart staat) 25 minuten stil stonden, om een sneltrein langs te laten. Dit was geheel volgens de dienstregeling. Nadat die langs was, vond de machinist het welletjes blijkbaar, en reden we 4 minuten voor officieel vertrek weg.
Ondanks dat de max snelheid ongeveer 100km/h zal zijn, kwam het eigenlijk nooit boven de 70 uit, wat de net iets langere rit dan 80 km er eentje van ruim 2 uur maakte.
Maar eindelijk kwam ik dan toch in Bialystok aan, wat volgens een verroest bordje een zusterstad van Eindhoven blijkt te zijn. Deze stad ziet er heel anders uit dan Warszawa, er zijn bijna geen winkels. Alle waar wordt verkocht vanuit Kiosken en vanuit een soort containers, waarin kooplui hun groente, fruit, elektronica en kleding uitstallen. De woningen zijn vaak zwarte houten huisjes, met bijna geen ramen.

Enkele foto's op station Bialystok:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit laatste stoptreintje bracht me naar de Kuznica, het laatste plaatsje voor Wit Rusland, waar je zonder Visum helaas niet in komt.

Vanuit Bialystok ging het later weer verder naar het noorderlijker gelegen Elk.

Afbeelding

Afbeelding
Station Elk, voorzijde

Afbeelding
Station Elk, gezien vanaf de bushaltes, met bussen naar oa. Litauwen. (wat hier ongeveer 50 kilometer noorderlijker ligt)

Afbeelding
CTA's zijn niet nodig; alle treinen die vanaf dit perron vertrekken staan op dit bord.

Vanaf Elk ging de reis van Elblag en Malbork naar Gdansk.
Onderweg is het uitzicht prachtig; honderden meren (ik overdrijf niet) volgen moerassen, bossen en vlaktes af. Volgens een bord leven hier de laatse wilde bizons van Europa. Zelf heb ik alleen tientallen ooievaars, herten en roofvogels gezien. De trein slingerd zich er rustig doorheen als enig menselijk object. Het zou me overigens niets verbazen als Rail-Away hier een uitzending aan heeft besteed.

Afbeelding
Het station van Korsze is volgens mijn kaart geen knooppunt, maar toch zag ik vanuit het 15 kilometer noorderlijker gelegen Rusland een dubbelspoor opduiken. Helaas geen personenvervoer van hieruit naar Rusland (enclave Kaliningrad).
Wel stond er een Russiche loc met goederen.

Nadat ik in Elblag te vergeefs had geprobeerd iets van Russische treinen te vinden (zijn er blijkbaar maar 2 per dag) ben ik doorgereden naar Malbork. Hier moest ik overstappen voor Gdansk. Gelukkig had dit stoppertje wel gestoffeerde banken, al ging het net zo sloom.
Op station Malbork zag ik nog deze diesel staan met slechts 1 rijtuig als stoptrein:
Afbeelding

Gdansk
Gdansk is een prachtige stad, iets wat ik van te voren niet had verwacht. Met hulp van Unesco is het centrum totaal opgeknapt. Helaas was het erg slecht weer geworden en dat nodigde niet echt uit de boel te verkennen. Toch deze foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Naar mijn mening is deze stad veel meer de moeite waard dan het o zo drukke en toeristische Krakow.

Een ding kan je in Gdansk beter niet doen; naar de wc gaan op het station. Dit is daar ongekend duur, omgerekend 80 cent. Voor hetzelfde geld kan je daar 2 koppen koffie kopen, of een halve liter bier op een terras. Door een misverstand kreeg ik het ook nog aan de stok met de wc tante, die als een gek begon te schreeuwen. Zelfs zo erg, dat ze een geduchte concurrent zou zijn als ze een wedstrijd zou houden met haar Amsterdamse collegas op spoor 2, in klant onvriendelijkheid.
Toen ik weg ging heb ik maar gezegd: tot ziens oude verlepte tante.

De volgende rit was van Gdansk naar Szczecin, 374 km westelijker.
Dit koste welgeteld 12,10 euro omgerekend. Volgens mij is dat ongeveer 28% van wat het in Nederland zou kosten.
Ik had voor 5 euro erbij een overgang naar de eerste klas gekocht bij de conducteur, wat geen overbodige luxe bleek te zijn. Na een half uur rijden stonden we ineens stil in een bos. En dat duurde wel even...
Na een half uur gebeurde er nog niets op dit enkelsporige baanvak, behalve dat ons sein van het passeerspoor op rood bleef staan. Ik ontdekte wel een relaxstand van de stoelen in de eerste klas:
Afbeelding

Na een anderhalf uur stilstaan gebeurde er nog niets, en ben ik maar zoals de meeste reizigers uit gestapt. Sommigen stonden een beetje te voetballen tussen de sporen. Ik maakte er deze foto:
Afbeelding

De machinist stond er ook, en die vond het wel leuk dat ik eens een foto in de cabine wilde maken:
Afbeelding

Volgens de machinist was deze loc in 1987 gebouwd onder engelse licentie.

Na een uur of 2 ben ik weer teruggelopen naar mijn stoel. Ik had in de deuropening nog dit filmpje gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=j4H2t96WE2g

Mensen in de sporen renden snel als een gek aan de kant, even rustig langsrijden is er dus niet bij hier.
Na nog 2 treinen langs te laten gaan konden we na 2,5 uur door naar Szczecin.

In Szczecin zag ik deze diesel, die me doet vermoeden dat het om een oude Duitse trein gaat:
Afbeelding

Vanuit hier ben ik met een Duitse diesel naar Butzow gereden.
Onderweg was ik te vroeg uitgestapt in Gustrow. Een stomme verwarring, omdat de namen zo veel op elkaar lijken en ze slechts enkele kilometers van elkaar afliggen. Na rustig koffie gehaald te hebben en opzoek te gaan naar mijn aansluiting bleek ik dus verkeerd te zitten. Gelukkig had het stoppertje waar ik uitkwam een lange stop hier, en kon ik er nog net in terugspringen.
Afbeelding
RE Sczcecin- Rostock in Gustrow

Afbeelding
Neubrandenburg

Een paar minuten treinen verder kwam ik dan in het juiste plaatsje uit, Butzow.
Afbeelding
Stationsgebouw

Afbeelding
IC naar Hamburg en Stuttgart in Butzow.

Met deze trein vervolgde ik de reis over Hamburg naar Bremen. In Hamburg bleken er te veel fietsen aan boord. Alle reizigers zonder fietsreservering moesten deze eruit halen. 2 reizigers gaven hier geen gehoor aan, na 3 keer omroepen werd de politie ingeschakeld. Deze kwamen met zwaar materieel de fietsen verwijderen. Nadat 1 frame was losgeslepen van de ketting die de reizigers erom hadden geled aan een haak in de trein, kwamen ze verontwaardigd aanzetten. 1 fiets konden ze dus als total loss beschouwen. Ik had dit stel eerder horen zeggen dat ze gewoon zouden blijven zitten, er kon ze toch niets gebeuren, ze wilden niet wachten op de volgende trein. Nou mooi niet dus :lol:
Ovigens had de conducteur gewaarschuwd dat het zou gebeuren als ze niet mee zouden werken.
Nadat dit een half uur duurde had ik mijn aansluitende trein naar Leer en Groningen uiteraard gemist, en kwam ik met 2 uur verstraging aan in Groningen.
Laatst gewijzigd door Caspar op za 30 aug 2008, 11:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door Jurjen »

Was die lange stop op weg naar Szczecin ook volgens dienstregeling? :p
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door Caspar »

Nee, toen ik ging vragen wat er loos was, moest het met gebarentaal, en deed de vriendelijke conductrice een doorgesneden keel gebaar, blijkbaar was er iemand voor een trein gesprongen.

Filmpje in het bos doet het nu ook:
http://www.youtube.com/watch?v=j4H2t96WE2g
Zit ook geluid bij :lol:
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door math1985 »

Mag ik weer smeken om een overzichtskaartje erbij? ;)
Laatst gewijzigd door math1985 op do 28 aug 2008, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door Geert »

Geweldig verslag :D Ik krijg gewoon zin om er zelf naar toe te gaan :)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door Caspar »

math1985 schreef:Mag ik weer smeken om een overzichtskaartje erbij? ;)
Afbeelding
Tegen de klok in.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door Meltrain »

Heel mooi verslag. :D
Geweldig om eens verslagen te lezen van reizen in die hoek van Europa.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door dvdhoven »

Caspar schreef:In Szczecin zag ik deze diesel, die me doet vermoeden dat het om een oude Duitse trein gaat:
Klopt is een 624/634. Daarvan heeft de DB een aantal aan de Poolse spoorwegen verkocht. Deze hebben oa op Enschede - Gronau gereden en ook Groningen - Leer.
Mooi verslag, leuk om te lezen en te kijken. :)
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door ODRAIL »

dvdhoven schreef:Deze hebben oa op Enschede - Gronau gereden en ook Groningen - Leer.
Mooi verslag, leuk om te lezen en te kijken. :)
Moet dit niet Nieuweschans - Leer zijn in plaats van Groningen - Leer?

Groet, R :?: nald
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door Fles »

Vet. Ik moet eigenlijk dit jaar zeker nogeens naar Polen. Is al veel te lang geleden..
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door Fles »

KM46 schreef:
dvdhoven schreef:Deze hebben oa op Enschede - Gronau gereden en ook Groningen - Leer.
Mooi verslag, leuk om te lezen en te kijken. :)
Moet dit niet Nieuweschans - Leer zijn in plaats van Groningen - Leer?

Groet, R :?: nald
BOEIEND :lol:
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door Cookie »

KM46 schreef:
dvdhoven schreef:Deze hebben oa op Enschede - Gronau gereden en ook Groningen - Leer.
Mooi verslag, leuk om te lezen en te kijken. :)
Moet dit niet Nieuweschans - Leer zijn in plaats van Groningen - Leer?
Nee, in vroegere tijden hebben deze 624/634'ers ook de IC-diensten gereden tussen Groningen-Leer en verder. Tsja, dat waren nog eens tijden 8-) .
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door ODRAIL »

Sorry, dit wist ik niet, weer wat geleerd.

Groet, R :wink: nald
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door deadlock »

Dat van die reservering is waarschijnlijk alleen verplicht bij grensoverschrijdende reizen. Is ook zo bij de IC's naar Denemarken. Op het moment dat je tot Puttgarden ri CPH gaat of tot Rødby ri Hamburg heb je geen res. nodig.


En supervet verslag 8)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Rondje door Polen en Noordoost Duitsland

Bericht door Caspar »

Nou ik denk dat je toch beter maar wel kan reserveren, aangezien het ook wordt omgeroepen voor vertrek van een EX-trein of een IC-trein dat je moet reserveren, en het staat op de CTA's, indien aanwezig (vaker niet dan wel). Als je zonder te reserveren instapt dan zou ik maar wat kleingeld aan zlotys bij de hand houden om problemen te voorkomen, en even de conducteur waarschuwen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten