Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
UTRECHT - Een gelede stadsbus van vervoersbedrijf GVU heeft in de Utrechtse Biltstraat enige tijd het verkeer stilgelegd. De chauffeur had in de ochtendspits een verkeerde afslag genomen.
De buschauffeur zette zijn voertuig per ongeluk klem in een poging om te draaien. Toen de harmonicabus eenmaal overdwars in de straat stond, bleek hij de draai niet verder te kunnen maken tussen een muur en een lantaarnpaal.
Over het algemeen word je er -tijdens de rijlessen en instructie- wel op gewezen dat je keren in dit soort situaties wel kan vergeten. Een stukkie verder rijden naar bijvoorbeeld een rotonde is een veel betere optie.
Beste kijkers, welkom bij de Tros met Ter land, ter zee en in de lucht. Vandaag zijn wij in Utrecht met het onderdeel gelede-bus keren in een te smalle straat. De deelnemers komen straks met hun eigen gemaakte gelede-bus de straat in rijden, en dienen om te keren, in een zo kort mogelijke tijd. Nadat het keren gelukt is, drukken de deelnemers op de toeter.
Chauf21 schreef:Over het algemeen word je er -tijdens de rijlessen en instructie- wel op gewezen dat je keren in dit soort situaties wel kan vergeten. Een stukkie verder rijden naar bijvoorbeeld een rotonde is een veel betere optie.
Met een gelede bus bedoel je neem ik aan? Heb weleens in een BBA-bus (eentje van 12 meter) gezeten die met succes aan straatje keren deed nadat de chauffeur een omleiding vergeten was. Dat was op een niet veel bredere weg (Halsterseweg in Bergen op Zoom voor de liefhebbers)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Er wordt sowieso aangeraden niet te gaan keren met een grote bus, zeker niet in drukke of smalle straten. Een fietser of een paaltje zie je al heel snel over het hoofd. Het risico op aanrijdingen en schades weegt niet op tegen de paar tientallen seconden of minuten die je kwijt bent met veilig omrijden. Keren of achteruitrijden met een gelede bus is bijvoorbeeld alleen onder begeleiding toegestaan, maar kan in sommige situaties prima zonder. Er zit een verschil in datgene dat is opgelegd en datgene dat een chauffeur beslist te doen op basis van zijn inschatting. Daarbij moet je je altijd bedenken dat wanneer iets mogelijk is, het niet betekent dat het ook kán. Een normale 12-meter bus zou je, denk ik, best in deze straat kunnen keren, maar verstandig om het te doen, is het niet. (en ja, ik heb ook wel eens een bus moeten keren in het midden van een grote stad, op een klein grachtje met fietsers en auto's aan alle kanten. En nee, dan voel je je niet prettig)
Keren in de Biltstraat zou ik niet doen, er rijden daar te veel bussen en fietsers (en aan één zijde ook auto's). En daarbij: een geschikte rotonde was één minuut verderop...
Geert schreef:Bus is vast rechtdoor de Kruisstraat ingegaan in plaats van linksaf de Wittevrouwensingel...
...en wilde dus een straat verder alsnog linksaf slaan.
Het lijkt er dus op dat de chauffeur niet heeft willen keren - wat idd zeker niet gaat in de Biltstraat - maar wel probeerde een bocht te nemen die dus niet mogelijk bleek.
In kan me overigens voorstellen dat de vervoerder wel verzekerd is als hij op de route bij het afslaan een ravage veroorzaakt, maar niet als hij de route verlaat om te keren, en daar iets mis gaat.
Ik denk de knip-beveiliging tijdens het achteruitrijden opheffen, en weer langzaam aan de bus zetten zoals die stond, voordat ie probeerde te gaan keren.
De knikbeveiliging is hier denk ik nog niet in werking getreden. Je kan de bocht alleen niet maken en daarom is 'ie niet verder gereden. Hoe je de bus wegkrijgt? Bus in z'n achteruit, bijsturen en de weg in de richting van die groene Amba vervolgen :)