OVer je OV-Chipkaart #3

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Chauf21 »

Om het dan maar duidelijk te stellen: het is (in dit geval bij Connexxion) verplicht in en uit te checken als het abonnement in verchipte vorm op de kaart staat. Het is (was?) alleen niet altijd duidelijk wanneer dát het geval is. Chauffeurs die de eerste paar dagen reizigers vroegen in- en uit te checken, kregen in 1/3 van de gevallen een bijdehante opmerking en in 1/3 van de gevallen te horen dat het product niet op de kaart staat/niet goed werkt/weet ik het. Die overige 1/3 van de reizigers checkte dan voor de zekerheid toch maar in. Tel daarbij op dat er inderdaad nogal wat foutieve afschrijvingen zijn, er veel discussie is over het 'op zicht reizen' en chauffeurs echt niet de beroerdste mensen op aarde zijn, zeiden veel chauffeurs er al niets meer van. Iedereen doet gewoon waar hij of zij zich goed bij voelt en vooralsnog gaat dat in de meeste gevallen prima. En inderdaad, ook in de communicatie naar de reiziger kan er nog wel een en ander beter.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Lijkt me handig als er bij de verkoop van een verchipt abonnement op de zichtkaart een zichtbare aantekening staat dat het product ook op de chipkaart staat. Dan kan de chauffeur de klant vertellen dat er ingechecked moet worden...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Met de normale sterabonnementen speelt dit natuurlijk eigenlijk al niet... daar is het toch redelijk duidelijk dat je in zal moeten checken omdat er verder niks op de kaart zelf gedrukt staat. In het geval van de regio Utrecht zullen er daarnaast weinig zichtkaarten naast een verchipt abonnement voorkomen: Connexxion doet slechts aan verchipte abonnementen en levert geen zichtkaarten, Arriva doet het juist precies andersom.

Verwarring speelt hier dus vooral met de Jaartrajectkaart + zonesupplement en de OV-Jaarkaart waar nog overduidelijk een geldigheid op gedrukt staat en de reiziger het gemak gewend is om alleen de kaart bij het instappen te hoeven tonen. Neem daarbij de minderheid die zegt dat er ingecheckt moet worden en je bent inmiddels een maand verder terwijl er nog steeds onduidelijkheid is of het nu wel of niet moet. (En een grote kans dat er nogsteeds reizigers zijn die van niks weten)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Neem daarbij de minderheid die zegt dat er ingecheckt moet worden en je bent inmiddels een maand verder terwijl er nog steeds onduidelijkheid is of het nu wel of niet moet. (En een grote kans dat er nogsteeds reizigers zijn die van niks weten)
Het is niet onduidelijk, het moet.
Dat menigeen dat niet doet of dat er niets over wordt gezegd, doet daar niets aan af.

Het was zelfs ook al voor 1 januari verplicht, maar aangezien er toen veel meer papieren abonnementen in omloop waren, was het toen onduidelijker wanneer een abonnement wel of niet verchipt was. Je bent nu pas op een punt aangekomen waarop het merendeel van de abonnementsreizigers een verchipt abonnement heeft en je de communicatie over het wel of niet inchecken duidelijk kan overbrengen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door hauptbahnhof »

Die regel geldt ook bij GVB. Het is idd heel simpel: Alle verchipte abonnementen moeten worden ingecheckt. Toen die regel ingevoerd werd kregen we ook een hele serie bijdehante opmerkingen:
* Is een abonnement dus hoeft er niet worden ingecheckt
* Volgens NS hoeft er niet te worden ingecheckt
* Vorige keer heb ik ook ingecheckt en toen ging het mis
.....

Nu komt het nog sporadisch voor dat iemand hem bij GVB nog als zichtkaart gebruikt. Doen ze dat toch, dan vraag ik ze toch vriendelijk om in te checken. Dan komt vaak weer een heel verhaal en blijkt dan hun saldo negatief te zijn. Dus die hebben een reis gemaakt die hun abonnementszones overschrijdt, of de kaart is voor zijn geldigheid al gebruikt. Bij GVB komen de problemen namelijk ZELDEN voor. Over het algemeen gaat het goed.

Nou ga ik die mensen dan ook weer niet weigeren maar ik druk ze wel op het hart dat ze het wel even moeten opladen/ laten nakijken want niet ingecheckt is een boete bij controle.

Voor mensen met een OV-jaarkaart of een GVB-bedrijfspas doe ik minder moeilijk aangezien er in principe geen kans bestaat dat er buiten de geldigheid kan worden gereisd. Maar officieel moeten ook die inchecken.
En natuurlijk heb je ook mensen met een papieren abonnement (of bijv de oude vorm van jaarabonnementen) die ook nog op een chipkaart als omzettingsproduct is opgeladen maar laten alleen het papieren kaartje zien. Die hebben dan nog geluk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Je bent nu pas op een punt aangekomen waarop het merendeel van de abonnementsreizigers een verchipt abonnement heeft en je de communicatie over het wel of niet inchecken duidelijk kan overbrengen.
Tja, alleen zoals ik al schreef... de stap "communicatie" hebben ze overgeslagen.

Als je ook op de meest logische bron, je hebt de kaart immers gekocht bij NS, kijkt is alleen te lezen dat met de kaart bij andere vervoerders mee op saldo kunt reizen. Nergens dat je ermee in kunt/moet checken.
hauptbahnhof schreef:aangezien er in principe geen kans bestaat dat er buiten de geldigheid kan worden gereisd.
Jij liet reizigers met een papieren abonnement ook altijd tot het eindpunt bijstempelen omdat ze er misschien mee buiten de geldigheid konden reizen? Want tja, in principe zijn die stad-/streeksupplementen nog niks anders dan dat gezien de geldigheid er ook gewoon op gedrukt staat.

Als je het goed duidelijk wilt maken voor de reizigers moet je er allereerst voor zorgen dat je gewoon bij alle vervoerders kunt inchecken met je abonnement. Met de OV-jaarkaart kan dat al, maar met sterabonnementen nog altijd niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door hauptbahnhof »

Jij liet reizigers met een papieren abonnement ook altijd tot het eindpunt bijstempelen omdat ze er misschien mee buiten de geldigheid konden reizen? Want tja, in principe zijn die stad-/streeksupplementen nog niks anders dan dat gezien de geldigheid er ook gewoon op gedrukt staat.
Wat is dat nou weer voor een rare reactie :roll: .
Inchecken betekent niet dat ze er voor gaan betalen.

Het gaat erom dat alle abo's die verchipt zijn moeten worden ingecheckt. Dit is ook gewoon gecommuniceerd aan de passagiers toen dat werd besloten. Alleen niet groots ofzo. Deze mensen krijgen ook gewoon een boete (wat ik heb begrepen, zelfs mensen met bedrijfspas). Ik bespaar me alleen de discussie op momenten dat ik er geen tijd voor heb.

Maar goed, wat ik dus al zei: de mensen die een papieren kaartje hebben, die hebben geluk. Maar op het moment dat ook de maandabonnementen worden verchipt, moeten zij er ook aan geloven. In de metro kunnen ze ook al grijs rijden dus in de tram en bus moeten we proberen dat tegen te houden :Y

Toen ik nog achter het loket zat kregen we in de beginperiode van de chipkaart hordes mensen aan de balie waar saldo van afgeschreven is. Allemaal buiten de zones gereisd, maar jah, dat deden ze altijd al. Vaak ook gewoon onbewust hoor...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

hauptbahnhof schreef:
Jij liet reizigers met een papieren abonnement ook altijd tot het eindpunt bijstempelen omdat ze er misschien mee buiten de geldigheid konden reizen? Want tja, in principe zijn die stad-/streeksupplementen nog niks anders dan dat gezien de geldigheid er ook gewoon op gedrukt staat.
Wat is dat nou weer voor een rare reactie :roll: .
Inchecken betekent niet dat ze er voor gaan betalen.
Nee dat nog net niet nee... Maar waarom zou je nu wel moeten markeren waar je bent ingestapt als je de hele reis op een abonnement maakt. Het was juist de bedoeling de belachelijkheid van zoiets te illustreren met bovenstaande reactie. Als je dus zoals in die reactie terugkijkt naar hoe zoiets er in het NVB-tijdperk uitgezien had dan was het dus bij het instappen met het abonnement afstempelen tot het eindpunt en bij het uitstappen een correctiezegel plakken als je niet buiten je abonnement gereisd is.
Het gaat erom dat alle abo's die verchipt zijn moeten worden ingecheckt. Dit is ook gewoon gecommuniceerd aan de passagiers toen dat werd besloten. Alleen niet groots ofzo.
Lees: helemaal niet. Tenminste, niet door Connexxion... Arriva is hier bijvoorbeeld wel helder in en meldt groot op de schermen in de bus dat je met een OV-jaarkaart en N-Sterabonnement ook moet in- en uitchecken. Dat is informatievoorziening zoals het zou moeten. Voor zonesupplementen op zich is er überhaupt geen communicatie over een incheckverplichting geweest en als die er wel is komt dat de duidelijkheid niet ten goede.

Voor de duidelijkheid: ik ben zeker niet anti-OV-chipkaart, vindt het ding nog altijd praktischer dan de oude kaartjes en check nu ook gewoon vrijwillig in- en uit in de bussen waarover de discussie begon. Al is dat vooral omdat ik geen zin heb in discussies die afhankelijk zijn van de mening en/of het humeur van de chauffeur.
In- en uitchecken met een abonnement blijf ik de grootste onzin van het hele OV-chipkaartsysteem vinden... ooit was het voordeel van zo'n abonnement, naast dat het in bepaalde gevallen voordeliger is, dat je zorgeloos kon reizen zonder allerlei handelingen te moeten verrichten. Tegenwoordig is het met alle uitzonderingen in geldigheid en wel of niet inchecken zowat ingewikkelder op een abonnement te reizen dan op saldo te reizen.

Wat dat betreft steun ik de incheckoorlog :pos: Op naar een systeem wat tenminste echt handig is voor de reiziger...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Stefan »

M'n broertje heeft nu ook wat leuks.. Zijn abonnement is geldig sinds juni (of juli) vorig jaar, het abonnementje staat mooi op een chipkaart en heeft daarnaast uiteraard ook een zichtkaart omdat hij met Arriva moet reizen. Nu is zijn OV-chipkaart een paar weken terug kapot gegaan en het complete circus is dus begonnen.. Nieuwe chipkaart aangevraagd en daar kan natuurlijk gewoon het saldo en het abonnementje van zijn oude kaart opgezet worden, dat is het probleem niet. Het probleem is dus de zichtkaart, die valt dus niet meer te krijgen als je abonnement (nog) 'lopende' is.

Gisteren heb ik even gebeld met de klantenservice van de RET en die meneer had 2 oplossingen:
1. Koop je abonnement bij Arriva (alsof je vorig jaar al wist dat in januari je chipkaart de geest zou geven)
2. Niet druk maken om dat nummer op je zichtkaart en gewoon reizen, onder het mom van "Niemand die er naar kijkt"

Een typische RET oplossing.... :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Edwin »

Daniel schreef:Waar RET aan berichten als "u kunt nu vast uitchecken" om opstoppingen bij het uitstappen te voorkomen lijkt Connexxion het juist omgekeerd aan te pakken... De chauffeur van m'n bus vanmiddag waarschuwde althans via de omroep dat zelfs een meter voor de uitstaphalte uitchecken al een boete kan opleveren :roll:
Bij QBuzz is de regel dat je al mag uitchecken wanneer je de halte nadert. Erg ruim begrip, wat vast vaak wordt misbruikt en grijs rijden oplevert.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Stefan »

Inmiddels met m'n broertje even langs de RET geweest, wat blijkt.. Het aanmaken van een nieuwe zichtkaart was geen probleem.. Alles dus weer geregeld. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

De Connexxion-klantenservice gaat het nog druk krijgen... in een goed gevulde lijn 296 Amersfoort - Utrecht heeft vanmorgen niemand uit kunnen checken. InfoXX hield er al bij het uitrijden van Amersfoort mee op en de chauffeur kreeg 'm ook niet weer werkend.

Gemiste checkouts konden ze toch bij de GVU-balie verwijderen? Alhoewel ik me afvraag of ik ooit aan de 10 missende in 2 weken ga komen, dan moeten er wel heel veel storingen komen (ben 't zelf nog nooit vergeten tot op heden).
Restitutie heeft in ieder geval geen zin... checkin was binnen m'n zonesupplement dus met € 0,00 aan "borg" en de 83 cent instaptarief die ik nu extra betaalde voor het tweede deel van de reis is nog altijd lager dan de ritprijs die ik normaal voor het eerste deel betaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Volgens mij hebben de Syntus OVC lezers eeen software upgrade gekregen...
Afbeelding
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Thijs »

Het ongelooflijke is gebeurd. :P

Reageert de Syntus-lezer nu ook sneller als je er een kaart voor houdt?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door webguy »

Geen idee, heb een maandtraject abonnement, maar wil het vanavond wel even gebruiken...
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Edwin »

De in- en uitcheckapparatuur in de Veolia-bussen in streek Haaglanden wensen mij met studentreisproduct een Goede Reis. Ik weet niet of dat vroeger ook altijd was bij Veolia daar. Wanneer ik uitcheck zie ik behalve Tot Ziens ook dat mijn ritprijs -€0,00 is en mijn huidige saldo. Dat was vroeger niet zo. Wel een goede verbeteringen in mijn ogen.

Edit:

Wanneer ik Rotterdam met QBuzz reis krijg ik dit in mijn overzicht te zien:
06-02-2012 Check-uit 12:39 Rotterdam, Kralingse Zoom bij RET
Check-in Rotterdam, HES bij RET
Product: Studentenweekabonnement Vrij Reizen
Ritprijs € 0,00 (instaptarief € 0,00 - niet verreisd € 0,00) 0,00
06-02-2012 Check-in 12:36 Rotterdam, HES bij RET 0,00

Iemand die weet waarom daar niet QBuzz staat. Want als ik dat stukje reis met Arriva staat er wel Arriva.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Stefan »

Omdat het systeem wat gebruikt wordt hetzelfde is als in de RET wagens.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door find_your_spot »

Daniel schreef:Alhoewel ik me afvraag of ik ooit aan de 10 missende in 2 weken ga komen, dan moeten er wel heel veel storingen komen (ben 't zelf nog nooit vergeten tot op heden).
Het gaat om 12 onvolledige transacties en hoe kom je aan 2 weken? Er bestaat geen grens.

Alle onvolledige transacties stapelen zich gewoon op en worden niet uit zichzelf of binnen een paar weken gehersteld.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Ik kwam via Google dit document van Veolia tegen. Dat heeft het over een blokkade bij 10 gemiste checkouts binnen 2 weken (zie pagina 7).

De site http://www.vergetenuittechecken.nl (d'r is ook werkelijk voor alles een site) schrijft weer hetzelfde als jij doet...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Suus »

Er zijn 17 miljard websites dus dat er een site voor is verbaasd mij niet. Dat de informatie niet eenduidig is ook niet trouwens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Freek »

webguy schreef:Volgens mij hebben de Syntus OVC lezers een software upgrade gekregen...
Vreemd genoeg nog niet alle paaltjes, heb ook nog paaltjes met de oude software gezien. Maar ook paaltjes waar het groene vinkje was vervangen in het Syntus logo. Dat is wel positief, wordt het onderscheid met de NS-palen nog duidelijker. Voorkomt hopelijk nog een aantal verkeerde inchecks.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door hauptbahnhof »

Daniel schreef:Ik kwam via Google dit document van Veolia tegen. Dat heeft het over een blokkade bij 10 gemiste checkouts binnen 2 weken (zie pagina 7).

De site http://www.vergetenuittechecken.nl (d'r is ook werkelijk voor alles een site) schrijft weer hetzelfde als jij doet...
Dan maar het verlossende antwoord van de kenner: :wink:

Het is idd 12 onvolledige reizen (dus ook wel uitchecken en niet zijn ingecheckt), zonder tijdslimiet!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Hopelijk blijft de apparatuur van Connexxion dan in de toekomst wat beter werken... zeker nu ze ook abonnementhouders willen laten inchecken, in het verleden hadden die hier immers geen last van :wink: Hoe vaak ik al niet in een bus in de regio Utrecht (en dan nog nieteens de GVU wagens met nog meer problemen meegerekend) heb gezeten waarvan de InfoXX er spontaan uit vloog.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door Daniel »

Hmm, zijn nog een stelletje afzetters ook bij Connexxion... constateer net dat op de lijnen 276 en 296 de halte Timorstraat in Amersfoort als zonegrens wordt gezien. Da's wel de laatste halte in zone 5042 inderdaad, maar volgens de lijnennetkaart loopt die zone tot vlak voor Soesterberg. Scheelt gewoon even 4 kilometer :evil:

Overigens moest ik wel de kaart van 2011 raadplegen hiervoor, want tja, reizigers mogen dit natuurlijk niet kunnen zien eigenlijk dus staan op de kaart van 2012 geen zonegrenzen meer (handig als je wilt kijken wat voor verchipt sterabonnement je nodig hebt ook)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #2

Bericht door hauptbahnhof »

Hoe ben je erachter gekomen dan? dat de zonegrens op die betreffende halte valt?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten