Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Ach als ze Heerlen een verbeterde verbinding willen geven zal ik vooral zeggen doen die snelle trein. Als men oog zou hebben voor Eindhoven en al die grote andere steden in brabant. Zou ik zeggen doe de treinserie 1900 een 1x per uur uitvoeren met een 1700 loc met een DDM2/3 stam en zorg er voor dat er in Venlo een loc van de DB klaar staat die de combinatie als RE via Wessel en Munchen gladbach naar Koln kan slepen. Dat scheelt overstappen op Eindhoven en het is nog iets sneller ook. Het is een leuk idee maar ik denk dat het nooit gebeurt omdat de NS en de DB liever de mensen omleid via Arnhem of utrecht voor een dure ICE.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Die verbinding bestond ooit en is overleden, dat zal wel een reden hebben gehad. Maar van mij mag er ook weer een rechtstreekse IC van Eindhoven naar Köln/Koblenz komen. Maar via Wessel? Dat ligt niet op de route volgens mij.hidihi schreef:Ach als ze Heerlen een verbeterde verbinding willen geven zal ik vooral zeggen doen die snelle trein. Als men oog zou hebben voor Eindhoven en al die grote andere steden in brabant. Zou ik zeggen doe de treinserie 1900 een 1x per uur uitvoeren met een 1700 loc met een DDM2/3 stam en zorg er voor dat er in Venlo een loc van de DB klaar staat die de combinatie als RE via Wessel en Munchen gladbach naar Koln kan slepen. Dat scheelt overstappen op Eindhoven en het is nog iets sneller ook. Het is een leuk idee maar ik denk dat het nooit gebeurt omdat de NS en de DB liever de mensen omleid via Arnhem of utrecht voor een dure ICE.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Als hij Wesel bedoelt ligt dat inderdaad behoorlijk uit de richting, dat is een plaats en station tussen Arnhem en Oberhausen. Overigens een plek waarvan ik ook hoop dat het nog eens rechtstreeks vanuit Nederland bereikbaar wordt of in ieder geval zonder terugsteken vanuit Oberhausen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
O sorry ik weet niet waarom maar ik haal Wesel en Viersen altijd door elkaar heen. Ik weet niet waarom want qua naam lijken de plaatsen niet eens op elkaar. Ach Bee ik heb begrepen dat de plan Vtjes nog technisch tot 216 door kunnen, dus hoest wat spaargeld op en ga een dienst tussen Arnhem en Emmerich beginen dan begint de verbinding Arnhem Wesel qua reistijd en ritprijs voor de reiziger er al wat meer op te lijken .
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
VRR (Verkehsverbund Rhein-Ruhr) heeft serieuze plannen om de verbinding Arnhem-Emmerich op te nemen in de aanbesteding die rond 2015 moet gaan plaatsvinden. Er is dus nog steeds hoop...
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Als dat het rijtijdverschil is: waarom investeren we dan niet zodanig dat die trein 2x/uur kan gaan rijden? Dat lijkt me dan veel nuttiger...Vinny schreef:Als het alternatief een stoptrein is die maar 3 minuten langzamer is, dan valt dat erg mee...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Het grootste voordeel van een doorgaande verbinding Eindhoven-Aken is uiteindelijk ook vooral dat de overstap in Heerlen (die is nu ongeveer 20 minuten) komt te vervallen.
Ondertussen wordt er ook gewerkt aan een nieuwe stoptreinverbinding Heerlen-Aken via Kerkrade en Avantis: op die manier krijg je straks ook 2x uur een verbinding.
Ondertussen wordt er ook gewerkt aan een nieuwe stoptreinverbinding Heerlen-Aken via Kerkrade en Avantis: op die manier krijg je straks ook 2x uur een verbinding.
Dat gaat 'm alleen niet worden als het straks met de aanpassing van de hoogspanningsleiding niet meer mogelijk is om met een Plan V naar Emmerich te rijden (maar je kan altijd nog gaan dieselen natuurlijk),hidihi schreef:Ach Bee ik heb begrepen dat de plan Vtjes nog technisch tot 216 door kunnen, dus hoest wat spaargeld op en ga een dienst tussen Arnhem en Emmerich beginen
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Wordt de spanning tussen Zevenaar en Emmerich aangepast?
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Er zijn plannen om Emmerich - Zevenaar om te bouwen naar de Duitse spanning. Daarmee verdwijnt Emmerich dus als omschakelstation. Andere voordelen zijn voor de treinen op de Betuweroute dat ze niet twee keer van spanning hoeven te wisselen met bijbehorende risico's.
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Nee de plannen zijn om Emmerich-Zevenaar om te bouwen naar de spanning van de Betuweroute. Daarmee verdwijnt Emmerich niet al om schakelpunt maar juist Zevenaar voor treinen komend vanaf de Betuweroute.
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Dat is geen oplossing, maar een verschuiving van het probleem naar de treinen die vanaf het conventionele spoor naar Duitsland willen. Die moeten eerst na Zevenaar van 1,5 naar 25 kV omschakelen, en in Duitsland dan weer naar 15 kV. De enige echt zinnige oplossing is het verschuiven van de spanningsgrens 1,5 kV naar 15 kV tot net ten oosten van Zevenaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Voor de goederentreinen is dit wel een handige oplossing. Blijkbaar verwacht men dat het voor een ICE minder toestanden oplevert om 2x (nu 1x) om te schakelen dan dat het voor het goederenverkeer (nu 2x, straks 1x) is?
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Beter zou dan zijn om vanaf Zv al 15 kV op de draad te zetten, dan hoeven zowel de ICE als de cargo's maar één keer om te schakelen.
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Bee heeft inderdaad gelijk dat de spanningsverandering beter al voor zevenaar kan gebeuren waardoor men vanaf de betuwelijn helemaal niet meer om hoeft te schakelen naar 1500 volt. Terugkomend wat Rijsthijs zei, ik zal het wel aandurfen om een plan V trein te kopen/huren tot zijn revisietermijn van 2016 want de plannen van het aanleggen van 25000 volt leidingen bij Emmerich bestaan al jaren maar voordat er een daadwerkelijk besluit en aanlegdatum bekend is zijn we jaren verder. Dat zie je ook met dat derde spoor wat bij Zevenaar aangelegd moest worden, het heeft jaren geduurt tot dat er wat schot in de zaak kwam.
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Er zijn tevens plannen om 4 x p u IC's te laten rijden tussen Limburg en Randstad.
Zodra de aanpassing tussen Heerlen en Aken klaar is, zou dit wellicht een aardig idee kunnen zijn?:
2x p.u. IC Schiphol - Heerlen - Aken.
Naast de huidige S-Bahn van Aken naar Heerlen, die dan dus op de kleine tussenliggende stations stopt.
Wellicht ook dit: IC Alkmaar - A'dam - Maastricht - Luik., ook 2 x per uur. Dan kan er ook gewoon 1 x per uur een Belgische stoptrein tussen Luik en Maastricht blijven rijden, die dan dus stopt in Eijsden, Visé e.d.
Er vindt geen (ont)koppeling meer plaats in Sittard, en als er ook nog eens 4 stoptreinen per uur gaan rijden in Limburg, zou Sittard misschien IC-loos kunnen worden (dus in één keer doorzoeven met IC van Maastricht of Heerlen naar Roermond).
Zodra de aanpassing tussen Heerlen en Aken klaar is, zou dit wellicht een aardig idee kunnen zijn?:
2x p.u. IC Schiphol - Heerlen - Aken.
Naast de huidige S-Bahn van Aken naar Heerlen, die dan dus op de kleine tussenliggende stations stopt.
Wellicht ook dit: IC Alkmaar - A'dam - Maastricht - Luik., ook 2 x per uur. Dan kan er ook gewoon 1 x per uur een Belgische stoptrein tussen Luik en Maastricht blijven rijden, die dan dus stopt in Eijsden, Visé e.d.
Er vindt geen (ont)koppeling meer plaats in Sittard, en als er ook nog eens 4 stoptreinen per uur gaan rijden in Limburg, zou Sittard misschien IC-loos kunnen worden (dus in één keer doorzoeven met IC van Maastricht of Heerlen naar Roermond).
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Volgens mij is Visé een IC station daar bij die patatsnijders.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Dat is inderdaad zo. Als er een kamerlid van de partij die overheidsbedrijven in haar portefeuille heeft en je burgemeester voor die partij bent kan je je station wel laten bevorderen van L naar IR en van IR naar IC. Of dit bij visé het geval was denk ik niet want dat lijkt me eerder een grensknooppunt. Maar als je je afvraagt waarom die Belgische IC nu plots in het midden van een wei stopt? Wel, lees de verklaring hierboven eens.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Ook direct de reden waarom je OV-exploitatie en politiek elkaar niet te dicht moeten naderen, voor je het weet probeert iemand zijn ivoren toren met 0,0% verstand van zaken allerlei kansloze zaken door te voeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Nog even wat Arnhem-Emmerich betreft: de plannen van VRR zijn om de RE5 (Koblenz-Emmerich) door te trekken naar Arnhem (en te knippen in Düsseldorf). Er zijn dan locs of treinstellen nodig die ook op 1500V kunnen rijden.
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Nee hoor, dat is gewoon je eigen (ProRail) kosten minimaliseren en hogere kosten bij de vervoerder NS Hispeed neerleggen. Daarnaast ook verminderde betrouwbaarheid en punctualiteit voor ICE, maar het probleem voor cargo is opgelost.Caspar schreef:Voor de goederentreinen is dit wel een handige oplossing. Blijkbaar verwacht men dat het voor een ICE minder toestanden oplevert om 2x (nu 1x) om te schakelen dan dat het voor het goederenverkeer (nu 2x, straks 1x) is?
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Dat is ook de bedoeling.Daan schreef:Beter zou dan zijn om vanaf Zv al 15 kV op de draad te zetten, dan hoeven zowel de ICE als de cargo's maar één keer om te schakelen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Persoonlijk zie ik dan liever dat de RE Koblenz - Mönchengladbach en Mönchengladbach - Venlo weer worden samengevoegd (en die laatste dus geknipt in Mönchengladbach), maar om dat te doen voor die ene keer per jaar dat ik de familie bezoek is wellicht wat teveel gevraagd
"Een touringcar is geen bus"
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Waarom zou het voor ProRail kosten besparen als ze een extra spanningssoort op het Nederlandse netwerk creeren? Daarnaast rijden er beduidend meer goederentreinen dan reizigerstreinen via grensovergang Emmerich. Wat dat betreft is optimaliseren voor goederentreinen daar logisch.ICE105 schreef:Nee hoor, dat is gewoon je eigen (ProRail) kosten minimaliseren en hogere kosten bij de vervoerder NS Hispeed neerleggen. Daarnaast ook verminderde betrouwbaarheid en punctualiteit voor ICE, maar het probleem voor cargo is opgelost.
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Er wordt door het VRR, Gelderland, NRW en Stadsregio A-N onderzoek gedaan naar de mogelijkheden tussen Arnhem-Emmerich e.v. er zijn daarbij meerdere varianten. Doortrekken vanuit Duitsland naar Nederland, of juis andersom. Doortrekken naar Zevenaar of juist naar Arnhem. Vleugeltreinen van de trein naar Winterswijk, extra treinen, RB, RE. Daarbij wordt onder andere gekeken naar stellen die 1500V aankunnen. Kansen daarvoor liggen daarvoor bij een aanbesteding (simpelweg verplichten). Maar welke variant het wordt is nog allerminst zeker.Ronald schreef:Nog even wat Arnhem-Emmerich betreft: de plannen van VRR zijn om de RE5 (Koblenz-Emmerich) door te trekken naar Arnhem (en te knippen in Düsseldorf). Er zijn dan locs of treinstellen nodig die ook op 1500V kunnen rijden.
Re: Snellere trein tussen Heerlen en Aken
Er is in Mönchengladbach toch een goede overstap naar Keulen vanuit Venlo? En is dat wel geknipt, hebben ze de RE's niet gewoon verlegd?fogeltje schreef:Persoonlijk zie ik dan liever dat de RE Koblenz - Mönchengladbach en Mönchengladbach - Venlo weer worden samengevoegd (en die laatste dus geknipt in Mönchengladbach), maar om dat te doen voor die ene keer per jaar dat ik de familie bezoek is wellicht wat teveel gevraagd
Edit: Nee niet meer dus. Half uur overstaptijd. Dat is balen!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten