Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

Het ziet er in ieder geval een stuk efficiënter uit dan nu, aantal belangrijke lijntjes gecombineerd zodat je bijv. rechtstreeks van Noord naar Slotervaart kunt reizen of van IJburg naar Slotervaart.
Bus 41: Muiderpoortstation - Gaasperplas
Dat is toch dezelfde als nu?
Tram: 5 De boelelaan/VU - via: Station Zuid, Beethovenstraat, Stadionweg, Olympiaplein, Stadionplein, Haarlemmermeerstation, De Lairessestraat, Museumplein, Paulus Potterstraat, Leidseplein, Koningsplein, Binnenstad -
Centraal Station
Eerst een lus door de Stadionbuurt, dan naar het Haarlemmermeerstation?? Dat is de grootste flop die je kunt bedenken... :N
Verder vind ik het opzich wel een goed alternatief. Kunnen die dubbelkoppen tenminste ook weg...
Tram: 1 (Deze lijn wordt overgenomen door tram 26)
Waarom noem je hem dan niet gewoon lijn 1? Dan heeft men tenminste het gevoel dat er een stam in het netwerk zit...
Metro 50: Isolatorweg - via: Van de Madeweg, met overstap op metro 54 - Gaasperplas (route NIET gewijzigd)
Uhh, metro 50 rijdt nu naar Gein hoor.
Metro 52: Buikslotermeerplein - via: Centraal Station, Station Zuid, Amstelveen - Uithoorn
WHAT!?
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door OVAMS »

ja je hebt gelijk ik ga het een beetje aanpassen :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Dit is hopeloze fantasie, de non-efficientie in het netwerk is waanzinnig.
Bus 18: Slotervaart - CS IJSEI, via: Muziekgebouw, Kattenburg - Kadijksplein - Plantage Parklaan
Hoe groot moet die lus voordat je bij het CS komt dan wel niet zijn?
Bus 49: Amstelstation - via: Diemen, lus in Diemen Noord, Station Bijlmer Arena - Station Weesp
Deze bus rijdt dus eerst naar Diemen, daar een flink stuk in twee richtingen op dezelfde weg, wat dus niemand snapt, daarna rijd je naar het Bijlmerstation, waar je dus ook weer twee richtingen naartoe moet om daarna naar Weesp te rijden. Waarom zou je de 44 en 49 koppelen. Bovendien is de vraag naar lijn 44 veel groter dan die voor 49, de 44 rijdt 4x per uur met goed gevulde bussen, de 49 veel minder vaak.

Overigens laat je lijn 46 overnemen door lijn 40 die wordt overgenomen door lijn 65, maar lijn 65 komt niet in Duivendrecht dus wat is precies je voorstel hier?

En wat is het nut van het koppelen van lijn 36 en 61?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door OVAMS »

Door bus 36 en 61 te koppelen kunnen mensen uit Amsterdam Noord rechtstreeks naar: Geuzenveld, Slotermeer, Osdorp of Slotervaart.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door JWM »

Ge-wel-dig...
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door TLP »

Ik krijg nu al de indruk dat er nog wel wat meer mensen zijn die dit een faalplan vinden, zullen we om ruzies te voorkomen de discussie bij deze te laten voor wat het is?
Desondanks vind ik het toch wel een grappig plan. OVAMS, als je dit nog even verder uitdenkt kan het wat mij betreft zo op Infrastruct. Ik ben nu al benieuwd naar de reacties! :|
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door R-Flow »

Tram 26 is ongeveer de enige levenslijn die IJburg heeft qua OV (op bus 66 na) dus moet je die gewoon lekker met rust laten en vooral niet verder de stad in willen trekken. Zo'n lijn wordt er alleen maar minder betrouwbaar op, iets dat voor de bewoners van IJburg funest is. Daar komt ook nog eens bij dat de frequentie CS - IJburg niet hetzelfde hoeft te zijn als CS - Osdorp. Je gaat dan met meer trams rijden dan dat nodig is wat uiteindelijk verspilling van geld en materieel is dat beter besteed kan worden.
Alargule

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Alargule »

TLP schreef:Ik krijg nu al de indruk dat er nog wel wat meer mensen zijn die dit een faalplan vinden, zullen we om ruzies te voorkomen de discussie bij deze te laten voor wat het is?
:lol: En ik maar denken dat dit een discussieforum was, waar iedereen zijn/haar ideeën mocht presenteren als voer voor discussie...Als je het er niet mee eens bent, kun je dat toch gewoon beargumenteerd aangeven?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door find_your_spot »

OVAMS schreef:Door bus 36 en 61 te koppelen kunnen mensen uit Amsterdam Noord rechtstreeks naar: Geuzenveld, Slotermeer, Osdorp of Slotervaart.
Gelukkig staat bus 36 vrijwel nooit in de file in de Coentunnel op de ring A10.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Nee, daarom wordt er ook niets aan de Coentunnel gedaan en zal je over enige tijd nog steeds twee rijstroken per rijrichting hebben... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Alargule »

Ik begreep ook dat ze het viaduct voor de A5 Westrandweg in een schapenwei gaan omturnen. Zuid-Holland heeft zijn Koeientunnel; hebben wij ons Schapenviaduct... 8-)
Alargule

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Alargule »

Dáág geïntegreerd Amsterdams OV!
Parool schreef:Amstelveen wordt slechter bereikbaar

09-02-12 12:10 uur

Sneltramlijn 51 Amstelveen in 1990 tijdens de demonstratierit voor de pers staat stil bij het World Trade Center. © ANP
Amstelveen wordt slechter bereikbaar met het openbaar vervoer door het vandaag gepresenteerde akkoord tussen het rijk, de provincie Noord-Holland en Amsterdam over de Zuidas.

De tunnel die er komt voor de A10, betekent het einde van lijn 51, de sneltram die van Amstelveen naar Amsterdam CS rijdt, deels als metro. Het is ook de definitieve doodsteek voor de lang gekoesterde ambitie om de Noord/Zuidlijn op termijn te verlengen naar Amstelveen.

Vanmiddag zullen de betrokken bestuurders de afspraken toelichten op een persconferentie op de Zuidas. Over een lengte van circa een kilometer komt de ringweg A10 ondergronds te liggen. Bovenop de twee tunnels mag niet worden gebouwd, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Wel komt er ruimte voor enkele duizenden woningen langs de tunnels. Nu mogen die daar niet komen vanwege de stank en lawaai van de auto's.

Vastgoedbelangen
Onderdeel van de afspraken is het 'omklappen' van de metroperrons op station Zuid, die nu aan de oostkant liggen. De perrons gaan naar de westzijde, een operatie die volgens ingewijden 40 miljoen euro kost. Dit betekent het einde van de 'Amstelveenboog', de bocht die het spoor van de sneltram maakt om van en naar Amstelveen te rijden. Daarmee houdt lijn 51 - goed voor 60.000 passagiers per dag - op te bestaan. Het nut van de Noord/Zuidlijn, die vanaf 2017 moet gaan rijden, wordt ook kleiner, nu doortrekken naar Amstelveen geen optie meer is.

Ingewijden betwijfelen de noodzaak van het 'omklappen' en vermoeden dat vastgoedbelangen een rol spelen. Twee GVB-functionarissen zinspelen daar ook op in een artikel in het vaktijdschrijft OV Magazine. (Bas Soetenhorst)
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

300 miljoen beschikbaar voor nieuwe Amstelveenlijn, tramlijn volgens onderstaand bericht. Dus geen metro aansluiting aan de NZL:

http://www.at5.nl/artikelen/76017/300-m ... elveenlijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Ik wacht op de bezorger van het Parool, daar zou een langer artikel in moeten staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door RoelZ1 »

Pluspunt: de politiek begint het nu ook op te merken wat een verslechtering de tramlijn zou zijn. Met een beetje geluk verliest het hele Amstelveenlijn-project daarmee het draagvlak en wordt het op de lange baan geschoven door de huidige infra en materieel een opknapbeurt te geven. Dan kan de stadsregio weer van voor af aan beginnen en komen ze misschien met met een goede oplossing. Natuurlijk zou dit niet de meest optimale manier zijn, maar ik heb liever geen enkele stap dan een stap in de verkeerde richting.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Nou, eh, het lijkt er op dat het de Regiotramvariant gaat worden... :!:

Het Parool spreekt namelijk over een 'hoogwaardige' tramverbinding naar de Marnixstraat (= Leidseplein) en Amsterdam-Oost (=Amstelstation). Er worden ook nog haltes opgeheven en de losse tramstellen worden langer. Dat klinkt wel allemaal heel erg als regiotram, sterker nog, dat is precies zoals het in het rapport van vorig jaar stond...

Een stuk kan ik echter niet plaatsen: De vernieuwde lijn 5 komt deels op palen in Amstelveen. Het enige problematische stuk van de lijn is toch in Buitenveldert?

Ook beweert men dat lijn 5 de drukste tramlijn is met 40.000 reizigers per dag. Ik dacht dat lijn 26 sinds enige tijd de drukste tramlijn was?

De stationshal blijft op dezelfde plek, de perrons verhuizen van de oostkant van de hal naar de westkant, en op de plek van de buitenring (die dus ondergronds gaat) komt een groot gecombineerd tram- en busstation, precies tussen de Buitenveldertselaan en de Beethovenstraat. De verplaatsing van het metroperron zou volgens ingewijden op verzoek van de NS gebeuren. Door de verbinding naar Amstelveen geforceerd op te knippen en de tramhalte aan de zuidkant van het station te plaatsen worden de reiziger gedwongen de stationstunnel te gebruiken waar alle winkels van de NS gevestigd zijn.

Dat alles aldus het Parool van 9-2-2012.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

Door de verbinding naar Amstelveen geforceerd op te knippen en de tramhalte aan de zuidkant van het station te plaatsen worden de reiziger gedwongen de stationstunnel te gebruiken waar alle winkels van de NS gevestigd zijn.
:shock: Hoog staaltje complotdenken. Ik geloof er zelf niet zo in. Het lijkt me in ieder geval niet dat het opknippen van de Amstelveenlijn te danken is aan de NS, en indien wel dan is het opkrassen met de NS. -o-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door robert55 »

Hier staat een plaatje:
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012 ... uidas.html
scroll naar onderen voor een hogere resolutie.

Wat meer tekst ook op een Amstelveense site
http://www.dichtbij.nl/amstelland/regio ... ouden.aspx
Kennelijk wil Amstelveen een aantal kruisingen ongelijkvloers maken

en hier
http://www.verkeersnet.nl/6819/a10-amst ... dergronds/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

Nu weet ik het zeker, het wordt de Regiotramvariant:

Van dichtbij.nl:
Veiligheid kent een zeer hoge prioriteit in de nieuwe Amstelveenlijnplannen. De overheden willen de ‘historische fout’ die gemaakt is door de huidige 51-lijn (hoog materieel) over het maaiveld te laten razen herstellen. De nieuwe Amstelveenlijn zal ook bestaan uit laag materieel, dat iets breder en langer is.
en
De schatting is dat in 2013/2014 de eerste schop voor de nieuwe Amstelveenlijn de grond in gaat. Amstelveen reserveerde reeds 5,6 miljoen voor de Amstelveenlijn. Het overgrote deel van de kosten wordt gedragen door het Rijk en de Stadsregio.
Nounou, Amstelveen zit voor een dubbeltje op de eerste rij?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Chauf21 »

De regiotram. Was dat de variant die we hier het minst zagen zitten? (vanaf hier en verder)
Immers, koppeling met de metro ontbreekt. Uitbreiding naar de regio zit er voorlopig niet in. Haltes in Amstelveen worden opgedoekt en in de binnenstad zijn er maar een beperkt aantal geschikte trajecten.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door fred1954 »

FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door FLJ »

Het wordt mij niet helemaal duidelijk of ze nou voor de tramvariant gaan of dat er een regiotram komt. Ik mag hopen het eerste, weer een extra systeem erbij lijkt me niet erg bevorderlijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Vinny »

En ik ben erg benieuwd hoe men R-net gaat inpassen..., of moet je alsnog twee keer overstappen voor Amsterdam Centraal vanuit Aalsmeer of Uithoorn:
- Amstelveen Sacharovlaan/Poortwachter (op de regiotram)
- Amsterdam Zuid (op de Noord Zuidlijn)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Suus »

FLJ schreef:Het wordt mij niet helemaal duidelijk of ze nou voor de tramvariant gaan of dat er een regiotram komt. Ik mag hopen het eerste, weer een extra systeem erbij lijkt me niet erg bevorderlijk.
Uit het feit dat de trams breder worden maak ik op dat het regiotrams worden.

En als er dan tussen regiotram en stadstram gekozen moet worden zou ik toch opteren voor de regiotram aangezien daar nog ruimte voor groei in zit, bij de stadstram zit je volgens het vorig jaar gekozen onderzoek al bijna direct aan de maximale capaciteit...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Toekomstvisie Amsterdams OV #2

Bericht door Meltrain »

Mij lijkt het wel een mooi project.
Maar het was dan toch zo dat de trams vanaf Binnenhof naar Amstelstation gaan en de trams vanaf Westwijk naar het Leidseplein gaan?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten