Verbouwing station Rotterdam Centraal
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Rotterdam Lombardijen heeft ook zoiets gehad, daar is tijdens de spoorverdubbeling Rotterdam - Dordrecht enige tijd een perron 5 geweest. Apart geval daaraan was dat dat perron officieel onder IJsm i.p.v. Rlb viel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Verbouwing station Rotterdam Centraal #2
Bij de grote spoorvernieuwing op Utrecht Centraal (ik dacht in 2005?) werden er ook steigers over (destijds nog) kopspoor 18 gelegd, zodat doorgaand spoor 17 een perronspoor werd. De enige fout was dat er ter hoogte van de stationstraverse een pilaar in de weg stond, dus op die plek konden reizigers niet uit- of instappen.
(Overigens bleef het spoornummer toen wel 18 i.p.v. 17.)
(Overigens bleef het spoornummer toen wel 18 i.p.v. 17.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Ben wat dat betreft wel benieuwd hoe ze het in Rotterdam gaan doen... bij de situatie in Utrecht die je beschrijft was het goed mogelijk het spoornummer te handhaven omdat het oorspronkelijke spoor hierdoor toch niet meer bruikbaar was, maar in Rotterdam blijft spoor 11 gewoon deels te gebruiken.
Volgens Somda zouden trouwens de Benelux, Fyra en Thalys dit perron 10 gaan gebruiken.
Volgens Somda zouden trouwens de Benelux, Fyra en Thalys dit perron 10 gaan gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Volgens de NS-planner zal het spoor 10b worden en dan alleen voor de Fyra en Thalys. De Benelux gaat van spoor 8. Spoor 11 zal gewoon 11 blijven en daar keert de s4000.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Goed om te weten, loop met me brakke kop automatisch naar spoor 12...mb90 schreef:Volgens de NS-planner zal het spoor 10b worden en dan alleen voor de Fyra en Thalys. De Benelux gaat van spoor 8. Spoor 11 zal gewoon 11 blijven en daar keert de s4000.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Zie het in Juni wel tot die tijd ben ik toch niet van plan die hoek in te duiken
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
@mb90: Zag het inmiddels ook ja. 10b is logisch overigens want 10a ligt al ergens tussen twee wissels op het emplacement. Maar wel leuk dat ze daadwerkelijk het spoornummer 10 voor dat perron gebruiken, ze hadden het immers voor de reizigers ook gewoon 11b kunnen noemen. Dat scheelt weer omstickeren van de CTA's
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Nou ja, ik zal het woensdag dan wel zien denk ik :). Of eigenlijk niet helemaal, sinds ik meestal op spoor 7 aankom, en ik niet door de schotten van spoor 8/9 heen kan kijken :'). Maar die zullen dan wel weg zijn...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
De schotten waren gisteren al weg, hoe had ik anders bovenstaande foto's moeten maken
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Er kwamen wasberen die stiekem die schotten terugplaatsten *O*
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
ik zag overigens ook dat er een stukje perron aan spoor 8 geplakt is
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Weer eens een fotoupdate van de werkzaamheden bij Rotterdam Centraal.
Eerst een binnenkomende omgeleide skitrein opweg naar Schiphol op spoor 3, waar de oude en nieuwe kap nog bij elkaar te zien zijn:
Vanaf boven zijn de oude en nieuwe kap nog beter te zien met ook al een blik op het dak van de nieuwe stationshal, daar later meer over:
Dan het station zelf, met hier een blik op spoor 11a en het tijdelijke spoor 10b:
En de werkzaamheden op het perron van spoor 13 en 14 met links ervan nog een restant van de oude kap boven het perron van spoor 15 en 16:
En dan nu het dak van de nieuwe stationshal. Dat dak krijgt al aardig vorm:
Hier langs de rand met wat heipalen:
En tot slot met Citadis 2060 als lijn 25 naar Carnisselande ervoor:
Eerst een binnenkomende omgeleide skitrein opweg naar Schiphol op spoor 3, waar de oude en nieuwe kap nog bij elkaar te zien zijn:
Vanaf boven zijn de oude en nieuwe kap nog beter te zien met ook al een blik op het dak van de nieuwe stationshal, daar later meer over:
Dan het station zelf, met hier een blik op spoor 11a en het tijdelijke spoor 10b:
En de werkzaamheden op het perron van spoor 13 en 14 met links ervan nog een restant van de oude kap boven het perron van spoor 15 en 16:
En dan nu het dak van de nieuwe stationshal. Dat dak krijgt al aardig vorm:
Hier langs de rand met wat heipalen:
En tot slot met Citadis 2060 als lijn 25 naar Carnisselande ervoor:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Vooral dat dak van de stationshal heeft wel iets ja :pos: .
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Toen ik van de week het station binnenliep had het station wel wat weg van een internationale luchthaven. Die grote ruimte onder kap en de kantorenunit langs spoor 1 zien er goed uit :pos:
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Machtig uitzicht de hal in heb je trouwens ook vanuit een trein op spoor 4. Blijft dat stuk tussen de kantorenunit en het gebouwtje waarin de HEMA zit trouwens helemaal open eigenlijk? Of komt daar nog een glazen wand o.i.d. tussen als afscheiding van de hal?
Zag vanmiddag dat perron 15 inmiddels ook weer op lengte gebracht is trouwens.
Zag vanmiddag dat perron 15 inmiddels ook weer op lengte gebracht is trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Volgens mij blijft dat stuk tussen de HEMA en de kantoren open. Op sommige impressiefoto's zie ik echter wel een glazen wand langs het perron van spoor 1, dus helemaal zeker weet ik niet. Wel komt er tussen de hal en het Stationsplein een grote glazen wand.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Geweldig wordt dit station. Vind alleen het materiaal wat voor dat dak word gebruikt best goedkoop en het is er nog al donker. Hoop wel dat het dak nog afgewerkt wordt en dat je niet die platen blijft zien
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Volgens mij valt dat donker wel mee - je ziet ook op een van de foto's glazen piramdes, neem aan dat die straks ook veel licht doorlaten. Een glazen wand zal ook wel duizenden euros per m2 zijn ivm de dikte en sterkte enzo...
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Tja, en men wilt natuurlijk ook niet dat als het flink stormt, er glasplaten naar beneden donderen, dus om het dak nou ALLES met glas te doen, is beetje riskant denk ik...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Het lijkt nu inderdaad nog een donker hol, maar ik dacht dat er ook een soort prisma's in de lichtkoepels kwamen voor een betere lichtverdeling, zoals in de metro van Kopenhagen, dus dan zal het uiteindelijk wel meevallen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Het wordt mooi, dat moet ik toegeven. Alleen heb ik het idee dat elk CS behalve Leiden op dit moment een bouwput is.
Voorts lees ik graag jullie meningen hierover.
Voorts lees ik graag jullie meningen hierover.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Ik hoop alleen dat ze de hal ook gewoon weer de uitstraling van een echt station gaan geven. (Het liefst met een paar van die rijen met banken voor de wachtende reiziger)
De hal gaat volgens mij verder echt wel mooi worden, als ze hem maar niet helemaal gaan volstoppen en laten ondersneeuwen in een geweld van allerlei objecten in die hal, de rest van de overkapping boven de sporen heb ik nog een beetje mijn bedenkingen eerlijk gezegd, zo recht toe recht aan vind het meer iets hebben van een grote fabriekshal, wat meer vorm had naar mijn idee mooier geweest (refereert hiermee naar station Luik-Guillemins en Lissabon-Oriente bijvoorbeeld) dat zijn echte blikvangers voor mij. Maar we zullen het gaan zien, misschien kan ik mijn mening nog bijstellen als het helemaal klaar is straks.
De hal gaat volgens mij verder echt wel mooi worden, als ze hem maar niet helemaal gaan volstoppen en laten ondersneeuwen in een geweld van allerlei objecten in die hal, de rest van de overkapping boven de sporen heb ik nog een beetje mijn bedenkingen eerlijk gezegd, zo recht toe recht aan vind het meer iets hebben van een grote fabriekshal, wat meer vorm had naar mijn idee mooier geweest (refereert hiermee naar station Luik-Guillemins en Lissabon-Oriente bijvoorbeeld) dat zijn echte blikvangers voor mij. Maar we zullen het gaan zien, misschien kan ik mijn mening nog bijstellen als het helemaal klaar is straks.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Diverse keren op de dag van de bouw geweest bij Rotterdam Centraal en elke keer weer begrepen dat de hal juist zo leeg mogelijk wordt. Niet voor niks worden alle winkels e.d. gesitueerd aan de zijkanten van de perrontunnel en natuurlijk ook deels onderin de kantoorgedeelten die langs perron 1 staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Nou dan heb ik een andere mening. Ik vind dat ze stationshallen zoveel mogelijk mogen volplempen met commerciele activiteiten zolang de transferpassages maar vrij beloopbaar blijven (net als het gedeelte van de hal dat de verbinding vormt tussen de stationstunnel en de ingang). Ik vind dat in Leiden bijv. een aanfluiting, waar ze dus een terrasje hebben (hadden) in het midden van de ondertunneling...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal
Ik zeg ook niet dat er geen commerciële activiteiten mogen zijn, daar is immers vraag naar, zolang het maar goed in het geheel past. en het vooral een station blijft met winkeltjes en geen winkelcentrum waar af en toe een verborgen trein stopt.Vinny schreef:Nou dan heb ik een andere mening. Ik vind dat ze stationshallen zoveel mogelijk mogen volplempen met commerciele activiteiten zolang de transferpassages maar vrij beloopbaar blijven (net als het gedeelte van de hal dat de verbinding vormt tussen de stationstunnel en de ingang). Ik vind dat in Leiden bijv. een aanfluiting, waar ze dus een terrasje hebben (hadden) in het midden van de ondertunneling...
(overigens is dit geen stokpaardjesgevecht, dus is het ook totaal overbodig om (in een tot winkelcentrum omgebouwd station, een veel te dure) koffie te gaan drinken)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 177 gasten