Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Daniel »

Dat zou ook nog kunnen, al doet de site van de SRR juist vermoeden dat BSO deel van de oude indeling was. Maargoed, die site loopt ook nog wel een beetje achter...
Stadsregio Rotterdam schreef:Concessie Rotterdam c.a.
Het bus-, tram- en metro vervoer in de gemeenten Albrandswaard, Capelle aan den IJssel, Rotterdam (exclusief het westelijk havengebied en Hoek van Holland), Schiedam, Spijkenisse (alleen metro) en Vlaardingen; deze concessie wordt uitgevoerd door de RET en heeft een looptijd tot en met 31 december 2005.

Concessie Voorne-Putten & Rozenburg
Het busvervoer in de gemeenten Bernisse, Brielle, Hellevoetsluis, Rozenburg, Spijkenisse en Westvoorne, alsmede het westelijk havengebied; ; deze concessie wordt uitgevoerd door Connexxion en heeft een looptijd tot en met 31 december 2007 met een optie tot verlenging met 2 jaren. Deze concessie is na een openbare aanbestedingsprocedure gegund.

Concessie streekvervoer overig
Het busvervoer in de gemeenten Barendrecht, Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk, Krimpen aan den IJssel, Maassluis en Ridderkerk, alsmede Hoek van Holland; deze concessie wordt uitgevoerd door Connexxion en heeft een looptijd tot 31 december 2005.

Bij de uitvoering van de concessie dienen de vervoerbedrijven zich te houden aan de vereisten die zijn vastgelegd in de Nota van Uitgangspunten / Programma van Eisen voor de concessieverlening. Hierin zijn de minimumeisen benoemd waar de dienstregelingen aan moeten voldoen. De vervoerbedrijven stellen zelf hun dienstregeling vast en voeren daarover overleg met de consumentenorganisaties in het Platform Reizigersbelangen Openbaar Vervoer en met de betrokken gemeenten.

Jaarlijks stelt het dagelijks bestuur circa € 160 miljoen beschikbaar voor de exploitatie van het openbaar vervoer. Deze bijdrage is inclusief bijdragen voor de verbetering van de toegankelijkheid (bv meerkosten aanschaf lagevloerbussen en -trams) van het openbaar vervoer en voor de verbetering van de sociale veiligheid.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door mb90 »

Ik dacht dat die indeling van concessies in Noord en Zuid later weer terug gedraaid was en dat de RET de stadslijnen zou houden. Dat PvE had ik een tijdje geleden gezien, maar ik denk dat daar wel wat dingen in veranderd zijn, omdat de RET de stadslijnen blijft rijden. De site van de SRR loopt inderdaad nog al eens flink achter...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Karl »

SRR Streek zou toch ook worden inbesteed aan de RET die het vervolgens weer zou uitbesteden, een beetje een De Lijn geval. Ik weet vrijwel zeker dat het hier om SRR Streek gaat.

Kunnen we nog een officieel persbericht verwachten dan?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Daniel »

Ik lees zojuist elders dat de concessie waarover we het nu hebben een duur heeft van maarliefst drie jaar, inclusief eis voor nieuwe bussen, en men de concessie na die drie jaar bij voorkeur onderhands aan RET wil gunnen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Karl »

En die nieuwe bussen kennen geen BRU-constructie voor BRU-streek-west, dan vraag ik mij af hoe er quite gedraaid gaat worden... Al zitten de grootste kosten natuurlijk in de diesel en het personeel.
Het is een spectrum.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door JeePee »

Reiziger Ddrs schreef:Ik lees zojuist elders dat de concessie waarover we het nu hebben een duur heeft van maarliefst drie jaar, inclusief eis voor nieuwe bussen, en men de concessie na die drie jaar bij voorkeur onderhands aan RET wil gunnen :wink:
Dat klopt ja. Voor het inbesteden was het nog te vroeg. RET is nog niet van SRR en alle juridische zooi is nog niet helemaal uitgezocht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Qbuzz gaat strijd aan in 't streekvervoer

Bericht door Wubbo »

Connexxion schreef:De NS heeft een goedkopere CAO met een aanzienlijk lagere pensioenpremie dan geldt voor chauffeurs in het streekvervoer.
NS een goedkopere CAO dan de streekbusvervoerders? Mag ik dat niet geloven? De CAO Multimodaal zit onder de NS-CAO (anders hadden Syntus en Arriva de machinisten die zij overnamen echt niet naar de CAO Multimodaal over laten stappen, maar in de NS-CAO laten zitten), en multimodaal zit boven streekvervoer (want meer verantwoordelijkheden). Ik geloof het dus nog zo net niet, dat NS een goedkopere CAO heeft dan de streekvervoer-CAO.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Ruben »

Volgens mij is het ook een kulargument van Connexxion. Ik zit niet zo in de CAO-materie, maar vaak geldt een CAO wel voor een gehele bedrijfstak. Uit het oogpunt van werknemerbescherming, zeker met deze marktwerking, lijkt het mij logisch dat de overheid ook de CAO streekvervoer verbindend heeft verklaard voor de hele bedrijfstak. Hoe moet Qbuzz daar onder uit kunnen komen dan? En dat met een minderheidsbelang van NS, het is geen deel van de NS-organisatie ofzo...?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Vinny »

^^ Wat ik heb gelezen is dat de NS een rijker pensioenfonds heeft zodat de afdrachten voor de werkgever aan de pensioenen van haar werknemers een heel stuk kleiner is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door mb90 »

Qbuzz heeft nog niet eens een logo
Door TJEERD AGEMA EN ANTOON OOSTING

ROTTERDAM - Het kwam afgelopen week voor de gemiddelde busreiziger als een donderslag bij heldere hemel; de komende jaren verdwijnt Connexxion.

Afbeelding
Bussen van Connexxion zijn een verdwijnend beeld in de regio. Het streekvervoer wordt overgenomen door Qbuzz, een dochter van NS. FOTO AD

Qbuzz gaat het streekvervoer bedienen. Qbuzz zegt u?
Qbuzz. Niet vreemd hoor, als u er ook nog nooit van hebt gehoord.

Qbuzz is nieuw. Niemand in Nederland heeft ooit een bus van de NS-dochter zien rijden. Zelfs een logo is nog niet gepresenteerd. Vanaf 1 januari 2009 wordt dat allemaal anders. Van Rotterdam tot Zoetermeer, van Ridderkerk tot Maasland, overal tuffen dan Qbuzzen. Als het goed is.
_______________________________________________________________

Voor meer over QBuzz in de SRR kun je het complete artikel lezen op: AD.nl
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Geert »

Zit er geen addertje onder het gras?

FNV Bondgenoten leeft in de veronderstelling dat de hele consessieverlening over moet omdat maar één partij (Qbuzz) een bieding heeft gedaan. Is er daarmee hoop voor de verstokte Connexxion-reiziger? Nee, niet volgens de Stadsregio Rotterdam. Die neemt de bieding gewoon in behandeling.
Wat een flauwekulredenatie, waarom zou een aanbesteding opnieuw moeten als er maar één partij een bieding doet? :?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Qbuzz is nieuwe streekbusvervoerder in de stadsregio

Bericht door tsov »

Qbuzz is nieuwe streekbusvervoerder in de stadsregio

Vanaf 14 december 2008 verzorgt Qbuzz het streekbusvervoer binnen de stadsregio. Deze vervoerder schreef als enige in op de Europese aanbesteding van de driejarige concessie Bus Streek Overig. Het dagelijks bestuur van de stadsregio besloot vandaag de vergunning te verlenen aan Qbuzz. Deze vervoerder gaat meer busritten verzorgen en rijdt vanaf de start met nieuw materieel dat toegankelijk is met een rolstoel en voldoet aan de strengste emissienorm (EEV). Ook introduceert Qbuzz een aantal nieuwe vormen van dienstverlening zoals dynamische reisinformatie in de bussen (waarbij ook belangrijke aansluitingen worden vermeld) en een interactieve website.



Op 11 juni 2008 heeft alleen Qbuzz ingeschreven om het busvervoer in de gemeenten Barendrecht, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis en Ridderkerk te mogen verzorgen. Qbuzz heeft aangetoond over de benodigde vergunning, ervaring en kredietwaardigheid te beschikken. Het personeel van de huidige vervoerder Connexxion gaat op grond van de Wet personenvervoer 2000, met behoud van arbeidsvoorwaarden, over naar Qbuzz.



Andere vervoerders hebben de stadsregio schriftelijk laten weten om diverse redenen niet deel te nemen aan de inschrijving. De belangrijkste daarvan waren financiële risico's door de invoering van de OV-chipkaart, stijging van de brandstofprijzen en de korte looptijd van de concessie.


Qbuzz is een nieuw bedrijf op de markt van het busvervoer. De offerte van Qbuzz geeft de stadsregio het vertrouwen dat dit bedrijf in staat is het streekvervoer per bus in de stadsregio op kwalitatief goede wijze uit te voeren.

Bron: Stadsregio Rotterdam

't Is nu dus definitief...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Qbuzz is nieuwe streekbusvervoerder in de stadsregio

Bericht door Vinny »

Ik hoop dat ze bij de stadsregio gaan inzien dat het RET gebied ook aanbesteed moet worden! :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Karl »

Als het nu fout gaat met Kubus dan is het straks "zie je wel, niet aanbesteden" en als het straks goed gaat dan geven ze de RET nog een kans. En dan nog één.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Daniel »

Even een flinke schop voor dit topic, de Stadsregio Rotterdam heeft het een en ander gepubliceerd...
- Vervoerplan QBuzz
- Lijnennetkaart

@JeePee: kleine tip, het overzichtje met lijnnummers bij Dordrecht op de netkaart is een beetje heel erg verouderd. Lijn 6 is al in augustus 2004 opgeheven (opvallend genoeg staat z'n opvolger 231 er ook op). Verder ontbreken lijn 116 en 168, heeft lijn 160 nooit naar Dordrecht gereden, heet lijn 265 nu 175 en is lijn 266 opgegaan in 166 :wink:
En lijn 186 staat wel op de kaart maar niet in 't vervoerplan, logisch ook want da's sinds eind 2007 lijn 17 van Arriva geworden. De aansluiting op lijn 180 naar Heinenoord op Barendrecht NS staat er ook nog niet op...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Karl »

Jammer dat op de Qbuzz-kaart de andere OV-lijnen (in bijvoorbeeld het grijs) er niet op staan. Als elke OV-autoriteit dat gaat doen heb je straks voor de simpelste reizen drie kaarten nodig. :(
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door mb90 »

Die komen er volgens het Vervoerplan bij de echte definitieve kaart wel bij, maar dat hebben ze nu dus nog niet gedaan. Er moet toch zowiezo nog een nieuwe kaart komen, want de routes van 3 lijnen van Qbuzz kloppen niet op de kaart. Gelukkig staan de goede routes wel in het vervoerplan met daarbij een verwijzing dat de kaart niet klopt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Karl »

mb90 schreef:Die komen er volgens het Vervoerplan bij de echte definitieve kaart wel bij, maar dat hebben ze nu dus nog niet gedaan. Er moet toch zowiezo nog een nieuwe kaart komen, want de routes van 3 lijnen van Qbuzz kloppen niet op de kaart. Gelukkig staan de goede routes wel in het vervoerplan met daarbij een verwijzing dat de kaart niet klopt.
Het vervoerplan had ik nog niet gezien.

De Hogere Economische School, wat in het vervoerplan staat, is overigens al jaren onderdeel van de Hogeschool Rotterdam, maar goed.

Overigens snap ik sommige aansluitingen ook niet zo goed. Lijn 97 moet aansluiting geven op lijn 98 op Krimpen aan den IJssel autobusstation, maar dat zijn twee ringlijnen. De enige streeklijn 383 die relevant is om aansluiting op te geven wordt nergens expliciet genoemd. Verder zou lijn 98 de ene kant op en 97 de andere kant op met lijn 196 (DBLRMH) door Krimpen een frequente dienst aan kunnen bieden, staat ook niets over in. :(
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Meltrain »

Lijn 383 gaat overigens alleen in de spits nog naar Krimpen a/d IJssel. Buiten de spits wordt hij ingekort tot metrostation Capelle Centrum.
Dit omdat RET-lijn 37 op maandag t/m vrijdag komende vanaf station Alexander na Capelle Centrum naar Krimpen a/d IJssel gaat. Dat is voornamelijk gedaan zodat Krimpen a/d IJssel een rechtstreekse verbinding met het IJsselland Ziekenhuis krijgt.

O ja, misschien is het de oplettende kijker opgevallen dat de lijnen 129 en 201 (naar Delft) er niet op staan. :wink:
Dit komt omdat deze lijnen overghaan naar de RET. :D
Lijn 129 wordt ongewijzigd vernummerd in lijn 40 en lijn 201 verdwijnt, maar er komt wel een nieuwe lijn 41 (Schiedam Centrum-Spaanse Polder-Bedrijvenpark Noordwest-Overschie-Rotterdam Airport-Melanchthonweg-Station Noord) die in Ovreschie aansluiting geeft op lijn 40 naar Delft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Geert »

Ik zie dat Vlaardingen Oost en metrostation Vijfsluizen Qbuzz-knooppunten worden. Waar kun je dan op overstappen, er rijdt alleen lijn 126?

Verder snap ik die zwarte vakken niet zo goed. Zijn die gecensureerd? (Overigens kun je met tekst selecteren alsnog er achter komen dat in die tabel de frequenties worden genoemd, maar goed)
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door JeePee »

Goed even snel de antwoorden:
- Zwarte vlakken zijn totaal niet gecensureerd. Het valt mij nu pas op dat die zwart zijn. Zo is die niet opgestuurd naar SRR :? . Maar eens een belletje plegen richting SRR hierover...
- 383 komt idd alleen in de spits nog in Krimpen. Gaat eigenlijk alleen om in/uitruk ritten van CXX naar de stalling Krimpen;
- Aanlsuiting 97/98 op Krimpen Busstation -> Eén van de vele gefronsde wenkbrouwen bij het lezen van het bestek;
- De lijnenkaart is alleen voor de offerte gebruikt eigenlijk. Er komen andere lijnenkaarten, waaronder een gezamenlijke van RET, CXX en Qbuzz;
- Lijn 186/17 is nog een heikel punt momenteel. Daar speelt nog het eea over;
- Lijnnummers van Dordt begrijp ik ook niet zo eigenlijk.

Tot zover dan maar hé
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door WSM »

meltrain schreef:O ja, misschien is het de oplettende kijker opgevallen dat de lijnen 129 en 201 (naar Delft) er niet op staan. :wink:
Dit komt omdat deze lijnen overghaan naar de RET. :D
Lijn 129 wordt ongewijzigd vernummerd in lijn 40 en lijn 201 verdwijnt, maar er komt wel een nieuwe lijn 41 (Schiedam Centrum-Spaanse Polder-Bedrijvenpark Noordwest-Overschie-Rotterdam Airport-Melanchthonweg-Station Noord) die in Ovreschie aansluiting geeft op lijn 40 naar Delft.
Bron? Waarom gaan deze lijnen naar de RET, terwijl deze oorspronkelijk aan Qbuzz gegund waren? Is een directe spitssneldienst tussen Schiedam en Delft (TU wijk, TNO) overbodig?
Ik vind het al met al maar een vreemde ontwikkeling. Tevens vind ik het merkwaardig dat buslijnen van een toch redelijk opererend bedrijf naar de Rotterdamse werkvoorziening gaan.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door mb90 »

De bron hiervan is het vervoerplan van de RET:
http://www.stadsregio.info/Content/www. ... cument.pdf

De reden van de wisseling staat er niet bij. Ook niet waarom Qbuzz de RET-lijnen 47 en 55 overneemt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door Geert »

Hoe zit het nu met lijn 55? Uit het vervoersplan begreep ik dat die "geïntegreerd" wordt met lijn 126, houdt dat in dat die lijn door Qbuzz wordt overgenomen of dat een deel door RET wordt gereden en een deel door Qbuzz?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Qbuzz wint concessie Rotterdam Streek

Bericht door mb90 »

De 126 wordt verlengd vanaf Vijfsluizen naar Schiedam Centrum en neemt dus zo de route van lijn 55 over. Het enige verschil is dat de 126 via de Broersvest gaat en dat de route via de Boerhaavelaan overgenomen wordt door lijn 51.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daelea en 104 gasten