Metro en regiotrein in en om Madrid
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
Tja, hebben ze de economie en bouwwereld specifiek daar toch weer even jaartje verder geholpen...
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
maar er blijkt toch ook nog vrij recent gebouwde lijnen weer te kunnen sluiten: dat zijlijntje/pendel langsheen zo'n water-aquapark is weer toe-er werd meegedeeld dat omdat het park zelf ook definitief dicht is, dit lijntje na de winterslaap niet weer terug in dienst komt. Eindpunt San Martin ligt zo'n 2 km vanaf het plaatsje-dus er was ook nog een extra pendelbusje nodig-scheelt ook weer 1000en €€ aan kosten daarvoor. Wees gerust-er rijden nog genoeg streekbussen naar dat plaatsje.
En dan zijn er mensen die klagen dat hier in NL men wel 80 jaar geleden niet de vooruitziende blik had om bepaalde tramlijnen toch maar te sluiten.
En dan zijn er mensen die klagen dat hier in NL men wel 80 jaar geleden niet de vooruitziende blik had om bepaalde tramlijnen toch maar te sluiten.
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
Welk zijlijntje is dat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
Dat valt toch best wel mee, hoor. Het stuk San Nicasio - El Carrascal ligt geheel binnen de (al) bebouwde kom van Leganés. Dit is bijvoorbeeld San Nicasio:Bee schreef:Die hele MetroSur blijkt achteraf bijvoorbeeld een dramatisch project omdat veel stations zijn aangelegd op plekken waar waarschijnlijk nooit huizen zullen komen...
Dan komt Getafe, waar El Casar aan één kant aan leeg gebied grenst:
Maar aan de andere kant is wel bebouwing en de metro sluit aan op een treinstation. Dan heb je nog Fuenlabrada en Móstoles, waar ik minder bekend ben. Maar op de kaart ziet het er allemaal nog wel bebouwd uit. Dit is station Pradillo in Móstoles:
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
Het is wel erg donker bij die huizen op de achtergrond...iljitsch schreef:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
Het zou kunnen dat het geheel of gedeeltelijk leeg staat. Maar in de andere richting is dat zeker niet het geval.
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
Dat noemen ze stadsplanning. Men heeft op Flevoland toch ook bepaald waar er gebouwd zou worden en daar OV aangelegd? In Madrid doet men hetzelfde, er gaat stadsuitbreiding komen, wel men leid die in goede banen door te bepalen waar en daar dan alvast OV te voorzien en te bepalen dat als de stad uitbreid het daar zal zijn.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
Ik kwam deze van de week tegen:
De Madridse metro slaat zichzelf dus op de borst omdat ze de goedkoopste zijn, ondanks het feit dat een los kaartje net verhoogd is van één euro naar anderhalf. Wel kan je nog altijd een 10-rittenkaart kopen voor net onder de 10 euro. Maar je betaalt wel 2 euro (los kaartje) als je van/naar de uiteinden van het netwerk reist en nog een euro extra van/naar het vliegveld. Dus een rit kan oplopen tot 3 euro.
De Madridse metro slaat zichzelf dus op de borst omdat ze de goedkoopste zijn, ondanks het feit dat een los kaartje net verhoogd is van één euro naar anderhalf. Wel kan je nog altijd een 10-rittenkaart kopen voor net onder de 10 euro. Maar je betaalt wel 2 euro (los kaartje) als je van/naar de uiteinden van het netwerk reist en nog een euro extra van/naar het vliegveld. Dus een rit kan oplopen tot 3 euro.
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
Het geneuzel van Madrid valt in perspectief te zetten (gegevens van 2011, kleine afwijkingen mogelijk dus).
Enkele reizen:
o.a. tickets Vliegveld - Centraal station:
Enkele reizen:
o.a. tickets Vliegveld - Centraal station:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
Tja, het is nogal lastig te vergelijken vanwege de verschillende voorwaarden. In sommige steden betaal je minder als je met een chipkaart reist (Amsterdam, Londen), in sommige steden heb je ook tickets voor korte stukjes (veel Duitse en Zwitserse steden), in sommige steden mag je niet overstappen met een enkeltje en in andere wel, en de zone grootte verschilt ook nogal eens. (vergelijk bijvoorbeeld Luxemburg met Amsterdam centrumzone).
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
Je ziet wel leuke patronen: In Zwitserland zijn enkele reizen erg duur, maar als je een abonnement hebt is het openbaar vervoer weer enorm goedkoop (zeker gezien het algemene prijspeil in het land).
Verder kun je in Amsterdam de aantekening maken dat toeristen niet zullen reizen met een saldo-reisproduct, daarvoor moet je namelijk voor 7,50 een chipkaart kopen, en je moet erg je best doen wil je dat er uit halen. Binnen Amsterdam zullen de meeste toeristen een dagkaart kopen. Overigens doe ik dat vaak ook in andere steden, Parijs is een uitzondering, daar koop ik vaak stapeltjes van 10 metrokaartjes.
Verder kun je in Amsterdam de aantekening maken dat toeristen niet zullen reizen met een saldo-reisproduct, daarvoor moet je namelijk voor 7,50 een chipkaart kopen, en je moet erg je best doen wil je dat er uit halen. Binnen Amsterdam zullen de meeste toeristen een dagkaart kopen. Overigens doe ik dat vaak ook in andere steden, Parijs is een uitzondering, daar koop ik vaak stapeltjes van 10 metrokaartjes.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
Ik ben binnenkort een week in Parijs, ik kom aan op zondag en vertrek op vrijdag. Is een weekkaart voor de metro dan een goede optie? Losse kaartjes zijn natuurlijk een hoop gedoe.
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
De verschillen zijn erg groot, aldus deze tabel (de prijzen zijn gesorteerd op basis van de afwijking van het gemiddelde tarief voor een enkele reis).Vinny schreef:Je ziet wel leuke patronen: In Zwitserland zijn enkele reizen erg duur, maar als je een abonnement hebt is het openbaar vervoer weer enorm goedkoop (zeker gezien het algemene prijspeil in het land).
Zie hier ook direct de negatieve gevolgen van een verkeersverbond: De prijzen voor enkele reizen zijn in alle steden in zo'n verbond even groot, maar als de ene stad groter is dan de ander en ook betere OV-voorzieningen heeft is dat niet helemaal eerlijk. Daardoor wordt Bottrop als uitgesproken duur gekenmerkt en Düsseldorf als gemiddeld. Beiden liggen in hetzelfde verkeersverbond, maar met de een mag je voor 2,30 alleen met de bus terwijl je bij de ander met bus, tram en sneltram kan en ook nog een langere afstand kan afleggen.
Stuttgart wordt als zeer goedkoop aangewezen terwijl Ludwigsburg een gemiddeld tarief heeft. Kaartje kost in beide steden twee euro alleen je krijgt veel meer waar voor je geld in Stuttgart dan in Ludwigsburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Metro en regiotrein in en om Madrid
Mijn inschatting (op basis van ervaring van een aantal jaar geleden, dus wellicht tegenwoordig anders) is dat het niet heel erg attractief is. Alleen als je hele einden met de RER van plan bent af te leggen. Vergeet niet dat je in het metronetwerk gratis kan overstappen. Je maakt dus meestal niet meer dan twee, drie metroritjes per dag. Maar goed, hangt natuurlijk van je persoonlijke voorkeur af natuurlijk. Als echte OV liefhebber wil je wellicht alle metrolijnen doen en bij de eindpunten rondlopen. Dan is een abonnement (of dagkaart) wel handig.iljitsch schreef:Ik ben binnenkort een week in Parijs, ik kom aan op zondag en vertrek op vrijdag. Is een weekkaart voor de metro dan een goede optie? Losse kaartjes zijn natuurlijk een hoop gedoe.
Ja dat klopt. Een rondje websites bezoeken is in Zwitserland erg aan te raden. Maar je kunt ook naar het loket: dienstverlening en persoonlijke advisering staat in dat land namelijk nog in hoog aanzien.De verschillen zijn erg groot, aldus deze tabel
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten