Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door Daniel »

Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS
Geplaatst op: woensdag 25 januari 2012 09:43
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 januari 2012 09:44


AMSTERDAM - De regionale vervoerders zijn boos op de Nederlandse Spoorwegen. De NS berekent te veel geld aan de concurrenten op het spoor voor de huur van kaartjesautomaten en informatiebalies. Dat zeggen de topmannen van Veolia en Arriva in een gesprek met Het Financieele Dagblad van woensdag.

Veoliadirecteur Lageirse zegt dat de NS te veel in eigen voordeel rekent. ''Wij hebben 40 procent reizigersgroei, maar slechts 8 procent meer inkomsten. Dat sterkt ons vermoeden.'' Het contract voor de kaartautomaten wil hij al opzeggen. De vervoerders betalen 23.000 euro huur per jaar voor een kaartautomaat. Voor dat bedrag kunnen we een heel nieuw apparaat kopen, zegt Lageirse.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door webguy »

Overigens wordt "de NS" weer lekker op een hoop gegooid hier, maar die infobalies huren zal wel via NS Poort gaan toch, en niet via NS Reizigers of Ticketing ofzo?

23.000 euro voor een kaartautomaat klinkt inderdaad als veel, maar volgens mij zal het de heren van Arriva en Veolia vies tegenvallen als je rekent wat het allemaal kost. Data verbinding, pin transactiekosten, (door)ontwikkelkosten van zowel de automaat als de software, anti-fraude maatregelen en certificeringen, backend voor de transacties.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door Geert »

Bieden Arriva en Veolia in de automaten die zij willen kopen dan ook treinkaartjes aan naar alle stations in Nederland?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door Daniel »

Gezien de tijd tot de volledige invoering van de OV-chipkaart op het spoor zullen ze wel doelen op automaten om de chipkaart op op te laden... op zich niet zo gek dat die een stuk voordeliger kunnen zijn dan een complete kaartautomaat, bij dat laatste komt toch wat meer kijken qua software en techniek lijkt me.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door Cookie »

Het contract voor de kaartautomaten wil hij al opzeggen.
Op het nieuwe station van Veendam staat bijvoorbeeld al geen NS kaartautomaat meer, alleen een Arriva chipkaartautomaat. Hoe zit dit met de nieuwe stations langs de Merwede-Lingelijn eigenlijk?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door Daniel »

Die hadden bij de opening ook nog geen NS-kaartautomaat, maar deels was dat ook te wijten aan het nog niet klaar zijn van de voorpleinen waar die automaten zouden moeten komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door zone5324bericht... »

maar in het Arriva-gebied zijn enkele of zelfs alle stations toch al eigendam van Arriva en niet meer van NS?

en de OVC-kaart zou er toch voor hebben moeten zorgen, dat alle vervoerders krijgen, waar ze recht op hebben?
_Ari
Berichten: 6
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 14:13

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door _Ari »

Dat lijkt me lastig worden als Arriva de concessie verliest. Ik dacht dat alles eigendom was van ProRail ofwel NS Poort, maar wellicht weet iemand hoe dat precies zit.

De OV-chipkaart zorgt er inderdaad voor dat elke vervoerder krijgt waar die recht op heeft. Alleen zal het nog een jaar duren voordat het papieren kaartje wordt afgeschaft en tot die tijd heb je een verdeelsleutel nodig. En een automaat die zulke losse kaartjes ook kan verkopen natuurlijk, als je die service aan reizigers wil bieden.

Als Arriva zo'n probleem heeft met de kosten van zo'n kaartjesautomaat dan kopen ze lekker een andere. Desnoods alleen zo'n oplaadpunt, het is dan aan de klant om daar een mening over te hebben.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door The best »

Op station Groningen-Noord staat volgens mij alleen nog maar een arriva-automaat, dus het kan wel. Hoe het op de rest van die lijnen in het noorden zit zou ik niet weten eigenlijk.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door Ennes »

webguy schreef:Overigens wordt "de NS" weer lekker op een hoop gegooid hier, maar die infobalies huren zal wel via NS Poort gaan toch, en niet via NS Reizigers of Ticketing ofzo?

23.000 euro voor een kaartautomaat klinkt inderdaad als veel, maar volgens mij zal het de heren van Arriva en Veolia vies tegenvallen als je rekent wat het allemaal kost. Data verbinding, pin transactiekosten, (door)ontwikkelkosten van zowel de automaat als de software, anti-fraude maatregelen en certificeringen, backend voor de transacties.
Ach NS doet het toch ook altijd, sein en wisselstoringen, andere vervoerders, externe factoren van storingen, het is toch altijd die "K*T NS"

Wat betreft de automaten, vergeet je ook het leeghalen (geld) van de automaten, vandalisme wat immers ook doorberekend moet worden, en nu al is het eenmalig het ombouwen van de automaten voor het nieuwe pinnen.

Maar goed, laat ze inderdaad gewoon zelf een eigen automaat neerzetten. Het verbaast me alleen dat ze daar nu ineens mee gaan komen, terwijl dit neem ik aan toch al jaren een probleem zou moeten zijn, maar het zal wel met een soort van charmeoffensief naar de politiek te maken hebben i.v.m. de aanbestedingen.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door reisthijs »

Die vervoerders hebben dus al eigen automaten neergezet, speciaal voor de OV-chipkaart. De NS-kaartautomaten op die stations hebben namelijk geen chipkaart-functionaliteit, maar zijn er alleen voor de verkoop van papieren kaartjes.
Niet zo vreemd dat ze dan liever niet meer willen betalen voor die NS-automaten.

Wat me niet duidelijk is, hebben vervoerders een verplichting om papieren kaartjes te verkopen zolang die nog geldig zijn in hun treinen?
zone5324bericht... schreef:maar in het Arriva-gebied zijn enkele of zelfs alle stations toch al eigendam van Arriva en niet meer van NS?
Ze zijn geen eigendom van Arriva. Het enige wat vorig jaar veranderd is, is dat op de stations waar geen NS-treinen komen de NS-logo's zijn vervangen door de logo's van de regionale vervoerder. Dan ziet het er uit als een "Arriva-station" en niet meer als een "NS-station" maar de perrons zijn gewoon van Prorail.
_Ari schreef:Dat lijkt me lastig worden als Arriva de concessie verliest.
Als er een andere vervoerder komt hoeven ze alleen maar een paar bordjes te vervangen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door Daniel »

Arriva-bordjes komen overigens alleen in Groningen/Friesland voor, in Zuid-Holland hangen vooralsnog gewoon NS-borden (of geen borden in het geval van Dordrecht Stadspolders)
In het laatste geval verwacht ik overigens ook eerder "MerwedeLingeLijn" borden, net als er tussen Amersfoort en Ede-Wageningen "Valleilijn"-borden in plaats van de NS-borden gekomen zijn. Op die manier ben je natuurlijk al aardig vervoerder-onafhankelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spoorbedrijven klagen over kosten aan NS

Bericht door webguy »

Veolia heeft wel borden vervangen, bijvoorbeeld op Nijmegen Heyendaal
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten