NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Op TV werd zojuist gemeld dat de NS al tien dagen bezig is met het plannen van extra treinen vanwege een eventuele elfstedentocht en dat er ook al een Elfstedentreinkaartje voor twee dagen in de pijplijn zit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Ik zag vanmorgen op de Connexxion-site ook al een pagina over een elfstedendagkaart, geldig in de Arriva-treinen en Connexxion-bussen in Friesland.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Ik wacht eigenlijk tot al die onzin gewoon niet door gaat *O* Alleen de hype al is genoeg om het te laten sneuvelen.
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Heeft iemand met een beter geheugen dan ik nog op het netvlies wat de vervoerders in 1997 deden?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Ja de kans is zoooo klein en toch doet er gek over?!webguy schreef:Ik wacht eigenlijk tot al die onzin gewoon niet door gaat *O* Alleen de hype al is genoeg om het te laten sneuvelen.
Ach Nederlanderssss
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Op treinreiziger staat dat de NS toen 110.000 mensen vervoerd heeft. Ik ga dan uit van ~55k heen en ~55k terug. Dat zal dan ook wel op de nu lokale lijnen zijn geweest. Ga maar uit van dik 30.000 man ofzo. En ik denk dat dat wel meer wordt. Aangezien het steeds populairder wordt en de bevolking is toegenomen.Vinny schreef:Heeft iemand met een beter geheugen dan ik nog op het netvlies wat de vervoerders in 1997 deden?
Op Leeuwarden kan je op spoor 5ab 14 bakken VIRM kwijt en op spoor 4 10 bakken VIRM. Helaas wil je die waarschijnlijk ook tussendoor laten stoppen. Of iig 1 van de 2.
Op Meppel heb je geen belemmering daarvoor
Op Steenwijk max 10 bakken.
Op Wolvega max 10 bakken.
Heerenveen past net, 0.5m over.
Eventueel zou je met een Elfstedentocht op Heerenveen Ijsstadion willen stoppen, daar past hooguit een VIRM-VI. (Wellicht Pendel Wolvega - Leeuwarden)
Akkrum max 10 bakken
Grou ook max 10.
Dan wil Arriva natuurlijk ook volle bak daar rijden, dus dat wordt gezellig. Moeilijk hoor daar.
Verder is het inleggen erg krap op Hea, daar is geen ruimte meer.
Behoorlijk puzzeltje dit ;)
Komt wel goed schatje.
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Oh, het is eigenlijk heel simpel: Als je de s500 net als de s700 laat stopperen tussen Zl en Gn dan kan het vrijkomende pad van de s9100 benut worden voor een stopper Lw-Zl waarna de IC onderweg zoveel mogelijk stations over slaat en dus lekker op lengte kan rijden.
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Het lijkt mij dat ze dan niet splitsen in Zwolle maar de volledige trein naar Leeuwarden sturen en pendeltreinen naar Groningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Er komt geen elfstedentocht.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Tis wel leuk om erover te fantaseren (A)
Komt wel goed schatje.
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Zijn die baanvakken daar zo vol dat je niet buiten de huidige dienstregeling om 2x per uur een extra IC Amersfoort- Zwolle- Heerenveen- Leeuwarden kan rijden? Het maakt natuurlijk niets uit of je dan direct achter de huidige 500 aanrijdt, een strakke kwartiersdienst boeit op zich niet zo veel dan.Klaasje schreef:Oh, het is eigenlijk heel simpel: Als je de s500 net als de s700 laat stopperen tussen Zl en Gn dan kan het vrijkomende pad van de s9100 benut worden voor een stopper Lw-Zl waarna de IC onderweg zoveel mogelijk stations over slaat en dus lekker op lengte kan rijden.
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Je kunt hem in het pad van de 12500/12700 laten rijden. (Amf vertrek .04, Zl A .41) En in de spits moet je dan het een en ander verlengen...
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Nee, zwakke schakel ligt op Herfte aansluiting. De spoorlijn Zwolle - Meppel en Zwolle - Emmen komen hier samen. En dat gelijkvloers.Caspar schreef:Zijn die baanvakken daar zo vol dat je niet buiten de huidige dienstregeling om 2x per uur een extra IC Amersfoort- Zwolle- Heerenveen- Leeuwarden kan rijden? Het maakt natuurlijk niets uit of je dan direct achter de huidige 500 aanrijdt, een strakke kwartiersdienst boeit op zich niet zo veel dan.Klaasje schreef:Oh, het is eigenlijk heel simpel: Als je de s500 net als de s700 laat stopperen tussen Zl en Gn dan kan het vrijkomende pad van de s9100 benut worden voor een stopper Lw-Zl waarna de IC onderweg zoveel mogelijk stations over slaat en dus lekker op lengte kan rijden.
Er is een kleine ruimte voor de trein naar groningen uit. Maar dat werkt niet echt top.
Komt wel goed schatje.
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Het probleem is dat je ergens op de Veluwe de s5600 zult moeten inhalen om het voor-/volgtreineneffect te voorkomen. En dan vergeet ik dat die volg- en voortreinen weer ongewenst zijn op Zl- Herfte. Verder zijn er zijn niet echt geweldige inhalingsvoorzieningen op de Veluwelijn. We kunnen de Elfstedentocht beter even uitstellen tot de Hanzelijn open is. Dan kan er worden ingehaald op Alm, Almo en Dtn.Caspar schreef:Zijn die baanvakken daar zo vol dat je niet buiten de huidige dienstregeling om 2x per uur een extra IC Amersfoort- Zwolle- Heerenveen- Leeuwarden kan rijden? Het maakt natuurlijk niets uit of je dan direct achter de huidige 500 aanrijdt, een strakke kwartiersdienst boeit op zich niet zo veel dan.Klaasje schreef:Oh, het is eigenlijk heel simpel: Als je de s500 net als de s700 laat stopperen tussen Zl en Gn dan kan het vrijkomende pad van de s9100 benut worden voor een stopper Lw-Zl waarna de IC onderweg zoveel mogelijk stations over slaat en dus lekker op lengte kan rijden.
-
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
De piekdrukte bij een Elfstedentocht zal 's ochtends richting Lw zijn, aangezien de terugkeer van de bezoekers over meer uren verspreid zal zijn. Met een beetje creativiteit is er ruimte zat, ook tussen Zl en Hea. Denk bijvoorbeeld aan de goederenpaden die rond die tijd toch leeg zijn.
Je kan dus makkelijk 4 treinen per uur richting Leeuwarden sturen. Meest logisch zou zijn om zowel 10500 als 10700 als IC te laten rijden, en 10 minuten later een stoptrein in te leggen. Dus uit Zl IC's om -.20 en -.50, en stoptreinen om -.30 en -.00. Tussen Zl en Hea past dat prima. Als je al die op maximumcapaciteit rijdt kan je 40 bakken VIRM per uur laten rijden. Dat moet toch genoeg zijn. :D
Het "capaciteitsknelpunt" Zl-Hea is vooral selectief. Door de knoop in Zl moeten alle reizigerstreinen ongeveer op hetzelfde tijdstip in Zwolle aankomen en vertrekken, en ja, dat gaat natuurlijk niet. Maar buiten die piekmomenten is er nog genoeg ruimte beschikbaar.
Je kan dus makkelijk 4 treinen per uur richting Leeuwarden sturen. Meest logisch zou zijn om zowel 10500 als 10700 als IC te laten rijden, en 10 minuten later een stoptrein in te leggen. Dus uit Zl IC's om -.20 en -.50, en stoptreinen om -.30 en -.00. Tussen Zl en Hea past dat prima. Als je al die op maximumcapaciteit rijdt kan je 40 bakken VIRM per uur laten rijden. Dat moet toch genoeg zijn. :D
Het "capaciteitsknelpunt" Zl-Hea is vooral selectief. Door de knoop in Zl moeten alle reizigerstreinen ongeveer op hetzelfde tijdstip in Zwolle aankomen en vertrekken, en ja, dat gaat natuurlijk niet. Maar buiten die piekmomenten is er nog genoeg ruimte beschikbaar.
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Is 40 bakken VIRM/uur voldoende? Las eerder in dit topic dat de NS in '97 110k reizigers heeft vervoerd, we gingen er van uit dat dat heen en terug is. Stel dat 70% van de reizigers vanuit de richting Zl komt dan heb je het over zo'n 40k reizigers heen. Ik veronderstel dat dat aantal anno 2012 veel hoger ligt, zeg factor 1,4 hoger, dan zou je het over zo'n 56k reizigers hebben die vanuit Zl in de ochtend moet worden weg gereden ri. Friesland. Weet dat een VIRM-VI een zitplaatscapaciteit heeft van zo'n 575 personen, grofweg per bak zou dat een kleine 100 personen zijn. Per uur dus 4K zitplaatsen. Maar dat is toch nooit toereikend om 56k reizigers te vervoeren? Denk dat je op de piekmomenten minimaal 80 bakken VIRM nodig hebt of is dat heel vreemd om te denken?
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Wat ik off the record had begrepen was dat Leeuwarden-Zwolle alleen met pendeltreinen bediend zouden worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
Volgens mij, hoeven ze zich niet meer zo druk te maken over die Elfstedentocht.
Misschien alle energie richten op wat er echt toe doet? Bijvoorbeeld weer een normale dienstregeling?
Misschien alle energie richten op wat er echt toe doet? Bijvoorbeeld weer een normale dienstregeling?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: NS al tien dagen bezig met elfstedentocht
aan tarieven=niks.Vinny schreef:Heeft iemand met een beter geheugen dan ik nog op het netvlies wat de vervoerders in 1997 deden?
extra treinen zoals dat verwacht mag worden bij een publiekstrekker. Of er toen al Arriva was, zou ik niet weten-denk nog wadlopers van NS.
Doordenken: dit is weer zo'n geval waarbij het huidige chipkaartsysteem totaal niet opgewassen zal blijken te zijn als inderdaad half NL weer zich te barsten wil zuipen om de kou te verdrijven en ter plekke uitzinnig uit z;'n dak te gaan. Zoals ik hier in dit warme land elke vroege morgen zie-net voordat de BMA met hun trucks alles komt schoonspuiten en de rotzooi weghalen-genoeg kots om een rivier meet te vullen. En nog steeds ladyboys te over die nog niet aan de man zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten