Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Michael »

Maat is vol: blinde man valt op station Breda
BREDA - De maat is vol voor vervoersmaatschappij Veolia nu een blinde man ten val is gekomen voor het NS-station in Breda.

De al wat oudere man struikelde, nadat hij was uitgestapt bij de bushalte, over één of enkele fietsen. Veolia is woest, beraadt zich op te nemen maatregelen en de vervoerder wil spoedoverleg met de gemeente, de provincie en het reizigersoverleg Brabant (ROB) over deze problematiek.

"We willen onze reizigers niet op een onveilige plek uit laten stappen", zegt woordvoerder Piet van den Bosch van Veolia. "Als er niets verandert, mijden we die halte voortaan en dan moeten de bussen maar elders stoppen. Dat zal niet eenvoudig zijn en het kan de dienstregeling in gevaar brengen, maar dit willen we niet meer meemaken."

Lees verder op: http://www.bndestem.nl/regio/breda//103 ... -Breda.ece
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Wubbo »

Waarom moet er toch altijd eerst een kalf verdrinken voordat men de put dempt? Ik kom zeer zelden in Breda, maar het lijkt me toch dat die fietsen al langer in de weg staan en iemand dit ook wel eerder had kunnen melden?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door iljitsch »

Er vallen mij inderdaad twee dingen op: dat er zo bizar veel fietsen op iedere mogelijke plek staan, met name bij stations, en dat een toenemende groep fietsers maar ook vooral brommer- en scooterrijders hun tweewiel enrom asociaal parkeren. Vaak gewoon recht voor de deur van een winkel, midden op de stoep zodat je er maar met moeite langs kan, enzovoort.

Het eerste is moeilijk op te lossen, vooral omdat rechters het niet toestaan dat fietsen zomaar weggehaald worden, maar het tweede is gewoon een kwestie van de regels handhaven en die fietsen die hinderlijk of gevaarlijk zijn weghalen. Op een station waar fietsen lang en vaak staan kom je volgens mij een heel eind als je dit een tijdje twee keer per dag doet.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Michael »

Ik kom regelmatig op station Breda. het is inderdaad een ramp met die fietsen. En als een opruimactie houden staat het een week erna weer helemaal vol met fietsen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Suus »

Hoewel een deel de schuld is van de fietser, kan men niet alle problemen zomaar op het bordje van de fietser smijten.

Overigens kan een groot deel van het probleem al opgelost worden door een vrij simpele witte lijn. Trek een witte lijn op de stoep waarin fietsen geparkeerd mogen worden en plotseling staan alle fietsen in dat vak. Dat werkt echt. Je moet er wel voor zorgen dat dat witte vak groot genoeg is.

Ook moet men af van de standaard fietsenrekken en veel meer nietjes plaatsen, die zijn veel praktischer voor de fietser dan die hopeloos ouderwetse klemmen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Geert »

Bee schreef:Hoewel een deel de schuld is van de fietser, kan men niet alle problemen zomaar op het bordje van de fietser smijten.
Wie parkeert dan asociaal een fiets midden op het stationsplein? Dat zijn toch fietsers of niet?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Suus »

Ik had het vooral op het bericht van iljitsch. Sommige mensen worden gedwongen om hun fiets op rare plekken neer te zetten omdat er gewoon echt een gebrek aan parkeerruimte is.

Overigens, als je eens met Google Streetview rondkijkt rondom het station van Breda is daar ook direct zichtbaar dat daar echt een gebrek aan fietsenrekken is. De omvang van de fietsenrekken (bijna allemaal ten oosten van het stationsgebouw geplaatst) is best klein voor zo'n grote plaats, zeker met een aanzienlijke studentenpopulatie. Vergelijk het eens met de oppervlakte van de fietsenstallingen in Tilburg, bijna drie keer zo groot!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door iljitsch »

Ik ben zelf ook fervent fietser, ik ben dan ook voor goede fietsparkeervoorzieningen. Die inderdaad op sommige plaatsen zwaar onvoldoende zijn.

Alleen als je dan rijen van fietsenklemmen hebt met relatief weinig ruimte ertussen, en dan zet iemand z'n fiets NIET in de klem maar ervoor, waardoor-ie een halve meter in het pad uitsteekt en de doorgang belemmert? Of gewoon de fiets naast de ingang van de AH zetten waar iedereen loopt, terwijl er 5 meter verderop klemmen of houders zijn? Die mensen moeten echt een les "hoe leef ik samen met anderen in een grote stad" krijgen.

Wat ik niet snap op stations is waar al die fietsen toch vandaan komen. Het is niet zo dat om 6 uur alles leeg is en er dan 1200 mensen aan komen die hun fiets stallen. Het is ALTIJD een zee van fietsen. En tegenwoordig niet alleen meer op stations, maar op steeds meer plaatsen. En ik snap ook best dat met je fiets een paar trappen op zoals nu bij Den Haag CS niet handig is, vooral niet als je wat laat bent, maar als iedereen denkt dat de anderen dat wel doen zodat hij/zij die fiets wel tegen de zijkant van 't station kan zetten gaat dat natuurlijk niet werken.

(Nu moet ik wel toegeven dat ik daar zelf op het moment een bijdrage aan lever door mijn fiets een paar weken geleden bij randstadrailstation Leidschenveen neer te zetten met het plan om die pas over twee weken weer op te pikken, maar dat is pas de tweede keer in twee jaar en zoveel mensen wonen er ook niet in het buitenland.)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Wat ik niet snap op stations is waar al die fietsen toch vandaan komen. Het is niet zo dat om 6 uur alles leeg is en er dan 1200 mensen aan komen die hun fiets stallen. Het is ALTIJD een zee van fietsen. En tegenwoordig niet alleen meer op stations, maar op steeds meer plaatsen.
Er zijn ook aardig wat mensen die hun fiets 's ochtends ophalen (uit de trein, op weg naar werk) en 's avonds weer parkeren om de trein naar huis te nemen. Ik doe dat zelf in Rotterdam, en dan staat mijn stationsfiets inderdaad regelmatig in de fietsenstalling. Overigens is fietsen naar het station ook gewoon erg populair, in bijna alle plaatsen in Nederland is de stationsfietsenstalling aan de krappe kant...
En ik snap ook best dat met je fiets een paar trappen op zoals nu bij Den Haag CS niet handig is, vooral niet als je wat laat bent, maar als iedereen denkt dat de anderen dat wel doen zodat hij/zij die fiets wel tegen de zijkant van 't station kan zetten gaat dat natuurlijk niet werken.
Wie geen zin heeft om trappen te lopen kan ook nog op het voorplein of bij de KB zijn fiets neerplempen. Werkt prima :pos:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Geert »

Bee schreef:Overigens, als je eens met Google Streetview rondkijkt rondom het station van Breda is daar ook direct zichtbaar dat daar echt een gebrek aan fietsenrekken is. De omvang van de fietsenrekken (bijna allemaal ten oosten van het stationsgebouw geplaatst) is best klein voor zo'n grote plaats, zeker met een aanzienlijke studentenpopulatie. Vergelijk het eens met de oppervlakte van de fietsenstallingen in Tilburg, bijna drie keer zo groot!
Er zal vast een tekort aan stallingsruimte zijn, maar is dat maar een reden om je fiets maar overal op het stationsplein neer te kwakken?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Vinny »

In Amsterdam staan er toch enorm veel spookfietsen (wellicht in Breda ook). Die zijn herkenbaar wanneer de toezichthouder eens een "plakrondje" doet en oranje stickers plakt met de mededeling dat wanneer de fietsen niet voor een bepaalde datum zijn weggehaald ze worden weggesleept. Ik heb wel eens praktisch een hele verdieping van de fietsflat zo leeggehaald zien worden. Een week lang was er stallingruimte... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door iljitsch »

Maar dat is dus waar de rechter moeilijk over doet. Het zou waarschijnlijk enorm schelen als dit gewoon wekelijks gedaan kon worden.

Ik denk dat ik vaker de bewaakte stalling zou gebruiken als je die met je chipkaart ofzo kon betalen, dus minder gedoe en sneller. (Goedkoper zou een mooie bonus zijn.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Maar dat is dus waar de rechter moeilijk over doet. Het zou waarschijnlijk enorm schelen als dit gewoon wekelijks gedaan kon worden.
Je moet vooraf een waarschuwing geven voordat je weg gaat slepen. Dat lijkt mij zeer redelijk, met auto's die ergens te lang geparkeerd staan moet dat ook. Je kan niet zomaar alles wegslepen, dan heb je straks een havengebied vol fietsen en een stad vol agressieve burgers.
Geert schreef: Er zal vast een tekort aan stallingsruimte zijn, maar is dat maar een reden om je fiets maar overal op het stationsplein neer te kwakken?
Stel, je bent met je fiets naar het station gekomen, het fietsenrek zit vol, waar laat je dan je fiets...?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Vinny »

Je moet vooraf een waarschuwing geven voordat je weg gaat slepen. Dat lijkt mij zeer redelijk, met auto's die ergens te lang geparkeerd staan moet dat ook. Je kan niet zomaar alles wegslepen, dan heb je straks een havengebied vol fietsen en een stad vol agressieve burgers.
Ik zou er enorm voor zijn om een "rode zone" rondom de centrale stations in te stallen en daar met duidelijke bebording aangeven dat fietsen buiten de legale stallingsplaatsen elke dag worden weggesleept, net als fietsen die tegen de huisregels (dus langer dan 28 dagen aaneengesloten) in de bewaakte fietsenstallingen staan. Dat softe 'laat maar waaien' moet maar eens een keer over zijn. Maar goed, men heeft liever dat blinden struikelen over fietsen dan dat de "Heilige Fiets'' een strobreed in de weg wordt gelegd... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Vinny »

Stel, je bent met je fiets naar het station gekomen, het fietsenrek zit vol, waar laat je dan je fiets...?
Het fietsenrek zit niet vol als ze al die spookfietsen op de spreekwoordelijke schroothoop flikkeren. -o-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door webguy »

Overigens halen ze in Leiden wel fietsen direct weg als ze in de weg staan...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Suus »

Ja, fietsen die in de weg staan mogen zonder pardon verwijderd worden als dat is opgenomen in de APV, maar fietsen die in een rek staan moeten eerst gewaarschuwd worden voordat deze verwijderd mogen worden.

Punt is alleen dat als het rek vol staat met fietsen en er willen nog meer mensen hun fiets kwijt dat ze die dan in de weg gaan zetten. De enige duurzame oplossing is dus ervoor zorgen dat er voldoende plek is voor alle fietsen, anders zal de fietser zijn fietser alsnog op een ongewenste plaats neerkwakken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Wubbo »

Helaas werkt dat ook niet. Je ziet nu overal waar meer fietsenrekken gecreeerd worden (dat is op heel veel plekken omdat ProRail en NS een actieplan hadden) dat er ook gewoon meer fietsen/fietsers komen. Aanbod schept vraag, dus binnen de kortste keren staat ook de nieuwe stallingsruimte weer vol.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Daniel »

Niet alleen dat... ik geloof dat men in Dordrecht nu bijvoorbeeld al ruim een jaar bezig is om mensen te bewegen hun fiets in de nieuwe immense gratis fietsenstalling te zetten. En nu pas begint het Stationsplein langzaamaan wat fiets-lozer te worden.
Overigens merk ik hier in Amersfoort ook wel dat de gratis fietsenstalling voor het station eigenlijk altijd vol staat, terwijl er ergens midden op de dag nog heel veel plek in de bewaakte stalling is ondanks dat die op zich kleiner is. En zo heel duur zijn de stationsfietsenstallingen nu ook weer niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door huibf »

iljitsch schreef:vooral omdat rechters het niet toestaan dat fietsen zomaar weggehaald worden,
En dat komt omdat die rechters allemaal watjes zijn vanuit 'links'. Theedrinken een aanpappen. Als nu eerst de rechters eens worden gestraft voor alle fouten van hun uitspraken...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Maar dat is dus waar de rechter moeilijk over doet. Het zou waarschijnlijk enorm schelen als dit gewoon wekelijks gedaan kon worden.
Als de gemeente zomaar fietsen weghaalt zonder redelijke aankondiging doet de rechter inderdaad moeilijk (@huibf: dat is niet links). Volgens mij wordt in Utrecht de gratis stalling regelmatig schoongeveegd en daar is meestal nog wel plek, dus het kan wel.
Bee schreef:Punt is alleen dat als het rek vol staat met fietsen en er willen nog meer mensen hun fiets kwijt dat ze die dan in de weg gaan zetten. De enige duurzame oplossing is dus ervoor zorgen dat er voldoende plek is voor alle fietsen, anders zal de fietser zijn fietser alsnog op een ongewenste plaats neerkwakken.
Dat is juist niet duurzaam (dan wordt het station één grote fietsenstalling). Duurzaam is juist om weesfietsen regelmatig te verwijderen, zodat de stalling optimaal gebruikt kan worden zonder dat het een onofficieel fietsenkerkhof verwordt. Klakkeloos stallingen bijbouwen zonder (ook) regelmatig schoon te vegen lost het probleem niet echt op.
Bee schreef:Stel, je bent met je fiets naar het station gekomen, het fietsenrek zit vol, waar laat je dan je fiets...?
Kwak je 'm dan midden op het stationsplein voor een bushalte (zoals in Breda) of zet je 'm ietsje verderop op een plek die minder oplevert?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Raymond »

Het is ook niet handig om op een busperron fietsenrekken te plaatsen, want die staan daar ook gewoon. Er hoeven daar maar een paar fietsen naast het rek te staan en bovenstaande gebeurtenis is al gemaakt. Maar het is daar ondertussen in een straal van 200 meter rond het station het enige plekje dat nog vrij was van fietsen(rekken). :|
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Suus »

http://www.bndestem.nl/video/article9831434.ece

Zo kan ik ook fietsen opruimen trouwens: rek leegkieperen in een pick-up en vervolgens het hele rek weghalen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door Vinny »

Overigens merk ik hier in Amersfoort ook wel dat de gratis fietsenstalling voor het station eigenlijk altijd vol staat, terwijl er ergens midden op de dag nog heel veel plek in de bewaakte stalling is ondanks dat die op zich kleiner is. En zo heel duur zijn de stationsfietsenstallingen nu ook weer niet.
Ik heb er ook een abonnement gehad voor mijn stationsfiets. Dat werkt toch wel ideaal, je fiets staat veilig en droog en dat voor maar een paar tientjes per maand. Wat bewaakte fietsenstallingen populairder zou maken is wanneer je direct een uitgang in de stationshal zou hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Maat is vol: blinde man valt op station Breda

Bericht door isadora »

Vinny schreef:........maar een paar tientjes per maand.......
Dus circa 250 euro per jaar, ik vind het nogal wat.
Maar ja, misschien ben ik de enige arme pauper in dit land?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten