Als de kade verzakt grote kans dat de grachtenpanden die er direct aangrenzen meegaan... Daarnaast heb je rondom het Koningsplein en Leidseplein een stuk minder ruimte (zeg gerust geen) om die stations te bouwen. Dan zou je een groot deel van de Singel én Singelgracht droog moeten leggen of hele delen bebouwing plat moeten gooien.Vinny schreef:En straat...
Je moet misschien onder drie huizen door. Oh wat een ramp zeg, laten we dan maar de boel op de Vijzelstraat laten verzakken...
En inderdaad, aan de Vijzelstraat staan minder belangrijke gebouwen en is het rustiger. De grote gebouwen die er al staan zijn moderner, steviger gebouwd en er is meer ruimte.
Lijkt me een fantastisch plan! Iedereen weet immers dat het centrum van Rotterdam, Almere en Lelystad tot de meest gezellige en sfeervolle locaties van heel Nederland behoren... En omgeving Hoog Catharijne/Jaarbeurs wordt ook absoluut niet gezien als een lidteken in het hart van Utrecht, laat staan dat men er überhaupt over nadenkt de hele boel deels naar de oude situatie te herstellen in een 30-jarig plan. Aanleg van de Oostlijn in Amsterdam was ook al zo'n daverend succes waar de bevolking en bestuurders om staan te springen dat nog een keer te herhalen.Vinny schreef:Gewoon afbreken die oude meuk. Gooi die kraakpanden op het spui eindelijk eens tegen de vlakte ofzo. Het is best mogelijk om in klassieke stijl iets moois neer te zetten. Zo is het metronet in Parijs ook tot stand gekomen, en daar klaagt niemand over de teloorgang van historisch erfgoed...
Oh wacht effe... ;)
In een stad als Amsterdam kan je je afvragen waarom zoveel belangrijke verkeersaders en knooppunten nog binnen de grachtengordel moeten liggen i.p.v. er omheen. Ik denk persoonlijk dat we na de Noord/Zuidlijn gewoon lekker moeten kappen van alles door die binnenstad heen te rossen en vooral moeten richten op wat daarbuiten is. Laat de grachtengordel voor wat het is en ontlast dat hele gebied op termijn.Chauf21 schreef:Haussmann ging dan ook wel erg rigoureus te werk, maar misschien zijn dergelijke aanpakken soms wel eens nodig, ja.