Opnieuw problemen OV door winterweer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Chauf21 »

De aangepaste dienstregeling voor het treinverkeer blijft overigens voorlopig nog even van kracht. Zie voor meer: http://www.prorail.nl/Bedrijfsinformati ... racht.aspx / http://www.ns.nl/reizigers/blind/calami ... racht.html.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op vr 10 feb 2012, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Website NS is nu ook aangepast.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Caspar »

Ja daar was ik al vanuit gegaan. Het is net als met een verstoring waarbij bv 's ochtends een wissel defect is geraakt bij Schiphol; eerst zegt men deze situatie duurt naar verwachting tot 14.00u. Om kwart voor 2 zegt men: Deze situatie duurt naar verwachting tot 19u. En vlak voor zevenen zegt men: Door logistieke problemen...deze situatie duurt tot 02.00 de dag erop...

Heb het idee dat er erg veel treinen defect zijn en dat er niet genoeg materieel is om een volledige dienstregeling te rijden?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door reisthijs »

Als het werkelijke probleem echt een materieeltekort is, waarom geeft NS dat niet gewoon toe? Nu komen ze alleen met:
Door minder treinen te laten rijden, kunnen eventuele verstoringen aan infrastructuur en materieel gemakkelijker opvangen.
Dat lees ik dus als: "er is eigenlijk helemaal geen probleem, maar we laten toch maar minder treinen rijden voor het geval dat..."

Er is ook helemaal geen probleem meer, er is al een week geen sneeuw meer gevallen en de strenge vorst is ook alweer voorbij.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Meltrain »

Ik heb vanmiddag alvast een klacht ingediend over een te korte trein: de t5118 reed met een losse SLT-VI. :shock:
Dat is normaal al net aan, maar is nu zeker te kort. Ik hoop dat (wanneer de dienstregeling maandag nog steeds uitgedund is) snel de treinen verlengd worden.

Wat ook een optie is: op alle trajecten alleen nog 4x/uur stoptreinen laten rijden (als in: de nog wel rijdende IC's stoppen op elk tussengelegen station). Die reistijden nemen voor veel reizigers dan wel toe, maar voor elk station is er tenminste voldoende capaciteit aan materieel op de baan.

@ ReisThijs: is het anders niet gewoon een ordinaire bezuiniging? Minder treinen = minder kosten = meer winst (aangezien de inkomsten nauwelijks afnemen door het gelijke aantal reizigers).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Caspar »

Ik hoop in ieder geval dat mensen met vertraging/opgeheven treinen massaal "Geld terug bij vertraging" gaan invullen. En dat ook iedereen die vrijdag of zaterdag gestrand was de moeite neemt om het alternatieve vervoer bij NS te declareren. Als er voor miljoenen wordt ingediend aan claims, leren ze misschien wel af om zo nonchalant een uitgeklede dienstregeling aan te blijven houden tot nader order?
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door VIRM »

Mooi en aardig dat de dienstregeling nog steeds bezig is aan een potje strippokeren, maar hoe moet ik daar als reiziger begrip voor opbrengen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Vinny »

Chauf21 schreef:De aangepaste dienstregeling voor het treinverkeer blijft overigens voorlopig nog even van kracht. Zie voor meer: http://www.prorail.nl/Bedrijfsinformati ... racht.aspx / http://www.ns.nl/reizigers/blind/calami ... racht.html.
Vanaf zondag gaat het dooien... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door webguy »

Dooien heeft nergens mee te maken - het vroor al 5 dagen voordat het vrijdag ging sneeuwen....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Ik hoop in ieder geval dat mensen met vertraging/opgeheven treinen massaal "Geld terug bij vertraging" gaan invullen. En dat ook iedereen die vrijdag of zaterdag gestrand was de moeite neemt om het alternatieve vervoer bij NS te declareren. Als er voor miljoenen wordt ingediend aan claims, leren ze misschien wel af om zo nonchalant een uitgeklede dienstregeling aan te blijven houden tot nader order?
Helaas zijn er nu net veel kwartiersdiensten naar halfuursdiensten omgezet, waarmee je dus niks hebt aan de GTBV-regeling bij bv. talrijke reizen die zonder overstap zijn. Pas als je komt te zitten met een opgeheven trein die normaal aansluiting bood op een halfuursdienst heb je er wat aan als je die overstap in je reis had zitten, maar dat lijkt men juist weer vaak voorkomen te hebben...

Maargoed, was wel van plan een claim in te dienen voor het alternatieve vervoer wat ik deze week nodig had om op de gewenste tijd op m'n bestemming aan te kunnen komen... Alternatief vervoer van vrijdag wordt in mijn geval juist weer volledig gedekt door de GTBV-vergoeding (die al aangevraagd is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door JWM »

Daniel schreef:Maargoed, was wel van plan een claim in te dienen voor het alternatieve vervoer wat ik deze week nodig had om op de gewenste tijd op m'n bestemming aan te kunnen komen...
Dat kon niet door bijvoorbeeld een kwartier eerder te vertrekken?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Vinny »

webguy schreef:Dooien heeft nergens mee te maken - het vroor al 5 dagen voordat het vrijdag ging sneeuwen....
De spoorbedrijven zeggen dat het voorzorgsmaatregelen zijn om storingen in de infra voor te zijn. Wanneer het plus 5 is, en het regent zijn er geen (extra) storingen te verwachten, dus dat duidt gewoon op materieelgebrek bij de vervoerder. Communiceer dat dan... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door hauptbahnhof »

Kijk naar al die drama vorige keer met de SLT's. Denk dat NS dan toch niet wilt verkopen aan de media/passagiers dat ze een jaar later de problemen nog niet onder controle hebben...

Dan maar liever zo'n lame excuse... :roll:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Caspar »

Mijn eigen ervaringen op de seinzaal leerde dat in ieder geval de voorgaande jaren er na een of twee dagen sneeuw eigenlijk qua infrastructuur geen belemmeringen meer waren.
Mocht dan toch ergens een trein stranden, dan kan je natuurlijk alsnog met de al bestaande versperringsmaatregelen gaan werken en om de hinder heen werken. Het sneeuwbal effect (mooie toepasselijke term) treed op een milde april dag met 15 graden bij een aanrijding met persoon net zo hard op als nu.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Suus »

NS Hispeed heeft het helemaal niet over onbepaalde tijd maar zegt gewoon in hun e-mail dat er tot 14 februari een aangepaste dienstregeling wordt gereden. Ik weet niet of ik nu een lachende of een bedroefde smiley moet plaatsen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Caspar »

Tsja, dat zegt NOS ook op het nieuws... Vraag me af hoe NS het gaat verkopen als het woensdag 6 graden is en men de aangepaste dienstregeling weer wilt verlengen...
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Caspar »

Overigens ook wel mooi... Niemand heeft het ooit meer over het OCCR, geen Twitteraar op de NS site, geen woordvoerder en geen directieleden van NS. Dat zou toch de grote redder in nood worden met onder andere een landelijke regisseur reisinformatie etc. Zo zou alle reisinformatie unaniem op elkaar afgestemd moeten gaan worden in de toekomst. Dat zei men de vorige winter op vragen wat er verbeterd zou gaan worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Daniel »

JWM schreef:
Daniel schreef:Maargoed, was wel van plan een claim in te dienen voor het alternatieve vervoer wat ik deze week nodig had om op de gewenste tijd op m'n bestemming aan te kunnen komen...
Dat kon niet door bijvoorbeeld een kwartier eerder te vertrekken?
Nee, dan kwam ik niet op de gewenste tijd aan namelijk maar een kwartier eerder :wink:
Voornaamste reden dat ik van alternatief vervoer (per bus in dit geval) gebruik heb gemaakt was dat dit domweg heel gunstig uitkwam qua tijd: de halte voor de spitsbus naar Utrecht is dichter bij huis dan het station en de bus kwam ik lopend naar het station altijd al tegen. Om die te kunnen nemen volstond het zodoende om hooguit een minuut of 2-3 eerder van huis te gaan. Aantrekkelijk dus gezien ik om 6.00 uur opstaan al vroeg zat vind.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Caspar »

Het wordt steeds gekker:
Zeker nog week minder treinen
De aangepaste dienstregeling van de NS duurt nog zeker een week. Dat melden bronnen binnen de NS aan de NOS. Eerder vandaag meldde de officiële woordvoering van de NS nog dat de winterdienstregeling in ieder geval tot woensdag zou duren.
http://nos.nl/artikel/339649-zeker-nog- ... einen.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Suus »

De NS geeft ProRail nu de schuld van het defecte materieel door te beweren dat de wissels naar de werkplaatsen vastgevroren zitten :| De smoesjes worden wel steeds complexer moet ik zeggen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Daniel »

Hmm, er was eerst toch helemaal geen materieel defect? Langzaamaan komt de aap uit de mouw...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Jef400 »

Het wordt inmiddels +5 zowat volgende week en toch stug minder treinen laten rijden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door wouter15 »

Meltrain schreef:Ik heb vanmiddag alvast een klacht ingediend over een te korte trein: de t5118 reed met een losse SLT-VI. :shock:
Dat is normaal al net aan, maar is nu zeker te kort. Ik hoop dat (wanneer de dienstregeling maandag nog steeds uitgedund is) snel de treinen verlengd worden.

Wat ook een optie is: op alle trajecten alleen nog 4x/uur stoptreinen laten rijden (als in: de nog wel rijdende IC's stoppen op elk tussengelegen station). Die reistijden nemen voor veel reizigers dan wel toe, maar voor elk station is er tenminste voldoende capaciteit aan materieel op de baan.

@ ReisThijs: is het anders niet gewoon een ordinaire bezuiniging? Minder treinen = minder kosten = meer winst (aangezien de inkomsten nauwelijks afnemen door het gelijke aantal reizigers).
Ik ben er eigenlijk voor om gewoon op iedere traject toch minstens 1 trein te laten rijden en als je dan toch wil aanpasen kan je de treinen die bv 4x per uur gaan beperken tot 2x per uur
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Overigens ook wel mooi... Niemand heeft het ooit meer over het OCCR, geen Twitteraar op de NS site, geen woordvoerder en geen directieleden van NS. Dat zou toch de grote redder in nood worden met onder andere een landelijke regisseur reisinformatie etc. Zo zou alle reisinformatie unaniem op elkaar afgestemd moeten gaan worden in de toekomst. Dat zei men de vorige winter op vragen wat er verbeterd zou gaan worden.
Infoplus is nog helemaal niet operationeel toch? Pas als dat zo is, kun je concluderen of de informatievoorziening beter geworden is, met al die nieuwe tooltjes.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten