Tarieven in Duitsland.

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Tinsuz
Berichten: 11
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 17:14

Tarieven in Duitsland.

Bericht door Tinsuz »

Hallo allemaal,

Ik wil met de bus naar Duitsland gaan reizen als ik mijn vertrek/aankomst adres invoer bij ''plan je reis'' en ik alles heb ingevoerd komt er niks te staan van hoe duur het nou precies kost?

Weet iemand hoe ik hier erachter kan komen? of moet ik eerst met de ov-chipkaart reizen en dan een kaartje kopen als ik in de bus naar Duitsland ga?

Dit is de eerste keer dat ik met het openbaar vervoer ga reizen dus ik ben nog een onervaren iemand.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Met vriendelijke groet,
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Aking »

Waar in duitsland wil je precies heen?

Volgens mij kennen de nederlandse planners in ieder geval geen duitse adressen (misschien halte's van grensoverschrijdende lijnen, maar ook dit weet ik niet zeker.)

Je zou in de planner van de DB kunnen kijken, grote kans dat die wel een reisadvies voor je hebben (al bestaat de kans dat je geen prijs krijgt):
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/d
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Suus »

De reisplanner van de DB heeft geen prijzen voor bussen.

Als je vanuit Nijmegen met de bus wil kan je meer informatie over de tarieven vinden op www.vrr.de. Kaartjes zijn ook in Duitsland te koop op de bus.
Als je vanuit Limburg naar Duitsland wil en je hebt een bus van Veolia, dan kan je gebruik maken van de OV-Chipkaart, kaartjes te koop in de bus of het Euregiokaartje. Op bussen die uit Duitsland komen kan je gebruik maken van datzelfde Euregiokaartje of ook daar op de bus een kaartje kopen, de tariefinformatie voor die regio kan je vinden op www.avv.de
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tinsuz
Berichten: 11
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 17:14

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Tinsuz »

Oke in iedergeval bedankt voor je info!

Maar het zit zo ik ga eerst met een bus naar Nijmegen toe(Novio) dan ga ik met een bus van Nijmegen centraal naar Duitsland toe (Veolia) maar het kan ook net andersom zijn met de bus maatschappijen.
Ik wil alleen graag een maand-kaart kopen, omdat ik anders een paar maanden lang elke keer een nieuw kaartje moet kopen?
Hoe kan ik dit het beste/voordeligst aanpakken?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Freek »

Omdat te kunnen vertellen hebben we echt meer gegevens nodig. Nijmegen-Duitsland is met de NIAG of Novio afhankelijk van je eindbestemming. Op de lijnen naar Duitsland zijn Nederlandse kaartjes geldig, ook de OV-Chipkaart. Een sterabonnement kan het beste zijn, maar dat is afhankelijk van je begin- en eindlocatie.
Tinsuz
Berichten: 11
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 17:14

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Tinsuz »

Ik vertrek vanaf Nijmegen Centraal dan en mijn eind bestemming is Kranenburg.
Ik hoop dat dit genoeg informatie is anders laat het even weten.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door huibf »

Tinsuz schreef:Ik vertrek vanaf Nijmegen Centraal dan en mijn eind bestemming is Kranenburg.
Ik hoop dat dit genoeg informatie is anders laat het even weten.
Voor de lijnen 57 (Breng) en 58 (Niag) rijden naar Kranenburg.

Op deze bussen een een verchipt abonnement beschikbaar maar met een UITZONDERING opdat op de bussen van NIAG wel chipapparaten aanwezig zijn, maar (nog) niet geschikt zijn voor het Ster-abonnement.

Je doorkruist 3 zones. Nijmegen (6010), Beek (6019) en Kranenburg (8000???).
Je hebt dus een 2-sterabonnement nodig, waarbij de centrumzone 6019 is.
(Je mag met en 2 ster-abonnement reizen in de zone + 1 omliggende zone in alle richtingen)

Dit staat op de site van Breng over de uitzondering voor lijn 57 en 58
Verchipt abonnement met 'zichtkaart'
Voorlopig is een OV-chipkaart-abonnement uitsluitend geldig in combinatie met een 'zichtkaart'.
Deze zichtkaart kunt u afhalen bij ons loket in de hal van station Nijmegen (tegenover de Bruna), open ma. t/m zat. 09.00-17.00 uur.
U heeft dan wel een abonnement op uw persoonlijke OV-chipkaart nodig dat geldig is op dit traject (ook daarvoor kunt u terecht bij ons = BRENG loket in station Nijmegen) maar u hoeft dan op deze lijnen niet in- en uit te checken.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Freek »

Klopt helemaal wat Huibf zegt, met als aanvulling dat ook op de lijn 57 gereden met NOVIO-bussen en voorzien van chipkaartapparatuur in- en uitchecken met een sterabonnement niet kan.

Kranenburg is inderdaad zone 8000.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Ardan »

Kun je op de 57 en 58 wel met een SOVC terecht? En moet je dan het Duitse stuk betalen of is het net zo'n constructie als Arriva naar Leer, dat het Duitse deel ook gratis is?
Ik doe ook maar wat
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door huibf »

Ardan schreef:Kun je op de 57 en 58 wel met een SOVC terecht? En moet je dan het Duitse stuk betalen of is het net zo'n constructie als Arriva naar Leer, dat het Duitse deel ook gratis is?
IS dat zo dat het deel in DLD met je StudentenOVChipkaart geldig is? Kunnen ze dat niet berekenen dat je voor dit deel wel moet betalen. Vreemde constructie eigenlijk.
In principe is je SOVC niet geldig in het buitenland. maar hoe moet je anders de reis betalen? In en uitchecken op de grens zal geen effect hebben en in een trein nogal lastig.... In een bus zou ik het me kunnen voorstellen, maar kan levensgevaarlijke sitaties gegeven (ik zie het al voor me... op de grens komt de hele bus in beweging)

Ik weet dus niet of dat voor lijn 57 en 58 ook geldt. In duitsland is het tarief overigen 20 cent per kilometer. Dat heeft te maken met het feit dat de prijzen in Duitsland wat hoger liggen dan in Nederland en dus NIAG minder reizigers zou trekken.
(Idem als rondom Vaals met ASEAG, waar ook al jaren de dagkaartjes van Limburg niet geldig zijn op lijn 44)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Suus »

Ik kan mij voorstellen dat je een kaartje moet kopen, een enkeltje Nijmegen (zone 60) - Kranenburg (zone 81) gaat door twee tariefzones dus dan moet je een EinzelTicket Preisstufe B hebben van 4,90. Naar Kleve ga je naar zone 80, maar betaal je ook 4,90.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Freek »

Ardan schreef:Kun je op de 57 en 58 wel met een SOVC terecht? En moet je dan het Duitse stuk betalen of is het net zo'n constructie als Arriva naar Leer, dat het Duitse deel ook gratis is?
Voor de 57 en 58 geldt het volgende:
Studenten betalen op gedeelte Nijmegen – Grens Duitsland het Nederlandse tarief. In de periode van vrij reizen betaal je niets, in je korting-periode betaal je het tarief met korting. Voor het Duitse gedeelte gelden de Duitse regels. Dit houdt in dat het studenten OV niet geldig is, wel kan de ov-chipkaart gebruikt worden. Er wordt geen korting berekend, het kilometertarief is 20 cent en er wordt geen instaptarief berekend. Bij een reis vanuit Duitsland richting Nijmegen geldt hetzelfde met het verschil dat dan wel een instaptarief wordt berekend.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door huibf »

Freek schreef:
Ardan schreef:Kun je op de 57 en 58 wel met een SOVC terecht? En moet je dan het Duitse stuk betalen of is het net zo'n constructie als Arriva naar Leer, dat het Duitse deel ook gratis is?
Voor de 57 en 58 geldt het volgende:
Studenten betalen op gedeelte Nijmegen – Grens Duitsland het Nederlandse tarief. In de periode van vrij reizen betaal je niets, in je korting-periode betaal je het tarief met korting. Voor het Duitse gedeelte gelden de Duitse regels. Dit houdt in dat het studenten OV niet geldig is, wel kan de ov-chipkaart gebruikt worden. Er wordt geen korting berekend, het kilometertarief is 20 cent en er wordt geen instaptarief berekend. Bij een reis vanuit Duitsland richting Nijmegen geldt hetzelfde met het verschil dat dan wel een instaptarief wordt berekend.
Dat zeg ik. Ik stap in nijmegen in en kranenburg uit. ik heb een studentenreisPRODUCT op mijn Chipkaart. Herkend het systeem automatisch dat ik moet betalen tussen de grens en Kranenburg (D). Of moet ik op de laatste halte uitchecken en vervolgens met een andere kaart inchecken (waarop geen studentenreisrecht staat). en dus vervolgens 83 cent opstaptarief weer betaal. (lekker gevaarlijk wordt dat in de bus)

grapjassen zijn het....
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Geert »

Volgens mij moet je gewoon inchecken bij het instappen en uitchecken bij het uitstappen en wordt dan automatisch het tarief berekend zoals hierboven beschreven.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Freek »

Inderdaad zoals Geert zegt. Systeem zou automatisch moeten berekenen dat je de grens over gaat. Daarom betaal je voor een reis Nl->Duitsland geen instaptarief, immers instaptarief is voor het studentenreisproduct 0,00 euro (tijdens vrij-reizen natuurlijk) en voor een rit Duitsland->Nl wel een instaptarief omdat in Duitsland het studentenreisproduct niet geldig is.
Tinsuz
Berichten: 11
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 17:14

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Tinsuz »

Ik wil jullie ten eerste bedanken voor al jullie reactie's.
Vandaag ben ik even naar het loket gegaan van Breng, daar heb ik uiteindelijk een maandkaart te bemachtigen.
Als je met lijn 58 gaat hoef je alleen een kaartje te laten zien.
Kosten voor mij waren 72,00 euro per maand.

Bedankt allemaal :pos:
Tinsuz
Berichten: 11
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 17:14

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door Tinsuz »

Nog even een klein vraagje, als ik mijn OV-Chipkaart voor de eerste keer gebruik hoef ik toch niks bijzonders te doen?
Ik kan gewoon in-checken en als ik uitstap uit-checken?
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Tarieven in Duitsland.

Bericht door huibf »

Voor busreizen niet, als je saldo maar nul of hoger is. Voor ns moet je eerst reizen op saldo actieveren, met de klasse soort.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten