Opnieuw problemen OV door winterweer
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
De aangepaste dienstregeling voor het treinverkeer blijft overigens voorlopig nog even van kracht. Zie voor meer: http://www.prorail.nl/Bedrijfsinformati ... racht.aspx / http://www.ns.nl/reizigers/blind/calami ... racht.html.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op vr 10 feb 2012, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Website NS is nu ook aangepast.
Reden: Website NS is nu ook aangepast.
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Ja daar was ik al vanuit gegaan. Het is net als met een verstoring waarbij bv 's ochtends een wissel defect is geraakt bij Schiphol; eerst zegt men deze situatie duurt naar verwachting tot 14.00u. Om kwart voor 2 zegt men: Deze situatie duurt naar verwachting tot 19u. En vlak voor zevenen zegt men: Door logistieke problemen...deze situatie duurt tot 02.00 de dag erop...
Heb het idee dat er erg veel treinen defect zijn en dat er niet genoeg materieel is om een volledige dienstregeling te rijden?
Heb het idee dat er erg veel treinen defect zijn en dat er niet genoeg materieel is om een volledige dienstregeling te rijden?
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Als het werkelijke probleem echt een materieeltekort is, waarom geeft NS dat niet gewoon toe? Nu komen ze alleen met:
Dat lees ik dus als: "er is eigenlijk helemaal geen probleem, maar we laten toch maar minder treinen rijden voor het geval dat..."
Er is ook helemaal geen probleem meer, er is al een week geen sneeuw meer gevallen en de strenge vorst is ook alweer voorbij.
Door minder treinen te laten rijden, kunnen eventuele verstoringen aan infrastructuur en materieel gemakkelijker opvangen.
Dat lees ik dus als: "er is eigenlijk helemaal geen probleem, maar we laten toch maar minder treinen rijden voor het geval dat..."
Er is ook helemaal geen probleem meer, er is al een week geen sneeuw meer gevallen en de strenge vorst is ook alweer voorbij.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Ik heb vanmiddag alvast een klacht ingediend over een te korte trein: de 5118 reed met een losse SLT-VI.
Dat is normaal al net aan, maar is nu zeker te kort. Ik hoop dat (wanneer de dienstregeling maandag nog steeds uitgedund is) snel de treinen verlengd worden.
Wat ook een optie is: op alle trajecten alleen nog 4x/uur stoptreinen laten rijden (als in: de nog wel rijdende IC's stoppen op elk tussengelegen station). Die reistijden nemen voor veel reizigers dan wel toe, maar voor elk station is er tenminste voldoende capaciteit aan materieel op de baan.
@ ReisThijs: is het anders niet gewoon een ordinaire bezuiniging? Minder treinen = minder kosten = meer winst (aangezien de inkomsten nauwelijks afnemen door het gelijke aantal reizigers).

Dat is normaal al net aan, maar is nu zeker te kort. Ik hoop dat (wanneer de dienstregeling maandag nog steeds uitgedund is) snel de treinen verlengd worden.
Wat ook een optie is: op alle trajecten alleen nog 4x/uur stoptreinen laten rijden (als in: de nog wel rijdende IC's stoppen op elk tussengelegen station). Die reistijden nemen voor veel reizigers dan wel toe, maar voor elk station is er tenminste voldoende capaciteit aan materieel op de baan.
@ ReisThijs: is het anders niet gewoon een ordinaire bezuiniging? Minder treinen = minder kosten = meer winst (aangezien de inkomsten nauwelijks afnemen door het gelijke aantal reizigers).
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Ik hoop in ieder geval dat mensen met vertraging/opgeheven treinen massaal "Geld terug bij vertraging" gaan invullen. En dat ook iedereen die vrijdag of zaterdag gestrand was de moeite neemt om het alternatieve vervoer bij NS te declareren. Als er voor miljoenen wordt ingediend aan claims, leren ze misschien wel af om zo nonchalant een uitgeklede dienstregeling aan te blijven houden tot nader order?
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Mooi en aardig dat de dienstregeling nog steeds bezig is aan een potje strippokeren, maar hoe moet ik daar als reiziger begrip voor opbrengen?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Chauf21 schreef:De aangepaste dienstregeling voor het treinverkeer blijft overigens voorlopig nog even van kracht. Zie voor meer: http://www.prorail.nl/Bedrijfsinformati ... racht.aspx / http://www.ns.nl/reizigers/blind/calami ... racht.html.
Vanaf zondag gaat het dooien...

"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
- webguy
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8451
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Dooien heeft nergens mee te maken - het vroor al 5 dagen voordat het vrijdag ging sneeuwen....
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 32943
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Caspar schreef:Ik hoop in ieder geval dat mensen met vertraging/opgeheven treinen massaal "Geld terug bij vertraging" gaan invullen. En dat ook iedereen die vrijdag of zaterdag gestrand was de moeite neemt om het alternatieve vervoer bij NS te declareren. Als er voor miljoenen wordt ingediend aan claims, leren ze misschien wel af om zo nonchalant een uitgeklede dienstregeling aan te blijven houden tot nader order?
Helaas zijn er nu net veel kwartiersdiensten naar halfuursdiensten omgezet, waarmee je dus niks hebt aan de GTBV-regeling bij bv. talrijke reizen die zonder overstap zijn. Pas als je komt te zitten met een opgeheven trein die normaal aansluiting bood op een halfuursdienst heb je er wat aan als je die overstap in je reis had zitten, maar dat lijkt men juist weer vaak voorkomen te hebben...
Maargoed, was wel van plan een claim in te dienen voor het alternatieve vervoer wat ik deze week nodig had om op de gewenste tijd op m'n bestemming aan te kunnen komen... Alternatief vervoer van vrijdag wordt in mijn geval juist weer volledig gedekt door de GTBV-vergoeding (die al aangevraagd is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Daniel schreef:Maargoed, was wel van plan een claim in te dienen voor het alternatieve vervoer wat ik deze week nodig had om op de gewenste tijd op m'n bestemming aan te kunnen komen...
Dat kon niet door bijvoorbeeld een kwartier eerder te vertrekken?
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
webguy schreef:Dooien heeft nergens mee te maken - het vroor al 5 dagen voordat het vrijdag ging sneeuwen....
De spoorbedrijven zeggen dat het voorzorgsmaatregelen zijn om storingen in de infra voor te zijn. Wanneer het plus 5 is, en het regent zijn er geen (extra) storingen te verwachten, dus dat duidt gewoon op materieelgebrek bij de vervoerder. Communiceer dat dan...

"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
-
- Berichten: 3010
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
- Locatie: Rotterdam
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Kijk naar al die drama vorige keer met de SLT's. Denk dat NS dan toch niet wilt verkopen aan de media/passagiers dat ze een jaar later de problemen nog niet onder controle hebben...
Dan maar liever zo'n lame excuse...
Dan maar liever zo'n lame excuse...

Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Mijn eigen ervaringen op de seinzaal leerde dat in ieder geval de voorgaande jaren er na een of twee dagen sneeuw eigenlijk qua infrastructuur geen belemmeringen meer waren.
Mocht dan toch ergens een trein stranden, dan kan je natuurlijk alsnog met de al bestaande versperringsmaatregelen gaan werken en om de hinder heen werken. Het sneeuwbal effect (mooie toepasselijke term) treed op een milde april dag met 15 graden bij een aanrijding met persoon net zo hard op als nu.
Mocht dan toch ergens een trein stranden, dan kan je natuurlijk alsnog met de al bestaande versperringsmaatregelen gaan werken en om de hinder heen werken. Het sneeuwbal effect (mooie toepasselijke term) treed op een milde april dag met 15 graden bij een aanrijding met persoon net zo hard op als nu.
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
NS Hispeed heeft het helemaal niet over onbepaalde tijd maar zegt gewoon in hun e-mail dat er tot 14 februari een aangepaste dienstregeling wordt gereden. Ik weet niet of ik nu een lachende of een bedroefde smiley moet plaatsen...
Rame à l'approche
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Tsja, dat zegt NOS ook op het nieuws... Vraag me af hoe NS het gaat verkopen als het woensdag 6 graden is en men de aangepaste dienstregeling weer wilt verlengen...
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Overigens ook wel mooi... Niemand heeft het ooit meer over het OCCR, geen Twitteraar op de NS site, geen woordvoerder en geen directieleden van NS. Dat zou toch de grote redder in nood worden met onder andere een landelijke regisseur reisinformatie etc. Zo zou alle reisinformatie unaniem op elkaar afgestemd moeten gaan worden in de toekomst. Dat zei men de vorige winter op vragen wat er verbeterd zou gaan worden.
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 32943
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
JWM schreef:Daniel schreef:Maargoed, was wel van plan een claim in te dienen voor het alternatieve vervoer wat ik deze week nodig had om op de gewenste tijd op m'n bestemming aan te kunnen komen...
Dat kon niet door bijvoorbeeld een kwartier eerder te vertrekken?
Nee, dan kwam ik niet op de gewenste tijd aan namelijk maar een kwartier eerder

Voornaamste reden dat ik van alternatief vervoer (per bus in dit geval) gebruik heb gemaakt was dat dit domweg heel gunstig uitkwam qua tijd: de halte voor de spitsbus naar Utrecht is dichter bij huis dan het station en de bus kwam ik lopend naar het station altijd al tegen. Om die te kunnen nemen volstond het zodoende om hooguit een minuut of 2-3 eerder van huis te gaan. Aantrekkelijk dus gezien ik om 6.00 uur opstaan al vroeg zat vind.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Het wordt steeds gekker:
http://nos.nl/artikel/339649-zeker-nog-week-minder-treinen.html
Zeker nog week minder treinen
De aangepaste dienstregeling van de NS duurt nog zeker een week. Dat melden bronnen binnen de NS aan de NOS. Eerder vandaag meldde de officiële woordvoering van de NS nog dat de winterdienstregeling in ieder geval tot woensdag zou duren.
http://nos.nl/artikel/339649-zeker-nog-week-minder-treinen.html
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
De NS geeft ProRail nu de schuld van het defecte materieel door te beweren dat de wissels naar de werkplaatsen vastgevroren zitten
De smoesjes worden wel steeds complexer moet ik zeggen...

Rame à l'approche
- Daniel
- OVNL-beheerder
- Berichten: 32943
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Hmm, er was eerst toch helemaal geen materieel defect? Langzaamaan komt de aap uit de mouw...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Het wordt inmiddels +5 zowat volgende week en toch stug minder treinen laten rijden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Meltrain schreef:Ik heb vanmiddag alvast een klacht ingediend over een te korte trein: de 5118 reed met een losse SLT-VI.![]()
Dat is normaal al net aan, maar is nu zeker te kort. Ik hoop dat (wanneer de dienstregeling maandag nog steeds uitgedund is) snel de treinen verlengd worden.
Wat ook een optie is: op alle trajecten alleen nog 4x/uur stoptreinen laten rijden (als in: de nog wel rijdende IC's stoppen op elk tussengelegen station). Die reistijden nemen voor veel reizigers dan wel toe, maar voor elk station is er tenminste voldoende capaciteit aan materieel op de baan.
@ ReisThijs: is het anders niet gewoon een ordinaire bezuiniging? Minder treinen = minder kosten = meer winst (aangezien de inkomsten nauwelijks afnemen door het gelijke aantal reizigers).
Ik ben er eigenlijk voor om gewoon op iedere traject toch minstens 1 trein te laten rijden en als je dan toch wil aanpasen kan je de treinen die bv 4x per uur gaan beperken tot 2x per uur
Re: Opnieuw problemen OV door winterweer
Caspar schreef:Overigens ook wel mooi... Niemand heeft het ooit meer over het OCCR, geen Twitteraar op de NS site, geen woordvoerder en geen directieleden van NS. Dat zou toch de grote redder in nood worden met onder andere een landelijke regisseur reisinformatie etc. Zo zou alle reisinformatie unaniem op elkaar afgestemd moeten gaan worden in de toekomst. Dat zei men de vorige winter op vragen wat er verbeterd zou gaan worden.
Infoplus is nog helemaal niet operationeel toch? Pas als dat zo is, kun je concluderen of de informatievoorziening beter geworden is, met al die nieuwe tooltjes.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"
Terug naar “OV in Geheel Nederland”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten