Vergane glorie in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Michael 1988 »

Dit is misschien oud nieuws, maar voordat in Brabant de meeste oude gele haltebordjes werden vervangen stonden op sommige bordjes nog steed BBA, terwijl die al sinds december 2006 niet meer voor de provincie noord-brabant rijdt. Ik weet wel dat niet alle borden zijn vervangen, maar ik heb nog niet kunnen zien of dat op de nog aanwezige gele (buurtbus)halteborden BBA op staat. In Gemonde hangen er zoiezo nog een paar van die dingen.

In 's-Hertogenbosch ligt tussen het station en de Brabanthallen nog een oud stuk spoor. Ik weet niet of dit ook voor personenvervoer diende, maar het spoor loopt richting het industrieterrein bij de Paardkerkhofsweg en dan verder richting de Oude Empelseweg. Ik meen ook dat hij nog een stuk langs de Oude Empelseweg loopt, maar ik kan me ook vergissen.

Wat wel als oude OV-glorie dient is het Duits-Lijntje. Het spoor en op sommige plekken ook nog borden en elektrische kasten, ligt er nog steeds grotendeels, terwijl er al sinds 2004 geen trein meer rijdt. Maar helaas zijn bij veel overgangen het spoor onklaar gemaakt door het asfalt tegen of over het spoor te leggen (vooral in Schijndel)
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door DPDelft »

Etienne schreef:De bushalten Oranjeplein, Europalaan, Groen van Prinstererlaan in Pijnacker en Ridderspoor en Duizendschoon in Nootdorp zijn ondertussen al vergane glorie. Lijn 61 is al sinds 11 december vervallen, de halteborden en vertrekstaten zijn nog steeds aanwezig. :roll:
Lijn 484 (buurtbus) rijdt sinds 11 december via de route van lijn 61. Men is bezig om stickers en vertrekstaten te plaatsen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

Misschien een beetje niet echt Nederlands, maar op station Dortmund-Dorstfeld hing nog een deels kapotte Schnellverkehrsplan uit 1995 op een perron :shock: Ik zal er binnenkort een foto van plaatsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Delftse Chauff »

2 weken geleden was ik op het busstation van Edam en daar komt de hele OV-geschiedenis voorbij.
- De ruiten van de abri's zijn nog voorzien van het NZH-logo.
- In de abri's hangen nog Connexxion info borden.
- Bij de opgang naar het busstation hangt onder het verkeersbord "verboden voor alle verkeer" een bordje met "uitgezonderd Arriva bussen".
- De halteborden op de perrons zijn van EBS.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Michael 1988 »

Ik moest vandaag uitzoeken voor mijn zusje hoe ze makkelijk met de bus in Zeeland kon komen. Ik wist de lijnnummer van Uden naar Zeeland niet meer dus die zocht ik op in de plattegrond van Arriva Brabant. Toen ik de kaart beter bekeek zag ik in Gennep Busststation staan, terwijl daar nu alleen nog maar lijn 93 langs rijdt.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door huibf »

Michael 1988 schreef:Ik moest vandaag uitzoeken voor mijn zusje hoe ze makkelijk met de bus in Zeeland kon komen. Ik wist de lijnnummer van Uden naar Zeeland niet meer dus die zocht ik op in de plattegrond van Arriva Brabant. Toen ik de kaart beter bekeek zag ik in Gennep Busststation staan, terwijl daar nu alleen nog maar lijn 93 langs rijdt.
nee hoor lijn 21,83 en 238 rijden er ook
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

Bee schreef:Misschien een beetje niet echt Nederlands, maar op station Dortmund-Dorstfeld hing nog een deels kapotte Schnellverkehrsplan uit 1995 op een perron :shock: Ik zal er binnenkort een foto van plaatsen.
Afbeelding
Linienplan Schnellverkehr 1995.

Wat vooral opvalt aan deze kaart is dat de blauwe lijnen alleen lijnen tonen die ondergronds liggen of zijn omgebouwd tot hoogwaardige Stadtbahnstandaard.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Michael 1988 »

huibf schreef:
Michael 1988 schreef:Ik moest vandaag uitzoeken voor mijn zusje hoe ze makkelijk met de bus in Zeeland kon komen. Ik wist de lijnnummer van Uden naar Zeeland niet meer dus die zocht ik op in de plattegrond van Arriva Brabant. Toen ik de kaart beter bekeek zag ik in Gennep Busststation staan, terwijl daar nu alleen nog maar lijn 93 langs rijdt.
nee hoor lijn 21,83 en 238 rijden er ook
Je hebt gelijk over lijn 238, maar die andere lijnen staan niet op de plattegrond (niet die van het boekje en niet die op internet) en lijn 238 staat niet op de plattegrond van het boekje (tenminste dat die ook daar loopt). In dat gebied zit er een behoorlijk verschil tussen de plattegrond van het boekje en die van internet :S. Zo staan op de plattegrond van internet de zonenummers en loopt lijn 93 t/m Oeffelt
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door huibf »

Michael 1988 schreef:
huibf schreef:
Michael 1988 schreef:Ik moest vandaag uitzoeken voor mijn zusje hoe ze makkelijk met de bus in Zeeland kon komen. Ik wist de lijnnummer van Uden naar Zeeland niet meer dus die zocht ik op in de plattegrond van Arriva Brabant. Toen ik de kaart beter bekeek zag ik in Gennep Busststation staan, terwijl daar nu alleen nog maar lijn 93 langs rijdt.
nee hoor lijn 21,83 en 238 rijden er ook
Je hebt gelijk over lijn 238, maar die andere lijnen staan niet op de plattegrond (niet die van het boekje en niet die op internet) en lijn 238 staat niet op de plattegrond van het boekje (tenminste dat die ook daar loopt). In dat gebied zit er een behoorlijk verschil tussen de plattegrond van het boekje en die van internet :S. Zo staan op de plattegrond van internet de zonenummers en loopt lijn 93 t/m Oeffelt
Dat komt omdat Arriva en Veolia het verrekken om een complete lijnenkaart op te leveren met concurrent lijnen, iets wat Connexxion gelukkig steeds vaker wel doet.

21 en 83 zijn van Veolia Transport Limburg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Meltrain »

Ik wil er graag ook even op inhaken: dat lijn 238 er (blijkbaar) niet op staat, is ook wel logisch, aangezien van die lijn nog maar één rit per dag via Gennep Busstation rijdt.
Maar in het busboekje heeft Arriva dus wel een nieuwe lijnennetkaart gestopt? Vreemd dat men de kaart op de site dan niet vervangen heeft (want die klopt niet meer wat betreft lijn 93, 238 en 255).

Enneh, als het jet over het dorp Zeeland hebt, gelieve Zeeland (NB) te zeggen. Ik zat dus eerst te denken aan de mooie waterrijke provincie. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Michael 1988 »

Sorry daarvoor, Zeeland (NB) bedoelde ik inderdaad ;). Maar dat was het enige wat mij opviel, Andere lijnen van Veolia Brabant, Hermes (en volgens mij ook Veolia Limburg rondom Venray) staan er wel op. De plattegronden zijn in allebei de boekjes van Arriva te vinden. Maar ik wou een foto plaatsen van de eerder genoemde "gele" weesborden in Brabant. Hoe doe je dat eigenlijk?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Michael »

Dat kan je bijvoorbeeld doen via www.tinypic.com. Bij resize de optie Message Board selecteren. en als ie geüpload is de IMG url kopiëren en in het bericht plakken
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door huibf »

Michael 1988 schreef:Sorry daarvoor, Zeeland (NB) bedoelde ik inderdaad ;). Maar dat was het enige wat mij opviel, Andere lijnen van Veolia Brabant, Hermes (en volgens mij ook Veolia Limburg rondom Venray) staan er wel op. De plattegronden zijn in allebei de boekjes van Arriva te vinden. Maar ik wou een foto plaatsen van de eerder genoemde "gele" weesborden in Brabant. Hoe doe je dat eigenlijk?
Als je van mij kan aangegeven waar de borden staan... haltebenaming (eventueel de straat) en plaats....
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door huibf »

Michael 1988 schreef:Maar dat was het enige wat mij opviel, Andere lijnen van Veolia Brabant, Hermes (en volgens mij ook Veolia Limburg rondom Venray) staan er wel op.
Daarom is het dus een rommeltje....
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Fles »

Bee schreef:Misschien een beetje niet echt Nederlands, maar op station Dortmund-Dorstfeld hing nog een deels kapotte Schnellverkehrsplan uit 1995 op een perron :shock: Ik zal er binnenkort een foto van plaatsen.
Ik heb in Roosendaal pas nog een Wagenstandanzeiger van de nachttrein naar Parijs gevonden :lol:

Edit: Plaatjes teruggevonden. Foto's zijn van 13 april 2011.

Afbeelding

Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Aking »

Rijd die niet meer dan? :shock:

Ik wilde net van de week naar parijs :')
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Michael 1988 »

huibf schreef:
Michael 1988 schreef:Sorry daarvoor, Zeeland (NB) bedoelde ik inderdaad ;). Maar dat was het enige wat mij opviel, Andere lijnen van Veolia Brabant, Hermes (en volgens mij ook Veolia Limburg rondom Venray) staan er wel op. De plattegronden zijn in allebei de boekjes van Arriva te vinden. Maar ik wou een foto plaatsen van de eerder genoemde "gele" weesborden in Brabant. Hoe doe je dat eigenlijk?
Als je van mij kan aangegeven waar de borden staan... haltebenaming (eventueel de straat) en plaats....
Lijn 299 Kruisstraat Gemonde, de foto had ik nog niet kunnen maken, maar vorige maand stond daar nog een gele bord. Maar binnenkort moet ik er waarschijnlijk weer naartoe, vandaar de vraag.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Michael 1988 »

Verschillende vergane glories in het OV. Gisteren maakte Mijack en ik een tour door Zeeland en zagen onderweg verschillende dingen die verdwenen zijn in het openbaar vervoer.

Afbeelding
Een vervoerbedrijf die al 4 jaar niet meer in Brabant zit, als het niet langer is. Foto is gemaakt op het station van Bergen op Zoom.

Afbeelding
Mijack zag hem gisteren, tijdens onze tour door Zeeland, bij het uitstappen van de trein staan en we liepen er al langzaam naar toe. Maar vlakbij het station in Goes stonden twee NS 1100 locomotieven, een railbus en een groene stoomlocomotief (tenminste dat meende ik te hebben gezien). Ook al vergaande glorie in het OV. Al wordt dit materieel nog wel gebruik voor de stoomtrein Goes - Borsele.

Afbeelding
De ouderwetse papieren kaartjes die door de OV-chipkaart in bijna heel Nederland zijn verdrongen.

Zie voor de betreffende repo's hier en hier.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door midnet »

zomer 2012:
in de AKO winkel van Duivendrecht hangt opzij nog steeds aan plakaat dat er strippenkaarten te koop zijn.
Op vrijwel al die gele NS-stempelautomaten hangt ook een waarschuwing, dat het niet voor strippenkaarten is.
Abri's in Volendam hebben ook nog NZH en in Dronten MIDNET emblemen.
Conx in Enschede/busstation prijst zijn BUZZER aan-voor de prijs van 12€.
Maar wat amusanter is in Goes: daar was ooit de AMZ en die had een kantoortje aan de Westwal-tevens bussenparkeerplaats. Dat gebouw is er nog en is nu een petit restrt-genaamd AMuZe- leuk gevonden!
In station Middelburg is nog de situatie die ooit overal zo was: een ouwerwetse restauratie, met nog gekookt warm eten mogelijk, niks geen AHtoGO, Zmuller of wat er dan tegeswoordig schijnt te moeten wezen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door fogeltje »

Vanmorgen reed Diamond weer eens met een voormalige GVU Volvo B88 (nou ja, zelfs twee dit keer), dat is pas vergane glorie :)

En in Gemert staan bij het Carrousel nog altijd de oude Interliner halteconstructiedingen, terwijl de Interliner toch al ruim 11 jaar niet meer rijdt (opgeheven per 19-08-2001). Die dingen hadden vroeger een lijnnetkaart, een bron van verlichting en volgens mij zelfs een telefoon? Maar dat laatste weet ik niet zeker. In ieder geval had de zuil zijn eigen verlichting zodat je ook in het donker kaarten en vertrekstaten kon lezen.
"Een touringcar is geen bus"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Edwin »

De halte P+R Stichtse Brug thv van de A27 staat nog steeds incl. abri en aparte busbaan van de voormalige lijn 700 van Utrecht Bereikbaar.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Michael 1988 »

midnet schreef: Maar wat amusanter is in Goes: daar was ooit de AMZ en die had een kantoortje aan de Westwal-tevens bussenparkeerplaats. Dat gebouw is er nog en is nu een petit restrt-genaamd AMuZe- leuk gevonden!
In station Middelburg is nog de situatie die ooit overal zo was: een ouwerwetse restauratie, met nog gekookt warm eten mogelijk, niks geen AHtoGO, Zmuller of wat er dan tegeswoordig schijnt te moeten wezen.
Dat van de AMZ hadden Mijack en ik niet gezien gisteren (tenminste ik niet). Maar de restauratie viel mij ook al op. Het viel me ook op dat Middelburg nog het enige station was met een open loket. Vlissingen en Goes hadden dit allebei niet meer. Ook het loket van Veolia was gesloten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Suus »

Als men het loket in Middelburg zou sluiten heb je in geheel Zeeland geen loket meer, dat lijkt mij toch niet de bedoeling.

Overigens is de horecagelegenheid in Middelburg een privéonderneming en niet van Servex :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door R-Flow »

De domste uitvinding in de OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart
De OV?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vergane glorie in het OV

Bericht door Wubbo »

Bee schreef:Als men het loket in Middelburg zou sluiten heb je in geheel Zeeland geen loket meer, dat lijkt mij toch niet de bedoeling.
Je verwacht het niet, maar Goes is ook nog open (ma-vr 7-12 en za 8-14).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten