Naamsverandering station Hanzelijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door Daniel »

Naamsverandering station Hanzelijn
Geplaatst op: zaterdag 4 februari 2012 21:00
Laatst bijgewerkt: zaterdag 4 februari 2012 21:00


Persbericht

De naam voor het nieuwe treinstation van Kampen aan de nieuwe Hanzelijn wordt definitief station Kampen. Eerdere suggestie voor de naam van het nieuwe station dat de stad aansluit op de Hanzelijn was 'Kampen Zuid'. Op verzoek van de gemeente Kampen hebben ProRail en NS besloten de naam 'station Kampen' te hanteren. Dit maakte wethouder Gerrit Jan Veldhoen donderdagavond bekend tijdens de gemeenteraadsvergadering.

Naast de bouw van de Hanzelijn, wordt ook de spoorverbinding tussen Zwolle en Kampen aangepakt. Het zogenoemde Kamperlijntje, dat aan de andere kant van de stad ligt, wordt omgebouwd tot tramverbinding. De eindhalte van deze verbinding krijgt de naam ‘Kampen-IJsselmuiden’. Een speciale commissie waar ProRail en NS zitting in hebben, gaat over de naamgeving van treinstations en -haltes. Vanzelfsprekend speelt daarbij de wens van de omgeving een belangrijke rol.

“De naam ‘station Kampen’ voor het nieuwe treinstation is een logische keuze, want met de komst van de Hanzelijn wordt Kampen aangesloten op het landelijke spoornetwerk. Voor bezoekers en bewoners vormt dit station de nieuwe entree van de stad ”, aldus Gerrit Jan Veldhoen.

Regiodirecteur Jan Mulder van ProRail: “ProRail is bijna klaar met de bouw van de Hanzelijn. Een nieuwe spoorlijn bouwen met stations kan alleen in nauwe samenwerking met de omgeving en gemeenten. Deze naamsverandering is de kroon op onze goede samenwerking de afgelopen jaren'.

Arjan Bleeker, regiodirecteur NS zegt hierover: “Het gebeurt niet vaak dat we namen van stations wijzigen. In dit geval lag het verzoek vanuit de gemeente wel erg voor de hand, een logische wijziging dus. Wij verwachten dat veel reizigers gebruik gaan maken van het nieuwe station Kampen.”

Eind 2012 worden de Hanzelijn en het nieuwe treinstation ‘Station Kampen’ in gebruik genomen. Met de komst van de nieuwe treinverbinding tussen Lelystad en Zwolle is Kampen niet langer het eindstation. De Randstad komt een stuk dichter bij Kampen en dat is gunstig voor de ontwikkeling van de stad.

De Hanzelijn verbindt

ProRail bouwt en beheert het Nederlandse spoorwegnet. Op dit moment bouwt ProRail aan de Hanzelijn, een nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle. ProRail legt dit jaar de laatste hand aan de Hanzelijn. Stations worden afgebouwd en de spoorbaan uitvoerig getest met testtreinen. Zodat we zeker weten dat de verkeersleiding goed aangesloten is en alle systemen werken. In december 2012 kunnen de eerste reizigers gebruik maken van de nieuwe spoorlijn. ProRail zal na de ingebruikname van de Hanzelijn het nieuwe spoor beheren, de capaciteit op de lijn verdelen en het treinverkeer leiden.

Met de opening van de Hanzelijn zal een belangrijke missende schakel in het spoorwegnet in 2013 tot het verleden behoren. Er komt een betere spoorverbinding voor reizigers en goederen tussen de Randstad en het Noorden van het land. Dronten en Kampen krijgen een station, waardoor ook de bereikbaarheid van dit deel van Flevoland toeneemt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door TLP »

Ik denk echt dat je deze naamswijziging vanuit twee kanten moet bekijken: spoortechnisch gezien is het logisch (het is dan immers het enige officiële station van Kampen) maar geografisch gezien absoluut niet (het ligt buiten de bebouwde kom van Kampen). Ach ja, dat het huidige station Kampen straks Kampen-IJsselmuiden gaat heten verbaast mij ook enigszins, dubbele plaatsnamen blijkt een station vaak wel enige status te geven (bijv. Ede-Wageningen/Driebergen-Zeist waar (sommige) intercity's stoppen), maar ik had het dan liever de naam van een straat/park/whatever gegeven, aangezien de lijn volledig ontkoppeld wordt van het spoornetwerk en het immers bij trams net zoals bij bussen gebruikelijk is om de halte te noemen naar een belangrijke nabijgelegen straat, of eventueel aanwezig, een park/studio/etc. te geven.

Bovendien vind ik het statement over de bereikbaarheid ook erg te betwijfelen, je zou in ieder geval alle huidige buslijnen die station Kampen aandoen moeten verleggen naar het nieuwe station Kampen, plus een aantal nieuwe buslijnen naar Kampen om dat nog enigszins te verwezenlijken, lijkt mij...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door Jef400 »

Nee jongens. Had dan het oude station IJsselmuiden genoemd. Wat ik gelezen heb ligt het ook aan die kant van het water.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door reisthijs »

Ik had als eerste gedacht aan iets als Kampen Centrum, omdat het oude station zo dicht bij het centrum van Kampen ligt.

Dat het nieuwe station net buiten de bebouwde kom ligt is niet relevant, dat is bij veel meer stations het geval. Dat het oude station eigenlijk meer in Ijsselmuiden ligt, maar dat is iets waar bij naamgeving van stations niet op gelet wordt. Het gaat erom wat de belangrijkste plaats is waarvoor het station bedoeld is. Dat zie je nu ook aan het feit dat het dus niet "IJsselmuiden-Kampen" wordt: het is in de eerste plaats een station voor Kampen.

Het is natuurlijk vooral de bereikbaarheid van "station Kampen" per trein die beter wordt, vooral vanuit de regio Amsterdam omdat je niet meer om hoeft te reizen via Zwolle. Het buslijnennet wordt ook helemaal anders in Kampen, natuurlijk wordt er daarbij dan voor gezorgd dat er een goede verbinding komt tussen station en centrum.
TLP schreef:dubbele plaatsnamen blijkt een station vaak wel enige status te geven (bijv. Ede-Wageningen/Driebergen-Zeist waar (sommige) intercity's stoppen),
Ondanks de dubbelen naam hebben stations als Rilland-Bath of Koudum-Molkwerum niet erg veel status...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door flipje »

Een logische keuze maar wel weer een hoop gedoe. In december zal de Hanzelijn van start gaan en zal station Kampen(zuid) open gaan, echt het kamperlijntje blijft tot 31 december rijden. Wordt dit station Kampen dan voor die laatste 2 weken van naam veranderd?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door iljitsch »

Het is nooit een goed idee om een bestaande naam een nieuwe betekenis te geven.

Ik zou beide stations een nieuwe naam geven en dan over een paar jaar na een afkoelperiode kan je alsnog die Zuid droppen.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door TLP »

flipje schreef:Een logische keuze maar wel weer een hoop gedoe. In december zal de Hanzelijn van start gaan en zal station Kampen(zuid) open gaan, echt het kamperlijntje blijft tot 31 december rijden. Wordt dit station Kampen dan voor die laatste 2 weken van naam veranderd?
Nou ja, 13 december is de dag van... misschien maar alvast wijzigen?
iljitsch schreef:Het is nooit een goed idee om een bestaande naam een nieuwe betekenis te geven.

Ik zou beide stations een nieuwe naam geven en dan over een paar jaar na een afkoelperiode kan je alsnog die Zuid droppen.
Dat betekent dat het zojuist hernoemde station weer Kampen Zuid moet gaan heten en het bestaande station Kampen Centrum, zoals reisthijs voorstelt? Zou kunnen...
reisthijs schreef:Ondanks de dubbelen naam hebben stations als Rilland-Bath of Koudum-Molkwerum niet erg veel status...
Heb ik het woord altijd gebruikt dan?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door reisthijs »

flipje schreef:Wordt dit station Kampen dan voor die laatste 2 weken van naam veranderd?
En voor de vele jaren die het nog in gebruik zal zijn als tramhalte natuurlijk!
Klopt het eigenlijk wel dat het oude station nog tot 31 in gebruik is in plaats van tot het einde van dienstregeling 2012 wat logischer zou zijn? (Het veelgenoemde 12-12-12 voor de opening van de Hanzelijn klopt tenslotte ook al niet)
TLP schreef:Dat betekent dat het zojuist hernoemde station weer Kampen Zuid moet gaan heten
Er is nog niks hernoemd want "Kampen Zuid" is alleen maar een werktitel, er is nu dus bedacht hoe ze het écht willen gaan noemen.
TLP schreef:Heb ik het woord altijd gebruikt dan?
Wel het woord vaak en dat klopt dus niet, want het is meestal helemaal niet zo dat een dubbele naam status geeft. Alleen tussen Utrecht en Arnhem is dat toevallig het geval.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door flipje »

reisthijs schreef:
flipje schreef:Wordt dit station Kampen dan voor die laatste 2 weken van naam veranderd?
En voor de vele jaren die het nog in gebruik zal zijn als tramhalte natuurlijk!
Klopt het eigenlijk wel dat het oude station nog tot 31 in gebruik is in plaats van tot het einde van dienstregeling 2012 wat logischer zou zijn? (Het veelgenoemde 12-12-12 voor de opening van de Hanzelijn klopt tenslotte ook al niet.
Kamperlijntje zal blijven rijden tot 31 december 2012, dit is zo afgesproken tussen de provincie en NS.
Dit heeft mede te maken met het 'opstarten' van de Hanzelijn en evt. wisseling van vervoerder voor IJsselmond. Daarom heeft de provincie gekozen voor het oprekken tot de 31ste.
& de tram.. Zo lang er nog geen vervoerder bekend is voor de tram, heb ik er een hard hoofd in dat die er gaat komen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Het huidige station heet straks "Kampen-IJsselmuiden"
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door isadora »

Klaasje schreef:Het huidige station heet straks "Kampen-IJsselmuiden"
Zo stond het ook in het eerder benoemde persbericht toch?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Ik zie hier allemaal discussies over de naam naar boven komen. Wat dus kennelijk niet echt nodig is. Bedankt dat je mij er op attendeert. :pos:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door deadlock »

TLP schreef:Ik denk echt dat je deze naamswijziging vanuit twee kanten moet bekijken: spoortechnisch gezien is het logisch (het is dan immers het enige officiële station van Kampen) maar geografisch gezien absoluut niet (het ligt buiten de bebouwde kom van Kampen). Ach ja, dat het huidige station Kampen straks Kampen-IJsselmuiden gaat heten verbaast mij ook enigszins, dubbele plaatsnamen blijkt een station vaak wel enige status te geven (bijv. Ede-Wageningen/Driebergen-Zeist waar (sommige) intercity's stoppen), maar ik had het dan liever de naam van een straat/park/whatever gegeven, aangezien de lijn volledig ontkoppeld wordt van het spoornetwerk en het immers bij trams net zoals bij bussen gebruikelijk is om de halte te noemen naar een belangrijke nabijgelegen straat, of eventueel aanwezig, een park/studio/etc. te geven.

Bovendien vind ik het statement over de bereikbaarheid ook erg te betwijfelen, je zou in ieder geval alle huidige buslijnen die station Kampen aandoen moeten verleggen naar het nieuwe station Kampen, plus een aantal nieuwe buslijnen naar Kampen om dat nog enigszins te verwezenlijken, lijkt mij...
Het huidige station van Kampen ligt geografisch ook niet in Kampen...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door iljitsch »

Als je bij Google Maps een gemeentenaam intypt krijg je daar tegenwoordig de grens van te zien. Helaas verdwijnt die weer bij het inzoomen. Maar ik geloof toch wel dat je net binnen Kampen valt, als de trein tenminste tot het stootblok doorrijdt. 8-)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door webguy »

Die grenzen en wijkindelingen zijn vaak wel enigzins willekeurig door Google bedacht...
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door flipje »

Hoewel IJsselmuiden en Kampen nu samen 1 gemeente vormen, heeft het station van Kampen altijd bij Kampen gehoord. Dit heeft te maken met de brug over de IJssel, die eigendom was/is van Kampen en hierdoor werd ook het station bij Kampen getrokken.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door Anne »

IJsselmuiden is onderdeel van de gemeente Kampen.
Als je op street-view kijkt bij het Stationsplein zie je dat de komborden Kampen en IJsselmuiden zo staan dat het station in de bebouwde kom van Kampen ligt.

Voor het hoofdrailnet is het logisch dat daaraan een station Kampen ligt.
Bij meer plaatsen ligt het station net aan de rand van de bebouwing en wordt dat ook niet met een windrichting aangegeven
Voor de tramlijn is Kampen IJsselmuiden een duidelijke aanduiding.
Verder is een naam altijd gewenning; na een paar jaar weet je niet beter
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door iljitsch »

Het probleem is de overgangssituatie. Als mensen het dan over "station Kampen" hebben weet je niet of ze het oude of het nieuwe station bedoelen. Vandaar mijn suggestie om het nieuwe vooralsnog Kampen Zuid te noemen en het oude ook een nieuwe naam te geven en dan tzt Kampen Zuid naar Kampen te veranderen. Waar komt dat nieuwe station overigens precies te liggen?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door Ardan »

Hiero. Beetje afgelegen heh..
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door iljitsch »

Wel bijna 4 km van het oude station vandaan en 2 - 3 km vanaf het centrum van de stad...
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door Zonnig »

Om het nieuwe station in Zuid meteen Kampen te noemen dat is vragen om problemen.
Niet iedereen zal er van op de hoogte zijn dat deze wijzigingen doorgevoerd worden.

Voor mij is Hilversum Noord nog steeds bekend als Hilversum NOS, mogelijk wordt dit in de toekomst Hilversum Mediapark.
En dan is hier nog wel uit te komen. Een station dat 4 a 5 km verderop ligt aan een andere lijn moet je geen naam geven van een traject aan een volledig andere lijn. Maar ik denk dat de NS de naam Kampen zelf wil houden en niet wil overdragen aan de nieuwe vervoerder van de tramlijn!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door isadora »

Zonnig schreef: Voor mij is Hilversum Noord nog steeds bekend als Hilversum NOS, ...........................
Precies, Den Haag CS is voor mij nog steeds Staatsspoor.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door reisthijs »

Zonnig schreef:Maar ik denk dat de NS de naam Kampen zelf wil houden en niet wil overdragen aan de nieuwe vervoerder van de tramlijn!
Dat is onzin want het was nu juist de gemeente die bedacht heeft om het nieuwe NS-station "Kampen" te noemen.

Verder hebben NS en ProRail natuurlijk niets te zeggen over benamingen van tramhaltes.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

NS niet, Prorail wel iets omdat het hun infra is, en blijft.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Naamsverandering station Hanzelijn

Bericht door deadlock »

Is NS Poort niet de eigenaar van de stations zelf? Dan kan er wel rails liggen van iemand anders, dat lijkt me niet zo relevant.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten