Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Mojito »

De M5 is veel langer dan drie LHB wagens. Drie LHB wagens hebben een lengte van 3 x 36m = 108m. Daar gaat ook nog een hoop capaciteit verloren door de vijf niet gebruikte bestuurderscabines. Een M5 is 116m. Iedere wagon afzonderlijk is al ruim een meter langer dan een LHB wagon.

De M5, ik kijk uit naar de dag dat ze er zijn.
足元にご注意下さい
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ruben »

Wat was eigenlijk de reden dat er met max. 20 vertrokken kon worden?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

De slechte staat van het wissel na de ontsporing van heeel lang daarvoor.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door hauptbahnhof »

"Wegens het te vroeg aanrijden van de wisseltong..."
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

Klopt, het wissel zette zich om terwijl er al een deel van de metro overheen gereden was. Probleempje.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door hauptbahnhof »

wat helpt 20 km/u daarbij dan? :|
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door willy84 »

hauptbahnhof schreef:wat helpt 20 km/u daarbij dan? :|
Het wissel was beschadigd en om ontsporing te voorkomen mocht er slechs met 20 km/h overheen gekachelt worden.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

'Wanneer werk klaar is? Geen idee'
Het werk aan de Oostlijn zou zes weken duren, maar de metrotunnel tussen het Centraal Station en het Amstelstation is nu al zeven maanden een bouwput. Reizigers en winkeliers zijn de overlast zat.

Verregend en verkleumd staat een Engels stel voor de ingang van metrostation Nieuwmarkt in de Nieuwe Hoogstraat. Ze hebben net de storm getrotseerd om hier de metro te pakken, maar staan met beteuterde gezichten voor een dichte poort.

Van de informatieposter (alleen in het Nederlands) op het stalen hek worden ze niets wijzer, maar gelukkig vertelt een voorbijganger dat de ingang op het Nieuwmarkt, 250 meter verderop, wel open is. Met een zucht stapt het stel weer de regen in.

"Hier valt het nog mee" zegt een GVB-medewerker. "Bij station Wibautstraat is er ook nog steeds maar één ingang en daar moet je nóg verder lopen."

Het hek in de Nieuwe Hoogstraat is al zeven maanden dicht. Net als op de stations Wibautstraat en Waterlooplein werd in mei de helft van het perron afgezet voor werk aan de brandveiligheid. Van juli tot september reed de metro bovendien zes weken niet en werden ook de stations Weesperplein en CS aangepakt.

Alles ging goed totdat werklui in augustus op een plaatje asbest stuitten. Het werk werd stilgelegd en het asbest werd verwijderd, waarop de metro weer kon rijden. Maar er was wel vertraging ontstaan. Op de stations Wibautstraat en Waterlooplein was de ene helft van het perron inmiddels gereed en ging de andere zijde dicht, maar op station Nieuwmarkt vlotte het werk minder. De ingang in de Nieuwe Hoogstraat bleef dicht.

In oktober ging het opnieuw mis, weer vanwege asbest op station Weesperplein. Dit keer had de aannemer, tegen alle afspraken in, het asbest verwijderd. De Arbeidsinspectie legde al het werk stil. Sindsdien is er geen dag meer gewerkt.

Daar ergeren niet alleen reizigers, maar ook ondernemers zich aan. Vooral in de Nieuwe Hoogstraat. "Ik loop twintig procent omzet mis," zegt Melvin van de kiosk pal tegenover de metro-ingang. Normaal gaat hij altijd om acht uur open, maar sinds mei is dat negen uur. "Het is nu veel stiller op straat. Het hek zit onder de graffiti en aanplakbiljetten en er hangen hier junks en dealers rond. Het is een duister hoekje geworden."

Ook andere ondernemers klagen. Harry Klaassen van de Prentenboekenwinkel zegt dat het vooral in de ochtend en avond stiller is. Zijn omzet is fors gedaald. "Dat kan natuurlijk ook door de crisis komen, maar een zeven maanden dichte metroingang helpt niet."

André Boelen van de stoffenwinkel weet niet of hij omzet misloopt, maar hoort veel klagende klanten. "Het is vooral lastig. Veel klanten, vooral studenten van de modeacademie en oudere dames, komen met de metro en moeten omlopen."

Hij vindt het vooral irritant dat onduidelijk blijft wanneer het werk zal worden hervat. "Geen briefje, geen telefoontje, ik hoor niets. Ik heb wel eens gebeld, maar raakte verstrikt in het web van afdelingen en diensten bij de gemeente."

Ook Melving heeft geklaagd. "Ze zouden terugbellen, maar ik heb niets gehoord. En dit is nu al de tweede keer. Vorig jaar ging de metro ook zes weken dicht. Voor niets."

Hij heeft weinig hoop op een snelle oplossing. "De beveiligers zeggen dat het nog een half jaar zal duren. Het is net als in de Utrechtsestrat: het duurt langer en kost meer geld en de ondernemers zijn de pineut."

Ook het GVB is ongelukkig met de vertraging. De gemeente is verantwoordelijk voor het werk, maar medewerkers van het GVB krijgen de boze reizigers op hun dak. "Wij zien ook wel dat dit overlast geeft," zegt een woordvoerder. "Reizigers moeten omlopen en door de afzettingen zijn de perrons en treinen korter en de wagons dus voller."

Tot nu toe zijn elf formele klachten ingediend. "Maar op fora en op de stations horen onze mensen meer geklaag. Wij zouden reizigers graag vertellen wanneer het werk klaar is, maar dat weten wij helaas ook nog niet."

Ook de gemeente tast wat dat betreft in het duister. Het bouwterrein is door de inspectie nog niet vrijgegeven.

Bron: Parool 4 januari 2012, pagina 10 en 11. Het artikel is online niet beschikbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Alargule »

Wij zouden reizigers graag vertellen wanneer het werk klaar is, maar dat weten wij helaas ook nog niet."

Ook de gemeente tast wat dat betreft in het duister.
Ongelooflijk, die laatste zin. Ook ongelooflijk typerend, denk ik dan maar, voor de gang van zaken bij de gemeente Amsterdam. Hier jaag je toch achteraan totdat er duidelijkheid is over een hervatting van de werkzaamheden?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door JWM »

Bee schreef:door de afzettingen zijn de perrons en treinen korter en de wagons dus voller."
Net alsof er anders wel 6 bakken door de Oostlijntunnel rijden...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

GVB doet graag geloven dat ze in de spits wel eens met 6 bakken rijden, gebeurt in de praktijk alleen nooit. Ja, bij inkortingen als de M53 en M54 niet gevorkt rijden rijden ze wel eens met zijn zessen op de M54.

Maar inderdaad, ik vind het ook belachelijk. Omdat op WPP een stukje asbest is gevonden ligt op alle stations het werk stil. In plaats van te gaan onderzoeken en het asbest weg te halen, gebeurt er nu helemaal niks meer.
Qua omzetmislopen: ja, ik ga ook niet meer naar de Appie op de Wibautstraat omdat ik geen zin heb om dat hele stuk extra te gaan lopen. Ik kies nu vaker voor de Nieuwmarkt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

De Albert Heijn heeft natuurlijk iets minder te leiden door de verbouwingen dan de rest aangezien die het toch vooral moeten hebben van publiek dat in de buurt woont en werkt, maar ik heb inderdaad ook wel klachten gehoord van de bakker Hartog aan de overkant dat ze minder toevallig publiek zien en meer vast publiek. Bovendien is het ook gewoon irritant als het regent e.d.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:GVB doet graag geloven dat ze in de spits wel eens met 6 bakken rijden, gebeurt in de praktijk alleen nooit. Ja, bij inkortingen als de M53 en M54 niet gevorkt rijden rijden ze wel eens met zijn zessen op de M54.
Beetje zoals M50 met 4 wagenstellen rijdt in de spits. :wink: Heb het welgeteld één keer mee mogen maken.

Ik vroeg me trouwens af: de regio heeft totaal 23 (?) nieuwe metro's besteld. Is daarmee het tekort aan metro's opgelost als die allemaal worden ingezet?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

Er zijden nu 14 wagendiensten op de 53 en 54. Je kunt zeggen dat het wagenpark erop vooruit gaat dus ja, je zou met de origineel 44 LHB-tjes 22 vierwagentreinen kunnen rijden, en er komen 23 nieuwe.
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

En die nieuwe zijn nog een stuk langer ook. Nice. :Y Hoop ook dat ze die CAFs een goede opknapbeurt geven en gelijk flink moderniseren.

Ben erg benieuwd hoe het materieel met intrede van de nieuwe metro's verdeeld gaat worden over de lijnen. Zolang die CAFs maar verdwijnen van M50.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Ardan »

Die blijven rijden waar ze rijden, de M5 vervangt de Zilvermeeuwen ;)
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door hauptbahnhof »

Laten we maar niet op de zaken vooruitlopen :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Die blijven rijden waar ze rijden, de M5 vervangt de Zilvermeeuwen ;)
Wat ik begrepen heb is dat de CAF'jes naar lijn 53 en 54 gaan en het nieuwe materieel op lijn 50 wordt ingezet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door JWM »

Mwah de 50 is vooral erg verspitst, in de avonduren is 1 stel CAF ook voldoende.

Volgensmij zijn treinen met 4x CAF wel afdoende in de spits op de M50, aangevuld met wat M5.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

In de avonduren en het weekend is lijn 50 praktisch uitgestorven, het is een lijn die kantoorgebieden met woongebieden aan elkaar verbindt, geen woongebieden met grote attracties. De enige lichtpuntjes voor lijn 50 zijn evenementen zoals voetbalwedstrijden of de marathon.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Die blijven rijden waar ze rijden, de M5 vervangt de Zilvermeeuwen ;)
Die Zilvermeeuwen rijden óók regelmatig op M50. Zelfs buiten de spits. ;)
Bee schreef:In de avonduren en het weekend is lijn 50 praktisch uitgestorven[...]
M50 kan op zaterdagochtend errug druk zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

Afgelopen woensdag schijnt bekend geworden te zijn dat de vertraging aan de Oostlijn nog eens verder is opgelopen en dat de kosten zijn opgelopen. Ook is nog steeds niet bekend wanneer het werk af is.

Daarom is het project nu van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer verplaatst naar de Dienst Noord/Zuidlijn die het project gaan reanimeren, en wethouder Wiebes verwacht in maart meer informatie te kunnen geven wat de nieuwe planning wordt van het project. Dit alles aldus het Parool van afgelopen vrijdag.

Even ter herinnering: de werkzaamheden aan de metrotunnel begonnen op 2 mei 2011 en liggen sinds oktober 2011 stil wegens een overtreding van de aannemer vanwege het ongeoorloofd weghalen van asbest op station Weesperplein. De enige werkzaamheden die sinds die tijd zijn uitgevoerd is het verplaatsen van de bureau's van de toezichthouders die voor de afzetting op het perron stonden naar een afsluitbaar hokje achter/in de afzetting van de bouwplaats, voorzien van plexiglas ramen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door R-Flow »

Aldus Wiebes, de verantwoordelijke wethouder, is het project "out of control" en verder: "Het project is definitief door het ijs gezakt. [...] Het wachten is nu op een definitief plan. Maar aangezien dit al het zoveelste definitieve plan is, kan ik die woorden alleen met hoongelach begroeten."

Hoe is het toch mogelijk dat nagenoeg ieder project waar de stad zelf een groot aandeel in heeft uitloopt op zo'n fiasco?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Geert »

Wordt die wethouder dan niet aangesproken op de problemen? Zijn reactie komt op mij wat laconiek over terwijl hij wel de eindverantwoordelijke is voor dit project en voor de genoemde dienst...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse metro rijdt, ondanks asbest

Bericht door Suus »

... Dit is niet het enige probleem, het is slechts een onderdeel van een serie blunders die de afgelopen jaren door de dienst DIVV zijn geprobeerd. De wethouder is dan eigenlijk niet alleen bezig met het oplossen van dit probleem met de metrotunnel maar met het oplossen van alle problemen die zijn ontstaan als gevolg van deze dienst. Al die projecten slepen nu al jaren voort en hebben te maken met enorme kostenoverschrijding, tijdsoverschrijding en allerlei onvoorziene technische tegenvallers bij de uitvoering. De wethouder is aan de ene kant bezig om de projecten recht te trekken wat nu eindelijk op stoom begint te komen en aan de andere kant de organisatie eens volledig onder handen te nemen. Dat de wethouder daar capabel voor is staat tot nu toe buiten twijfel, hij heeft eigenhandig de hele Noord-Zuidlijn weer op de rails gekregen en schijnt nu zelfs al doorslaggevende veranderingen te kunnen doen bij het derde hoofdpijndossier: De ICT.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten