mb90 on Tour #21: Bus / treinrondje door Midden-Nederland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #21: Bus / treinrondje door Midden-Nederland

Bericht door mb90 »

Afgelopen donderdag was het de hoogste tijd voor mijn laatste tour tijdens de zomervakantie. Dinsdag 02-09 begint immers het schoolleven weer voor mij. Het werd een bus / treintour door grofweg het midden van Nederland. Dit was de route. Het begint bij de pijl onderaan en gaat dan linksom, dus met de klok mee:
http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie= ... bd59d0a995

En dit was de planning:
Afbeelding

Het begon dus met een ritje met Buslijn 44 naar het Dijkzigt. Die bus was drukker dan ik dacht en ook nog eens vroeger dan normaal. Dat werd dus even doorlopen, maar de halte van buslijn 44 is nog dichterbij dan het Zuidplein, dus dat was geen probleem. :P Bij het Erasmus MC stroomde de bus al leeg en bij de metro ging nog een stoet (incl. ik) en zo was de bus weer rustig. Ik ging dus verder met de metro en zo kwam ik op Schiedam Centrum terecht. Het was er lekker rustig en ik had ook alle tijd om naar Buslijn 201 te lopen. Een bus met nu vooral mensen voor Bedrijvenpark Noord-West, maar nu zullen dit wel vooral TU-gangers zijn. Het was een rustige rit waarbij ik met -5 in Delft aan kwam en het bleek achteraf gezien ook vermoedelijk mijn laatste rit met Buslijn 201. De lijn wordt vanaf 14/12 namelijk zeer waarschijnlijk overgenomen door de nieuwe RET-lijnen 40 en 41. De RET komt dus in Delft. 8-)

Maar goed, het gaat nu over mijn tour en daarmee liep ik naar het treinstation voor Sneltrein t2222 naar Leiden. Dit was een drukke losse DD-AR. Tot Den Haag HS moest ik daarom staan, maar daarna kwamen er een paar zitplekjes vrij en kon ik dus zitten. Daarna ging de rit snel naar Leiden en kwam ik zo aan de noordzijde van het station. Dat scheelt weer wat reistijd. De eerstvolgende bus die kwam was gelijk lijn 31 en dus was ik zo bij de rotonde die bij de halte Leidsebuurt ligt. Hier zag ik dat de halte van lijn 164 weer aan de andere kant van die rotonde is, dus daar liep ik dan maar naartoe. De 3 buslijnen die hier komen, rijden vlak achter elkaar. Nadat de 57 net geweest was volgde snel de Interliner lijn 88 naar Den Haag:
Afbeelding

Snel daarachter volgde dan de bus die ik nodig had: Buslijn 164. Dat was een lekkere nieuwe Man Lion City. Als de nieuwe bussen van Qbuzz ook zo zitten, dan vind ik het prima. 8-) Via de A44 en Abbenes kwam deze rustige lijn in Nieuw-Vennep terecht en om precies te zijn bij de halte Laan van Bizet. Aan de vliegtuigen in de lucht was al te horen dat Schiphol dichtbij was en dat zou ook de eindbestemming zijn voor mijn volgende bus. Maar, eerst werd nog deze bus de andere kant op vastgelegd op deze lange kaarsrechte busbaan:
Afbeelding

Met de eerstvolgende Buslijn 310 ging ik dus naar Schiphol. Een rit in een erg lekker zittende Citaro G voor de ZuidTangent die ging over de nieuwe busbaan van deze lijn naar Hoofddorp. In Hoofddorp sluit de lijn aan op de busbaan van lijn 300 en zo gaat de bus naar Schiphol. Dat was een lekker vlotte rit. Vanaf Schiphol ging ik verder naar Amsterdam Sloterdijk. Daar had ik weer een ruime overstap en daarom ging ik even kijken op het stationsplein. Hier stond deze Combino voor Tramlijn 12 naar het Amstelstation:
Afbeelding

Vanaf Sloterdijk ging het daarna verder met de t4536 naar Enkhuizen. Een deel van dit traject was nog nieuw, omdat er bij de vorige keer ineens mist op kwam zetten. Het blijft tot Hoorn een mooi traject, daarna wordt het saaier, vind ik. Enkhuizen werd gelukkig zo bereikt en hier spotte ik onverwachts htm_tram :) . Nadat we even bijgepraat hadden, zette ik deze mooie bus op de foto. Het nummer van deze bus heb ik niet kunnen vinden:
Afbeelding

Doordat de overstap hier kort was, was het alweer tijd om afscheid te nemen, want de volgende bus naar Lelystad zou nog even op zich laten wachten. De bus op lijn 150 naar Lelystad was een 21-persoonsbusje van Alpha Tours. Op het oog zou je zeggen dat het niks is, maar het zat eigenlijk best lekker. Na een rit met mooie vergezichten over de Houtribdijk kwam ik in Lelystad terecht. Hier had ik meer tijd voor een foto van mijn busje:
Afbeelding

Het tijdperk van Amba's met koersrollen voor de Lelybus is voorbij, maar er zijn nog wel letters op de display's te zien, zoals hier:
Afbeelding

De volgende bus stond al klaar en dat was een luxe Volvo 8700 voor de Hanzeliner lijn 330 naar Zwolle. Zoals ik al zei een luxe bus en daardoor was het een lekkere rit naar Zwolle. Na Kampen ging de rit alleen niet verder via de N50 en de A28, maar binnendoor via 's Heerenbroek. Eens een keer wat anders, want hier was ik nog nooit geweest. Het zorgde niet voor vertragingen, want de bus was keurig op tijd bij het station van Zwolle. Daar kon ik mijn comfortabele bus nog op de foto zetten:
Afbeelding

Snel ging het toen naar het streekbusstation, want ik zag dat ik nu op het stadsbusstation stond. Ik haalde buslijn 95s naar Apeldoorn nog makkelijk en hiermee ging ik dus naar Apeldoorn. De spits was inmiddels begonnen en daardoor was de bus best druk met een enkele staanplaats. Langzamerhand werd de bus wat leger en kwam ik na een rustige rit door een mooie omgeving in Apeldoorn terecht.
Daar stond mijn bus voor de volgende rit al klaar met rechts een collega en een mooiere bus:
Afbeelding

Ingezoomd op mijn bus voor Buslijn 231s naar Arnhem:
Afbeelding

De stadsbussen van Apeldoorn ontbraken uiteraard ook niet. Een aantal broers waren verdwaald op de streeklijnen, maar deze niet:
Afbeelding

Daarna was het alweer bijna tijd om met de al genoemde bus naar Arnhem te gaan. Een nog mooiere rit dan de rit naar Apeldoorn. Het gaat over de A50 en die gaat dwars door de Veluwe en dat is erg mooi. Ook de rit van de A50 naar het station is fraai, zo langs Park Sonsbeek. De rit ging wel lekker snel en zo was ik om 17:20 uur bij het station van Arnhem. Midden in de spits dus en dat zorgde voor wat leuke busjes.
Deze op Buslijn 76 is nog niet zo bijzonder:
Afbeelding

Maar, deze wel, want Buslijn 5 is normaal een Trolleylijn en nu rijdt er deze Duvedec 7805 rond. Het zal vast een spitsversterking zijn:
Afbeelding

Om wat meer licht op de foto's te krijgen ging ik wat meer richting het treinstation. Hier volgde gelijk deze 2749 op Buslijn 4 naar Hoogkamp:
Afbeelding

Daarna kwam het leukere werk. Deze trolley op Buslijn 7 naar Geitenkamp:
Afbeelding

Of deze Hermes 8060:
Afbeelding

Maar, deze nogal groene Trolley op Buslijn 3 spande de kroon:
Afbeelding

Hoewel Syntus heel dicht in de buurt kwam met deze mooie bus:
Afbeelding

Bij de volgende bus stelde ik even anders scherp en werd het beeld donkerder, maar de bus werd wel scherper:
Afbeelding

Bij de volgende bus werd het alweer lichter en scherper:
Afbeelding

Hierna was het de hoogste tijd om naar de trein te gaan. Doordat de Stoptrein 17500 naar Zutphen spoor 3b bezet hield moest mijn trein met een loc en 7 ICRm rijtuigen op spoor 3a binnenkomen. Ik had verwacht dat dat moeilijk zou worden, maar hij had nog genoeg ruimte over:
Afbeelding

Met die t3665 ging ik naar Den Bosch. Een rustig ritje en na een hele ruime overstap was daar dan mijn eerste rit met de nieuwe VIRM. De 9550 was de gelukkige (of de pechvogel) in IC t3568. Een groot voordeel vind ik de trappen en het lichte uiterlijk van de trein. De stoelen vind ik echter een heel stuk minder. Ze zijn vrij hard en de rugleuning voelde gewoon echt hard aan. Ik hoop dat daar nog verandering in komt als ze ingezeten zijn, anders probeer ik ze zoveel mogelijk te vermijden. Een interieurfoto met het bewijs dat ik in de 9550 zat:
Afbeelding

De rit in de 9550 ging overigens tot Utrecht en daar hoorde ik goed dat de remmen nogal duidelijk hoorbaar zijn. Bijna te vergelijken met een goederentrein die in Tilburg stil komt te staan voor een rood sein of met Mat'64 wat stil komt te staan. In Utrecht ging het verder met IC t20566 naar Rotterdam en na een lange overstap op de metro door de baanwerkzaamheden op Zuid was ik om 21:00 uur na weer een mooie tour thuis.

De statistieken:
Reisduur: bijna 13 uur
Aantal bussen: 9
Aantal treinen: 6
Aantal metro's: 2
Controle: in 4 van de 6 treinen (= 66,7%)
Soorten busmaterieel: RET-Citaro, Connexxion-Amba (2x), Connexxion MAN Lion's City, Connexxion ZuidTangent Citaro G, Alphen Tours 21-persoonsbusje, Connexxion HanzeLiner Volvo 8700, Veolia Citaro, Veolia Amba
Soorten treinmaterieel: DD-AR (3x), ICRm, VIRM-IV 9550, ICM-IV 4218
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 6 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 6 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,- (met dank aan de SOV :P)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #21: Bus / treinrondje door Midden-Nederland

Bericht door Meltrain »

Zozo, jij hebt je wel vermaakt zo te zien. :)
Hoewel de bussen er misschien niet zo heel erg scherp op staan, vind ik de lichte foto's toch mooier dan die donkere. Aan de andere kant heeft één 'donkere' foto ook wel z'n charme.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: mb90 on Tour #21: Bus / treinrondje door Midden-Nederland

Bericht door Thijs »

mb90 schreef:Hierna was het de hoogste tijd om naar de trein te gaan. Doordat de Stoptrein 17500 naar Zutphen spoor 3b bezet hield moest mijn trein met een loc en 7 ICRm rijtuigen op spoor 3a binnenkomen. Ik had verwacht dat dat moeilijk zou worden, maar hij had nog genoeg ruimte over
De s7500 op 3b en de s3600 op 3a is sinds een tijdje geheel planmatig in Arnhem, wegens beperkte spoorcapaciteit. :D
Laatst gewijzigd door Cookie op di 02 sep 2008, 12:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: 's' bij treinserie 3600 gezet t.b.v. mouse-over en treinserie 17500 aangepast naar 7500.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #21: Bus / treinrondje door Midden-Nederland

Bericht door tsov »

mb90 schreef: zette ik deze mooie bus op de foto. Het nummer van deze bus heb ik niet kunnen vinden
Tip: Google op het kenteken, dan vind je vanzelf uit dat het de Cxx 2275 betreft, die nu overigens van Cxx Tours is (vandaar de witte kleur) :)
mb90 schreef:Maar, deze wel, want Buslijn 5 is normaal een Trolleylijn en nu rijdt er deze Duvedec 7805 rond. Het zal vast een spitsversterking zijn:
Nee hoor, er zijn in Arnhem gewoon chronisch te veel trolley's defect, waardoor er meer trolleydiensten dan -bussen zijn :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #21: Bus / treinrondje door Midden-Nederland

Bericht door webguy »

Inderdaad, ik kwam vanmorgen ook zo'n bus tegen op lijn 3: die meestal toch wel door trolleys wordt gereden...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #21: Bus / treinrondje door Midden-Nederland

Bericht door Meltrain »

En dan willen ze ook nog lijn 2 vertrolleyen.
Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt als er nu al te weinig trolleybussen zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #21: Bus / treinrondje door Midden-Nederland

Bericht door webguy »

Lijkt me dat ze nieuwe gaan bestellen: begin dit jaar geloof ik was er ergens een proef met een nieuw type.
Je moet ook bedenken dat ze gelede en niet-gelede nogal gescheiden houden: lijn 3 ri. Velp is meestal niet-gelede trolley, maar lijn 5 is meestal een gelede trolley (er zijn de nodige uitzonderingen op deze regels natuurlijk). In de avonduren verandert dat ook niet. Lijn 4 rijdt nu met een Amba, een dubbel-gelede trolley inzetten is dan qua capaciteit onzin denk ik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten