Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Dat is maar zeer de vraag. Je moet eerst weten waar het nou eigenlijk fout gaat. Als je nu leest dat er maar een beperkte hoeveelheid infrastoringen zijn, er dag en nacht manschappen gereedstaan om de wissels te bezemen en bedenkt dat er ook al andere initiatieven zijn om het spoor betrouwbaarder en robuuster te maken (denk aan de wisselsanering), dan zit het probleem misschien toch ergens anders.

Zaken als een andere inzet van personeel en materieel, beter kunnen inspelen op het losknippen van doorgaande verbindingen en een goed voorbereid en afgestemd communicatiebeleid hoeven geen miljarden euro's extra te kosten.
Een paar problemen tijdens het winterweer is dan niet meer zo erg, zeker als je weet dat de dienst spoedig weer wordt opgepakt.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door R-Flow »

Persoonlijk denk ik dat NS en ProRail gewoon meer moeten gaan investeren in de informatievoorzieningen naar de reiziger toe, dat je in ieder geval op tijd rekening kan houden met vertragi... *kuch* *kuch* *schraapt keel* treinen die eerder of later vertrekken. Het was vrijdag begin van de middag een groot circus op Rotterdam Centraal terwijl op de website enkel een lichte verstoring richting Utrecht stond. Naar Amsterdam en alle overige bestemmingen was zogenaamd alles koek en ei. Uiteindelijk in een Fyra gestapt met +25 op de borden. Kijk, als ik dat had geweten was ik niet de straat op gegaan of met een vriend meegereden in de auto.

Zelfde geldt voor GVB hier in de stad: sta je met ik weet niet hoeveel man gewoon gezellig een half uur op de Van Baerlestraat te wachten met -17 buiten. Op de website geen melding van verstoringen die relevant waren voor tram 2 en 5, geen zuil met informatie te vinden in de stad, geen GVB-autootje dat effe langs komt rijden om je te waarschuwen en laat staat dan een tramconducteur van een omgeleide tram de deur opengooit en wat laat weten. Uiteindelijk maar een Connexxion bus in gestapt die zo vriendelijk was voor ons te stoppen terwijl daar geen halte is. Verder kan je TOTAAL NIET anticiperen wat je opties zijn omdat je niet weet of (bijv.) tram 1/16/24 een eindje verderop met hetzelfde probleem zitten. Dus blijf je staan wachten.

Je krijgt als reiziger amper tot niks te horen tijdens dit soort situaties en als je al wat te horen krijgt is het vaak te laat. Dat het OV ontregeld is neem ik voor lief die week per jaar, zolang ik het maar weet van te voren. Daar zit nou juist het probleem.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door Suus »

Hoe kan een bedrijf communiceren als het niet eens weet waar hun personeel is. Communicatie vloeit voort uit het feit dat men kennis over zichzelf heeft en juist dat ontbreekt bij grote verstoringen.

Het enige wat je dan nog kan doen is omroepen dat er problemen zijn en niet meer wat ze inhouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5821
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door isadora »

Communiceren lijkt in deze wereld meer en meer een probleem te worden.
Dat terwijl, of misschien omdat, de communicatietechnieken er legio zijn.

Waar we elkaar vroeger alleen nog via rooksignalen konden berichten, hebben we tegenwoordig een leger aan social media en andere prachtige internet-oplossingen.
En dit is geen exclusief probleem bij NS/ProRail.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door Zonnig »

Ik denk dat hoe meer info-kanalen er komen hoe groter de problemen!

Hoewel velen kritiek op Arriva hebben is het wel vreemd dat juist Arriva wel netjes op tijd kan blijven rijden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door R-Flow »

Bee schreef:Hoe kan een bedrijf communiceren als het niet eens weet waar hun personeel is. Communicatie vloeit voort uit het feit dat men kennis over zichzelf heeft en juist dat ontbreekt bij grote verstoringen.

Het enige wat je dan nog kan doen is omroepen dat er problemen zijn en niet meer wat ze inhouden.
Het is al lang prima als er überhaupt melding wordt gemaakt van een verstoring en welke lijnen hierdoor getroffen zijn. :roll: De reden erachter zal me verder een worst wezen aangezien het eindresultaat hoe dan ook hetzelfde is: metro/tram/bus/trein heeft vertraging of rijdt de komende uur(en) helemaal niet. Het gaat mij erom dat ik weet welke lijnen nog wel goed rijden zodat ik een alternatieve route kan uitstippelen en dus niet een half uur voor Jan met de korte achternaam sta te bevriezen op de halte/het station in de hoop dat er alsnog iets langs komt glijden.
Zonnig schreef:Ik denk dat hoe meer info-kanalen er komen hoe groter de problemen!
Die redenatie volg ik niet. In Rotterdam komt (meestal) netjes in de displays te staan dat lijnen X, Y en Z omrijden of ingekort zijn. Heb tot nu toe geen grotere problemen gehad sinds dat systeem is ingevoerd, eerder minder omdat ik weet waar ik aan toe ben...

Als vervoerders er voor zorgen dat hun websites direct worden aangepast aan de huidige situatie heb je hetzelfde effect. Waarom zou dat voor grotere problemen zorgen? :?
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door 010jongen »

De ret geeft informatie over storingen echt direct door en is daar heel goed in, in Utrecht echter is het extreem slecht gesteld met dit soort dingen, helemaal bij de tram. Er komt nooit wat op die mooie duren info panelen te staan en als dit al wel zo is dan staat er alleen geen trams wegens storing. Meer niet, geen prognose en geen alternatieven etc etc.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door R-Flow »

In Amsterdam hebben we zulke panelen niet eens joh! We hebben zo uit m'n hoofd bij vier haltes digitale zuilen staan (Koningsplein (één richting), Rembrandtplein, Leidseplein (één richting) en Waterlooplein). De overige twintig zuilen in de stad zijn van die analoge klapperbordjes uit het jaar nul.

Maar goed, we schijnen dit jaar in de hele stad compleet nieuwe haltes te krijgen inclusief dezelfde nieuwe zuilen als in Rotterdam. We wachten af of GVB/SRA er ook wat mee doen i.p.v. alleen lijnnummer + bestemming + tijd.
Laatst gewijzigd door R-Flow op di 07 feb 2012, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door Chauf21 »

isadora schreef:Communiceren lijkt in deze wereld meer en meer een probleem te worden.
Dat terwijl, of misschien omdat, de communicatietechnieken er legio zijn.

Waar we elkaar vroeger alleen nog via rooksignalen konden berichten, hebben we tegenwoordig een leger aan social media en andere prachtige internet-oplossingen.
En dit is geen exclusief probleem bij NS/ProRail.
Mee eens, maar tegelijkertijd stellen we ook hogere eisen aan de informatievoorziening. Waar je voorheen gewoon ging wachten op een bus, verwachten we nu dat we thuis op ons mobieltje tot op de minuut nauwkeurig kunnen zien hoelaat de bus vertrekt. Daar is op zich niks mis mee, soms is het toch wel erg comfortabel, maar je loopt daardoor wel weer tegen andere grenzen aan van wat realistisch en (praktisch) haalbaar is.
R-Flow schreef:Het is al lang prima als er überhaupt melding wordt gemaakt van een verstoring en welke lijnen hierdoor getroffen zijn. :roll: De reden erachter zal me verder een worst wezen aangezien het eindresultaat hoe dan ook hetzelfde is: metro/tram/bus/trein heeft vertraging of rijdt de komende uur(en) helemaal niet. Het gaat mij erom dat ik weet welke lijnen nog wel goed rijden zodat ik een alternatieve route kan uitstippelen en dus niet een half uur voor Jan met de korte achternaam sta te bevriezen op de halte/het station in de hoop dat er alsnog iets langs komt glijden.
Je mag ook best gebruikmaken van je eigen verstand. Als het sneeuwt en de halve stad vaststaat, mag je best bedenken dat het OV er wellicht ook last van kan hebben. Tja, vervelend, maar het is en kan even niet anders. Niet alles hoeft je voorgekauwd te worden, toch?

Natuurlijk is het fijn als de reisinformatie geoptimaliseerd wordt, maar zolang het OV onderhevig is aan de praktijk, blijf je ook houden dat je niet alles altijd volledig in de hand kunt houden. Je kan dus ook nooit op ieder ogenblik tot in detail de juiste reisinformatie verstrekken. Ik hoop maar dat mensen dat ook inzien.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door R-Flow »

Chauf21 schreef:Je mag ook best gebruikmaken van je eigen verstand. Als het sneeuwt en de halve stad vaststaat, mag je best bedenken dat het OV er wellicht ook last van kan hebben. Niet alles hoeft je voorgekauwd te worden, toch?
Slaat helemaal nergens op wat je zegt want de stremmingen waren beperkt tot paar lijnen. Als je de 3 en 12 + bussen constant voorbij ziet komen ga je er niet van uit dat de hele stad lam ligt, wat dus ook niet het geval was. Daarnaast heeft het zaterdag helemaal niet gesneeuwd in de stad..
Chauf21 schreef:Natuurlijk is het fijn als de reisinformatie geoptimaliseerd wordt, maar zolang het OV onderhevig is aan de praktijk, blijf je ook houden dat je niet alles altijd volledig in de hand kunt houden. Je kan dus ook nooit tot in detail reisinformatie verstrekken, dus ik hoop maar dat mensen dat ook inzien.
Waarom zou dat niet kunnen volgens jou? De RET bewijst al het tegendeel, en bij GVB / NS is echt wel bekend dat de zooi vastloopt ergens.

Maar ben blij dat jij dusdanig bij de pinken bent dat jou zoiets nooit zal overkomen... Die honderden mensen die door het hele land vaststonden en geen info ontvingen riepen dat over zichzelf af begrijp ik?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door Chauf21 »

De RET is ook niet perfect in informatievoorziening. Ze doen het heel aardig hoor, maar ook daar gaat er wat tijd overheen voordat er een melding geplaatst wordt. Vorige maand was ik een kwartier/half uur vertraagd met de metro en een paar dagen ervoor zat ik in een tram waarvan de bestuurder ineens omriep niet verder te rijden dan een bepaalde halte. Van beide gevallen stond er niets op de site of op de borden, maar achteraf bleek dat het probleem tien minuten tot een kwartier daarvoor was ontstaan. Vond ik dat een groot probleem? Nee.

Kijk, met dat winterweer loopt het verkeer vast. Bussen en trams komen dus ook vast te staan in het verkeer. En als dat slechts op een bepaald gedeelte is, hoeft dat nog niet eens zo heel veel te betekenen voor de dienstregeling. Pas als er veel problemen tegelijkertijd optreden, gaan er ook problemen in de dienstregeling ontstaan. Het probleem is alleen dat je niet van tevoren weet welke lijnen op welke momenten hinder gaan ondervinden. Het kan dus best zijn dat die lijnen waar jij op stond te wachten, enkele minuten voordat je kwam nog gewoon reden en er (dus) geen noodzaak tot informatievoorziening was. Als zo'n tramlijn dan eenmaal ook vast komt te staan, kan je niet binnen één minuut een bericht gaan uitdoen omdat je niet weet hoe de situatie zich gaat ontwikkelen.

In jouw geval reden sommige lijnen dus wel en andere lijnen niet of onbetrouwbaar. Ik weet niet hoelang je er hebt gestaan, maar bij een stremming kan je al gauw hebben dat er een half uur lang geen tram kan rijden. Immers, de eerste tram staat voor een probleem, de tweede tram kan niet op tijd worden geïnformeerd en de derde tram moet omrijden. Bij een tienminutendienst sta je dus al gauw een half uur te wachten als je pech hebt. Tel daarbij op dat de verkeersleiding het waarschijnlijk ook druk heeft gehad en je ziet vanzelf waarom de informatievoorziening niet altijd 100% actueel kan zijn.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Hoe kan een bedrijf communiceren als het niet eens weet waar hun personeel is.
Dat is juist de grap. Er moet ERGENS wel IEMAND zijn die IETS weet, maar die persoon vindt andere zaken dan het informeren van de betalende klanten die z'n salaris betalen blijkbaar belangrijker op dat moment.

Het is toch simpel genoeg om in iedere trein een transponder te stoppen en dan als-ie langs een meetpunt komt te zien hoe de daadwerkelijke situatie zich verhoudt met de dienstregeling en dan automatisch de informatieborden en website aanpassen? Dan weet je in elk geval wanneer de treinen aankomen. Wanneer ze vertrekken is iets lastiger, maar in elk geval zal een trein zelden vertrekken voor-ie aankomt dus je weet al heel wat met zo'n treinvolgsysteem.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door Suus »

Dat gebeurt ook wel, maar het personeel heeft geen transponder, dus op het moment dat een trein vertraagd is of niet kan rijden, ontbreekt er personeel en materieel voor een volgende trein. Dat kan je ergens opsnorren, maar het neemt wel tijd in beslag. Als dat heel snel achter elkaar meerdere keren gebeurt wordt het voor de bijsturing lastig overzicht te houden en dan gaan de problemen zich opstapelen. De boel gaat wankelen en als er dan nog een incident komt valt de blokkentoren om en heeft men meer problemen dan ze aankunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door iljitsch »

Dan zet je toch gewoon een zooi extra mensen neer op de stations waar personeel overstapt? Met de uitgedunde dienstregeling die we nu hebben lijkt me dat geen enkel probleem.

Ik heb ooit een keer drie uur vertraging gehad met het vliegtuig omdat de copiloot een autoongeluk had. Dat was in Madrid met Iberia. Die hebben daar meer dan 100 vluchten per dag. Zou je denken dat daar wel een reservecopiloot of twee rondlopen. Blijkbaar niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aangepaste dienstregeling treinen rond Utrecht

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Tel daarbij op dat de verkeersleiding het waarschijnlijk ook druk heeft gehad en je ziet vanzelf waarom de informatievoorziening niet altijd 100% actueel kan zijn.
Mwoh, dat lijkt toch wel te kunnen... ik ben in ieder geval best te spreken over de actuele vertragingen die Connexxion in z'n online dienstregeling weergeeft. En bij rituitval worden ritten doorstreept weergegeven in de dienstregeling bleek afgelopen vrijdag.
Die vertragingsmeldingen zijn toch wel verdomd nauwkeurig... vanmorgen zag ik dat m'n bus +3 zou hebben en die kwam ook, zowat tot op de seconde nauwkeurig, precies drie minuten later. Da's reisinfo waar je tenminste echt wat aan hebt, als NS "+5 minuten" aangeeft komt het notabene soms voor dat de trein gewoon keurig op tijd vertrekt omdat het meetpunt een eind weg lag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten