Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënberg

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Gekko123 »

Maar dan staat het er nog steeds fout op, want er wordt met geen woord gerept over Dordrecht - Geldermalsen, terwijl daar Arriva rijdt.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door busentrein »

Uit een simpel berichtje dat ik op mijn facebook heb geplaatst blijkt dat het personeel ook niet echt centraal wordt aangestuurd... de ene beboet en de andere zegt niets bij een student die niet heeft ingecheckt.... heel handig -o-
larsie
Berichten: 6
Lid geworden op: do 15 sep 2011, 19:09
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door larsie »

busentrein schreef:Uit een simpel berichtje dat ik op mijn facebook heb geplaatst blijkt dat het personeel ook niet echt centraal wordt aangestuurd... de ene beboet en de andere zegt niets bij een student die niet heeft ingecheckt.... heel handig -o-
Exact dezelfde praktijken als vorig jaar in de Utrechtse sneltram, ook na de zomervakantie van het ene op het andere moment studenten boetes gaan uitdelen (terwijl 3 op de 4 incheck-paaltjes het niet eens deden). Pas sinds afgelopen zomer (bijna een jaar later) hangen er in een aantal trams affiches met daarop een waarschuwing dat studenten nu ook moeten inchecken. Geweldige communicatie bij CXX, ze leren het nooit :N
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Freek »

Even achteraan geweest over de situatie Syntus. Daarover het volgende: Syntus zal niet beboeten als studenten niet inchecken als zij vrij reizen hebben. Tot op heden zijn er bij Syntus 2 studenten beboet (buiten Almelo-Marienberg) deze hebben het boetebedrag terug gekregen. Dit heeft Syntus uit eigen beweging gedaan, de studenten hebben geen klacht er voor hoeven indienen. Boetes op Almelo-Marienberg waren een vergissing, het externe controlebedrijf was niet geinstrueerd dat het geen boetes aan studenten moest geven. De 7 beboete studenten krijgen hun geld terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Geert »

Mooi zo. *O*
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door webguy »

Maar het communicatie probleem is er nog steeds. Want ze worden dus niet beboet, maar moeten studenten in vrij reizen periode nou wel of niet in/uit checken? Want volgens de site OV-Chipkaart site moet het dus wel. Of is het een verhaaltje, "moet wel, maar geen boete"?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Meltrain »

Gedoogbeleid enzo. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Freek »

Inchecken moet formeel wel. Maar Syntus erkent dat communicatie slecht is, erkennen dat zij zelf ook niet op stations en treinen communiceren en hebben daarom een gedoogbeleid. Waarom je dan nog verplicht stelt is mij dan weer een vraag
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Cygnum »

Volgens de wet is een elektronisch reisproduct pas geldig nadat het is aangemeld. Feitelijk is dus het niet verplicht inchecken van de afgelopen jaren gedoogbeleid. Zie het Besluit Personenvervoer 2000:

Artikel 47

1. De reiziger is met uitzondering [...] van de door de vervoerder bepaalde gevallen, verplicht zich van een geldig elektronisch vervoerbewijs te voorzien:
a. voordat hij, hetzij het vervoermiddel betreedt, hetzij een gedeelte van een station of halte betreedt waar hij blijkens duidelijke aanwijzingen van de vervoerder in het bezit moet zijn van een geldig elektronisch vervoerbewijs of
b. zo spoedig mogelijk nadat hij het vervoermiddel of het gedeelte van het station of de halte heeft betreden, voor zover daar een met afgifte of ontwaarding belaste functionaris of een voor afgifte of ontwaarding bestemd apparaat aanwezig is.

2. Een elektronisch vervoerbewijs is geldig indien:
a. het een nationaal elektronisch vervoerbewijs of een op grond van de concessie door of namens de concessiehouder afgegeven elektronisch vervoerbewijs betreft,
b. de reismogelijkheden van het elektronisch vervoerbewijs toereikend zijn voor de te maken reis en het vertrekpunt elektronisch is geregistreerd,
c. het elektronisch vervoerbewijs, voor zover het op naam is gesteld, overeenstemt met de identiteit van de houder daarvan en
d. de te betalen vervoerprijs voor de reis ten minste gelijk is aan het tarief dat de gebruiker van het elektronisch vervoerbewijs daarvoor verschuldigd is.

3. Een elektronisch vervoerbewijs is niet geldig indien het gewijzigd of anderszins bewerkt is.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door visgraat »

Officieel is dat inderdaad zo, maar al die regels...
Welke student leest deze artikelen?
En regels zijn om te doorbreken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door webguy »

Daarnaast vraag ik me af wie dit zo heeft bedacht... Het is al jaren zo dat je met een abonnement niet hoeft te stempelen of valideren of zoiets dergelijks. Waarom moeten we dan opeens nu er iets elektronisch is, het wel registeren...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door deadlock »

Doe dan in ieder geval een duidelijke mededeling de deur uit. Dit gaat helemaal nergens over.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Abracadabram »

Cookie schreef: "Het gaat om tientallen studenten per trein," zegt student Gerjan Lennips. "
Freek schreef:De 7 beboete studenten krijgen hun geld terug.
Heerlijk, die Journalistiek :P
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door visgraat »

Misschien hebben maar 7 mensen officieel een klacht ingediend.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Daniel »

Nee dus...
Dit heeft Syntus uit eigen beweging gedaan, de studenten hebben geen klacht er voor hoeven indienen
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door visgraat »

Dan weet de media er weer een leuke wending aan te geven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Nee dus...
Dit heeft Syntus uit eigen beweging gedaan, de studenten hebben geen klacht er voor hoeven indienen
Als je quote, moet je het wel goed doen. :P
Dat Syntus uit eigen beweging de boete terug betaalde, ging over die twee reizigers buiten Almelo - Mariënberg (waar Syntus volgens mij zelf de controles uitvoert). Over de beboete reizigers op Almelo - Mariënberg wordt enkel gezegd dat ze het geld terugkrijgen; er wordt niet gezegd of ze eerst een klacht moesten indienen en of dat ook werkelijk alle beboete reizigers zijn. :idea:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Cygnum »

visgraat schreef:Officieel is dat inderdaad zo, maar al die regels...
Welke student leest deze artikelen?
En regels zijn om te doorbreken.
Een student rechten :roll:

Daar staat overigens los van dat een verandering van de regels, zeker wanneer het gaat om het voortaan handhaven van een regel die eerst werd gedoogd, altijd duidelijk moeten worden gecommuniceerd richting de mensen. In dit geval een simpel aanplakbiljet bij de stations was voldoende geweest.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Freek »

@ Daniel en Meltrain
Buiten de controleactie op Almelo-Marienberg waar het eerste bericht over gaat zijn er bij Syntus 2 studenten in de vrij reisperiode beboet. Waar dit geweest weet ik niet, kan op Ah-Ww zijn maar ook op Almelo-M danwel een ander Syntustraject. Deze studenten hebben geen klacht hoeven in te dienen om hun geld terug te krijgen. Hetzelfde geld voor de 7 studenten die door het externe bedrijf zijn beboet. Zij hoeven geen klacht in te dienen en krijgen ook uit eigen beweging van Syntus hun geld terug.
GJL
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 01 feb 2012, 16:22

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door GJL »

Het spijt me dat ik een oude discussie opratel, maar hier moeten toch echt een paar zaken rechtgezet worden.
Freek schreef:Even achteraan geweest over de situatie Syntus. Daarover het volgende: Syntus zal niet beboeten als studenten niet inchecken als zij vrij reizen hebben. Tot op heden zijn er bij Syntus 2 studenten beboet (buiten Almelo-Marienberg) deze hebben het boetebedrag terug gekregen. Dit heeft Syntus uit eigen beweging gedaan, de studenten hebben geen klacht er voor hoeven indienen. Boetes op Almelo-Marienberg waren een vergissing, het externe controlebedrijf was niet geinstrueerd dat het geen boetes aan studenten moest geven. De 7 beboete studenten krijgen hun geld terug.
Op het traject Almelo-Marienberg rijdt Syntus in opdracht van Connexxion. Controles worden uitgevoerd door een particulier beveiligingsbedrijf (RJ beveiliging uit Enschede) in opdracht van Connexxion. Dit bedrijf doet ook de controles op de bussen van Connexxion in Enschede, Hengelo enz.

Het aantal van 7 bekeurde studenten tussen Almelo en Marienberg kan niet waar zijn. Er zijn véél meer studenten bekeurd door RJ beveiliging. Tijdens één enkele reis heb ik wel eens meer dan zeven (onterechte) bekeuringen geteld, dus waar dat getal vandaan komt? Mensen betaalden soms direct per pin (controleurs moedigden dit zelfs aan bij jeugdige scholieren en studenten omdat je zo geen bericht thuis kreeg dus je ouders er niet achter konden komen…) en soms werd er een uitstel van betaling verstrekt. Een uitstel van betaling ging via het CJIB en kostte 39 euro als ik mij niet vergis. Direct pinnen leverde een korting op en kostte ‘slechts’ 25 euro.

Er is gedurende enkele weken (de eerste weken van september) stevig gecontroleerd. Omdat ik vaak tijdens de spits gebruik maak van deze lijn, zit ik vaak in goed gevulde treinen. Op deze tijden was structureel controle aanwezig en is veelvuldig bekeurd.

Verder heb ik enkele onterecht beboete personen gesproken en zelfs na het indienen van een klacht bij de Connexxion klantenenservice hebben zij géén geld terug gehad. Dit is dus onjuist!
Cygnum schreef:Volgens de wet is een elektronisch reisproduct pas geldig nadat het is aangemeld...
Daarover kan van mening verschild worden. Lees daarover ook eens het volgende juridische artikel door Clark Warren.
http://ovchip.wordpress.com/

Op dit moment wordt er af en toe nog controle uitgevoerd op de lijn Almelo-Marienberg. Dit gebeurd nog steeds door controleurs van RJ beveiliging. Tegenwoordig controleren ze (vreemd genoeg) echter zonder apparatuur waarmee ze de chipkaart kunnen lezen. Er wordt slechts gecontroleerd of de reiziger een ov-chipkaart of kaartje heeft, niet of deze geldig is…

Samengevat heeft RJ beveiliging uit Enschede in opdracht en onder verantwoordelijkheid van Connexxion reizigers bekeurd die beschikken over reisrecht. Connexxion heeft nagelaten dit recht te zetten en heeft reizigers niet terugbetaald en boetes niet vernietigd. Wel hangen tegenwoordig op de deuren van de trein posters waarop vermeld staat dat iedereen in moet checken. Bekeurde reizigers die over reisrecht beschikken heeft Connexxion echter in de kou laten staan, een zeer kwalijke zaak.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door waldo79 »

Ik zou Connexxion daar een brief over schrijven als ik jou was 8-)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Ennes »

GJL schreef:....
Daarover kan van mening verschild worden. Lees daarover ook eens het volgende juridische artikel door Clark Warren.
http://ovchip.wordpress.com/

.....
En ook dit klopt niet helemaal, want het studenten reisproduct is namelijk geen kosteloos vervoer. :wink:
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Bon voor niet ingecheckte studenten trein Almelo-Mariënb

Bericht door Klaasje »

Volgens een een of ander besluit of een wet schijnt dat dus wel het geval te zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten