Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door TLP »

Daniel schreef:En de 1500 rijdt ook niet meer naar Schothorst nee
De 1500 is zelfs vervangen door de 4500. :P
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

De nieuwe concessie is gepubliceerd. http://www.aanbestedingskalender.nl/not ... e2f14d7e27
De defenitieve concessieverlening zal plaats vinden op 17 april.

Ik ben het al even aan het doorspiten geweest en er zijn wel wat opmerkelijke verandering t.o.v. van de vorige aanbesteding..
-
- Lijn 70 mag overdag worden ingekort tussen Steenwijk-Zwartsluis(Hasselt)
- Lijn 71 gaat 4x een kwartiersdienst rijden in de spits tussen Zwartsluis en Zwolle v.v. en elk halfuur door naar Emmeloord.
- Lijn 171 wordt niet voorgeschreven.. -o-
- Lijn 74 blijft bestaan in de huidige opzet maar mag door rijden buiten de spits naar Zwolle (via de huidige route lijn 70 tussen Hasselt, Genne, Zwolle)
- Lijn 141 zondagse bediening tussen Urk en Emmeloord. Na de in dienststelling van de tram zal de route ingekort worden tussen Kampen - Emmeloord - Urk.
- Lijn 143 zal een uurdienst gaan rijden tussen Kampen en Dronten.
- Lijn 147 zal gaan rijden tussen Harderwijk en Dronten. Het traject tussen Dronten en Nagele (domineesweg) zal overgaan naar de lijn 145.
- Lijn 149 Nieuwe lijn die zal gaan rijden tussen Emmeloord en Urk via Nagele.
- Lijn 345 Emmeloord - Lelystad. In de spits een kwartierdienst buiten de spits een halfuursdienst.
- Lijn 11 en 12 (stadsdienst Kampen) blijven in de huidige opzet, maar andere lijnen mogen ook de wijken van Kampen ontsluiten.
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

- Lijn 11 en 12 (stadsdienst Kampen) blijven in de huidige opzet, maar andere lijnen mogen ook de wijken van Kampen ontsluiten.
Wat een grote onzin. Dan mag men mij vertellen welke lijnen men dan bedoeld, want er gaat er geen een door Kampen meer heen. En ik mag hopen dat de huidige opzet niet gehandhaafd wordt. Want dan komt er geen één bus aan op het nieuwe kamer station. Ik mag hopen dat er uiteindelijk toch geld wordt vrijgemaakt voor een beter plan voor de stadsdienst.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Afbeelding

Door het inkorten van lijn 141 en in combinatie 143/74 valt er vast wel iets creatiefs te verzinnen :wink: .
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Laten we lijn 11 en 12 uit het SP plan 1 op 1 kopiëren. Lijkt mij het allerbeste, daarmee ontsluit je beide stations, de polikliniek, stadhuis, binnenstad en alle wijken (inclusief de maten, die nu nog niet wordt aangedaan). Moet kunnen door het geld wat vrijkomt straks.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Er is geen geld over en mocht het vrij komen dan wordt het gebruikt om de huidige lijnen in stand te houden. Zoals in het bestek te lezen is zal de nieuwe vervoerder rekenning moeten houden met bezuinigingen. Dan lijkt me niet echt voor de hand om de stadsdienst flink te gaan uitbreiden..
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Ik bedoelde meer voor maandag tot vrijdag overdag en zaterdag. Niet zozeer de avonden en zondagen, want ik begrijp best dat dat niet te doen is qua geld.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

De opzet die de provincie eist in de aanbesteding, is dezelfde opzet als nu. (behalve dat station kampen zuid ook aangedaan moet worden)
Echter is het aan de vervoerder er een invulling aan te geven. Dus het staat ze vrij om een verlengde streeksdiens te rijden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Het is net wat efficiënter is. Als je goed wilt aansluiten op de trams die een kwatiersdienst rijden en tegelijk wilt aansluiten op de trein op station Kampen-zuid dan kan ik me voorstellen dat het compleet losleggen van de stadsdienst ook aantrekkelijk is voor een vervoerder.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Bartjk »

ik heb dan wel een vraag. als de 143 niet meer van lelystad naar dronten rijdt, welk abbonement moet ik dan hebben? want het treinstation licht in dronten een heel stuk verder weg van mijn school dan het busstation? gewoon weer een ster abbonement of zo. t zal vast niet goedkoper worden :P
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door webguy »

Wat je in de huidige situatie zou doen is een trein abonnement Lelystad-Dronten kopen met een streeksupplement voor 1 zone. Echter gaat dat allemaal veranderen waarschijnlijk...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

De streeksupplementen zijn in de verkoop zoals het er nu uitziet in juni exit.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Bartjk »

webguy schreef:Wat je in de huidige situatie zou doen is een trein abonnement Lelystad-Dronten kopen met een streeksupplement voor 1 zone. Echter gaat dat allemaal veranderen waarschijnlijk...
Het gaat dus meer kosten... dan maar hopen dater een busverbinding blijft.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Reken er maar niet op. Het alternatief is een combinatie van Altijd-korting bij NS met Altijd korting BTM. Al zal dat wel iets duurder zijn voor 5x in de week reizen dan de combinatie van een trajectabonnement met zone-supplement. Een ander alternatief is dat je een fiets in Dronten op het station zet.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 377
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Bartjk »

Klaasje schreef:Reken er maar niet op. Het alternatief is een combinatie van Altijd-korting bij NS met Altijd korting BTM. Al zal dat wel iets duurder zijn voor 5x in de week reizen dan de combinatie van een trajectabonnement met zone-supplement. Een ander alternatief is dat je een fiets in Dronten op het station zet.
Ach, ik laat school het wel regelen :P
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Pikobo »

Bartjk schreef:
webguy schreef:Wat je in de huidige situatie zou doen is een trein abonnement Lelystad-Dronten kopen met een streeksupplement voor 1 zone. Echter gaat dat allemaal veranderen waarschijnlijk...
Het gaat dus meer kosten... dan maar hopen dater een busverbinding blijft.
Misschien blijft er wat rijden. Dit staat er in de concessieaanvraag:

Lijn 143 Lelystad – Dronten
Uitgangspunt
• Lijndeel is niet verplicht
Eisen
• Geen avond en weekendbediening
• Maandag t/m vrijdag overdag maximaal uurdienst
Wensen
• Uurdienst overdag (aanvullend net)
• Goede oppervlakte ontsluiting Dronten
• Aansluiting op trein te Dronten van/naar Zwolle
Vrijheden
• Lijndeel mag ook uitgevoerd worden als spits- of scholierenlijn
• Route binnen Dronten
Opmerkingen
• Indien lijndeel wordt aangeboden is ontsluiting proefstation (Runderweg) verplicht.
• Indien lijndeel wordt aangeboden afstemming met lijn 145/154 (Lelystad – Dronten via
Swifterbant)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Het PVE is nu verstopt achter een verplichte aanmelding op de aanbestedingskalender. Misschien is het handig als er een handiger link beschikbaar is zodat iedereen mee kan discussiëren.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Freek »

Aanmelden op de aanbestedingskalender is gratis en zonder gevolgen. Heb er 1 keer een mailtje van gehad, toen ik me aanmeldde ;)
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Zonnig »

Ik mag wel hopen dat de 345 een Q-liner (of variant daarvan) wordt.
Een langere reistijd zal zeker niet positief uitwerken.

Nog beter is dat de 345 als 315 door blijft rijden naar Groningen!
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Nee, de 345 gaat rijden tussen Lelystad en Emmeloord. De lijn wordt inderdaad uitgevoerd als q-liner met een halfuursdienst en in de spits om het kwartier. De 315 gaat rijden tussen Emmeloord en Groningen. Of er aansluiting op beide lijnen is in Emmeloord weet ik niet.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door Zonnig »

De vervoerswaarde van de 315 en de 345 daalt zeker als er geen doorgaande verbinding is en al helemaal als er geen aansluitingen over en weer zijn.

Zelf neem ik nog wel eens de huidige 315 tussen Lemmer en Lelystad (ook wel Lemmer Groningen maar dat speelt nu even niet). Als ik moet overstappen dan zal ik eerder de auto pakken en als er geen aansluiting over en weer is dan zal ik al helemaal niet meer met de nieuwe 315 / 345 reizen omdat dit te onaantrekkelijk wordt.

De vervoerders kunnen onderling afspreken dat er toch een doorgaande verbinding is, zelfs als dat niet geëist wordt.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Hierbij het pakket van eisen/wensen voor lijn 345 die staan in het bestek:
Lijn 345 Lelystad – Emmeloord
Type: Kernnet

Uitgangspunt
• Huidige dienstregeling

Eisen
• Tenminste gelijke bedieningsperiode
• Tenminste huidige haltes lijn 315.
• Snel, luxe materieel, geschikt voor 100 km/u
• Goede aansluiting in Lelystad op treinen van/naar Almere
Goede aansluiting te Emmeloord op lijn 315 (Lemmer – Heerenveen – Groningen)

Wensen
• In de spits kwartierdienst, daarbuiten halfuurdienst
• Laatste rit vertrek Lelystad na 23:20 uur.

Vrijheden
• Extra halte Oostervaart toegestaan als lijn 154 niet via Oostervaart rijdt.
• Als lijn 154 wel via Oostervaart rijdt is route via Zuigerplasdreef toegestaan (halte Maerlant
bij Centrumbrug voor ontsluiting Lelycentre). Maximaal zes weken na gunning beslist de
concessieverlener over de route in Lelystad.

Opmerkingen
• Inzet speciale kernnet bussen, geschikt voor 100 km/u, verplicht
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Ik las vandaag, dat er een kampers stadslijn 10 komt. Die de industriegebieden gaat aandoen. Deze begint met ingang van 26 februari, en rijdt van 's morgens 6:30 tot een uur of 9 en begint weer om 16:00 tot 19:00. Iemand enig idee hoe deze lijn zo ineens tot stand is gekomen? Ik kan er helemaal niks over vinden, en ook in deze concessie staat er niks over in.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door flipje »

Misschien als pilot om te kijken of er genoeg animo voor is?
Voor de rest nog er weinig over te vinden. (dienstregeling is wel te vinden op de site van connexxion)
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Nieuwe concessie IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Na nog wat zoeken kwam ik toevallig bij provincie overijssel uit.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Het lijkt mij dat het een rendabele verbinding gaat worden. Met name voor mensen die van buiten Kampen komen. Met name Emmeloord, Ens en Zwolle. Die dan gemakkelijk op het station lijn 10 kunnen pakken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten