Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Hoezo nieuwe treinen? Je hebt toch juist minder nodig voor Den Haag - Brussel dan Amsterdam - Brussel?
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Maar de trein moet via de HSL en dan zouden er niet genoeg Albatrossen zijn. Maar de NMBS weigert hun optie op NMBS op te nemen, en eerlijk gezegd denk ik dat ze groot gelijk hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Het zou ook een beetje een rare verbinding worden. De HSL is aangelegd voor snelle verbindingen tegen hoge kosten. Vervolgens ga je deze trein via Breda laten rijden, waardoor je van de HSL af moet en ook nog eens moet kopmaken. Daarnaast zou dat ding volgens mij ook in Noorderkempen stoppen. Dan kan je net zo goed de Benelux laten rijden tegen lagere kosten.
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Laat die treinen dan gewoon via Roosendaal rijden. Weliswaar is Rotterdam - Antwerpen via Dordrecht en Roosendaal 65 min ipv 30 via de HSL, maar met kopmaken in Breda en overstaptijd in Rotterdam blijft er al niet zo veel van dat verschil meer over, en al helemaal niks als je een trein vroeger naar Rotterdam neemt voor het geval er vertragingen zijn.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
[wiki][/wiki]Probleem is alleen dat de beloofde snelle verbinding tussen Breda en België er dan niet komt en het speciaal daarvoor aangelegde verbindingsspoor dus onbenut blijft.
Het gaat hier om een EXTRA verbinding, naast de snelle trein Amsterdam-Brussel die er sowieso ook komt.iljitsch schreef:Hoezo nieuwe treinen? Je hebt toch juist minder nodig voor Den Haag - Brussel dan Amsterdam - Brussel?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
De verbinding Breda-Antwerpen-Brussel wordt dus stoptrein naar Roosendaal -> stoptrein naar Antwerpen -> overstap naar Brussel, of reizen via Rotterdam. Hadden ze daar in West-Brabant vast niet op gerekend...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Dat is nog niet zeker. Het enige wat we nu zeker weten is dat de Fyra-verbinding Den Haag-Breda-Brussel er nu definitief niet komt.
Maar er wordt ook al een tijd gesproken over mogelijke alternatieven voor nieuwe verbindingen (Roosendaal-Antwerpen of Breda-Antwerpen) waar geen V250 voor nodig is. Wat ook eigenlijk een veel beter idee is dan een om de twee uur rijdende Fyra met een rare route. Dus wie weet...
Maar er wordt ook al een tijd gesproken over mogelijke alternatieven voor nieuwe verbindingen (Roosendaal-Antwerpen of Breda-Antwerpen) waar geen V250 voor nodig is. Wat ook eigenlijk een veel beter idee is dan een om de twee uur rijdende Fyra met een rare route. Dus wie weet...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Het meest waarschijnlijke scenario is dat de 'Nederlandse' V250's bedoeld voor Den Haag - Brussel (er waren 3 stellen voor nodig, 2 Nederlandse en 1 Belgische) gebruikt worden voor een toeslagsvrije Fyra Antwerpen - Breda. Althans, dat is wat NS heeft gezegd.
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Waarom nou gewoon niet de IR Antwerpen-Noorderkempen doortrekken naar Breda? Wast een berg, kost een beetje. Wel moet de NMBS alsnog investeren in nieuw treinmaterieel, maar goed dat kan ook gewoon een Belgische trein zijn met ATB die overweg kan met de Nederlandse bovenleidingsspanning.
Voor de verbinding naar Den Haag opteer ik gewoon voor een Thalys, die niet altijd naar Amsterdam rijdt, maar soms als bestemming Den Haag heeft.
Ik heb ook wel eens beargumenteerd waarom je een IC Den Haag-Antwerpen Berchem-Gent kan inleggen. Deze trein deelt alleen met de Fyra/Thalys Rotterdam Centraal, en zal daarom een HST-verbinding aanvullen en niet beconcurreren.
Voor de verbinding naar Den Haag opteer ik gewoon voor een Thalys, die niet altijd naar Amsterdam rijdt, maar soms als bestemming Den Haag heeft.
Ik heb ook wel eens beargumenteerd waarom je een IC Den Haag-Antwerpen Berchem-Gent kan inleggen. Deze trein deelt alleen met de Fyra/Thalys Rotterdam Centraal, en zal daarom een HST-verbinding aanvullen en niet beconcurreren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Al die opties zijn tamelijk waardeloos.
Het probleem met die internationale verbindingen is dat ze een lage frequentie hebben waardoor je erg veel speling in je overstappen moet inbouwen, helemaal als je één bepaalde trein moeten hebben vanwege een reservering. Daarom is een rechtstreekse trein Den Haag - Brussel erg nuttig.
Als ze nu al op het veel drukkere trajekt Amsterdam/Rotterdam - Antwerpen/Brussel met enorm verlies draaien hoe kan dan ooit een lijn Breda - Antwerpen zichzelf bedruipen?
Leg gewoon de huidige benelux om naar Den Haag CS. Treurig voor mensen in Breda dat ze de thalys voorbij zien jakkeren zonder in te kunnen stappen, maar in elk geval kunnen ze nog via Roosendaal reizen, er is een plek om al die rugzaktypes te dumpen die de thalys niet kunnen betalen en je hebt wat achter de hand als er wat misgaat met de HSL. En al die ambtenaren kunnen rechtstreeks zonder overstap tussen Den Haag en Brussel reizen en onderweg in de stiltecoupé werken.
Het probleem met die internationale verbindingen is dat ze een lage frequentie hebben waardoor je erg veel speling in je overstappen moet inbouwen, helemaal als je één bepaalde trein moeten hebben vanwege een reservering. Daarom is een rechtstreekse trein Den Haag - Brussel erg nuttig.
Als ze nu al op het veel drukkere trajekt Amsterdam/Rotterdam - Antwerpen/Brussel met enorm verlies draaien hoe kan dan ooit een lijn Breda - Antwerpen zichzelf bedruipen?
Leg gewoon de huidige benelux om naar Den Haag CS. Treurig voor mensen in Breda dat ze de thalys voorbij zien jakkeren zonder in te kunnen stappen, maar in elk geval kunnen ze nog via Roosendaal reizen, er is een plek om al die rugzaktypes te dumpen die de thalys niet kunnen betalen en je hebt wat achter de hand als er wat misgaat met de HSL. En al die ambtenaren kunnen rechtstreeks zonder overstap tussen Den Haag en Brussel reizen en onderweg in de stiltecoupé werken.
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Dat is een redelijke oplossing, zeker als deze toeslagsvrij (en misschien ook reserveringsvrij?) wordt. Dit is eigenlijk gelijk aan het doortrekken van de IR Antwerpen-Noorderkempen (er vanuitgaande dat er ook op het laatstgenoemde station gestopt gaat worden).RoelZ1 schreef:Het meest waarschijnlijke scenario is dat de 'Nederlandse' V250's bedoeld voor Den Haag - Brussel (er waren 3 stellen voor nodig, 2 Nederlandse en 1 Belgische) gebruikt worden voor een toeslagsvrije Fyra Antwerpen - Breda. Althans, dat is wat NS heeft gezegd.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Tja, wat is toeslagvrij op een verbinding waar geen andere treinen rijden?
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Er zijn maar een paar Belgische treinen die met ETCS overweg kunnen en die zijn in Nederland nou net buiten profiel of kunnen niet overweg met onze 1,5kV. Aangezien die trein in december zou moeten gaan rijden is er niet genoeg tijd om nieuw materieel aan te schaffen en is het enige beschikbare materieel de V250. Overigens zou deze trein best kunnen worden geintegreerd met de IR naar Noorderkempen door ook in Luchtbal en Noorderkempen te stoppen, maar daar heb ik geen info over. Zonder toeslag en zonder reservering.Vinny schreef:Waarom nou gewoon niet de IR Antwerpen-Noorderkempen doortrekken naar Breda? Wast een berg, kost een beetje. Wel moet de NMBS alsnog investeren in nieuw treinmaterieel, maar goed dat kan ook gewoon een Belgische trein zijn met ATB die overweg kan met de Nederlandse bovenleidingsspanning.
Toeslagvrij is natuurlijk even duur als een kaartje Breda - Antwerpen, wat je nu ook gewoon uit de kaartautomaat kan halen.
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
En wat is dan de logica om over de HSL te gaan rijden en dan op een zooi stoptreinstationnetjes te stoppen?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Er liggen slechts twee stations tussen Antwerpen en Breda, dat hoeft toch geen probleem te zijn? De logica is dat ook met twee tussenstops de verbinding Breda-Antwerpen over de HSL nog steeds vele malen sneller is dan via Roosendaal, en de NMBS geld bespaart doordat er dan niet nog apart een treintje naar Noorderkempen hoeft te rijden.
Er is ook helemaal geen nieuw materieel voor nodig, want het kan toch ook gewoon met een Traxx (of die nieuwe Belgische reeks 18, als je die van ATB voorziet) met een paar IC-rijtuigen erachter?
Er is ook helemaal geen nieuw materieel voor nodig, want het kan toch ook gewoon met een Traxx (of die nieuwe Belgische reeks 18, als je die van ATB voorziet) met een paar IC-rijtuigen erachter?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Ugh, welke halve gare bedenkt het om een stoptreinstation aan te leggen langs een hogesnelheidslijn? Dit soort grappenmakerij gaat natuurlijk zwaar ten koste van het aantal treinen per uur dat je 300 km/u kan laten rijden. En hoe zou dat ding dan moeten keren?
En als die reizigers op Antwerpen Luchtbal nou eens gewoon de tram namen in plaats van de HSL?
En als die reizigers op Antwerpen Luchtbal nou eens gewoon de tram namen in plaats van de HSL?
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Er rijdt nu een IR Antwerpen-Noorderkempen. Dat gaat prima, zelfs met keringen.
Traxx + ICRm is niet toegelaten in België.Traxx
Ik dacht dat de NMBS onlangs een hele vloot IC-mat. had aangeschaft dat ook in buurlanden zou moeten kunnen rijden. Maar niet dus. Ach ja, dat valt te verwachten... :')Er zijn maar een paar Belgische treinen die met ETCS overweg kunnen en die zijn in Nederland nou net buiten profiel of kunnen niet overweg met onze 1,5kV
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Oh, die combi rijdt nu illegaal in de Benelux dan?Vinny schreef:Traxx + ICRm is niet toegelaten in België.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Dat zijn traxx + Prio'sDaniel schreef:Oh, die combi rijdt nu illegaal in de Benelux dan?Vinny schreef:Traxx + ICRm is niet toegelaten in België.
Komt wel goed schatje.
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Wat trouwens ook niet slecht zou zijn is een ECHTE benelunxtrein die langs alle drie de regeringssteden rijdt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
@Thom91: Die Prio-rijtuigen zijn gewoon ICRm hoor, met slechts wat ingebouwde kastjes voor de deursluiting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Er zitten al een hele tijd niet alleen Prio's in de Benelux maar ook nog gewone ICRm's.
*Nieuwe locs, die kunnen wel in de buurlanden rijden
*Dubbeldeksrijtuigen (M6) die kunnen niet in de buurlanden rijden, zelfs niet eens overal in België)
*Stoptreinen (Desiro ML) halen de 160, geschikt voor 25kV en met ETCS, daar zou je in principe ook een IR over de HSL mee kunnen rijden.
Dat hebben ze voor het laatst aangeschaft in de jaren '90. Wat ze de laatste jaren hebben aangeschaft:Vinny schreef:Ik dacht dat de NMBS onlangs een hele vloot IC-mat. had aangeschaft dat ook in buurlanden zou moeten kunnen rijden.
*Nieuwe locs, die kunnen wel in de buurlanden rijden
*Dubbeldeksrijtuigen (M6) die kunnen niet in de buurlanden rijden, zelfs niet eens overal in België)
*Stoptreinen (Desiro ML) halen de 160, geschikt voor 25kV en met ETCS, daar zou je in principe ook een IR over de HSL mee kunnen rijden.
Onzin, er rijdt hooguit 2 of 3 keer per uur een snelle trein overheen, daar kan best wel 1x/u een langzamer treintje tussendoor (als je die vlak achter een snelle aanstuurt).iljitsch schreef:Ugh, welke halve gare bedenkt het om een stoptreinstation aan te leggen langs een hogesnelheidslijn? Dit soort grappenmakerij gaat natuurlijk zwaar ten koste van het aantal treinen per uur dat je 300 km/u kan laten rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
In elke Prio-stam zit er nu één ICRm (NSR kleuren) rijtuig.reisthijs schreef:Er zitten al een hele tijd niet alleen Prio's in de Benelux maar ook nog gewone ICRm's.
Wat is het probleem ermee dan? Ze rijden er in ieder geval mee naar Luxemburg. Waar mogen ze eigenlijk in België niet rijden?reisthijs schreef:*Dubbeldeksrijtuigen (M6) die kunnen niet in de buurlanden rijden, zelfs niet eens overal in België)
Re: Kamer: Beneluxtrein moet blijven
Benelux ICRm en Fyra ICRm hebben een verschillende deursluiting, de Fyra deursluiting is in NL verplicht op de HSL, maar in Belgie niet toegelaten.
Benelux en Fyra Traxxen zijn ook verschillend. De Fyra Traxxen hebben de modernste software, dit vanwege ETCS. Deze software versie is in Belgie niet toegelaten, de Benelux Traxxen draaien daarom op oudere software.
Zie hier waarom het voorlopig nooit wat gaat worden met Traxx+ICRm op de Belgisch/Nederlande HSL
Benelux en Fyra Traxxen zijn ook verschillend. De Fyra Traxxen hebben de modernste software, dit vanwege ETCS. Deze software versie is in Belgie niet toegelaten, de Benelux Traxxen draaien daarom op oudere software.
Zie hier waarom het voorlopig nooit wat gaat worden met Traxx+ICRm op de Belgisch/Nederlande HSL
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 gasten