Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
V-IRM is geloof ik ontworpen voor 200km/u. Verder is ivm slijtage softwarematig de tractieinstallatie beperkt. Tegenwoordig is dat allemaal software, dus als je wil zou je theoretisch een V-IRM kunnen tunen om 200 te kunnen. Maar dat klinkt als erg dure oplossing (meerwerk bij fabrikant) voor een paar testritjes. De ICE kan ook het duitse volkslied spelen met tractieinstallatie dus op zich...
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
De VIRM is traag omdat het zwaar is. Massa = traag. Het betekent niet dat de maximumsnelheid per definitie beperkt is, wanneer VIRM nieuwe tractiemotoren krijgt dan kan het in principe 200 km/h, alleen niet met de huidige bovenleidingsspanning. Dat levert veel te weinig vermogen...Klaasje schreef:Neem dat alsjeblieft wel met een korreltje zout omdat VIRM zo'n beetje het traagste materieel van het Nederlands spoorwegnet is. Dat ze de 200 km/h wel halen, wanneer ze in de Alpen een helling af gaan, wil ik best geloven maar gezien de tijd die ze nodig hebben om de 160 km/h te halen rijden ze voor het einde van de lijn echt niet 200 km/h. Verder zijn ze toegelaten voor slechts 160 km/h.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
Als we kijken naar de huidige vermogens-massa verhouding van VIRM dan is dat 5,5 kW per ton. (voor een 6-je van 352 ton met 2312 kW vermogen.) Ter indicatie: Een Thalysstel heeft een verhouding van 9,5 kW per ton onder 1500 volt en 22,6 kW per ton onder 25 kV. Ook ICM doet het niet verkeerd, voor een viertje hebben we een verhouding van 9,8 kW per ton.
In theorie heb je natuurlijk daarmee helemaal gelijk maar aan de andere kant durf ik me toch echt af te vragen hoe groot de kans is dat NS de complete tractieinstallatie gaat vervangen om 200 km/h te gaan rijden met VIRM. Zeker als je in het achterhoofd houdt dat de rijeigenschappen ook niet helemaal geweldig zijn acht ik de kans niet erg groot omdat het werk niet ophoudt bij de tractieinstallatie alleen. Als we regulier harder dan 160 km/h gaan rijden dan is het toch echt tijd voor ander materieel.
In theorie heb je natuurlijk daarmee helemaal gelijk maar aan de andere kant durf ik me toch echt af te vragen hoe groot de kans is dat NS de complete tractieinstallatie gaat vervangen om 200 km/h te gaan rijden met VIRM. Zeker als je in het achterhoofd houdt dat de rijeigenschappen ook niet helemaal geweldig zijn acht ik de kans niet erg groot omdat het werk niet ophoudt bij de tractieinstallatie alleen. Als we regulier harder dan 160 km/h gaan rijden dan is het toch echt tijd voor ander materieel.
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
Ik weet het niet. Ik lees het overal maar ondertussen is er nergens een deugdelijke bron te vinden. 180 km/h heb ik ook wel eens gehoord maar dat is zo ongeveer nodig voor de toelating op 160 km/h (176 km/h).webguy schreef:V-IRM is geloof ik ontworpen voor 200km/u.
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
Ik las de reactie van TLP en ik dacht precies ditKlaasje schreef:Neem dat alsjeblieft wel met een korreltje zout omdat VIRM zo'n beetje het traagste materieel van het Nederlands spoorwegnet is. Dat ze de 200 km/h wel halen, wanneer ze in de Alpen een helling af gaan, wil ik best geloven maar gezien de tijd die ze nodig hebben om de 160 km/h te halen rijden ze voor het einde van de lijn echt niet 200 km/h. Verder zijn ze toegelaten voor slechts 160 km/h.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
VIRM was aangeschaft om ook dienst te kunnen doen voor IC ritten op de HSL zuid en op de Hanzelijn na ombouw. Natuurlijk zou het materieel een mid-life revisie ondergaan, en dus geschikt gemaakt worden voor ERMTS/25 kV. De enige vraag die open staat is welke maximumsnelheid de toenmalige NS in gedachten had. De aanschaf van de V250 had ermee te maken dat de NS toch geen IC's kon gaan exploiteren op de HSL-zuid vanwege de concessievoorwaarden en materieel nodig had dat 250 km/h moest kunnen halen (dat is weer een stuk sneller dan 200 km/h). Dat is nog steeds geen "Hogesnelheidstrein" (dat begint formeel pas vanaf een maximumsnelheid van 250,0 km/h), maar geen snelheid dat met bestaand materieel gehaald kon worden, en in de jaren '90 eigenlijk helemaal nergens bestond. Vandaar dus "iets nieuws"...In theorie heb je natuurlijk daarmee helemaal gelijk maar aan de andere kant durf ik me toch echt af te vragen hoe groot de kans is dat NS de complete tractieinstallatie gaat vervangen om 200 km/h te gaan rijden met VIRM. Zeker als je in het achterhoofd houdt dat de rijeigenschappen ook niet helemaal geweldig zijn acht ik de kans niet erg groot omdat het werk niet ophoudt bij de tractieinstallatie alleen. Als we regulier harder dan 160 km/h gaan rijden dan is het toch echt tijd voor ander materieel.
Sowieso is 200 km/h een redelijk theoretische maximumsnelheid. Exploitatietechnisch is een topsnelheid van 180 km/h in Nederland ook wel voldoende en door het grotere vermogen dat 25 kV levert, kun je sneller optrekken en afremmen bij de stations. Zo bereik je ook reistijdwinst. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
Het klinkt behoorlijk inconsistent om "Interregio"materieel (lees: sneltreinmaterieel) te bestellen om daar vervolgens de hoogste productformule uit het IC-MAX plan te gaan rijden. (Over de HSL).
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
Ja, maar een Protos ookdeadlock schreef:Ik heb trouwens uit zeer betrouwbare bron vernomen dat ICM met een uitgeschakelde ATB ook wel 178km/u rijdt
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
Hellingen in Nederland?
Het is hierboven toch zo plat als een vijg?
Het is hierboven toch zo plat als een vijg?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
Heel veel water dus diepe tunnels en hoge bruggenStéphane schreef:Hellingen in Nederland?
Het is hierboven toch zo plat als een vijg?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
kW per ton is alleen vergelijkbaar als de motoren dezelfde efficiëntie halen. En met name voor het optrekken van belang. De maximumsnelheid hangt af van de verschillende soorten weerstand die de trein ondervindt, waarbij het gewicht wel een rol speelt maar niet noodzakelijkerwijs een doorslaggevende. Een zware lichtrollende trein kan het dan beter doen dan een lichte die stroever rolt. Natuurlijk vangt een dubbeldekker ook meer tegenwind dan een enkeldekstrein, maar treinen zijn in het algemeen zo lang en dun dat luchtweerstand veel minder belangrijk is dan bij andere transportvormen.
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
De maximumsnelheid is over het algemeen een gevolg van veiligheidsrisico's: de snelheid waarbij met het materieel op de infrastructuur geen onnodig grote risico's worden gelopen. In principe kunnen treinen (met vol vermogen) ook wel wat harder dan waar ze voor toegelaten zijn... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
Toen IRM besteld werd bestond dat IC-MAX plan toch nog helemaal niet?Klaasje schreef:Het klinkt behoorlijk inconsistent om "Interregio"materieel (lees: sneltreinmaterieel) te bestellen om daar vervolgens de hoogste productformule uit het IC-MAX plan te gaan rijden. (Over de HSL).
Dat ze later, toen de eerste serie "interregiomaterieel" allang in dienst was, bedacht hebben dat ditzelfde ontwerp (met de nodige aanpassingen) ook geschikt kon zijn voor snellere treindiensten, ook al is het er oorspronkelijk niet voor ontworpen, vind ik helemaal niet zo raar.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
Die ~ 9,5 kW per ton is aardig doorsnee, de SLT en GTL zitten daar ook op. Een 1700 haalt echter wat meer...Klaasje schreef:Als we kijken naar de huidige vermogens-massa verhouding van VIRM dan is dat 5,5 kW per ton. (voor een 6-je van 352 ton met 2312 kW vermogen.) Ter indicatie: Een Thalysstel heeft een verhouding van 9,5 kW per ton onder 1500 volt en 22,6 kW per ton onder 25 kV. Ook ICM doet het niet verkeerd, voor een viertje hebben we een verhouding van 9,8 kW per ton.
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
NS 1700: 53,5 kW per ton (4600 kW / 86 ton)
BR 189 (1,5 kV): 48,3 kW per ton (4200 kW / 87 ton)
BR 189 (15 / 25 kV): 73,6 kW per ton (6400 kW / 87 ton)
Da's aardig wat, zullen we maar zeggen :-o
BR 189 (1,5 kV): 48,3 kW per ton (4200 kW / 87 ton)
BR 189 (15 / 25 kV): 73,6 kW per ton (6400 kW / 87 ton)
Da's aardig wat, zullen we maar zeggen :-o
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
Daan schreef:BR 189 (1,5 kV): ... (4200 kW / 87 ton)
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
Want? Wikipedia zegt 4500 kW...
Re: Nieuwe serie testritten over Hanzelijn
Jeps, ik zie het. Dan heeft deze het fout.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten