Dienstregeling GVB 2012 #3

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:En straat... :|
Je moet misschien onder drie huizen door. Oh wat een ramp zeg, laten we dan maar de boel op de Vijzelstraat laten verzakken... :evil:
Als de kade verzakt grote kans dat de grachtenpanden die er direct aangrenzen meegaan... Daarnaast heb je rondom het Koningsplein en Leidseplein een stuk minder ruimte (zeg gerust geen) om die stations te bouwen. Dan zou je een groot deel van de Singel én Singelgracht droog moeten leggen of hele delen bebouwing plat moeten gooien.

En inderdaad, aan de Vijzelstraat staan minder belangrijke gebouwen en is het rustiger. De grote gebouwen die er al staan zijn moderner, steviger gebouwd en er is meer ruimte.
Vinny schreef:Gewoon afbreken die oude meuk. Gooi die kraakpanden op het spui eindelijk eens tegen de vlakte ofzo. Het is best mogelijk om in klassieke stijl iets moois neer te zetten. Zo is het metronet in Parijs ook tot stand gekomen, en daar klaagt niemand over de teloorgang van historisch erfgoed...
Lijkt me een fantastisch plan! Iedereen weet immers dat het centrum van Rotterdam, Almere en Lelystad tot de meest gezellige en sfeervolle locaties van heel Nederland behoren... En omgeving Hoog Catharijne/Jaarbeurs wordt ook absoluut niet gezien als een lidteken in het hart van Utrecht, laat staan dat men er überhaupt over nadenkt de hele boel deels naar de oude situatie te herstellen in een 30-jarig plan. Aanleg van de Oostlijn in Amsterdam was ook al zo'n daverend succes waar de bevolking en bestuurders om staan te springen dat nog een keer te herhalen.

Oh wacht effe... ;)
Chauf21 schreef:Haussmann ging dan ook wel erg rigoureus te werk, maar misschien zijn dergelijke aanpakken soms wel eens nodig, ja.
In een stad als Amsterdam kan je je afvragen waarom zoveel belangrijke verkeersaders en knooppunten nog binnen de grachtengordel moeten liggen i.p.v. er omheen. Ik denk persoonlijk dat we na de Noord/Zuidlijn gewoon lekker moeten kappen van alles door die binnenstad heen te rossen en vooral moeten richten op wat daarbuiten is. Laat de grachtengordel voor wat het is en ontlast dat hele gebied op termijn.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Klaasje »

Pardon? Er zijn weinig steden waar het verkeer in een zo grote mate buiten het centrum wordt omgeleid als in Amsterdam zonder het verkeer ook echt te weren. Het enige wat misschien echt het melden waard is, is de verbinding van de Gooiseweg naar de IJtunnel maar ook die is best behoorlijk ingepast.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Autoverkeer ja, alleen is dat het onderwerp van dit forum niet... Qua OV is het systeem in Amsterdam nagenoeg volledig centrum-georienteerd. Het Centraal Station verwerkt dagelijks meer dan een kwart miljoen reizigers (ongeveer 100.000 meer dan Utrecht) en daar draait het hele zaakje zo'n beetje omheen. Enkel tram 3, 12 en metro 50 komen niet in de binnenstad. Zelfs de drukkere stadbuslijnen duiken het centrum in m.u.v. de 15. Dat is nou juist waar het probleem ligt en wat ook steeds weer terug komt in die talloze rapporten waar vervolgens niks mee gedaan wordt.

In plaats van de halve grachtengordel plat te gooien en opnieuw op te bouwen - wat Vinny al dan niet serieus voorstelt - lijkt het mij vooral zaak de hele zooi naar de stadsdelen er omheen te verplaatsen. Dan zijn in de toekomst die trams in het centrum ook niet meer zo traag en druk dat ze vervangen moeten worden door metro's. 8-)

Er is eigenlijk niet zo heel veel reden meer dat de nadruk zo op het Centraal Station moet liggen. De redenen die er al zijn vooral vanuit historisch oogpunt, gemakzucht en het feit dat men maar blijft inzetten op die locatie en geen drastische ingrepen durft te doen.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Alargule »

...of misschien, héél misschien...heeft het toch ook te maken met het feit dat de meeste OV-reizigers nou eenmaal in het centrum willen zijn... :idea:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Vinny »

In plaats van de halve grachtengordel plat te gooien en opnieuw op te bouwen - wat Vinny al dan niet serieus voorstelt -
Dat gaat er dus mis in Amsterdam. Als ik voorstel om drie huizen te slopen die een (pré)metrotunnel in de weg staan, dan wordt dat gelijk opgevat als idee om de halve grachtengordel plat te gooien. Moet Amsterdam Centrum dan maar een openluchtmuseum worden?

Als je goede verbindingen wilt hebben, dan moet je er ook moeite voor doen. Iedereen loopt hier maar te klagen over te kort schietende capaciteit van Combino's. Zolang elke verplaatste speldenknop er één te veel is, zul je toch echt niet iets beters kunnen krijgen.

En de trams tussen het Leidseplein en het Spui zitten gewoon echt wel vol hoor. Kennelijk gaan mensen toch graag winkelen daar, moeten ze bij de universiteit zijn, of willen ze uitgaan. Ken jij iemand die zegt: Goh, de Vijzelgracht. Super, laten we daar afspreken... :N
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Chauf21 »

R-Flow schreef:Er is eigenlijk niet zo heel veel reden meer dat de nadruk zo op het Centraal Station moet liggen.
Alargule schreef:...of misschien, héél misschien...heeft het toch ook te maken met het feit dat de meeste OV-reizigers nou eenmaal in het centrum willen zijn...
Vinny schreef:En de trams tussen het Leidseplein en het Spui zitten gewoon echt wel vol hoor. Kennelijk gaan mensen toch graag winkelen daar, moeten ze bij de universiteit zijn, of willen ze uitgaan.
Er zit een verschil tussen 'Centraal Station' en 'centrum' (even afgezien wat je daaronder verstaat). Natuurlijk zal een gedeelte van de reizigers ook daadwerkelijk in het centrum willen zijn, maar het Amsterdamse OV-net is ook zo opgebouwd dat je veel OV-reizen ook via het centraal station (en daarmee centrum) moet afleggen. Als gevolg daarvan krijg je dus twee groepen reizigers in het centrum: de groep daar ook moet zijn en de groep die daar toevallig langs reist. Dus ja, de trams in het centrum zijn vol, maar niet iedereen hoeft daar ook te zijn.
Als je het OV-net zo kan opzetten dat de niet-noodzakelijke reizen door het centrum buitenom afgehandeld kunnen worden, bijvoorbeeld naar station Zuid of Sloterdijk, dan heb je ook minder/geen capaciteitsproblemen in de binnenstad.
Wat dat betreft komt het erg mooi uit dat de NS ook meer treinen op die stations laat stoppen, want de mogelijkheden om met het lokale OV alternatieven naar andere stations te bieden hangt samen met het aanbod treinen op die stations.
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Alargule »

Mee eens. Maar hiermee zie je dus al dat er sprake is van afhankelijkheid tussen de netwerken van GVB en NS. Als je minder OV op het CS wilt laten rijden - een gedachte die ik zeker voor wat betreft het tramnet ondersteun - zul je reizigers uit de regio dus niet alleen meer vervoersopties vanaf andere knopen moeten aanbieden, maar daar ook meer treinen op moeten laten rijden cq laten stoppen.

Een idee van hoe zo'n tram- en metronet eruit zou kunnen zien heb ik al eens op mijn blog behandeld, in een bespreking over een toekomstige 'Westlijn'. Maar goed, dat gaat binnen het onderwerp van deze discussie allicht wat ver ;)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door hauptbahnhof »

Dit komt gewoon omdat de eis bestaat dat ieder adres binnen 800m een halte moet hebben met een OV-verbinding naar CS.

Overigens, waarom is het dan zo dat halte CS de meeste(in- en) uitstappers heeft? Afgezien van de overige centrumhaltes als Dam en Spui?
Mensen die niet naar het Centrum hoeven, kunnen alsnog op de buitenring overstappen. Je hebt er niks aan als de lijnen uit de buitenwijken worden verlegd naar bijv Station Zuid/Sloterdijk of iets dergelijks en er straks maar 2 lijnen naar CS gaan bijvoorbeeld.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Klaasje »

Waarom niet? Naar Utrecht, Schiphol, Leiden en Den haag ben je via Zuid vaak sneller terwijl Flevoland en Amersfoort qua reistijd even ver van zuid als centraal af liggen. Alleen de kop van Noord holland en Haarlem zijn bijna altijd het beste af met centraal en sloterdijk.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door hauptbahnhof »

Maar lang niet iedereen moet met de trein op CS. Genoeg mensen die naar Noord moeten bijvoorbeeld.
En willen we overbediening plaatsvinden richting sloterdijk bijvoorbeeld.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Klaasje »

Mensen naar Noord zullen straks ook relatief vaak gebruik maken van de NZ-lijn of tangentiële buslijnen over bijvoorbeeld de A10. Daarvoor is CS dus ook niet altijd het aangewezen overstappunt. CS zal alleen het juiste overstappunt voor Noord zijn als mensen relatief dicht bij het CS of het spoor Muiderpoort-Sloterdijk beginnen bij een reis naar Noord.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Als je goede verbindingen wilt hebben, dan moet je er ook moeite voor doen. Iedereen loopt hier maar te klagen over te kort schietende capaciteit van Combino's. Zolang elke verplaatste speldenknop er één te veel is, zul je toch echt niet iets beters kunnen krijgen.
Die Combino's kunnen echt wel langer, daar hoef je geen huizen voor plat te gooien.
Chauf21 schreef:Er zit een verschil tussen 'Centraal Station' en 'centrum' (even afgezien wat je daaronder verstaat).
Vinny schreef:En de trams tussen het Leidseplein en het Spui zitten gewoon echt wel vol hoor. Kennelijk gaan mensen toch graag winkelen daar, moeten ze bij de universiteit zijn, of willen ze uitgaan. Ken jij iemand die zegt: Goh, de Vijzelgracht. Super, laten we daar afspreken... :N
Het zal jullie verbazen hoeveel mensen aan het begin van de rit instappen en blijven zitten tot het CS omdat ze daar hun trein/overige verbinding nemen. In de tussentijd komen daar alleen maar meer mensen bij. Zo krijg je die trams wel vol ja. Het Centraal Station in Amsterdam werkt als een soort stofzuiger die alles naar zich toetrekt, al is het alleen maar omdat zo'n beetje iedere verbinding daar rechtstreeks naartoe gaat. Ik weet niet hoeveel mensen die er geen twee keer over na zullen denken of het CS wel daadwerkelijk de handigste/snelste route is. Helemaal gezien de noordelijke ligging van het "Centraal" Station. Dat die trams zo vol zitten in de spits komt echt niet door het winkelpubliek.

Mijn bloedeigen moeder is er ook zo'n eentje hoor: :wink: Niet via Zuid naar Arnhem toe, nee joh, want dan moet ze overstappen op de metro die ze zo akelig vindt (kan d'r geen ongelijk geven want ik zit er ook niet voor me plezier in hier, maar oké). Dan toch maar die hele tramrit van een half uur uitzingen tot het Centraal Station, want dat station is immers óók nog eens "gezelliger". En zo zijn er ik weet niet hoeveel mensen die exact zo denken.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 24 jan 2012, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Vinny »

Via het Centraal is vaak ook sneller dan een radiale tramlijn, zoals lijn 3 (sluit niet aan op de metro) of lijn 10 (rijdt om, als je van de Van Hallstraat naar het Oostelijk Havengebied wil). Overigens was mijn "voorstel" voor een tunnel onder de Leidsestraat/Leidsegracht nou net ingegeven omdat ik denk dat veel mensen naar het Leidseplein willen, en staat wat mij betreft wat buiten de Centraal of niet discussie. De achtiectonische kwaliteit van dit huis valt toch ook wel mee jongens?
http://maps.google.nl/maps?q=Leidsestra ... 36,,1,-1.8

Denk dat rode huisje even weg en in plaats daarvan een stijlvolle metroingang, die "Heerengracht" waardig is. Is dit nou echt zo'n probleem?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Via het Centraal is vaak ook sneller dan een radiale tramlijn, zoals lijn 3 (sluit niet aan op de metro) of lijn 10 (rijdt om, als je van de Van Hallstraat naar het Oostelijk Havengebied wil). [...]
Via CS is niet sneller vanuit héél Nieuw-West, Zuid, Zuidoost en delen van Oost en West bijvoorbeeld. En toch denken heel wat mensen geen twee keer na of het wel handig is bij Kasterleepark op tram 2 te stappen en de rit uit te blijven zingen tot CS.
Vinny schreef:Denk dat rode huisje even weg en in plaats daarvan een stijlvolle metroingang, die "Heerengracht" waardig is. Is dit nou echt zo'n probleem?
Voordat je je überhaupt bezig gaat houden met de bouw van de ingang: hoe komt het metrostation daar Vinny? Dan moet je dus jaren lang delen van de Leidse- en Herengracht droogleggen. Kijken wat daar gebeurd als vervolgens net zoals bij de Vijzelstraat/gracht een lek ontstaat. Dat risico wou men niet nemen. Simpel. Het gaat echt niet enkel omdat ene pandje op de hoek dat ruimte moet maken voor een ingang.

Ik zeg: hef haltes Prinsengracht/Keizensgracht op in de Leidsestraat, zet verwijderbaar hekwerk neer van 75 cm hoog, seinen aan het begin en einde en karren maar met die trams! VOLGENDE HALTE: Koningsplein. Hoppa! 8-) :P
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 24 jan 2012, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Vinny »

Aquaducten aanleggen daar hebben we slechts 2000 jaar ervaring mee. Volstrekt ontoereikend dus om in te zetten in de mooiste binnenstad van Europa dus... :|
Via CS is niet sneller vanuit héél Nieuw-West, Zuid, Zuidoost en delen van Oost en West bijvoorbeeld. En toch denken heel wat mensen geen twee keer na of het wel handig is bij Kasterleepark op tram 2 te stappen en de rit uit te blijven zingen tot CS.
Voor mij is Amsterdam Centraal (ik heb het eens nagemeten) gewoon het meest dichtstbijzijnde metrostation. Toch stap ik liever in op Sloterdijk, of de Jan van Galenweg (afhankelijk van waar ik heen moet). Ik denk eigenlijk dat de gemiddelde OV gebruiker best wel een beetje slimmer is dan jij suggereert, Rflow. Bovendien heb je 9292. Centraal station is niet voor niets "centraal". Voor een groot deel van de inwoners of voor de te bereiken bestemmingen is in 2012 het Centraal gewoon het meest geëigende in- of uitstapstation. Eens met Alain dat je moet kijken of je de regionale knopen niet wat kunt versterken, maar het grote "succes" van lijn 60 in ogenschouw nemend, heb ik daar zo een hard hoofd in...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door paolie »

Nee, dat zou wel een ramp zijn zeg, zo'n drooggelegde gracht. Gelukkig hebben we nu gekozen voor het langdurig volledig onleefbaar maken van voorplein van het CS, het Rokin en de Ferdinand Bolstraat..... En dat voor maar een paar euro meer...

Een tramtunnel onder de Leidsegracht zou echt zo'n slecht idee nog niet zijn. Gezien het feit dat zo'n tunnel ook een stuk minder diep hoeft (gegraven kan worden) en waarschijnlijk ook minder eisen kent op veiliheidsgebied en derhalve vele malen goedkoper zou zijn geweest dan de huidige N/Z tunnel denk ik dat een dergelijke investering een veel groter rendement had gekend. Met het overgebleven geld had het hele tramnet een fikse opwaardering kunnen krijgen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Aquaducten aanleggen daar hebben we slechts 2000 jaar ervaring mee. Volstrekt ontoereikend dus om in te zetten in de mooiste binnenstad van Europa dus... :|
Waar we enkel geen 2000 jaar ervaring mee hebben is het boren van een metrostysteem onder een stad als Amsterdam. Dat had niemand vóór 2003 en luistert allemaal wat nauwer dan jij doet voorkomen. Hetgeen blijkt ook wel uit de bouw van de huidige N/Z-lijn. Tijdens die bouw zijn echt niet zoveel blunders gemaakt als dat men soms doet voorkomen. Een opleverdatum in 2011-12 was gezien de moeilijkheidsgraad van meet af aan niet realistisch. De hele zooi op verschillende manieren onder het Leidseplein/Koningsplein door laten lopen is onderzocht; maar was nog véél lastiger, bracht nog meer risico's met zich mee en was minder bouwruimte (en daarmee minder ruimte voor foutmarges), om over de overlast nog maar te zwijgen.

Wat je wel kan doen is ala Wilhelminaplein, Rotterdam een ondergrondse peoplemover aanleggen van Leidseplein naar Vijzelgracht en van Koningsplein naar Rokin. Voor zover ik weet wordt dit ook serieus onderzocht. Die N/Z-lijn komt gevoelsmatig dan al een stuk dichterbij omgeving Leidsestraat.
Vinny schreef:Voor mij is Amsterdam Centraal (ik heb het eens nagemeten) gewoon het meest dichtstbijzijnde metrostation. Toch stap ik liever in op Sloterdijk, of de Jan van Galenweg (afhankelijk van waar ik heen moet).
Ik heb het niet over jouw persoonlijke situatie toch of wel?
Vinny schreef:Ik denk eigenlijk dat de gemiddelde OV gebruiker best wel een beetje slimmer is dan jij suggereert, Rflow. Bovendien heb je 9292. Centraal station is niet voor niets "centraal". Voor een groot deel van de inwoners of voor de te bereiken bestemmingen is in 2012 het Centraal gewoon het meest geëigende in- of uitstapstation. Eens met Alain dat je moet kijken of je de regionale knopen niet wat kunt versterken, maar het grote "succes" van lijn 60 in ogenschouw nemend, heb ik daar zo een hard hoofd in...
Het gaat niet om domheid waar jij het nu opeens op gooit, het gaat vaak om gemakzucht en uitstraling. Mensen blijven liever in een rechtstreekse lijn zitten dan dat ze één of twee keer moeten overstappen, ook al scheelt dat een stuk in reistijd. En ja, het CS is nou eenmaal een stuk comfortabeler dan dat tochtgat dat we "Station Zuid" noemen. Verder is het Centraal Station "centraal" omdat we dat 250 jaar geleden een keer bedacht hebben zonder groot besef wat er in de toekomst allemaal zou gebeuren. Daarnaast was begin 20ste eeuw al de planning een tweede "centraal station" te bouwen in Zuid. Dat is alleen nooit gerealiseerd en blijft men tot op heden inzetten op CS, dus zie hier de situatie waarmee we nu zitten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Vinny »

De hele zooi op verschillende manieren onder het Leidseplein/Koningsplein door laten lopen is onderzocht; maar was nog véél lastiger, bracht nog meer risico's met zich mee en was minder bouwruimte (en daarmee minder ruimte voor foutmarges), om over de overlast nog maar te zwijgen.
Nogmaals, als je gewoon de gebouwen die in de weg staan sloopt, dan is er echt geen risico meer voor die gebouwen. Die zijn namelijk toch al weg. En je kunt natuurlijk vinden dat de Burger King een hoogstaand monument is, waar alle Japanners reikhalzend naar uitkijken als ze in het vliegtuig met bestemming Amsterdam zitten, dan toch nog, denk ik dat voor- en nadelen afwegend je dit toch beter kan doen, zeker als je stations in een conserverende bouwstijl gewoon best aardig kan laten aansluiten bij de rest van de stad.

Ik heb het niet over jouw persoonlijke situatie toch of wel?
Nee, ik ben in het geheel niet representatief voor de pak 'em beet 100.000 inwoners die in de 19e eeuwse gordel rondom het centrum van Amsterdam wonen, en voor wie Amsterdam Centraal nog steeds het dichtsbijzijnde IC station is. :|

Bovendien gaat het niet alleen om gemakzucht en uitstraling. Kijk bijvoorbeeld eens hoeveel tram en buslijnen er naar Centraal lopen en vergelijk dat met Zuid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door R-Flow »

Vinny schreef:Nogmaals, als je gewoon de gebouwen die in de weg staan sloopt, dan is er echt geen risico meer voor die gebouwen. Die zijn namelijk toch al weg. En je kunt natuurlijk vinden dat de Burger King een hoogstaand monument is, waar alle Japanners reikhalzend naar uitkijken als ze in het vliegtuig met bestemming Amsterdam zitten, dan toch nog, denk ik dat voor- en nadelen afwegend je dit toch beter kan doen, zeker als je stations in een conserverende bouwstijl gewoon best aardig kan laten aansluiten bij de rest van de stad.
Het "gewoon slopen" waar jij het over hebt gaat niet gebeuren in een stad waar een deel van het centrum op de Werelderfgoedlijst staat. Zal je ook vrij weinig draagvlak voor vinden. En laat het nou zo zijn dat er op de route Leidseplein-Koningsplein iets meer staat dan alleen die lelijke Burger King waar je het over hebt. Als die hele situatie rondom het Centrum echt zo simplistisch was als jij constant doet voorkomen en er draagvlak was voor sloop (zowel onder de bevolking als bestuur) hadden we al lang een uitgebreid ondergronds metronetwerk gehad. Zo is het alleen niet.

Ingaan op de risco's als de boel eromheen verzakt doe je niet. Je hebt het dan in feite over sloop langs het hele traject zoals met de Oostlijn het geval was.
Vinny schreef:Nee, ik ben in het geheel niet representatief voor de pak 'em beet 100.000 inwoners die in de 19e eeuwse gordel rondom het centrum van Amsterdam wonen, en voor wie Amsterdam Centraal nog steeds het dichtsbijzijnde IC station is. :|
Laten er nou toevallig, minus Noord, nog eens 600.000 mensen in de rest van de stad wonen...
Vinny schreef:Bovendien gaat het niet alleen om gemakzucht en uitstraling. Kijk bijvoorbeeld eens hoeveel tram en buslijnen er naar Centraal lopen en vergelijk dat met Zuid.
Je herhaalt nu naar mij toe wat ik zelf al eerder heb gezegd. Het is makkelijk om naar het CS te gaan omdat die locatie nou eenmaal de meeste rechtstreekse verbindingen heeft.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Vinny »

Het "gewoon slopen" waar jij het over hebt gaat niet gebeuren in een stad waar een deel van het centrum op de Werelderfgoedlijst staat.
Het is het baksteenfundamentalisme wat in Amsterdam regeert. Daar ageer ik dus tegen.

Je herhaalt nu naar mij toe wat ik zelf al eerder heb gezegd. Het is makkelijk om naar het CS te gaan omdat die locatie nou eenmaal de meeste rechtstreekse verbindingen heeft.
Voor zover ik weet levert het ook geen problemen op. Een op Centraal gericht OV structuur is hooguit vanuit systeem-technisch oogpunt minder wenselijk, de reiziger (zoals je zelf aangeeft) vindt het ook een gezelliger station dan bijv. Zuid. Het zou natuurlijk mooi zijn als op langere termijn er meer rechtstreekse tramverbindingen zouden zijn met Amsterdam Zuid, maar strikt noodzakelijk is dit dus helemaal niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Suus »

Er zijn nu vier ringen in Amsterdam:
- Binnenring
- Buitenring
- Bus 15/65
- Metro 50

Het eerste wat aan deze ringen opvalt is dat ze eigenlijk allemaal omwegen maken. Alleen lijn 14 gaat echt vrij direct van oost naar west, de rest doet dat met omtrekkende bewegingen. In Amsterdam, een stad die is opgebouwd als een ronde ui is dat ook niet echt vreemd.

Het tweede is dat de plekken waar buiten het CS echte overstappen aangeboden kunnen worden daarvoor helemaal niet ingericht zijn. Je gaat niet voor je lol overstappen op het Weteringcircuit bijvoorbeeld, terwijl daar toch echt 6 tramlijnen langskomen. Je moet die overstapruimtes dus beter faciliteren, bijvoorbeeld door een mooie overkapping over de volledige haltes heen te plaatsen, deze overzichtelijker in te delen en te voorzien van goede reisinformatie. Op het Leidseplein liggen de halteperrons al redelijk goed voor een overstap, nu alleen nog zorgen dat het ook een aantrekkelijk overstappunt wordt. Mooie voorbeelden in het buitenland zijn bijvoorbeeld Postplatz in Dresden, Tunnel in Plauen of Königsplatz‎ in Augsburg. Een centrale overdekte tramhalte, overzichtelijke reisinformatie en uitgebreide faciliteiten waar echte overstappen worden aangeboden.

Want mijn derde punt is namelijk dat aansluitingen in Amsterdam niet bestaan. De frequenties van de tram zijn ondoorgrondelijk en varieren tussen 4 tot 12 keer per uur. Dat is fijn, maar is dat dan echt onmogelijk om allerlei overstappen te faciliteren. Eenduidige overstappen zouden de klant kunnen helpen in plaats van deze elke keer te frusteren met hard wegrijden als de andere tram of bus net tot stilstand is gekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Ardan »

Juist door die hoge frequenties is het overal willen aanbieden van een aansluiting niet echt nodig vind ik. Als je je volgende tram net om de hoek ziet verdwijnen dan is de volgende er toch wel snel.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Vinny »

Ja, daar heb je 's avonds en in het weekend niet veel aan. Dan sta je alsnog 10 minuten te verkoukleumen op het Alexanderplein (overstap lijn 10 op lijn 9 naar Diemen of vice versa). Ik kies dan ook voor Amsterdam Centraal. Kun je nog tot laat in de avond een beker warme koffie krijgen, sta je droog en warm en je bent ook snel in Diemen... :Y

(om maar eens een voorbeeld te noemen)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Alargule »

Wie wil er nou naar Diemen? En als je er al heen wilt vanuit Amsterdam, pak je gewoon de trein. Of metro, als je in Diemen-Zuid wilt wezen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling GVB 2012 #3

Bericht door Suus »

Het noorden van Diemen-Zuid en het zuiden van Diemen-Centrum is vanuit Amsterdam het beste bereikbaar met de trein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 54 gasten