Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Geplaatst op: woensdag 25 januari 2012 08:04
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 januari 2012 08:05
Bij een positief onderzoek kunnen Limburgse treinreizigers vanaf eind dit jaar elk kwartier een intercity naar de Randstad nemen. De provincie heeft echter grote bedenkingen bij het plan van de NS.
Nu nog rijdt elk halfuur een intercity vanuit Zuid-Limburg via Roermond en Weert naar de Randstad. Twee losse treinstellen starten in Heerlen en Maastricht en rijden vervolgens vanaf Sittard aan elkaar gekoppeld verder. In de beoogde situatie worden die treinen niet langer gecombineerd, maar rijden ze om-en-om verder, zodat een kwartiersdienst ontstaat. De provincie vreest dat het regionale treinverkeer in de knel komt bij „een sterke nadruk op lange afstanden”.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 25 januari 2012 08:04
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 januari 2012 08:05
Bij een positief onderzoek kunnen Limburgse treinreizigers vanaf eind dit jaar elk kwartier een intercity naar de Randstad nemen. De provincie heeft echter grote bedenkingen bij het plan van de NS.
Nu nog rijdt elk halfuur een intercity vanuit Zuid-Limburg via Roermond en Weert naar de Randstad. Twee losse treinstellen starten in Heerlen en Maastricht en rijden vervolgens vanaf Sittard aan elkaar gekoppeld verder. In de beoogde situatie worden die treinen niet langer gecombineerd, maar rijden ze om-en-om verder, zodat een kwartiersdienst ontstaat. De provincie vreest dat het regionale treinverkeer in de knel komt bij „een sterke nadruk op lange afstanden”.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
ken de huidige dienstregeling niet zo goed, maar ik neem aan tussen Sittard en Roermond nu 2x een IC en 2x een stoptreinen en tussen Roermond en Weert is het nu toch alleen 2x een IC?
als dat zo is, dan kan er toch wel een vrdubbeling van de IC vanaf?
het enige wat ik bedenk, dat NS dit wil doen, is het minder ruimte bieden en/of minder aantrekkelijk maken voor een aan te besteden stoptreindienst in die regio vanaf 2015, zoals Den Haag beoogt met ingang van de nieuwe concessie...
als dat zo is, dan kan er toch wel een vrdubbeling van de IC vanaf?
het enige wat ik bedenk, dat NS dit wil doen, is het minder ruimte bieden en/of minder aantrekkelijk maken voor een aan te besteden stoptreindienst in die regio vanaf 2015, zoals Den Haag beoogt met ingang van de nieuwe concessie...
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Eigenlijk wordt het alleen tussen Roermond en Sittard een stukje drukker, waar in de toekomstige situatie 6 treinen per uur per richting zouden gaan rijden (4 intercity's, 2 stoptreinen). Tussen Sittard en Maastricht en Sittard en Heerlen, rijden nu namelijk ook al 4 treinen per uur per richting, op laatstgenoemd traject in de spits zelfs minder. Als je Echt en Susteren nou laat bedienen door één of twee intercity's, is het probleem denk ik opgelost. Aan de andere kant, er zijn toch wel meer trajecten (ik noem bijvoorbeeld 's-Hertogenbosch - Geldermalsen) waar 4 intercity's en 2 stoptreinen per uur rijden? Er is wellicht wat minder plaats voor goederentreinen.
Volgens mij wil NS van het aan- en afkoppelen in Sittard af. Op dit moment wordt de trein daar namelijk gesplitst in een deel voor Heerlen en een deel voor Maastricht. Scheelt natuurlijk wat tijd.zone5324bericht... schreef: het enige wat ik bedenk, dat NS dit wil doen, is het minder ruimte bieden en/of minder aantrekkelijk maken voor een aan te besteden stoptreindienst in die regio vanaf 2015, zoals Den Haag beoogt met ingang van de nieuwe concessie...
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Het zou me echter niks verbazen als het aan en afkoppelen buiten de spits dan alsnog in Eindhoven gebeurt. Twee stellen VIRM zijn ook in de daluren op Eindhoven - Amsterdam vaak toch wel nodig.
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
De ene provincie klaagt dat ze hun Intercity kwijtraken en de andere klaagt dat ze er teveel krijgen. :N
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Ik vind het ook onbegrijpelijk, tussen Roermond en Weert rijdt niks anders dan die IC en ten zuiden van Roermond wordt alles wel aardig bediend. Dus wat mij betreft wordt het plan gewoon uitgevoerd, ik vind dat Janssen gewoon haar mond moet houden.
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
zeker op het traject Asd - Ehv vv is het altijd behoorlijk druk, dus als die treinen in een kwartiersdienst om en om tussen Std en Asd zouden gaan rijden lijkt me dat niet zo heel vreemd, en het combineren/splitsen van treinen is ook niet altijd ideaal, de extra tijd, storingsgevoeligheid en de duidelijkheid voor de reiziger hebben vaak een negatief effect.
En wat er verder in het artikel staat, over de regionale treinen die in de knel zouden komen, als je nu kijkt wat er dagelijks van de ic stations in Limburg naar Ehv, Ht, Ut en Asd en terug reist, dan zou je volgens mij als provincie juist blij moeten zijn.
En wat er verder in het artikel staat, over de regionale treinen die in de knel zouden komen, als je nu kijkt wat er dagelijks van de ic stations in Limburg naar Ehv, Ht, Ut en Asd en terug reist, dan zou je volgens mij als provincie juist blij moeten zijn.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Duidelijk is het zeker niet altijd. Nu zijn er in de s800 naast de treinen met treindelen voor Mt / Hrl ook spitstreinen die met 3 stellen rijden naar Mt / Hrl / Ehv en in de tegenrichting zijn er aan het begin van de avond treinen die een stel in Ehv achterlaten. Vervolgens rijdt er dan de rest van de avond een s800 Mt - Asd en een losse s20800 Hrl - Std.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
dat bedoel ik dus :) thnx Dexter voor de voorbeelden.Dexter schreef:Duidelijk is het zeker niet altijd. Nu zijn er in de s800 naast de treinen met treindelen voor Mt / Hrl ook spitstreinen die met 3 stellen rijden naar Mt / Hrl / Ehv en in de tegenrichting zijn er aan het begin van de avond treinen die een stel in Ehv achterlaten. Vervolgens rijdt er dan de rest van de avond een s800 Mt - Asd en een losse s20800 Hrl - Std.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Het kwartierdienst idee is vooral om de s800 niet meer te laten splitsen (solo stellen dus) en door te laten rijden naar Mt. En het andere kwartier de s3500 door te trekken naar Hrl.
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Er rijdt nu al een IC tussen Eindhoven en Schiphol, blijft die bestaan of wordt die nu doorgetrokken naar Maastricht (zoals in de spits al het geval is)? Dan kun je de IC tussen Schagen/Alkmaar en Heerlen/Maastricht nu alleen maar naar Heerlen later rijden (of Maastricht en dan de trein van en naar Schiphol laten rijden naar Heerlen). Dat lijk mij het enige logische, wil je tenminste de rest van de baanvakken niet overbelasten. Anders heb je dadelijk tussen Eindhoven en Utrecht 6 IC's en tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht 8 treinen (6 IC's en 2 stoptreinen).
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Dat is de bedoeling maar de Schipholler wordt de Heerlener.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Voor de toekomstige situatie zou ik uitgaan van 4 stoptreinen per richting. De provincie wil alle stoptrein in Limburg aanbesteden omdat ze hogere frequenties en moderner materieel willen. Ik denk dat hier de Limburgse bezorgdheid vandaan komt, dat dit misschien niet meer mogelijk is als er straks meer IC's rijden.Tom schreef:Eigenlijk wordt het alleen tussen Roermond en Sittard een stukje drukker, waar in de toekomstige situatie 6 treinen per uur per richting zouden gaan rijden (4 intercity's, 2 stoptreinen).
Het is toevallig wel de bedoeling dat daar dadelijk 6 IC's gaan rijden. Alleen misschien nog niet in 2015 al.Michael 1988 schreef:Anders heb je dadelijk tussen Eindhoven en Utrecht 6 IC's
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
De NS sorteert voor op meer concurrentie... :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Ik zei eerder dat tussen Eindhoven en Utrecht 6 IC's komen, maar ik denk dat het grootste knelpunt nog steeds Boxtel zal zijn. Daar rijden nu al per uur 8 treinen door, maar dat wordt in 2015 dan 10 treinen. Of ze moeten de huidige 8 gewoon houden en dan zoals ik al suggereerde gewoon de schipholler doortrekken naar in dit geval dan Heerlen en laten bedienen met 2 treinstellen VIRM
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Juist en dan van Heerlen nog even doorjakkeren naar AkenMichael 1988 schreef:Ik zei eerder dat tussen Eindhoven en Utrecht 6 IC's komen, maar ik denk dat het grootste knelpunt nog steeds Boxtel zal zijn. Daar rijden nu al per uur 8 treinen door, maar dat wordt in 2015 dan 10 treinen. Of ze moeten de huidige 8 gewoon houden en dan zoals ik al suggereerde gewoon de schipholler doortrekken naar in dit geval dan Heerlen en laten bedienen met 2 treinstellen VIRM
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Boxtel is ongeveer de laatste plaats waar ik een probleem verwacht (met die viersporigheid tussen Boxtel en Eindhoven kun je best een leuke dienstregeling maken), ik maak me veel meer zorgen over station Eindhoven dat niet staat te springen om een extra kerende treinserie, Amsterdam Bijlmer - Amsterdam Centraal als tweesporige flessenhals en Amsterdam Centraal waar je ook niet wil keren (of rijden ze dan door naar Alkmaar?).Michael 1988 schreef:Ik zei eerder dat tussen Eindhoven en Utrecht 6 IC's komen, maar ik denk dat het grootste knelpunt nog steeds Boxtel zal zijn. Daar rijden nu al per uur 8 treinen door, maar dat wordt in 2015 dan 10 treinen. Of ze moeten de huidige 8 gewoon houden en dan zoals ik al suggereerde gewoon de schipholler doortrekken naar in dit geval dan Heerlen en laten bedienen met 2 treinstellen VIRM
De andere knelpunten moeten zijn opgelost voordat PHS met zijn 10-minutendiensten zijn opgelost: de verbouwing in Utrecht moet klaar zijn, ten zuiden van Utrecht moeten 8 sporen liggen en vrije kruisingen, er moet viersporigheid zijn tussen Utrecht en Houten Castellum en er moet een vrije kruising zijn bij de splitsing van de lijnen 's-Hertogenbosch - Nijmegen en 's-Hertogenbosch - Utrecht.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Boxtel geen knelpunt???? Ik denk dat de gemeente Boxtel niet staat te springen om meer treinen (ik was de verdubbeling vergeten dus het worden er nog meer) bij de spoorwegovergangen. Vooral de overgang die net na de splitsing ligt tussen de treinen naar Tilburg en naar 's-Hertogenbosch. Tenzij ze die overgangen gaan vervangen voor tunnels.Wubbo schreef:Boxtel is ongeveer de laatste plaats waar ik een probleem verwacht (met die viersporigheid tussen Boxtel en Eindhoven kun je best een leuke dienstregeling maken), ik maak me veel meer zorgen over station Eindhoven dat niet staat te springen om een extra kerende treinserie, Amsterdam Bijlmer - Amsterdam Centraal als tweesporige flessenhals en Amsterdam Centraal waar je ook niet wil keren (of rijden ze dan door naar Alkmaar?).Michael 1988 schreef:Ik zei eerder dat tussen Eindhoven en Utrecht 6 IC's komen, maar ik denk dat het grootste knelpunt nog steeds Boxtel zal zijn. Daar rijden nu al per uur 8 treinen door, maar dat wordt in 2015 dan 10 treinen. Of ze moeten de huidige 8 gewoon houden en dan zoals ik al suggereerde gewoon de schipholler doortrekken naar in dit geval dan Heerlen en laten bedienen met 2 treinstellen VIRM
De andere knelpunten moeten zijn opgelost voordat PHS met zijn 10-minutendiensten zijn opgelost: de verbouwing in Utrecht moet klaar zijn, ten zuiden van Utrecht moeten 8 sporen liggen en vrije kruisingen, er moet viersporigheid zijn tussen Utrecht en Houten Castellum en er moet een vrije kruising zijn bij de splitsing van de lijnen 's-Hertogenbosch - Nijmegen en 's-Hertogenbosch - Utrecht.
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Zodra de aanpassing tussen Heerlen en Aken klaar is, zou dit wellicht een aardig idee kunnen zijn?:
2x p.u. IC Schiphol - Heerlen - Aken.
Naast de huidige S-Bahn van Aken naar Heerlen, die dan dus op de kleine tussenliggende stations stopt.
Wellicht ook dit: IC Alkmaar - A'dam - Maastricht - Luik., ook 2 x per uur. Dan kan er ook gewoon 1 x per uur een Belgische stoptrein tussen Luik en Maastricht blijven rijden, die dan dus stopt in Eijsden, Visé e.d.
Er vindt geen (ont)koppeling meer plaats in Sittard, en als er ook nog eens 4 stoptreinen per uur gaan rijden in Limburg, zou Sittard misschien IC-loos kunnen worden (dus in één keer doorzoeven met IC van Maastricht of Heerlen naar Roermond).
2x p.u. IC Schiphol - Heerlen - Aken.
Naast de huidige S-Bahn van Aken naar Heerlen, die dan dus op de kleine tussenliggende stations stopt.
Wellicht ook dit: IC Alkmaar - A'dam - Maastricht - Luik., ook 2 x per uur. Dan kan er ook gewoon 1 x per uur een Belgische stoptrein tussen Luik en Maastricht blijven rijden, die dan dus stopt in Eijsden, Visé e.d.
Er vindt geen (ont)koppeling meer plaats in Sittard, en als er ook nog eens 4 stoptreinen per uur gaan rijden in Limburg, zou Sittard misschien IC-loos kunnen worden (dus in één keer doorzoeven met IC van Maastricht of Heerlen naar Roermond).
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Ik denk niet dat je Sittard uit het IC-net moet halen, aangezien het een belangrijk overstappunt is en omdat de gemeente in totaal 95.000 inwoners heeft (waarvan zo'n 40.000 in Sittard zelf).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Ach vier IC's en vier stoptreinen zullen in 2015 best het baanvak kunnen delen er zijn meerdere spoorlijnen die twee sporig is en waar 4 stoppers en 4 IC's rijden. Ik moet alleen zeggen dat ik NS een klein beetje wantrouwd, ze zijn namelijk wel erg geintreseert in limburg sinds de overheid besloten heeft om het stoptrein vervoer in limburg appart aan te besteden. Dit terwijl andere delen van het buitengebied vergeten worden bijvoorbeeld met kleine aanpassingen kunnen ze in twente ook 4 IC's naar Amsterdam aanbieden. Je kunt mij niet vertellen dat je geen 2 stop en 2 IC treinen kunt aanbieden in friesland als je met SGM en ICM treinen werkt. Ook in zeeland zou de NS best twee IC naar Vlissingen en 1/2 stoptreinen Rosendaal Goes kunnen aanbieden.
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Natuurlijk kan je vanuit Twente vier intercity's per uur naar de Randstad laten rijden, maar ik weet niet of het zin heeft. Misschien in de ochtendspits, maar daar buiten zitten de treinen nu al niet vol, dus dan hoef je ook niet extra te gaan rijden.
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Dan zeg ik rijdt dan met een 4 bakken ICM door naar Enschede in plaats van 7 bakken en doe dan in Apeldoorn of Deventer aan/afkoppelen.The best schreef:Natuurlijk kan je vanuit Twente vier intercity's per uur naar de Randstad laten rijden, maar ik weet niet of het zin heeft. Misschien in de ochtendspits, maar daar buiten zitten de treinen nu al niet vol, dus dan hoef je ook niet extra te gaan rijden.
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Op de rustige momenten kan dat (en heel af en toe gebeurd het ook), maar dan is er nog geen reden om 4x per uur van Twente naar de randstad te gaan. Die vraag is er namelijk gewoon niet (behalve misschien in de spits).hidihi schreef:Dan zeg ik rijdt dan met een 4 bakken ICM door naar Enschede in plaats van 7 bakken en doe dan in Apeldoorn of Deventer aan/afkoppelen.The best schreef:Natuurlijk kan je vanuit Twente vier intercity's per uur naar de Randstad laten rijden, maar ik weet niet of het zin heeft. Misschien in de ochtendspits, maar daar buiten zitten de treinen nu al niet vol, dus dan hoef je ook niet extra te gaan rijden.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s
Ik denk dat bedoeld werd dat het spoortechnisch geen knelpunt hoeft te zijn en dat klopt. Maar je hebt gelijk dat Boxtel zelf daar minder happig om is vanwege het autoverkeer over het spoor, vooral inderdaad in die vork.Michael 1988 schreef:Boxtel geen knelpunt???? Ik denk dat de gemeente Boxtel niet staat te springen om meer treinen (ik was de verdubbeling vergeten dus het worden er nog meer) bij de spoorwegovergangen. Vooral de overgang die net na de splitsing ligt tussen de treinen naar Tilburg en naar 's-Hertogenbosch. Tenzij ze die overgangen gaan vervangen voor tunnels.
"Een touringcar is geen bus"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten