Google laat Nederlanders complete reis plannen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Daniel »

STF schreef:Of probeer maar eens met 9292OV van Amsterdam Centraal naar Holendrecht te komen in de nacht; laat hij je bij metrostation Gein uit de nachtbus stappen en een uur later weer instappen terwijl het in werkelijkheid een rechtstreekse verbinding is...
Doorgekoppelde lijnen zeker? Kan 9292 inderdaad niet mee overweg als er geen tijd tussen zit.

Mocht zelf in Dordrecht van 9292 altijd naar een halte aan de overkant van een rivier lopen waarbij voor 't gemak werd vergeten waar de brug zich bevindt: dan zou ik een minuut eerder op 't station aankomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door STF »

Ja tussen de haltes Gein en metrostation Gein wisselt de bestemming van "355 Gein" naar "355 Centraal Station", terwijl de bus dan nog zeker voor een kwart gevuld is omdat die lijn een absurd grote lus maakt door heel Amsterdam Zuid-oost. Meestal stuif je met 80 km/u langs die zogenaamde eindhalte, dienstregelingtechnisch zou de bus daar 1 minuut op vertrektijd staan wachten maar in werkelijkheid is hij daar altijd minimaal vijf minuten te laat.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door iljitsch »

Dit is aardig waardeloos: van het Prins Hendrikplein in Den Haag naar 't Plein laat-ie me dus de route van tram 17 lopen. Voor m'n reis van schiphol naar Nootdorp zondagochtend alleen een treinadvies, terwijl trein + RR E een stuk minder lopen is en bovendien die dag de betreffende trein niet rijdt.

Ook de interface is verre van ideaal, met soms maar keuze in tijden in stappen van een heel uur en de eerste dag van de week is zondag. Weten ze daar bij Google niet dat god eerst de aarde schiep en daarna pas een dag vrij nam?

Maar op de iPhone heb je wel het enorme voordeel dat je zo beginpunt en bestemming uit je adresboek kan plukken en is de interface wel gelikt, dus ik ben toch blij dat het er is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Suus »

Dat komt omdat de HTM en de RET niet meedoen. Dat is dan gewoon lopen volgens Google.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Connexxion sluit zich aan bij ov-planner Google

Bericht door find_your_spot »

Connexxion sluit zich aan bij ov-planner

HILVERSUM (AFN) - Connexxion, een van de grootste vervoerders in Nederland, sluit zich aan bij de nieuwe ov-planner van Google. Reizigers kunnen de dienstregeling van Connexxion vanaf januari terugvinden in Google Transit, ,,maar mogelijk zelfs nog eerder''. Dat heeft Connexxion woensdag bekendgemaakt.

Het vervoersbedrijf heeft enkele maanden geleden contact gezocht met Google. ,,Het is voor ons een manier om onze dienstregeling nog toegankelijker te maken voor het publiek'', liet een woordvoerder weten. ,,We zitten momenteel volop in de testfase.''

Lees verder
Laatst gewijzigd door Daniel op wo 01 dec 2010, 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: bron toegevoegd
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door find_your_spot »

Afbeelding

Er mag nog wel wat geknutseld worden aan de weergave van informatie en alle woorden.
Dat vertrekt nu werkte wel weer goed. :Y
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Chauf21 »

Sinds vandaag zijn ook alle lijnen van Connexxion beschikbaar in Google Maps/Google Transit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Daniel »

Interessant... Google Transit blijkt namelijk wel met realistische looptijden te rekenen op Utrecht Centraal :) Alleen de weergave van de routes daar loopt nog niet helemaal lekker zoals te zien op deze link. Zie nu net dat lijn 74 volgens dat kaartje zelfs aan spookrijden doet daar :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Suus »

Geneuzel in de ruimte, de routes op Utrecht Centraal zijn zeer onoverzichtelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Daniel »

Mwoh, ze veranderen hooguit wat vaker nu... het lijkt er eerder op dat slechts één richting in staat want dan klopt het redelijk met de oude situatie. Men is daar alleen niet consequent in geweest, zie namelijk ook lijnen halverwege de route van rijbaan wisselen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Geert »

Connexxion levert alleen de haltelocaties aan en Google tekent zelf de lijntjes in op basis van de wegen die in Google Maps staan. Het is denk ik niet heel verassend dat niet alle precieze rijstroken ingetekend staan in Google Maps, maar erg belangrijk is het ook niet (de dienstregelingstijden zijn leidend en niet de route die een bus aflegt).
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door webguy »

Tenzij Connexxion een speciale deal heeft met Google worden er denk ik juist wel coordinaten geleverd aan Google. GTFS, de standaard die Google gebruikt bevat "shapes", die alle routes bevatten.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door webguy »

Reizen met Connexxion eenvoudig plannen via Google
Alle lijnen van Connexxion zijn nu zichtbaar op Google Maps. Niets alleen de buslijnen, maar ook die van tram en trein. Reizigers van Connexxion kunnen daardoor heel handig hun reis op een geheel eigentijdse manier plannen.

Dat alle vervoerslijnen nu getoond kunnen worden, is mogelijk door samenwerking met Google Transit en een
financiële bijdrage van de provincie Utrecht voor de ontwikkeling van de database*.

Elke dag worden ongeveer 850 Connexxionlijnen en 40.000 ritten in Google Transit getoond. Daarmee kan Connexxion, de grootste Nederlandse streekvervoerder, zich op Google Maps meten met de vervoersbedrijven in grote Amerikaanse steden als New York, Chicago en Dallas.

Door deel te nemen aan Google Transit wil Connexxion haar reizigers een andere manier van plannen aanbieden op een eigentijds en aansprekend platform. Als je gewend bent om bijvoorbeeld je autoroute te plannen via Google Maps, is het logisch dat je voor het openbaar vervoer dezelfde manier van plannen gebruikt.

In Google Maps kun je plannen vanaf de kaart of het satellietbeeld. Met een rechtermuisklik selecteer je een vertrekpunt en een bestemming. Vervolgens klik je op het bus-icoon en zie je de mogelijkheden voor het openbaar vervoer.

*De provincie Utrecht geeft financiële impulsen aan vernieuwingen in het regionale openbaar vervoer. Eén van die vernieuwingen heeft betrekking op de planningsmogelijkheden in Google Maps. Daarmee hebben reizigers nog meer opties om zich te oriënteren op de verschillende reismogelijkheden. Goede informatievoorziening is een belangrijk kwaliteitsaspect in het openbaar vervoer; de provincie stimuleert ontwikkelingen daarin.

(persbericht Connexxion)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door iljitsch »

Dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe zit het met de andere stads- en streekvervoerders? Als ik een "reis" in Den Haag probeer te plannen laat Google me mooi 1,5 km lopen, blijkbaar zitten de bussen HTM niet in de database.

Ook jammer dat ze nog geen fietsinformatie bieden in Nederland. Meestal is de keuze voor lopen ok voor fietsers, maar er zijn toch wel momenten dat je op de fiets een net andere keus maakt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Vinny »

webguy schreef:Tenzij Connexxion een speciale deal heeft met Google worden er denk ik juist wel coordinaten geleverd aan Google. GTFS, de standaard die Google gebruikt bevat "shapes", die alle routes bevatten.
Die zijn vaak niet erg nauwkeurig.

Dit was mijn route naar mijn wintersportbestemming vorig jaar:
http://maps.google.ch/maps?saddr=Migros ... =8&start=0
Nou in het echt lopen de spoorlijnen niet zo recht... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Klaasje »

Ik kan toch niet anders zeggen dan dat het detailniveau behoorlijk hoog is. Kijk bijvoorbeeld maar naar de route van de 322 in Almere Poort. Overigens is de hier geplande reis niet helemaal optimaal.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe zit het met de andere stads- en streekvervoerders? Als ik een "reis" in Den Haag probeer te plannen laat Google me mooi 1,5 km lopen, blijkbaar zitten de bussen HTM niet in de database.

Ook jammer dat ze nog geen fietsinformatie bieden in Nederland. Meestal is de keuze voor lopen ok voor fietsers, maar er zijn toch wel momenten dat je op de fiets een net andere keus maakt.
Dan moet je bij HTM aankloppen. Connexxion heeft zelf besloten om dit in te voeren en is er een jaar mee bezig geweest om aan de standaarden van Google te voldoen. Zolang 9292 niet al te open is naar andere bedrijven zal een vervoerder zelf actief informatie aan Google moeten leveren, en in Nederland zijn dat tot nu toe alleen Connexxion, NS en GVB.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door iljitsch »

Ik verwacht gewoon van Google dat ze een volledig overzicht bieden. Op dit moment laten ze je wel op het ikoontje voor een een OV-advies klikken maar dan vervolgens geven ze niks bruikbaars, nieteens de mededeling dat in de betreffende regio hun informatie onvolledig is.

Dit is toch jammer want goede informatie zou het openbaar vervoer een stuk aantrekkelijker maken voor incidentele gebruikers die niet weten welke vervoerder waar rijdt, waar welke bus stopt enzovoort enzovoort.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Suus »

Google is gebonden aan contracten met de vervoerders dus je kan het Google niet aanrekenen dat nog niet alle gegevens beschikbaar zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Anne »

webguy schreef: Alle lijnen van Connexxion zijn nu zichtbaar op Google Maps. Niets alleen de buslijnen, maar ook die van tram en trein.
Ik mis nog een lijn die door Connexxion wordt geexploiteerd.
Als ik de reis van Velsen Pontplein naar A-dam Centraal plan krijg ik diverse opties
82 naar Sloterdijk - trein naar CS
74 naar Beverwijk - 59 naar Zaandam - trein naar CS
75 naar Haarlem - trein naar CS
82 naar Marnixstraat - 172 naar CS

maar de rechtstreekse verbinding ontbreekt.

Maar die rijdt dan ook niet (de FFF)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door iljitsch »

Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Anne »

Ik ga toch niet van Velsen naar A-dam lopen :evil:
De FFF is OV dus klik ik daarop en verwacht dus alle opties :neg:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door Suus »

Dan moet je een route plannen, onderaan op Een probleem melden klikken en dan je klacht invullen, ik heb dat al enkele keren gedaan en ze zijn allemaal opgelost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door webguy »

Bee schreef:Google is gebonden aan contracten met de vervoerders dus je kan het Google niet aanrekenen dat nog niet alle gegevens beschikbaar zijn.
Het ligt niet zo rechtoe-rechtaan, het ligt wel genuanceerder... Vervoerders kunnen namelijk wel bij Google aankloppen, maar Google heeft bepaalde normen waar de informatie aan moet voldoen om te zorgen dat de informatie ook echt klopt. Voor Connexxion was dat lastig. Ik weet dat een van de problemen is dat Google eist dat dienstregelingen op de seconde precies zijn zodat elke haltetijd per rit uniek is (dus dat je niet in minuut 16:34 2-5 haltes aandoet)
iljitsch schreef:Dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe zit het met de andere stads- en streekvervoerders?
Het probleem met deze aanpak is dus dat de Nederlandse OV data, waar we Nederlandse standaarden voor hebben wel bestaan, maar niet voldoen aan de normen voor die specificaties, en dus de kwaliteit van die data achterblijft.

Er wordt hard gewerkt aan open data voor het OV, maar het is gewoon lastig. Er is wel hoop, dit kaartje van vandaag toont aan voor welke gebieden er actuele data er is in Nederland. Actuele data is per bushalte de actuele vertrektijden, die je onder enigzins redelijke voorwaarden (niet langer dan 60 minuten opslaan, geen rapportages) mag gebruiken:
Afbeelding
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google laat Nederlanders complete reis plannen

Bericht door webguy »

Voor mensen met een Android telefoon: je kan actuele reisinfo uit het bovenstaande kaartje hiermee bekijken:
https://market.android.com/details?id=nl.skywave.ovinfo

Haaglanden en Zeeland komen in de komende week...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten