OVer je OV-Chipkaart #2

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tristan »

Daniel schreef:Bij Breng schijnt een InfoXX-storing te zijn die veroorzaakt dat sommige chipkaarten niet op alle kaartlezers in de bus werken :lol:

Fototje afkomstig van Yahoo Group Busfoto...
Afbeelding
Kortom: 9 van de 10 bezitters van die gele ov-chipkaarten lopen naar achteren om daar vervolgens NIET in te checken. En dan durft men te beweren dat het aantal zwartrijders fors is afgenomen sinds de invoering van de chipkaart?? :X
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Reiziger Delft »

Tristan schreef:En dan durft men te beweren dat het aantal zwartrijders fors is afgenomen sinds de invoering van de chipkaart?? :X
In de metro wel ja.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tristan »

Reiziger Delft schreef:
Tristan schreef:En dan durft men te beweren dat het aantal zwartrijders fors is afgenomen sinds de invoering van de chipkaart?? :X
In de metro wel ja.
De RET en GVB beweren dat wel, maar of het ook echt zo is, daar twijfel ik zeer over.

In Rotterdam is, sinds de invoering van de chipkaart daar, het aantal controleurs en het aantal controles meer dan verdubbeld. Als de ov-chipkaart nou zo goed is als men zegt en het zwartrijden echt weet te voorkomen, waar zijn al die controleurs en controles dan voor nodig?
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Suus »

In Rotterdam is ook al jaren een intensievere aanpak bezig met betrekking tot vandalisme en criminaliteit in de metro, dat al jaren zijn vruchten plukt. Daar horen kaartcontroles ook bij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door deadlock »

Tristan schreef:De RET en GVB beweren dat wel, maar of het ook echt zo is, daar twijfel ik zeer over.
Want?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door find_your_spot »

webguy schreef:Deze versie?
Mag toch hopen dat je begrijpt dat het dikke onzin is.

Je hebt het over of alle persoonlijke kaarten of alle anonieme kaarten.

Niet of een kaart geel, groen, blauw, paars, oranje, of met lila stippen is....
For Your Railroad Adventures
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tristan »

deadlock schreef:
Tristan schreef:De RET en GVB beweren dat wel, maar of het ook echt zo is, daar twijfel ik zeer over.
Want?
De RET en GVB kwamen afgelopen week met het bericht dat er geen (of in elk geval minder) bezuinigingen nodig zijn omdat ze meer inkomsten (onder anderen omdat het aantal zwartrijders is teruggedrongen) hebben door de komst van de ov-chipkaart.

Naast NS en HTM, zijn GVB en RET grootaandeelhouders in de chipkaart. En omdat deze twee dus beweren dat het aantal geweldsincidenten en zwartrijders is gedaald door de ov-chipkaart, zijn dat dus twee slagers die hun eigen vlees hebben gekeurd.

Voor mij is dat voldoende reden om te twijfelen over de juistheid van de verstrekte gegevens.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

@find-your-spot: Mwoh, kan het niet zijn dat een bepaalde reeks kaartnummers niet herkent wordt en al die gele persoonlijke kaarten in een bepaalde reeks zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door deadlock »

Tristan schreef:De RET en GVB kwamen afgelopen week met het bericht dat er geen (of in elk geval minder) bezuinigingen nodig zijn omdat ze meer inkomsten (onder anderen omdat het aantal zwartrijders is teruggedrongen) hebben door de komst van de ov-chipkaart.

Naast NS en HTM, zijn GVB en RET grootaandeelhouders in de chipkaart. En omdat deze twee dus beweren dat het aantal geweldsincidenten en zwartrijders is gedaald door de ov-chipkaart, zijn dat dus twee slagers die hun eigen vlees hebben gekeurd.

Voor mij is dat voldoende reden om te twijfelen over de juistheid van de verstrekte gegevens.
Euhm, nee dit is geen gevalletje 'wij van WC-eend'...

Misschien is www.niburu.nl/forum een leuke hanguit voor je?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Tristan »

deadlock schreef: Euhm, nee dit is geen gevalletje 'wij van WC-eend'...
Zolang er geen hard bewijs is van een ONAFHANKELIJKE instantie, is er alle reden om te twijfelen over de juistheid ervan.

Gezien het merendeel van de reacties bij dit nieuwsbericht ben ik niet de enige die er zo over denkt.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de reacties die je bij deze nieuwsberichten kunt vinden. Of deze reacties

IK zie ze in elk geval niet vliegen :wink:
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Suus »

Al in 1990 was bekend dat het GVB eigenlijk te weinig inkomsten kreeg in verhouding met het aantal reizigers dat werd vastgesteld op basis van gegevens uit de voertuigen met telsystemen (sommige bussen en trams waren/zijn voorzien met telsystemen die continue het aantal in- en uitstappers meten) maar was duidelijk dat de minister echt niet nog meer geld kon schuiven naar Amsterdam omdat het streekvervoer daar onder zou lijden. De OV-Chipkaart zorgt ervoor dat het 20 jaar later alsnog gebeurt en Amsterdam krijgt dus eigenlijk eindelijk echt de inkomsten die het verdient.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Geert »

Tristan schreef:
deadlock schreef: Euhm, nee dit is geen gevalletje 'wij van WC-eend'...
Zolang er geen hard bewijs is van een ONAFHANKELIJKE instantie, is er alle reden om te twijfelen over de juistheid ervan.
Ik heb geen zin om het rapport nu op te zoeken, maar vorig jaar zag ik een onafhankelijk rapport van de overheid waarin de percentages zwartrijders werden vergeleken. De percentages voor Rotterdam en (in mindere mate) Amsterdam waren inderdaad gedaald met een aantal procentpunten.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door deadlock »

Tristan schreef:Zolang er geen hard bewijs is van een ONAFHANKELIJKE instantie, is er alle reden om te twijfelen over de juistheid ervan.
Errr.
Gezien het merendeel van de reacties bij dit nieuwsbericht ben ik niet de enige die er zo over denkt.
Drogreden. In de Metro stonden vorige week veel reacties van mensen die blij zijn met de kaart. Ergo; De kaart is een succes. Zie je wat de drogreden is?
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de reacties die je bij deze nieuwsberichten kunt vinden. Of deze reacties

IK zie ze in elk geval niet vliegen :wink:
Ik heb niet bepaald een hoge pet op van de bezoekers van NuJIJ. Ook een lijst met artikelen over de OVC maakt niet bepaald indruk.

Volgens mij ben je gewoon zo tegen die kaart dat je alles aangrijpt en compleet onredelijk bent geworden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door VIRM »

Weet iemand of het mogelijk is om bij je transactieoverzicht op ov-chipkaart.nl alleen reizen weer te geven waarvoor je hebt betaald?
Sinds het verplicht in- en uitchecken bij NS regent het nu aan in- en uitchecks bij mij waarvoor ik niet hoef te betalen, en een pagina geeft maar 10 transacties (zowel betaald als niet betaald) weer.
Beul van de blindegeleidelijn
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door deadlock »

Downloaden als CSV en dan openen met Excel. Dan kan je alles wat 0 euro kost eruit slopen.

Edit: Oh nice, je kan gewoon sorteren op prijs en dan zet 'ie alles wat 0,- kost al bij elkaar.

13-1-2012 WKC Borgele 16:33 Deventer Busstation 1,29 Reis
12-1-2012 WKC Borgele 17:20 Deventer Busstation 1,29 Reis
11-1-2012 WKC Borgele 18:05 Deventer Busstation 1,29 Reis
5-1-2012 WKC Borgele 15:33 Deventer Busstation 1,29 Reis
20-1-2012 Deventer 17:19 Zwolle 0 Reis 2 Altijd Vrij (jaarabonnement)
20-1-2012 Zwolle 10:44 Deventer 0 Reis 2 Altijd Vrij (jaarabonnement)
19-1-2012 Deventer 18:48 Zwolle 0 Reis 2 Altijd Vrij (jaarabonnement)
19-1-2012 Zwolle 9:15 Deventer 0 Reis 2 Altijd Vrij (jaarabonnement)
18-1-2012 Deventer 17:48 Zwolle 0 Reis 2 Altijd Vrij (jaarabonnement)
Laatst gewijzigd door deadlock op ma 23 jan 2012, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Justin »

In je overzicht:

1. Selecteer in de linker dropdown "Reistransacties"
2. Selecteer in de rechter dropdown "Afgelopen maand"
3. Klik op transacties tonen
4. Klik op de sorteerknop voor saldo +/- . De getallen hoger dan 0,00 zijn al je betaalde transacties. (de negatieve getallen zijn de instaptarieven). Beste is als je dit van groot naar klein doet.
5. Als je daar een overzicht wil van hebben, dan zorg je eerst dat je het bovenste checkvakje in de header even aan en uit zet zodat alles gedeselecteerd wordt, en vervolgens alleen degene aanvinkt waar je daadwerkelijk voor betaald hebt.

Natuurlijk werkt de door deadlock vermeldde procedure ook.

(oooh Deadlock, nou moet je niet met mij tegelijk je post editen :') :mrgreen: )
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Waar RET aan berichten als "u kunt nu vast uitchecken" om opstoppingen bij het uitstappen te voorkomen lijkt Connexxion het juist omgekeerd aan te pakken... De chauffeur van m'n bus vanmiddag waarschuwde althans via de omroep dat zelfs een meter voor de uitstaphalte uitchecken al een boete kan opleveren :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door M57 »

En dan na een kleine twee seconden stilte... PIEP 8-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Nee, toevallig niet :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
_Ari
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 14:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door _Ari »

Daniel schreef:Waar RET aan berichten als "u kunt nu vast uitchecken" om opstoppingen bij het uitstappen te voorkomen lijkt Connexxion het juist omgekeerd aan te pakken... De chauffeur van m'n bus vanmiddag waarschuwde althans via de omroep dat zelfs een meter voor de uitstaphalte uitchecken al een boete kan opleveren :roll:
Ik vermoed dat dat komt door de verschillende systemen die vervoerders er op na houden. Het ene systeem rekent af van de GPS-locatie waar je incheckt tot de GPS-locatie waar je uitcheckt. In dat geval betekent eerder uitchecken dus minder betalen. Het andere systeem kent vaste halte-afstanden die vooraf geprogrammeerd zijn. Als jij dan 200 meter voor de halte uitcheckt, dan 'weet' het systeem bij welke halte je uit zult stappen en rekent het gehele tarief af. In het zuiden (ik meen Eindhoven) laten sommige OV-lezers ook op het display zien bij welke halte de in-/uitcheck zal plaatsvinden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Geert »

Bij alle vervoerders worden vaste afstanden gebruikt en kun je alleen op een halte uitchecken. Het is dus nooit voordeliger om eerder uit te checken of om laat in te checken. Wat wel kan is dat bij sommige systemen de omschakeling naar een volgende halte aan de late kant plaatsvindt, waardoor je nog bij de vorige halte uit kunt checken. Ik neem zelf als stelregel dat je uit kunt checken wanneer de halteomroep is geweest, dan weet het systeem in ieder geval zeker dat we de volgende halte naderen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Gekko123 »

Mits de systemen van de OVC en de omroep aan elkaar gekoppeld zijn, volgens mij hanteert QBuzz 2 systemen (vraag me niet waarom).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Chauf21 »

Dat de komende halte is omgeroepen betekent niet automatisch dat de ovchip ook is overgeschakeld. Je zou het misschien wel mogen verwachten, maar zekerheid daarover heb je niet.

Het hanteren van twee (of meer) systemen kan meerdere voordelen hebben. Als je bijvoorbeeld één onderdeel toevoegt, hoef je niet het hele systeem daarop aan te passen. Je kan het gewoon afzonderlijk toevoegen en optimaliseren. Je hebt dus geen (of minder) conflicten tussen systemen. Bovendien betekent het ook dat mocht er iets kapot gaan, dat dan niet gelijk het hele systeem plat ligt, maar dat de meeste onderdelen nog gewoon kunnen blijven werken.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Michael »

Bij Veolia is het zo dat Als de halteafroep klinkt en de lichtkrant naar de volgende halte springt dan staat het chipsysteem ook al op die betreffende halte. Zo heb ik een keer al 200 meter voor de halte Centrum in Breda uitgecheckt. Omdat het systeem al op die halte stond. Bij het Centrum was er controle. En toen ze mijn kaart controleerden was alles gewoon in orde
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Raymond »

_Ari schreef:In het zuiden (ik meen Eindhoven) laten sommige OV-lezers ook op het display zien bij welke halte de in-/uitcheck zal plaatsvinden.
Zo'n beetje overal behalve Eindhoven. Het zijn namelijk de lezers van Veolia en ik meen ook Arriva (immers zelfde achterliggende software) die de halte laten zien op het display. Is wel een handig stukje controle voor de reiziger.

Hier Verder
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten