Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt

Bericht door Daniel »

Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt
Geplaatst op: vrijdag 20 januari 2012 23:42
Laatst bijgewerkt: vrijdag 20 januari 2012 23:44


WERKENDAM – De nieuwe busverbinding van Werkendam naar Dordrecht laat te wensen over. Grootste probleem: buslijn 620 rijdt niet tussen negen uur ’s morgens en drie uur ’s middags. Passagiers naar Dordt moeten eerst met de bus naar station Gorinchem om daar met de trein verder te gaan. Van Dordrecht naar Werkendam kost ook een uur. Het regent klachten, vooral van scholieren.
De omweg is het gevolg van het verdwijnen van de buurtbuslijnen van Werkendam naar Gorinchem en Dordrecht. Die gingen vorig jaar ten onder aan hun eigen succes.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt

Bericht door Michael 1988 »

Ik snap niet waarom dat er dan niet gewoon een combilijn gecrëerd wordt zoals al het geval is met lijn 139/239 's-Hertogenbosch - Udenhout. In de spits rijdt een grote bus en daartussen een kleine buurtbus. Dat had een betere oplossing zijn geweest dan de lijn maar een schoolbuslijn van te maken.

Overigens leuke foto ;). Ik wist niet dat GVB ook in Brabant/Zuid-Holland rijdt.
Rick Vlodrop
Berichten: 99
Lid geworden op: do 26 mei 2011, 18:48
Locatie: Den Haag

Re: Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt

Bericht door Rick Vlodrop »

Ik denk dat dit een centenkwestie is. Ze hadden een goedkope buurtbus met te weinig capaciteit en nu hebben ze een dure grote bus met genoeg capaciteit. Nu waren die grote ritten er ook al ten tijde van de buurtbus, maar de kosten zitten met name in de nieuwe lijn 120 naar Gorinchem die van buurtbus wel de gehele dag 100 % grote bus is geworden. Werkendam is typisch zo'n tussen wal en schip verhaal, te groot voor de buurtbus en te klein voor meerdere routes met grote bus.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt

Bericht door RoelZ1 »

Wellicht een idee om met midi-busjes te gaan rijden? Het liefst natuurlijk gewoon de hele dag Gorinchem - Werkendam - Dordrecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt

Bericht door Meltrain »

Kan Arriva die lijn in de daluren dan niet overnemen. Die hebben volgens mij nog wel een Irisbusje over na het opheffen van lijn 6.
En anders kan gekeken worden of die lijn gekoppeld kan worden met lijn 8: die rijdt in de daluren ook met Irisbusjes.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt

Bericht door Daniel »

RoelZ1 schreef:Wellicht een idee om met midi-busjes te gaan rijden? Het liefst natuurlijk gewoon de hele dag Gorinchem - Werkendam - Dordrecht.
Er rijden al midi-busjes (namelijk de ex-Harderwijkse Optares) op de 120 tussen Gorinchem en Werkendam. Lijn 620 rijdt wel met 12-meter, maar rijdt inderdaad precies de ritten die vroeger ook al met een grote bus gereden werden.
Tussen Gorinchem en Werkendam reden overigens nooit grote bussen bij mijn weten, maar had men een kwartiersdienst met de buurtbussen (om en om 230 en 231, in de spits met overstap op de grote bus in Werkendam).
Meltrain schreef:Kan Arriva die lijn in de daluren dan niet overnemen. Die hebben volgens mij nog wel een Irisbusje over na het opheffen van lijn 6.
En anders kan gekeken worden of die lijn gekoppeld kan worden met lijn 8: die rijdt in de daluren ook met Irisbusjes.
De opheffing van lijn 6 heeft geen materieel opgeleverd, die zat precies tussen twee ritten van lijn 8 ingeklemd. Overigens rijdt lijn 8 in het dal met 1 bus en zijn er 3 nodig voor lijn 10. Da's zo'n beetje de maximale inzet (die dingen hebben ook onderhoud nodig, er zijn er vijf), dus qua klein materieel redt Arriva het dan niet echt.

Probleem dat je met deze lijn ook hebt is dat er extra kosten zijn omdat de bus met de pont mee moet, dat tikt ook aardig aan met een uurdienst in de daluren. (Er is een periode geweest dat passagiers van de buurtbus zelf een kaartje voor de pont moesten kopen!)
En de verbinding Dordrecht - Werkendam met grote bus is natuurlijk niet voor niks in 2004 al een keer opgeheven en vervolgens overgenomen door een buurtbus. Zal eens even gaan zoeken of ik nog ergens de reizigersaantallen heb van die lijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt

Bericht door Reiziger Delft »

Het capaciteitsprobleem speelde vooral tussen Werkendam en Gorinchem toch? Kan men niet alsnog een buurtbus laten rijden tussen Werkendam en Dordrecht? De rijtijd is 29 minuten (lijn 620), dus een uurdienst met 1 busje kan dan waarschijnlijk net niet. Oplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn om deze buurtbus tot Dordrecht Stadspolders te laten rijden met daar een overstap op trein en Arriva lijn 5.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt

Bericht door Daniel »

Inderdaad, was vooral Werkendam - Gorinchem waar de capaciteit aan de krappe kant was en soms met twee buurtbussen gereden werd.
Een buurtbusdienst lijkt me voor Dordrecht - Werkendam het enige haalbare voor de daluren gezien de reizigersaantallen, hier wat historische data van deze verbinding die overduidelijk erg zwak was...
Afbeelding
(Betreft passagiers op een gemiddelde werkdag in november/december)

Met de buurtbus naar Dordrecht Stadspolders gaan rijden is trouwens ook wel een suboptimale oplossing. Veel van de klachten komen immers van scholieren op het Leerpark en daarheen is de verbinding vanuit Stadspolders nou ook niet echt heel denderend. Als je een lusje via het Leerpark zou gaan rijden win je echter nog slechts een paar honderd meter, dus of dat de rijtijd haalbaar maakt voor één busje is de vraag (vooral omdat de tijden ook zo moeten uitkomen dat het past met de tijden van de pont)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt

Bericht door Vinny »

Hij zou nog toeristen kunnen trekken. Was een mooi gezicht vroeger, een stadsbus op een veerpont. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt

Bericht door Daniel »

Mooi wel ja, maar of het nu toeristen trok...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Werkendammers ontevreden over bus naar Dordt

Bericht door Vinny »

Nou ja, ik zei de gek... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Busdienst Werkendam-Dordrecht weer de hele dag

Bericht door Daniel »

Busdienst Werkendam-Dordrecht weer de hele dag
Geplaatst op: dinsdag 31 januari 2012 20:48
Laatst bijgewerkt: dinsdag 31 januari 2012 20:50


WERKENDAM - De bus tussen Werkendam en Dordrecht zal weer gedurende de hele dag gaan rijden. De provincie en vervoerder Veolia hebben laten weten de busdienst aan te zullen passen. Sinds een verandering van de dienstregeling rijdt de bus niet meer tussen 9.00 uur en 14.30 uur. Dit gat wordt nu opgevuld.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten