Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door webguy »

V-IRM is geloof ik ontworpen voor 200km/u. Verder is ivm slijtage softwarematig de tractieinstallatie beperkt. Tegenwoordig is dat allemaal software, dus als je wil zou je theoretisch een V-IRM kunnen tunen om 200 te kunnen. Maar dat klinkt als erg dure oplossing (meerwerk bij fabrikant) voor een paar testritjes. De ICE kan ook het duitse volkslied spelen met tractieinstallatie dus op zich...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Neem dat alsjeblieft wel met een korreltje zout omdat VIRM zo'n beetje het traagste materieel van het Nederlands spoorwegnet is. Dat ze de 200 km/h wel halen, wanneer ze in de Alpen een helling af gaan, wil ik best geloven maar gezien de tijd die ze nodig hebben om de 160 km/h te halen rijden ze voor het einde van de lijn echt niet 200 km/h. Verder zijn ze toegelaten voor slechts 160 km/h.
De VIRM is traag omdat het zwaar is. Massa = traag. Het betekent niet dat de maximumsnelheid per definitie beperkt is, wanneer VIRM nieuwe tractiemotoren krijgt dan kan het in principe 200 km/h, alleen niet met de huidige bovenleidingsspanning. Dat levert veel te weinig vermogen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Als we kijken naar de huidige vermogens-massa verhouding van VIRM dan is dat 5,5 kW per ton. (voor een 6-je van 352 ton met 2312 kW vermogen.) Ter indicatie: Een Thalysstel heeft een verhouding van 9,5 kW per ton onder 1500 volt en 22,6 kW per ton onder 25 kV. Ook ICM doet het niet verkeerd, voor een viertje hebben we een verhouding van 9,8 kW per ton.

In theorie heb je natuurlijk daarmee helemaal gelijk maar aan de andere kant durf ik me toch echt af te vragen hoe groot de kans is dat NS de complete tractieinstallatie gaat vervangen om 200 km/h te gaan rijden met VIRM. Zeker als je in het achterhoofd houdt dat de rijeigenschappen ook niet helemaal geweldig zijn acht ik de kans niet erg groot omdat het werk niet ophoudt bij de tractieinstallatie alleen. Als we regulier harder dan 160 km/h gaan rijden dan is het toch echt tijd voor ander materieel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

webguy schreef:V-IRM is geloof ik ontworpen voor 200km/u.
Ik weet het niet. Ik lees het overal maar ondertussen is er nergens een deugdelijke bron te vinden. 180 km/h heb ik ook wel eens gehoord maar dat is zo ongeveer nodig voor de toelating op 160 km/h (176 km/h).
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Neem dat alsjeblieft wel met een korreltje zout omdat VIRM zo'n beetje het traagste materieel van het Nederlands spoorwegnet is. Dat ze de 200 km/h wel halen, wanneer ze in de Alpen een helling af gaan, wil ik best geloven maar gezien de tijd die ze nodig hebben om de 160 km/h te halen rijden ze voor het einde van de lijn echt niet 200 km/h. Verder zijn ze toegelaten voor slechts 160 km/h.
Ik las de reactie van TLP en ik dacht precies dit :lol:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Vinny »

In theorie heb je natuurlijk daarmee helemaal gelijk maar aan de andere kant durf ik me toch echt af te vragen hoe groot de kans is dat NS de complete tractieinstallatie gaat vervangen om 200 km/h te gaan rijden met VIRM. Zeker als je in het achterhoofd houdt dat de rijeigenschappen ook niet helemaal geweldig zijn acht ik de kans niet erg groot omdat het werk niet ophoudt bij de tractieinstallatie alleen. Als we regulier harder dan 160 km/h gaan rijden dan is het toch echt tijd voor ander materieel.
VIRM was aangeschaft om ook dienst te kunnen doen voor IC ritten op de HSL zuid en op de Hanzelijn na ombouw. Natuurlijk zou het materieel een mid-life revisie ondergaan, en dus geschikt gemaakt worden voor ERMTS/25 kV. De enige vraag die open staat is welke maximumsnelheid de toenmalige NS in gedachten had. De aanschaf van de V250 had ermee te maken dat de NS toch geen IC's kon gaan exploiteren op de HSL-zuid vanwege de concessievoorwaarden en materieel nodig had dat 250 km/h moest kunnen halen (dat is weer een stuk sneller dan 200 km/h). Dat is nog steeds geen "Hogesnelheidstrein" (dat begint formeel pas vanaf een maximumsnelheid van 250,0 km/h), maar geen snelheid dat met bestaand materieel gehaald kon worden, en in de jaren '90 eigenlijk helemaal nergens bestond. Vandaar dus "iets nieuws"...

Sowieso is 200 km/h een redelijk theoretische maximumsnelheid. Exploitatietechnisch is een topsnelheid van 180 km/h in Nederland ook wel voldoende en door het grotere vermogen dat 25 kV levert, kun je sneller optrekken en afremmen bij de stations. Zo bereik je ook reistijdwinst. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Het klinkt behoorlijk inconsistent om "Interregio"materieel (lees: sneltreinmaterieel) te bestellen om daar vervolgens de hoogste productformule uit het IC-MAX plan te gaan rijden. (Over de HSL).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Ik heb trouwens uit zeer betrouwbare bron vernomen dat ICM met een uitgeschakelde ATB ook wel 178km/u rijdt :lol:
Ja, maar een Protos ook :P
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Stéphane »

Hellingen in Nederland?
Het is hierboven toch zo plat als een vijg?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door deadlock »

Stéphane schreef:Hellingen in Nederland?
Het is hierboven toch zo plat als een vijg?
Heel veel water dus diepe tunnels en hoge bruggen :lol:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door iljitsch »

kW per ton is alleen vergelijkbaar als de motoren dezelfde efficiëntie halen. En met name voor het optrekken van belang. De maximumsnelheid hangt af van de verschillende soorten weerstand die de trein ondervindt, waarbij het gewicht wel een rol speelt maar niet noodzakelijkerwijs een doorslaggevende. Een zware lichtrollende trein kan het dan beter doen dan een lichte die stroever rolt. Natuurlijk vangt een dubbeldekker ook meer tegenwind dan een enkeldekstrein, maar treinen zijn in het algemeen zo lang en dun dat luchtweerstand veel minder belangrijk is dan bij andere transportvormen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Vinny »

De maximumsnelheid is over het algemeen een gevolg van veiligheidsrisico's: de snelheid waarbij met het materieel op de infrastructuur geen onnodig grote risico's worden gelopen. In principe kunnen treinen (met vol vermogen) ook wel wat harder dan waar ze voor toegelaten zijn... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door reisthijs »

Klaasje schreef:Het klinkt behoorlijk inconsistent om "Interregio"materieel (lees: sneltreinmaterieel) te bestellen om daar vervolgens de hoogste productformule uit het IC-MAX plan te gaan rijden. (Over de HSL).
Toen IRM besteld werd bestond dat IC-MAX plan toch nog helemaal niet?

Dat ze later, toen de eerste serie "interregiomaterieel" allang in dienst was, bedacht hebben dat ditzelfde ontwerp (met de nodige aanpassingen) ook geschikt kon zijn voor snellere treindiensten, ook al is het er oorspronkelijk niet voor ontworpen, vind ik helemaal niet zo raar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door iljitsch »

Klaasje schreef:Als we kijken naar de huidige vermogens-massa verhouding van VIRM dan is dat 5,5 kW per ton. (voor een 6-je van 352 ton met 2312 kW vermogen.) Ter indicatie: Een Thalysstel heeft een verhouding van 9,5 kW per ton onder 1500 volt en 22,6 kW per ton onder 25 kV. Ook ICM doet het niet verkeerd, voor een viertje hebben we een verhouding van 9,8 kW per ton.
Die ~ 9,5 kW per ton is aardig doorsnee, de SLT en GTL zitten daar ook op. Een 1700 haalt echter wat meer...
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Daan »

NS 1700: 53,5 kW per ton (4600 kW / 86 ton)

BR 189 (1,5 kV): 48,3 kW per ton (4200 kW / 87 ton)
BR 189 (15 / 25 kV): 73,6 kW per ton (6400 kW / 87 ton)

Da's aardig wat, zullen we maar zeggen :-o
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Daan schreef:BR 189 (1,5 kV): ... (4200 kW / 87 ton)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Daan »

Want? Wikipedia zegt 4500 kW...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn

Bericht door Daan »

Jeps, ik zie het. Dan heeft deze het fout.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten