Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Freek »

Het is inderdaad de FIAT bussen worden. Er zijn in totaal 11 besteld voor buurtbusroutes en 9 voor normale lijndiensten. Deze bussen hebben een lage vloer en zullen worden voorzien van een handmatige rolstoelplank.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door fogeltje »

Het zal wat gaan worden met al die aardgaszooi in de hele regio op de streekbussen.Ik vraag me af of de bussen geleidelijk zullen gaan instromen straks tegen het einde van de herfst of dat het pas in het tweede december allemaal in 1x vervangen wordt (hoeft in principe niet lijkt me blijft allemaal Connexxion immers).
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Freek »

Ze hebben voor de streekbussen gelukkig nog bij MAN een grote tank kunnen bestellen waardoor ze langer kunnen blijven rijden. Productie moet nog worden opgestart, verwacht dus niet dat er snel/veel eerder bussen zullen instromen.
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door rovin1995 »

He, das nou jammer. Had toch gehoopt voor optare op lijn 35. zou tijdens spits geen overbodige luxe zijn.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door koekje »

Als ze al eerder gaan instromen zal dat het eerst in Nijmegen gebeuren, die hebben immers al een tankinstallatie. In Arnhem moet nog een plek gevonden worden om de wagens te stallen en te tanken.
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door rovin1995 »

In ressen komt toch ook een tankinstalatie of wordt die standplaats toch opgeheven? waren toch problemen met locatie ofzo?
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door koekje »

rovin1995 schreef:In ressen komt toch ook een tankinstalatie of wordt die standplaats toch opgeheven? waren toch problemen met locatie ofzo?
Ressen moet sowieso weg. Dat was een tijdelijke stalling voor alleen deze concessie. Er komt een stalling voor terug in Huissen of Elst.
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door rovin1995 »

Elst zou dan kansrijker zijn gezien een groot aantal ritten ( lijn 35,31,88 ) hier begint maar ook voor de ritten die in Heteren en Oosterhout/lent beginnen. Op industriterein de Aam nog plek zat trouwens. :idea:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door fogeltje »

Kan men niet gewoon de stalling in Bemmel gebruiken? Of is die inmiddels verdwenen? (zou wel verklaren waarom er in Ressen een stalling is)
"Een touringcar is geen bus"
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door koekje »

rovin1995 schreef:Elst zou dan kansrijker zijn gezien een groot aantal ritten ( lijn 35,31,88 ) hier begint maar ook voor de ritten die in Heteren en Oosterhout/lent beginnen. Op industriterein de Aam nog plek zat trouwens. :idea:
Tja, 't ligt vooral aan de buurt en de gemeente of je er een stalling mag openen. Lijn 31 gaat trouwens verdwijnen met de nieuwe concessie. Wordt lijn 331, een HOV lijn tussen Nijmegen Goffert (dacht ik) en aan de andere zijde om en om Velp en IJsseloord 2.
fogeltje schreef:Kan men niet gewoon de stalling in Bemmel gebruiken? Of is die inmiddels verdwenen? (zou wel verklaren waarom er in Ressen een stalling is)
Dat pand is niet meer van Connexxion, zit een ander bedrijf voor zover ik weet. Dus dat zal wel niet gaan gebeuren :P
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Frank »

koekje schreef:
rovin1995 schreef:Elst zou dan kansrijker zijn gezien een groot aantal ritten ( lijn 35,31,88 ) hier begint maar ook voor de ritten die in Heteren en Oosterhout/lent beginnen. Op industriterein de Aam nog plek zat trouwens. :idea:
Tja, 't ligt vooral aan de buurt en de gemeente of je er een stalling mag openen. Lijn 31 gaat trouwens verdwijnen met de nieuwe concessie. Wordt lijn 331, een HOV lijn tussen Nijmegen Goffert (dacht ik) en aan de andere zijde om en om Velp en IJsseloord 2.
Oei, oei, interessant. Dat er iets ging veranderen had ik wel begrepen, maar ik ben nog steeds ontzettend nieuwsgierig hoe die lijn eruit komt te zien. Er is hier al wel eens wat over gespeculeerd geloof ik.
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Reiziger Delft »

Ben ook erg benieuwd hoe dat ding in Velp gaat rijden en of hij dan andere een lijn vervangt. Lijnen 26,27,29 en 43 zijn doorgaande lijnen richting Dieren/Doesburg, dus daar kan je weinig mee. Lijn 21 maakt een paar flinke omwegen dus is niet echt HOV-waardig. Lijn 3 is dan wel een snelle rechtstreekse verbinding tussen Arnhem en Velp; echter is dit momenteel een Trolleybus-lijn.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Freek »

Lijn 331 is overigens nog wel onder voorbehoud van vrijliggende infra op plekken waar de doorstroming niet gegarandeerd is. Tussen Elst en CS veranderd de route niet. Dus Rijksweg-Zuid, Griftdijk, Burchtstraat, CS vandaar via de Graafseweg rechtstreeks naar Dukenburg. Route aan de noordkant van Elst weet ik niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door fogeltje »

Lijnen verHOV'en is wel in de laatste tijd. Waarom lijnnummer 331 eigenlijk en niet 301? De 33 hebben ze immers ook omgebouwd tot 300 en niet 333.

Bedankt voor de info van voormalige stalling Bemmel, die info was bij mij nog bekend. Ik ken de stalling zelf ook niet, alleen van busboekjes, zeker tot tijden van de GSM (of GVM, welke was eerst?) ;)
"Een touringcar is geen bus"
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door rovin1995 »

Dus die Hov rijd wel via elst station? Neem aan dat lijn 88 dan blijft om de overige wijken in elst aan te doen, of krijgen ze in elst veluwelijntafarelen zoals een feederlijn?
Route ten noorden van elst lijkt me duidelijk, rijksweg noord - kronenburg - Gelredome - cs dan naar velp of ijsseloord.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Frank »

Lijn 31 gaat momenteel nog over de Waalkade, niet via de Burchtstraat :) . Neem aan dat de buslijn in de toekomst over de nieuw brug gaat; als ze één ding consequent intekenen is dat het wel.

Even vanuit Elster perspectief *O* : ik hoop dat de bus in Elst gewoon via alle wijken blijft rijden. HOV is mooi, maar een rechtstreekse (bus)verbinding met Nijmegen lijkt me niet teveel gevraagd. Anders neem ik aan dat iig de 88 blijft rijden en eventueel verlengd wordt zodat de buslijn in het zuiden van Elst aansluiting geeft op de 331 (vreselijke lijnnummering hanteren ze tegenwoordig :wink: ). Maar dat zou al een twijfelachtige constructie zijn, zeker omdat je in die wijken ook (relatief) ver van het station af zit.

Van mij mag wel het ommetje door de Laar Oost eruit. Vraag zou dan zijn of en welke buslijn dat stuk route gaat overnemen. Rest van de route lijkt redelijk voor de hand te liggen: burgemeester Matsersingel - Kronenburg - Gelredome - station Arnhem.

Als de bus idd alternerend naar Velp en IJsseloord 2 gaat is de vraag via welke route. Naar IJsseloord 2 zal lijn 44 wel vervallen dus dat geeft enige houvast. De route daarheen zal in de rustige uren ook wel vervallen.

Vraag blijft wel wat de frequentie van de buslijn gaat worden. Een mooie kwartiersdienst met zowel Arnhem als Nijmegen zou wel een mooie vooruitgang zijn. Met Arnhem hebben we hem in Elst al eens gehad, maar die is de afgelopen tien jaar vakkundig om zeep geholpen. Naar Nijmegen heeft ook wel eens viermaal per uur een bus gereden, maar dat is echt heel lang geleden (de interliner niet meegerekend).
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Freek »

Als we naar de route kijken en een voorwaarde is dat er vrijliggende infra ligt dan is de Griftdijk al een probleem. Reken er dus maar niet op dat de 331 rijdt komend december. Ik verwacht eenzelfde soort dienstregeling als op de 300. Dus een keurige 15 minutendienst overdag. Bus gaat over de Burchtstraat omdat de gedachte is dat men snel en veel passagiers wil bedienen. Aangezien een groot deel van de reizigers in het centrum moeten zijn wordt dus ook de Burchtstraat aangedaan. Ook als de nieuwe Waalbrug er ligt zal dus 'gewoon' via het centrum gereden worden.

Voor wat betreft Elst weet ik de route niet, maar ik zal niet te veel rekenen op een lusje door Elst; dat is immers niet snel. Bovendien is de gedachte dat er door DRU's te besparen door lusjes te schrappen er een dikkere lijn vaker bereden kan worden. Voor een dergelijke kwaliteitsslag willen reizigers best een stukje wandelen of fietsen.

Voorwaarde is wel dat er voldoende voorzieningen zijn. Voor de 300 moeten nu al weer fietsenstallingen worden bijgeplaatst omdat er op die lijn een groei van 40% zit. En dat is nog excl de groei die gegenereerd wordt door de 325 die vanaf december via Bemmel gaat.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Frank »

Tsja, dan zou de lus door woonpark Oosterhout er ook wel uitkunnen. Maar die rijdt lijn 31 pas sinds een paar jaar. We zullen zien :) .
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Freek »

Die gaat er volgens mij ook uit.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Wubbo »

Ach, al in de tijd toen ik in Elst woonde (ruim 10 jaar geleden) was het elk jaar wat met die bussen. Of de 31 kreeg weer eens een routewijziging, of de andere lijn naar Elst (eerst lijn 4, later lijn 88) reed weer eens wat anders.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Frank »

Nou ja, relatief gezien is de 31 toch altijd wel de constante factor geweest qua route (alleen een jaar of anderhalf geleden is er een grote wijziging geweest). Lijnen 4 en 88 hebben veel meer wijzigingen ondergaan sinds ze zijn ontstaan (uit een combinatie van een echte stadslijn 4 en toegevoegde ritten van lijn 31). Lijn 4 kan ik me zelf overigens maar net herinneren, maar gelukkig zijn er busboekjes.
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door ..... »

Wat gaat trouwens de route worden van lijn 331 door Arnhem? Gaat deze langs het station of direct, via de Pleyroute, naar IJsseloord/Velp vanuit Arnhem-Zuid?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door Frank »

Nou weet ik het natuurlijk niet zeker, maar ik durf er wel op te gokken dat hij via het station zal gaan.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door koekje »

Frank schreef:Nou weet ik het natuurlijk niet zeker, maar ik durf er wel op te gokken dat hij via het station zal gaan.
Dat durf ik ook wel met 100% zekerheid te zeggen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #5

Bericht door fogeltje »

Bij de Gelderlander mogen ze rustig wat objectiever zijn. Wat betreft de OVC is die negatieve instelling vaak wel gerechtvaardigd (maar ook niet altijd), maar dit stuk vond ik toch wel echt slecht geschreven:

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/m ... t-koud.ece

Niet ingaan op het feit dat er 's nachts gewoon geen bus in Druten komt die instappers meeneemt, iets wat die mensen ook gewoon hadden kunnen weten door op het bordje te kijken. Of staat er op de vertrekstaat wel een vertrektijd vermeldt zonder de vermelding dat de bus alleen stopt voor uitstappers? In dat geval zou ik nog kunnen inzien hoe een leek zou denken dat ze mee kunnen.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten