Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39147
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door Daniel »

Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat
Afbeelding
Foto: RTV Utrecht
UTRECHT - Een gelede stadsbus van vervoersbedrijf GVU heeft in de Utrechtse Biltstraat enige tijd het verkeer stilgelegd. De chauffeur had in de ochtendspits een verkeerde afslag genomen.

De buschauffeur zette zijn voertuig per ongeluk klem in een poging om te draaien. Toen de harmonicabus eenmaal overdwars in de straat stond, bleek hij de draai niet verder te kunnen maken tussen een muur en een lantaarnpaal.

Bron: RTV Utrecht
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door Geert »

Lekker handig :lol:
Bus is vast rechtdoor de Kruisstraat ingegaan in plaats van linksaf de Wittevrouwensingel...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13540
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door Wubbo »

Waarom ie dan niet bij Wittevrouwen de (officieel niet bestaande maar wel te halen) afslag heeft genomen is me een raadsel...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door Geert »

En waarom die bus halverwege de Biltstraat probeerde te keren... Doe dan een rondje Berekuil, veel makkelijker en gegarandeerd succes :pos:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door Chauf21 »

Over het algemeen word je er -tijdens de rijlessen en instructie- wel op gewezen dat je keren in dit soort situaties wel kan vergeten. Een stukkie verder rijden naar bijvoorbeeld een rotonde is een veel betere optie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door STF »

Beste kijkers, welkom bij de Tros met Ter land, ter zee en in de lucht. Vandaag zijn wij in Utrecht met het onderdeel gelede-bus keren in een te smalle straat. De deelnemers komen straks met hun eigen gemaakte gelede-bus de straat in rijden, en dienen om te keren, in een zo kort mogelijke tijd. Nadat het keren gelukt is, drukken de deelnemers op de toeter.

:P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39147
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Over het algemeen word je er -tijdens de rijlessen en instructie- wel op gewezen dat je keren in dit soort situaties wel kan vergeten. Een stukkie verder rijden naar bijvoorbeeld een rotonde is een veel betere optie.
Met een gelede bus bedoel je neem ik aan? Heb weleens in een BBA-bus (eentje van 12 meter) gezeten die met succes aan straatje keren deed nadat de chauffeur een omleiding vergeten was. Dat was op een niet veel bredere weg (Halsterseweg in Bergen op Zoom voor de liefhebbers)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door Chauf21 »

Er wordt sowieso aangeraden niet te gaan keren met een grote bus, zeker niet in drukke of smalle straten. Een fietser of een paaltje zie je al heel snel over het hoofd. Het risico op aanrijdingen en schades weegt niet op tegen de paar tientallen seconden of minuten die je kwijt bent met veilig omrijden. Keren of achteruitrijden met een gelede bus is bijvoorbeeld alleen onder begeleiding toegestaan, maar kan in sommige situaties prima zonder. Er zit een verschil in datgene dat is opgelegd en datgene dat een chauffeur beslist te doen op basis van zijn inschatting. Daarbij moet je je altijd bedenken dat wanneer iets mogelijk is, het niet betekent dat het ook kán. Een normale 12-meter bus zou je, denk ik, best in deze straat kunnen keren, maar verstandig om het te doen, is het niet. (en ja, ik heb ook wel eens een bus moeten keren in het midden van een grote stad, op een klein grachtje met fietsers en auto's aan alle kanten. En nee, dan voel je je niet prettig)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door Geert »

Keren in de Biltstraat zou ik niet doen, er rijden daar te veel bussen en fietsers (en aan één zijde ook auto's). En daarbij: een geschikte rotonde was één minuut verderop...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door reisthijs »

Zoals Geert al zei:
Geert schreef:Bus is vast rechtdoor de Kruisstraat ingegaan in plaats van linksaf de Wittevrouwensingel...
...en wilde dus een straat verder alsnog linksaf slaan.

Het lijkt er dus op dat de chauffeur niet heeft willen keren - wat idd zeker niet gaat in de Biltstraat - maar wel probeerde een bocht te nemen die dus niet mogelijk bleek.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door math1985 »

In kan me overigens voorstellen dat de vervoerder wel verzekerd is als hij op de route bij het afslaan een ravage veroorzaakt, maar niet als hij de route verlaat om te keren, en daar iets mis gaat.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door M57 »

Denk je dat de overheid het GVU gaat kapotclaimen ofzo? :roll:
lausteen
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 11:55

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door lausteen »

Maar hoe halen ze m uiteindelijk weg dan? Met een takelwagen? Of gewoon dat verkeerslicht afzagen :lol: ?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door STF »

Ik denk de knip-beveiliging tijdens het achteruitrijden opheffen, en weer langzaam aan de bus zetten zoals die stond, voordat ie probeerde te gaan keren.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Stadsbus klem in Utrechtse Biltstraat

Bericht door Chauf21 »

De knikbeveiliging is hier denk ik nog niet in werking getreden. Je kan de bocht alleen niet maken en daarom is 'ie niet verder gereden. Hoe je de bus wegkrijgt? Bus in z'n achteruit, bijsturen en de weg in de richting van die groene Amba vervolgen :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten