Dienstregeling GVB 2012 #3

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door tsov »

Tweerichtingwagens hebben veel minder zitplaatsen, omdat er aan twee kanten deuren zitten
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door TLP »

hauptbahnhof schreef:Maar dan zijn die trams niet ter vervangingen van de ouwe wagens, maar ter aanvulling van de trapwagens...
Ik bedoelde eigenlijk dat een deel (bijvoorbeeld 4-5 trams) op die lijnen ging rijden. Twee á drie op lijn 5 en één op resp. lijn 16 en 24. Dat zou denk ik precies genoeg zijn om het materieeltekort op die lijnen op te vangen.

Zijn die 16 LHB's trouwens allemaal tegelijkertijd actief in de lijndienst? Zo niet, dan is dit een prima oplossing...
tsov schreef:Tweerichtingwagens hebben veel minder zitplaatsen, omdat er aan twee kanten deuren zitten
Maar die ontbrekende zitplaatsen worden wel opgevangen door extra staanplaatsen. :P Zie hier maar eens.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door hauptbahnhof »

TLP schreef:Zijn die 16 LHB's trouwens allemaal tegelijkertijd actief in de lijndienst? Zo niet, dan is dit een prima oplossing...
Als ik morgenochtend met mijn slaapkop eraan denk, zal ik op de uitrijlijst kijken hoeveel ouwe bakken zijn ingedeeld...
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door FLJ »

Gevoelsmatig rijden er op dit moment ongeveer 8 a 9 Blokkendozen in de lijndienst. Twee Blokkendozen (de 809 en 816) rijden vanuit de remise Havenstraat en worden normaal gesproken alleen voor instructieritten gebruikt; alleen bij materieeltekorten in de spits worden ze nog wel eens ingezet op lijn 1, 2 of 17. Dan blijven er nog 14 over vanuit de remise Lekstraat die duidelijk nog niet gemist kunnen worden.

Wanneer de Citadissen waren aangeschaft hadden ze er wel voor kunnen kiezen om deze volledig op lijn 5 in te zetten, om de Trapkarren vervolgens door te schuiven naar minder drukke lijnen. Grootste nadeel van dit materieeltype zou geweest zijn dat er geen plaats voor een vaste conducteur is, waardoor bijvoorbeeld van lijn 4 en/of lijn 25 dus vaste conducteur zou moeten verdwijnen.

Maar goed, dit is allemaal speculatie van iets wat niet gebeuren zal.

Overigens valt mij op dat in een aantal Combino's de tv-schermen sinds 1 januari op non-actief zijn gezet, terwijl bij een aantal andere wagens de reclameboodschappen nog gewoon worden vertoond. Ik zal eens op het andere forum vragen wat hier de rede van is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #2

Bericht door Suus »

STF schreef:
R-Flow schreef:Kennis van me die bij GVB werkt zegt dat die blokkendozen vóór 2015 niet meer aan de veiligheidseisen voldoen en er dus uit moeten.
Wat voor veiligheidseisen hebben we het dan over? Botsveiligheid?
Ik zit ook al te denken, als er ergens in Nederland een gapend gat in de wetgeving zit is het wel met betrekking tot de wetgeving met betrekking tot trams, die is namelijk zo'n beetje niet-bestaand. Alle trams die in Nederland rijden worden dan ook gebouwd volgens de eisen van de Duitse wetgeving, de BOStrab.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Lijn 5 kan wel trams met grotere capaciteit gebruiken. Zonde dat ze die Citadisen niet hebben opgekocht.

Verder hadden ze op die 16 trams makkelijk van staande conducteurs gebruik kunnen maken op het moment dat ze ter versterking op andere lijnen rijden. Maar goed, ik begrijp wel dat éénrichting wagens de voorkeur hebben.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Stefan »

TLP schreef:Maar die ontbrekende zitplaatsen worden wel opgevangen door extra staanplaatsen. :P Zie hier maar eens.
De capaciteit blijft nog steeds 250 passagiers..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Weet iemand hier wat de exacte capaciteit is van een Combino? In het rapport dat onlangs is uitgekomen hebben ze het over ongeveer 160 man, op Wikipedia rond de 185, op de GVB website 180. Al wordt het in het rapport niet helemaal duidelijk over welke trams ze het hebben, of een gemiddelde van de drie types. Bij Rotterdam en Den Haag hebben ze het in ieder geval alleen over de Citadis.

Terwijl de HermeLijn ongeveer even lang en iets minder breed is dan de Amsterdamse Combino passen daar wel bijna 250 mensen in? Dat is 80 man meer... Kan toch nooit... Binnen de ruimte die de conducteurscabine in neemt raak je echt geen 80 man kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Suus »

De Hermelijn is familie van de oudste serie lagevloerstram van Dresden, alleen dan met een ander interieur en geschikt gemaakt voor meterspoor (Dresden heeft breedspoor).

Die hebben als capaciteitsgegevens (een-/tweerichtingsverkeer)
Sitzplätze: 88/72
Stehplätze: 96/112
Gesamt: 184/184

Er lijkt mij dus geknoeid met de staanplaatsen van de HermeLijn op wikipedia.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Dan klopt weinig van de conclusies in het rapport. Daarin stond (o.a.) dat Amsterdamse trams een relatief lage capaciteit hebben t.o.v. bijvoorbeeld Rotterdam. Dat is dus onzin. In een Amsterdamse Combino gaat blijkbaar toch 180 man en géén 160, in een Rotterdamse Citadis hetzelfde (181 man). In de overige Amsterdamse trams passen minimaal net zoveel mensen (om en nabij) als in een Haagse GTL-8 en Rotterdamse ZGT, dat kan haast niet anders. 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Suus »

Het is niet helemaal onzin. In een Amsterdamse Combino zullen absoluut geen 180 mensen passen. Volgens de opgave van de fabrikant passen er in een vijfdelige Combino precies 180 mensen, maar de Combino in Amsterdam wijkt in twee opzichten af van de standaard vijfdelige Combino. Ten eerste is de D-bak/vierde bak in Amsterdam korter dan die van een normale vijfdelige Combino en ten tweede wordt een aanzienlijk deel van de ruimte in de D-bak in beslag genomen door het conducteurshokje, waardoor 160 een realistischer aantal reizigers zal zijn dan 180.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

De Amsterdamse Combino scheelt in lengte maar 50 cm met de Rotterdamse Citadis 2 waar ook 180 man in past (blijkbaar), dat is een verschil van niks. Op de plek van de conducteurscabine had je niet meer dan twee rijen met stoelen kunnen plaatsen. Dat zijn 4 reizigers. Dan zit je in de huidige situatie alsnog op een capaciteit van 176 man. Anderzijds zijn er in de D-bak nu meer staanplaatsen dan dat zonder die conducteurscabine maar met stoelen het geval zou zijn. Dus kom je weer uit op een gelijk of misschien zelfs hoger aantal mensen, ervan uitgaand dat er niet in iedere tram twee buggy's in staan.

Hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik op doel. :P
Laatst gewijzigd door R-Flow op za 21 jan 2012, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Suus »

80x230=18400, kortom, er is in de Citadis al bijna 1,84 m2 meer vloeroppervlakte, met een norm van 4 reizigers per vierkante meter heb je al 7 extra reizigers.

Als je er vanuit gaat dat het hokje van de conducteur 1 meter breed is en 1,5 meter lang heb je nog eens ruimte voor 6 reizigers, wat neerkomt op 13 extra reizigers. Een andere stoelopstelling kan ook nog voor meer of minder capaciteit zorgen waardoor het verschil tussen 160 en 180 toch al vrij duidelijk begint af te tekenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Dan houden we het voor het gemak op 170-174 reizigers. Dan valt dat verschil alsnog heel erg mee. Het is in ieder geval niet zo dat wanneer we een Citadis 2 gehad hadden in Amsterdam je opeens met een stuk minder trams kunt gaan rijden binnen een dienstregeling. Daar ging het om binnen het rapport.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Vinny »

Zoals ik op een ander forum ook al eens geschreven heb, een significante verhoging van de passagierscapaciteit in Amsterdam door het toepassen van ander trammaterieel is simpelweg niet mogelijk. Daar ontbreekt de ruimte voor: smal profiel, steile bruggen, scherpe bochten, korte haltes. Het kan allemaal wel, maar dan moet je grootschalig de infrastructuur aanpassen. Dat komt gewoon niet uit, zeker niet als je historische bebouwing moet gaan slopen. Men kan veel beter investeren in een betere inbedding van het metronet: hint hint het sluiten van ringmetro 50 bijvoorbeeld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Suus »

De trapwagens van lijn 5, 16 en 24 zijn behoorlijk inefficiënt ingedeeld, hoewel ze familie zijn van de Haagse GTL8's hebben ze door de lagevloersbak een lagere capaciteit omdat de trap en alles eromheen heel veel ruimte in beslag neemt. Zeker in de dubbelkoppers is het een redelijk serieus probleem, daar heb je zes vaste trappen bij de deuren en twee trappen midden in de tram, wat funest is voor de doorstroming in het voertuig en voor het aantal staplaatsen. De trams zijn ook onoverzichtelijk door het lagere plafond in de middenbak dan in de rest van de tram, waardoor het moeilijk is om de hele tram te doorzien.

Eigenlijk vallen de trapwagens net tussen wal en schip. Net te laat besteld om nog als hogevloerstram geleverd te mogen worden (de tweede serie GTL's in Den Haag zijn zo ongeveer de laatste in Europa met 100%-hogevloer in een netwerk met alleen maar lage perrons), net te vroeg besteld voordat er echte lagevloerstrams op de markt kwamen (AEG leverde de eerste 100%-lagevloerstram pas in 1994).

@Vinny: De enige trajecten waar je echt problemen krijgt met langer materieel zullen de Leidsestraat en in beperktere vorm de Utrechtsestraat zijn, op de overige trajecten zijn de problemen redelijk te overzien en zal het vooral neerkomen op langere halteperrons. Voor de bruggen is alleen een zeer lage vloer een probleem, de Amsterdamse Combino's hebben dan ook een hogere vloer dan elders gebruikelijk is. Bochtenwerk hoeft met langere trams absoluut geen probleem te zijn. Waar een Combino door de bocht gaat lukt dat een langere tram ook wel.
De breedte is natuurlijk wel een groot probleem, daarvoor zijn wel grootscheepse verbouwingen nodig, dat is dan ook pas een optie als alle mogelijkheden voor langere trams al uitgebaat zijn en dat zijn ze nog lang niet.
Een tram van 30 meter behoort tegenwoordig slechts tot de middenklasse, pas bij 45 meter of langer begint het limousineklassement :P

Het alleen inzetten op verbetering van de metro is een gedachte die al in de jaren 70 grootschalig van de wereld is verdwenen. Men ging er in de jaren 70 nog vanuit dat rond de eeuwwisseling geen enkele stad nog een tramnet zou hebben, toen men al twintig jaar bezig was geweest tramnetten stukje bij beetje af te breken of te vervangen door veel grootschaligere verkeersconcepten als de metro die het individuele verkeer niet zouden hinderen. Door de oliecrisis en het besef dat er ook nadelen waren aan het inzetten op volledig geïndividualiseerd verkeer heeft is sindsdien de ontwikkeling van de tram een heel andere richting opgegaan dan was voorspeld. Waren er in 1970 wereldwijd nog 300 tramnetten, nu zijn dat er 360 bijvoorbeeld. De meeste steden waar de tramnetten nog bestonden in 1970 hebben dat tramnet nog steeds en zijn steeds grotere en langere voertuigen in gaan zetten om de capaciteit te verbeteren. Ook in Amsterdam is er in principe nog genoeg te verbeteren aan het tramnet, maar doordat de Noord-Zuidlijn de OV-politiek al meer dan een decennia lam legt in Amsterdam en de affaire rondom de kwaliteit van de Combino gebeurt er eigenlijk veel te weinig en worden zelfs de meest voor de hand liggende projecten volstrekt genegeerd. Er zijn nu eindelijk vage plannen dat het net net zoals aan het eind van de jaren 70 bij de opening van de eerste metrolijn aan een grote opfrisbeurt toe is, maar tot nu toe is er nog heel erg weinig concreet geworden op de manier hoe de tram de nieuwe metrolijn kan gaan aanvullen, terwijl met het vooruitzicht dat de lijn over 5 jaar open gaat er zolangzamerhand wel eens plannen mogen gaat ontstaan hoe de tram de metrolijn elkaar uitstekend kunnen gaan aanvullen. Daarbij hoeft de bezuiniging geen beperking te zijn maar een katalysator om de conservatieve cultuur die heerst rondom de tram eens op te ruimen en eens echt de boel te verbeteren in plaats van alleen maar aan instandhouding te werken. En het feit dat er zo hardnekkig wordt vastgehouden aan de inzet van twee personeelsleden op alle trams heeft daar ook invloed op, omdat men direct huiverig wordt voor de enorme kosten die nog meer personeel met zich mee zou brengen terwijl men de invloed op de capaciteit en doorstroming in de voertuigen onder de mantel der liefde bedekt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Vinny »

Natuurlijk had Amsterdam het allemaal anders kunnen doen, door in plaats van de Noord Zuidlijn te kiezen voor prémetrotunnels onder de Leidsestraat en het IJ. Dan had je wat meer "lijn 26" achtige oplossingen kunnen hebben, en wellicht naar iets grotere en zwaardere trams kunnen gaan (zoals Den Haag en Rotterdam gedaan hebben). Men heeft daar echter niet voor gekozen, en dan denk ik: ga gewoon eerst maar eens het bestaande net optimaliseren. De reizigersgroei (zie de cijfers van het GVB zelf) is niet zodanig hoog dat er structureel sardieneblikvervoer is. Door een betere afstemming met het streekvervoer, door tramlijnen voortaan meer af te leiden richting subknopen als Sloterdijk, Lelylaan en Amsterdam Zuid, wellicht toch maar eens de trambaan in de Haarlemmerweg gaan gebruiken kun je veel bestaande assen ontlasten, zonder dat je duur nieuw materieel hoeft aan te schaffen dat ook nog eens op veel plaatsen niet past.

Een epische blunder als het aanpassen van de Roetersstraat aan nieuw trammaterieel, een half jaar voordat lijn 6 wordt opgeheven, wil ik niet nog een keer meemaken... :X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef: Een epische blunder als het aanpassen van de Roetersstraat aan nieuw trammaterieel, een half jaar voordat lijn 6 wordt opgeheven, wil ik niet nog een keer meemaken... :X
Ik wil niet zeggen dat dat echt een blunder is, aangezien die route altijd nog gebruikt kan worden als omleidingsroute. In Rotterdam is recentelijk ook de Goudsesingel tussen de Jonker Fransstraat en het Oostplein voorzien van nieuwe sporen en heeft zelfs de halte Kipstraat een verhoogde halte gekregen, hoewel het ernaar uitziet dat daar voorlopig ook geen tram meer komt te rijden. Voor omleidingen is het echter weel zeer handig dat er nieuwe trams kunnen rijden.

Ik ben het wel met je eens dat het handig is om trams aan te schaffen die ook daadwerkelijk zonder al te veel aanpassingen aan het tramnet te hoeven doen, kunnen rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Hoe lang waren die Duitse trams op lijn 5 destijds?
Vinny schreef:Natuurlijk had Amsterdam het allemaal anders kunnen doen, door in plaats van de Noord Zuidlijn te kiezen voor prémetrotunnels onder de Leidsestraat en het IJ.
Boren onder de Leidsestraat werd/wordt als te risicovol beschouwd. Meen dat het aanvankelijk de bedoeling was de N/Z-lijn via het Leidseplein te laten gaan, juist om de belasting van tram 1,2 en 5 te reduceren.
Vinny schreef:[...]en wellicht naar iets grotere en zwaardere trams kunnen gaan (zoals Den Haag en Rotterdam gedaan hebben) [...]
Zwaardere trams in Rotterdam? Qua wat dan precies, het letterlijke gewicht? Wat betreft de capaciteit verschilt de Rotterdamse Citadis niet zo heel dramatisch met de Combino hoor...
Laatst gewijzigd door R-Flow op ma 23 jan 2012, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Suus »

De GT 10 NC-DU uit Duisburg is 32 meter lang, maar is buitengewoon smal, hij is slechts 2,2 meter breed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Er staat me inderdaad iets van bij dat vooral de gangpaden erg smal waren voor in de spits. Had eigenlijk verwacht dat die trams een stuk langer waren, meer richting de 40 meter.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Vinny »

Boren onder de Leidsestraat werd/wordt als te risicovol beschouwd.
Je zou onder de Leidsegracht kunnen gaan. Dat is water...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Je zou onder de Leidsegracht kunnen gaan. Dat is water...
Niet enkel water hoor...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Vinny »

En straat... :|
Je moet misschien onder drie huizen door. Oh wat een ramp zeg, laten we dan maar de boel op de Vijzelstraat laten verzakken... :evil:

Gewoon afbreken die oude meuk. Gooi die kraakpanden op het spui eindelijk eens tegen de vlakte ofzo. Het is best mogelijk om in klassieke stijl iets moois neer te zetten. Zo is het metronet in Parijs ook tot stand gekomen, en daar klaagt niemand over de teloorgang van historisch erfgoed...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Chauf21 »

Haussmann ging dan ook wel erg rigoureus te werk, maar misschien zijn dergelijke aanpakken soms wel eens nodig, ja.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten